Egy napsütéses őszi délelőtt során nagytakarítást tartottunk az udvaron, így hatalmas levélkupacok készültek. A gyerekek örömmel vetették bele magukat és levél-angyalkáztak.
Az optimizmus gyakorlása
Ez a téma kicsit nehezebb volt a csoportunk számára. A hónap során sokszor elhangzott az a mondat, hogy nem baj, hanem sikerül, de próbálkozom és sikerülni fog!, figyeltünk a pozitív személyre szabott dicséretekre és a pozitív énkép kialakítására. Az egyik testnevelés foglalkozás után minden gyermek lefesthette magát, miután sikerült megcsinálni a játékokat.
„Nem minden optimista tud jól mesélni, de szinte minden inspiráló történetmesélő optimista.”
Optimizmus
3-6 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Oktatási segédanyag alapján egyéni és csoport munka Trópusi eső.
Üljetek körbe és a pedagógus irányításával különböző kézmozdulatokat bemutatva utánozzátok és adjátok körbe az eső hangját. Kezetek és lábatok egyaránt vegyen részt a szemerkélő esőtől, a zuhogó, mennydörgő esőn át annak lecsendesüléséig. Például: teljes csendből induljatok. 1. mozdulat: tenyerek összesimítása 2. halk csapkodás a csuklón 3. taps 4. taps és dobogás együtt (erős zápor, innen visszafelé lépkedünk) 5. taps 6. gyengéd csapkodás a csuklón 7. tenyerek összesimítása 8. teljes csend.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv alapján beszélgetés Szerintetek mit jelent az optimizmus?
Kinek mi jut erről eszébe?
20’ A téma feldolgozása Oktatási segédanyag alapján csoportmunka Optimista esernyő
Készítsük el esernyőnket! Az optimizmus olyan, mint az esernyő. Megvéd bennünket a szomorú, aggódó gondolatoktól. „Álljunk be” alá! 🙂
Bagdi Bella CD zenehallgatás Bagdi Bella CD szól a foglalkozás közben
2’ A téma lezárása Oktatási segédanyag alapján páros munka Táncoljatok együtt a Zivatar lánnyal! Alma együttes: Zivatar lány!
Optimizmus
3-6 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Oktatási segédanyag alapján egyéni és csoport munka Trópusi eső.
Üljetek körbe és a pedagógus irányításával különböző kézmozdulatokat bemutatva utánozzátok és adjátok körbe az eső hangját. Kezetek és lábatok egyaránt vegyen részt a szemerkélő esőtől, a zuhogó, mennydörgő esőn át annak lecsendesüléséig. Például: teljes csendből induljatok. 1. mozdulat: tenyerek összesimítása 2. halk csapkodás a csuklón 3. taps 4. taps és dobogás együtt (erős zápor, innen visszafelé lépkedünk) 5. taps 6. gyengéd csapkodás a csuklón 7. tenyerek összesimítása 8. teljes csend.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv alapján beszélgetés Szerintetek mit jelent az optimizmus?
Kinek mi jut erről eszébe?
20’ A téma feldolgozása Oktatási segédanyag alapján csoportmunka Optimista esernyő
Készítsük el esernyőnket! Az optimizmus olyan, mint az esernyő. Megvéd bennünket a szomorú, aggódó gondolatoktól. „Álljunk be” alá! 🙂
Bagdi Bella CD zenehallgatás Bagdi Bella CD szól a foglalkozás közben
2’ A téma lezárása Oktatási segédanyag alapján páros munka Táncoljatok együtt a Zivatar lánnyal! Alma együttes: Zivatar lány!
A tevékenységet relaxációs gyakorlattal kezdtem. Az Égig érő fa vagyok…..majd eljátszottuk a Szomorú Szilárd és a Boldog Blanka hangulatjátékot. A gyerekek egymással szemben álltak, felvették azt a hangulatot, amit mutattam nekik és a boldog csapat felvidította a szomorú csapatot.
A téma feldolgozása mesével folytatódott a Tódi Törpe Varázsszemüvege címmel.
Beszlgettünk a mese meghallgatása után mit is jelent az optimista és mit is jelent a pesszimista szó és milyen az ember hangulata mindkét esetben.
Belenéztünk egy varázstükörbe, a gyerekeknek azt az arckifejezést kellett benne mutatni, amit éreztek a foglalkozás közben.
Végül pedig mindenki lerajzolta magát, épp úgy amilyen hangulata volt aznap.
Szerencsére nagyon sok boldog mosolygós gyermeket láthattunk a rajzokon.
Boldogságóra – OPTIMIZMUS
1. Relaxáció – Napimádás
A csoport közösen végzi a feladatot.
2. Zenehallgatás/éneklés – „Boldog vagyok”
Az zenehallgatást/éneklést mozgással és hanggal kísérjük ezzel is segítve a ráhangolódást. A zenét a vége felé egyre halkabban hallgatjuk és a gyermekek folyamatosan foglalják el helyeiket az asztal körül.
3. Bevezetés – Szomorú Szilárd és Boldog Blanka csapatjáték (Kézikönyv 70. oldal)
4. Téma feldolgozása mesével – Mese a kitartásról és az optimizmusról
A mese elmesélése, majd annak rövid feldolgozása. Mennyire vagytok kitartóak? Mit gondoltok a béka teljesítményéről? Mi az amiben ti „jónak” érzitek magatokat?
5. Varázsszemüveg készítése
Eszközök: színes ceruza, előre kivágott szemüvegsablonok, apró matricák
A gyermekek kiszínezik a saját varázsszemüvegüket, amit kiszínezhetnek és feldíszíthetnek apró matricákkal.
6. Az optimizmus jelének kiszínezése
Zárásképpen a gyermekek a munkafüzet 10. oldalán található optimizmus jelet színezhetik ki és ragaszthatják fel a Boldogságvár első lépcsőfokára.
7. Téma továbbadása
A gyermekeknek kiosztom a névvel és jellel ellátott varázsgömböket, amiket otthon közösen a családtagjaikkal készíthetnek el.
8. Foglalkozást záró éneklés – „Pozitív gyerek vagyok”
Öröm úgy dolgozni, hogy a gyermekek aktív részesei a tevékenységeknek. Elszántan, és kitartóan végezték október hónapban a feladatokat, arra törekedve, hogy a végeredmény is olyan legyen, hogy az nekik is-, és nekünk is felnőtteknek elnyerje a tetszését. Egyes feladatok erőpróbát is jelentettek a számukra, és dacára annak, hogy nem volt könnyű dolguk, kitartóan igyekeztek bennük eredményre jutni. Október hónapunk feldolgozott témája.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Csak úgy sugárzik rólunk az optimizmus!
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Érzelem kártyát készîtettem,majd kitalálták,hogy mit jelent.Babaszobai nagytakaritás után másnap babazsúrt rendeztünk.