Először részletesen értelmeztük az optimizmus és a pesszimizmus fogalmát, példákkal illusztrálva.
(Otthon is beszélgettek a gyerekek a témáról a szüleikkel.)
A tankönyvben található aktuális idézeteket nyomtatott formában megkapták, egyesével felolvasták (mindegyiket más-más), és közösen értelmeztük. a tartalmukat, majd megnéztünk egy rövid motivációs videót – A. Schwarzeneggertől – a pozitív hozzáállásról, kitartásról, sikerről.
Az idézeteket a gyerekek átmásolták a napsugarakra, kedvük szerint az aláírásukkal ill. kis rajzokkal kiegészítve, személyesebbé téve az alkotásaikat.
Az optimizmus gyakorlása
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
Terméseket gyűjtöttünk s találgattunk, mi mindent tudnak nekünk adni a természet ajándékai. Kipróbáltuk milyen közösen alkotni egy képet, egy kocsit. Majd Mi van a takaró alatt?játékot játszottunk, amit hihetetlen örömmel éltek meg kicsinyeink, és abba sem akarták hagyni. „Olyan jó volt ez a játék” óvónéni! Megerősített abban, hogy adni jó és ezt adom tovább.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Az optimizmus gyakorlása
Az elemi osztályosokkal megtekintettük a Vitéz Bakarasznyi János című bábelőadást egy októberi délelőtt. Nagyon élvezetes volt a gyerekek számára, ugyanis sok zenei élményben volt részük, amikor megszólaltak a népmesei hangelemek, a furulyahang, az ostorcsapás, a harangocska, csengő és különböző egyéb számukra érdekes hang… A mese mondanivalója nagyon optimista kicsengésű volt. A kis Bakarasznyi János vitézségével győzelmet aratott a gonosz erők felett. Hátrányos termete sem akadályozta meg abban, hogy szembeszálljon a rosszal, és győzzön.
A tanterembe visszatérve beszélgettünk, eljátszottunk pár fontos jelenetet, beleélhették magukat ebbe a szerepbe. Megbeszéltük, milyen hiányosságokkal rendelkezhet egy ember, de mik azok a pozitívumok, amik igazán naggyá, hőssé, vitézzé tesznek bennünket. Ezután varázstükörbe néztünk, hogy megláthassuk a mi pozitívumainkat: barátságos, kedves, jóravaló, megbízható, kitartó, Istenszerető. A varázstükörben felfedezett önmagunkat le is rajzoltuk, hogy azt kitéve a szobánk falára, vagy az íróasztal polcára, mindig láthassuk magunk előtt, amikor arra szükségünk lesz.
Renn Renáta tanítónő
Az óra elején megbeszéltük a gyerekekkel az optimizmus jelentését. Az életben történnek rossz helyzetek, események, de tehetünk az ellen, hogy hogyan gondolunk rá. Hiszen minden rosszban van valami jó.
Lehet akár szakadó eső, de a mi kezünkben van az irányítás, hogy mit teszünk ellene. Hiszen az eső ellen foghatunk egy esernyőt/esőkabátot, amivel elkerülhetjük a megázást. Az esernyő a pozitivizmus eszköze, hiszen foghatunk általa jó gondolatokat:
– Esik, de nem gond, mert az élőlényeknek szükségük van rá.
– Esik, de így legalább a levegő friss lesz.
– Esik, de nem eshet örökké.
Valamint történhet olyan, hogy esik az eső, miközben kisüthet a nap és így élvezhetjük a gyönyörű szivárvány színeit. Ilyenkor láthatjuk az élet színes oldalát, csak arra kell törekednünk, hogy látni is akarjuk az életet, ne csak nézzünk vele.
A foglalkozás elején megismerkedtünk az optimizmus szóval, ennek jelentésével, hiszen a gyerekeknek ez még újdonság volt. A varázsszemüveges mese mindenkit elvarázsolt és a szebben látó mondóka megtanulásával már el is feledtünk minden rosszat. A közös játékok során sokat nevettünk és a foglalkozás végén a Boldogságvárunk második lépcsőfoka is megtelt a foglalkozás jelével.
Gyulai Implom József Általános Iskola
Dupla történelem óránkon megint rendhagyó módon közelítettük meg a témánkat:
A Rákosi- korszak az optimizmus és a Hurráoptimizmus tükrében…
1. Meghatározások az optimizmusról- Válassz egyet, és indokold igazságát!
2. Milyen az optimista, realista, pesszista ember?
3. CELLA- relaxációs gyakorlat: Kitörés az Andrássy út 60. pincéjéből a gondolat erejével.
(https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_7_nat2020/fejezet_08_projektfeladat)-kép
4. Milyen is volt ez a rendszer?
A hurráoptimizmus fogalmának megalkotása
5. Egyéni projektmunka: Kincsek a padláson
Előzetes gyűjtőmunka
6. A tanú -részletek
A korhangulatbemutatása
https://www.youtube.com/watch?v=UBMhttps://www.youtube.com/watch?v=VTL6PA2UE7InzeCLGkk
7. Viccek Rákosiról- Feldolgozás, dramatizálás, kép/plakát készítés csoportmunkában
8. Pozitív üzenet az akkori embereknek- Lezárás
A gyerekek Cica falvára látogattak, ahol megismerhették az optimizmus fogalmát
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 4. b osztályos tanulói egy montázs keretében idézték fel a mindennapok boldog pillanatait, perceit, az optimizmust segítő örömök fontosságát.