Optimizmus.
Az optimizmus gyakorlása
A hónap során többször megjelent az optimizmus és a pozitiv gondolkodás, mesékben, szabályjátékokban, drámajátékokban.
I. Köszöntő és hangulatválasztó kör: A gyerekek a köszöntő falról választhatják ki, hogy öleléssel (piros szívforma), pacsival (tenyérlenyomat forma) vagy tánccal (hangjegyforma) köszönnek a pedagógusnak.
1.Relaxációs gyakorlatok: „Vasbaba,rongybaba” és „Összehangoló 1″.
2.Érzelmek utánzása a szőnyegen körben ülve, arcbábok körbeadásával. Érzelmek utánzása arccal, hangadással, majd megbeszélése az adott érzelemnek („Mikor éreztél ilyet? Jó vagy rossz volt e?” ) Legvégül a boldog arcról beszélünk. „Melyik a boldog arc? Neked mi okoz boldogságot?”
II. 3. Boldog Blanka és Szomorú Szilárd bábokkal megbeszéljük,mit tehetünk ha a barátunk szomorú,hogyan lehet felvidítani.
4. Tódi törpe Szebben látó mondókájának megtanulása.
5. Bábozás: Tódi törpe varázsszemüvege, majd a történet megbeszélése segítő kérdésekkel.
III. 6. Varázsszemüveg készítése kartonból, színes papírból vágással,ragasztással.
7. Mosolygós lufi körbedobálása a gyerekek között Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. zenéjére.
Milyen az, ha valaki optimista vagy pesszimista, milyen tulajdonságaink számíthatnak pozitívnak esetleg negatívnak? Kis virágainkon keresztül kerestük a ránk leginkább jellemzőket, hogy jobban megismerjük önmagunkat és lássuk, mennyire is fontos a magunk és egymás pozitív tulajdonságait megbecsülni és erősíteni.
Reggel a szabad játékot követően körbe ülünk a gyermekekkel és megbeszéljük a napi aktualitásokat, hogy milyen hónap van, milyen nap van, milyen kint az időjárás és hogy mivel töltjük majd el ma az időnket. Ezt követően egy hangulattáblán megkérem a gyermekeket, hogy mutassák meg milyen a kedvük ebben a pillanatban, hogyan , milyen hangulattal érkeztek ma óvodába. Ha szeretnék el is mesélhetik mi ennek az oka, mi történt ami miatt úgy érzik magukat , ahogy.
” Várjatok gyerekek! Valaki bebújt ide a köpenyem zsebébe! Elefánt báb használata. ” Sziasztok gyerekek! Látom, hogy most milyen a kedvetek. De mindig ilyen? Milyen amikor eltűnik egy játékotok? Vagy milyen amikor kaptok egy ajándékot? Meséljetek nekem! Azt tudom én milyen kedvű szoktam ilyenkor lenni. De hogy Ti? áruljátok el, hogy aztán én is elárulhassak nektek valamit!” irányított kérdések használata
” Várjatok csak! Az óvónéni eldugott az asztal alatt néhány párnát! Ajajj! Mintha ezen érzelmek lennének… van itt boldog, szomorú, dühös, kíváncsi…. na de mikor érezzük ezeket? Tudjátok mit?! Mit szólnátok ha játsszanánk egyet! Én mondok egy történetet, na de csak röviden, aztán Ti megmondjátok, sőőőőőt megmutatjátok melyik érzelmet szoktátok olyankor érezni. Na figyelj! ha meghallod, fuss oda ahhoz a párnához, amelyik érzelmet érzed olyankor! Mehet? vigyázz, kész, füleeelj! ” .
„Bújik itt még valaki” Itt egy szomorú nyuszi. Mindent olyan szomorúan lát…. Hogyan tudna gondolkodni szerintetek, hogy ne legyen szomorú. Hallgassuk meg! ” Olyan szomorú, hogy így süt a nap, mindenhol látom az árnyékomat….” Szituációs irányított játék
A játékot követően a gyűjtött gesztenyékből formáljuk meg milyen lehet a nyuszi arca ha már nem szomorúan nézi a világot!
mosdózást és tízórait követően a mesepárna került a szőnyegre, az elefánt bábbal.
Mesehallgatás: Az elefánt ormánya
A mesehallgatást követően megbeszéltük a mese történéseit, a mese szereplőit.
A mese után: hogyan tudunk jó kedvre derülni gyorsan? ha táncolunk! Táncoljuk, mint az őszi falevelek: szabad tánc
Ezt követően a korábban gyűjtött levelekből falevél képet készítünk, amelyben a mese szereplői és a ma előkerült állatok formáját mintázhatjuk. Ragasztás technikával
A levélkép után játékra hívom a gyermekeket: Gyerekek! Eltűntek a gesztenyék! Segítsetek megkeresni őket: gesztenyegyűjtés
A gyerekekkel megbeszéltük az optimizmus fogalmát. Beszélgettünk arról, hogy hogyan tudunk egyre jobban optimista emberré válni. Beszéltünk arról, hogy mi miatt szoktunk szomorkodni és mi miatt lehetünk vidámak.Beszélgettünk milyen feladataink vannak és hogyan tudjuk azokat eredményesen megoldani.
Októberben optimista szemüvegeket készítettünk.
Ebben a hónapban a témánk az optimizmus. Ez még nagyon idegen szóként hat a gyermekekre. Ezért próbáltam inkább az optimista szemléletet és világlátást lefordítani a kicsik nyelvére. Többször kezdeményeztem beszélgetést a gyermekek érkezése után. Ilyenkor mindig van lehetőség beszélgetni az érzéseikről. Próbáltam tudatosítani bennük, hogy a rossz dolgok után mindig van valami jó. Így próbáltam őket a pozitív érzelmekre, szemléletre hangolni. Sokat kirándultunk, sétáltunk az óvoda környékén. Ez is lehetőséget ad arra ami szép és jó megláthassák a világban. A foglalkozást relaxációval kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című számát. Majd elmeséltem nekik a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét. Majd ezután beszélgettünk a meséről, annak lényeges mondanivalójáról. Megtanultuk Tódi törpe szebben látó mondókáját amit elmutogatni is megtanultak. Majd megbeszéltük ki kinek adná oda, hogy szebbnek lássa a világot. Megpróbáltuk a családoknak is továbbadni ezt a havi üzenetet. Minden nap egy kicsit jobb és más lehet ha mi magunk is teszünk és adunk másoknak, hogy optimistábban nézzünk a jövőnk felé. Úgy gondolom a gyerekek nagyon lelkesek és bevonhatóak voltak megértették ennek a hónapnak az üzenetét.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Élőképet alkottunk, mellyel az élővilágunkra, a fák fontosságára akartuk felhívni a figyelmet!
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Élőképet alkottunk, mellyel az élővilágunkra, a fák fontosságára akartuk felhívni a figyelmet!