A második boldogságfokozó témánk alkalmával előkerült a csoportunk hálaszíve, majd a hála zenéjével relaxáltunk. Mesébe hívogató énekkel kezdtem a „Tódi törpe varázsszemüvege” című mesét. Mese után beszélgetéssel dolgoztuk fel a témát. A gyerekek elmesélték, hogy milyen esetben voltak boldogok és szomorúak. A gyerekek nagyon nyitottak és érdeklődőek voltak.
Ezután a „Szomorú Szilárd és Boldog Blanka”-játékkal szomorú és vidám csapatot alkottunk, melyben a gyerekek az arcukkal és testhelyzetükkel utánozták az érzelmeket.
A gyerekek belenézhettek az optimista tükörbe (smile-ba), majd megnézhették magukat az igazi tükörben is mosolyogva. Ezután elkészítettük saját optimista tükörképünket is vegyes technikával. Zsírkrétával megrajzolták optimista önarcképüket, majd gombfestékkel kidíszíthették a tükör keretét. A közös alkotásokat kiraktuk a folyosóra, megbeszéltük, értékeltük egymás munkáját. A hónap zenéjére örömmel táncoltunk, énekeltünk.
Az optimizmus gyakorlása
Az érzelmi intelligenciát fejlesztő kártyajátékkal való megismerkedéssel, kezdtük a hangolódást az októberi boldogságóránkon, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát többször is, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
Az ölelés világnapjáról is megemlékeztünk egy-egy ölelés erejéig, majd felolvastam a szomorú királykisasszony című mesét és közösen megbeszéltük, feldolgoztuk az elhangzottakat. Rajzban jelenítették meg a gyerekek a kedvenc szereplőiket a meséből, majd ezután varázsszemüveget=optimista szemüveget készítettünk és a szemüvegen át, megpróbáltunk minél több pozitív jó meglátást gyűjteni.
Az órát tánccal, énekléssel zártuk, a Pozitív gyerek vagyok című dallal.
Az óra rendkívül jó hangulatban telt. A gyerekek, mint mindig, jól motiváltak voltak az óra egészén, nagyon szeretik a boldogságórákat.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Október – Optimista gyaloglók
Az osztályfőnöki órán előkészítettük a délutánra tervezett túrát, amelyre izgatottan készültünk mindannyian. Beszélgettünk arról, milyen csodálatos idő vár ránk, és hogy mennyire fontos, hogy a sétát különleges élményként éljük meg. Arra buzdítottam a diákokat, hogy figyeljenek az apró részletekre: egy madárdalra, a levelek susogására, a napfény játékára a fák között. Fontosnak tartottuk, hogy ne csak a látványra, hanem a belső érzéseikre is figyeljenek, és élvezzék az egyszerű, de szép pillanatokat.
Megengedtem, hogy magukkal vigyék a telefonjukat, hogy megörökíthessék a túra legszebb pillanatait. Ezzel bátorítottam őket arra, hogy találják meg a természetben rejlő szépséget, és osszák meg egymással is az élményeiket.
A sétáról visszaérve megbeszéltük a tapasztalatokat. Mindenki mesélt arról, mit látott, mit érzett, és milyen apró csodákat fedezett fel útközben. Nagyon jó volt hallani, ahogy egyre többen ráébredtek, hogy mennyi szépség rejlik a természetben, csak néha meg kell állni és figyelni.
Másnap minden diák elkészítette az úgynevezett „optimista kártyáját”. Ezeken a kártyákon mindenki leírta, vagy lerajzolta a túra során szerzett pozitív élményeket, gondolatokat, amelyek motiválják és feltöltik őket a hétköznapokban is. Ezeket a kártyákat aztán megosztottuk egymással, így inspirálva és támogatva egymást a mindennapokban is.
A túra nem csak egy kellemes délutáni séta volt, hanem egy lehetőség arra, hogy kicsit közelebb kerüljünk önmagunkhoz és egymáshoz is.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Október – Optimista gyaloglók
Az osztályfőnöki órán előkészítettük a délutánra tervezett túrát, amelyre izgatottan készültünk mindannyian. Beszélgettünk arról, milyen csodálatos idő vár ránk, és hogy mennyire fontos, hogy a sétát különleges élményként éljük meg. Arra buzdítottam a diákokat, hogy figyeljenek az apró részletekre: egy madárdalra, a levelek susogására, a napfény játékára a fák között. Fontosnak tartottuk, hogy ne csak a látványra, hanem a belső érzéseikre is figyeljenek, és élvezzék az egyszerű, de szép pillanatokat.
Megengedtem, hogy magukkal vigyék a telefonjukat, hogy megörökíthessék a túra legszebb pillanatait. Ezzel bátorítottam őket arra, hogy találják meg a természetben rejlő szépséget, és osszák meg egymással is az élményeiket.
A sétáról visszaérve megbeszéltük a tapasztalatokat. Mindenki mesélt arról, mit látott, mit érzett, és milyen apró csodákat fedezett fel útközben. Nagyon jó volt hallani, ahogy egyre többen ráébredtek, hogy mennyi szépség rejlik a természetben, csak néha meg kell állni és figyelni.
Másnap minden diák elkészítette az úgynevezett „optimista kártyáját”. Ezeken a kártyákon mindenki leírta, vagy lerajzolta a túra során szerzett pozitív élményeket, gondolatokat, amelyek motiválják és feltöltik őket a hétköznapokban is. Ezeket a kártyákat aztán megosztottuk egymással, így inspirálva és támogatva egymást a mindennapokban is.
A túra nem csak egy kellemes délutáni séta volt, hanem egy lehetőség arra, hogy kicsit közelebb kerüljünk önmagunkhoz és egymáshoz is.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Hangolódás feszítő, lazító feladatokkal
Arcjátékok, tükörrel
Mese- Tódi törpe szemüvege
Beszélgetés a meséről, érzésekről.Saját készítésű varázsszemüveg kipróbálása.
Feladatlap- mosolygós arc rajzolása.
Pozitív gyerek vagyok-tánc
Hogy vagy? kártyákkal indítottuk a beszélgetést, majd meghallgattuk Hála veled című Kowalsky zeneszámot. A dalszövegből kivágtuk a pozitív tartalmat és megbeszéltük a félig tele félig üres pohár esetét. Ehhez egy illusztrációt is találtam ezt elemeztük és mindenki kiválaszthatta a neki szimpatikus felfogást. Majd az optimizmus 10 pontját is végigbeszéltük. Mindezekről készítettünk egy tablót, ami ki került a falra.
Optimista szemüveget készítettünk,melyet felvéve bárki megláthatja az élet napos oldalát.
Optimista szemüvegen át rengeteg jó dologra jöttünk rá. Nagyon szerették ezt a feladatot a gyerekek.
Optimistán indultunk a délelőttnek a Tulipán csoporttal. Elhagyva az óvodát a Tisza-ligetbe látogattunk el és bíztunk abba, hogy jó időnk lesz és az óvodán kívül a természetben is jól tudjuk majd érezni magunkat játék és tárgyak nélkül. Jelentjük sikerült! Odaérve a gyerekek csendesen megfigyelték az őszi tájat, megbeszéltük mi jellemző az őszre mit látunk mi magunk. Az idő elteltével a gyerekek elkezdtek felhangosodni kíváncsiskodni nézelődni és szabadjára engedni magukat amiből persze nemsokára nagy hangoskodás szaladgálás, kacagás lett. Nagyítóval felfedeztük a természet csodáit remélve találunk érdekes dolgokat. Versenyt rendeztünk. A falevél között szaladgáltak, dobálták azt. A közeli doboldalról szaladtak le, fel.
Próbáltak pozitívan, optimistán hozzáállni a dolgokhoz pl.: hogy jó lesz, sikerülni fog, megtudom csinálni.
Nem gondolták, hogy a természet milyen csodás is tud lenni és mennyi mindent rejt magába.
Boldog arcokkal gyermeki nevetéssel, kacajjal telt a délelőttünk.
Az optimista gyerekek, boldogabb gyerekek jelszóval zártuk a napot.
BOLDOGSÁGÓRA
Az Optimizmus gyakorlása témakör
Osztály: 3. osztály (általános tantervű)
Az óra célja:
• Az optimizmus jelentőségének megértése, a jó meglátása, befogadása mese feldolgozásán, keresztül
• Tisztánlátó varázsszemüveg készítése
Felhasznált irodalom:
• Bagdi Bella – Prof.Dr. Bagdy Emőke – Dobrova Zita: Boldogságóra kézikönyv 6-10 éveseknek
• Bagdi Bella – Dobrova Zita: Boldogságóra munkafüzet 6-10 éveseknek
I. Órakezdő relaxáció, éneklés
1. Relaxáció: „Napra forgó a napraforgó”
Cél: Az óra ráhangolódása, a gyerekek ellazítása.
– Gyakorlat: törökülésben vagy a padban ülve, a két kart magasra emelve csak a törzset fordítjuk el jobbra, mintha onnan sütne a nap, majd balra, most onnan süt a a nap. Kétszer ismételjük a gyakorlatot. (Korhatár nélküli)
2. Pozitív gyerek vagyok című dal meghallgatása
Hallgassátok meg a “Pozitív gyerek vagyok ” Bagdi Bella dalt ezen
a linken: https://www.youtube.com/watch?v=CnIjYdIvjuk
Tanítói kérdések:
• Milyen idegen szót ismétel a dal?
• Mit jelenthet?
• Mi lehet a szó ellentéte?
3. Nevetésverseny
Két csapat jelre (grimaszol, nevet, bohóckodik) nevetteti a másik csapatot külön indítva. Akik nevetnek, átállnak a nevettető csapatba. Az a csapat nyer, amelyiknek több tagja van. Fél percet adok a nevettetésre egy-egy alkalommal.
Most hogy érzed magad? Mitől érezted magad jobban?
II. A téma feldolgozása:
Nézzétek meg a következő mesét: A szomorú királykisasszony és a varázslatos bárányka
Beszélgetést irányító, érzékenyítő kérdések:
• Ki volt mindig szomorú?
• Miért lehetett szomorú?
• Te voltál-e már szomorú?
• Milyen érzés szomorúnak lenni?
• Ha másokat szomorúnak látsz, milyen érzés az neked?
• Mit teszel ilyenkor a másikért?
• Szívesen vagy rosszkedvű emberek társaságában? Miért?
• Ha rossz a kedvetek, megosztjátok másokkal vagy inkább egyedül szomorkodtok?
• Miért osztod meg mással, ha szomorú vagy? Más jobban megoldja a problémádat?
• Ki volt a mesében, aki vidámmá tudta tenni a királykisasszonyt? Miért?
• Mit tanácsoltál volna a királykisasszonynak, hogy ne legyen szomorú?
• Te jobban érzed magad jó kedvű emberekkel?
• Ki volt optimista a mesében és ki volt pesszimista?
• Te milyen vagy általában? Milyen szeretnél lenni?
Dicséret: Ügyesen észrevettétek a különbséget! Szeretném, ha sokszor alkalmaznátok a pozitív gondolkodást!
Hallgasd meg a következő idézetet:
„Mitől jó egy nap? Attól, hogy képesek vagyunk meglátni a jót. Hogy örülni tudunk. És attól, hogy holnap is lesz egy nap. Lehet, hogy még jobb, mint a mai.”
(Janikovszky Éva)
Tudtad-e, hogy az optimista ember nem panaszkodik, nem szomorkodik, mert hamar
meglátja a jobb megoldást, ami jó hatással van rá, ezért sokkal vidámabb tud lenni minden nap?
III. Optimista varázsszemüveg készítése
Most mindenki elkészíti magának azt a varázsszemüveget, amelyben a dolgok jó részét fogja meglátni! Gondolj most egy nem kellemes élményre, de lásd meg, mit változtatott az benned jobbá! Rajzold le a szemüveg egyik részébe a kellemetlen élményt (bal), a másik részébe pedig (jobb), hogy mi volt pozitív, jó része?
Közben ismét a korábban hallott zene szól.
IV. Zárás meditációval
• Most pedig hajtsd le a fejed a padra, csukd be a szemed és engedd, hogy figyelmed megérkezzen a belső világodba.
• …és most bízd rá a szívedre, mond utánam magadban…: „a napos oldalon járok, jót a rosszban is meglátok…derűs vagyok…és szeretem, milyen vidám az életem”…
• Képzeld magad egy virágos kertbe, ahová elülteted ezt a gondolatot, és ott gyökeret ereszt…majd szépen kivirágzik.
• Nézd, mennyi virágot hozott…
• Nyisd ki a szemed, és hozz magaddal egy mosolyt.. sóhajts egy jó nagyot!..