A hónapnak keretet adtak Bagdi Bella dalai, amelyet minden órakezdés alkalmával hallgathattak a gyerekek. A havi témája miatt kiemelt jelentőséget élvezett az optimizmus, optimista ember. Ezt a vidámsággal, derűvel, ezzel együtt a sugárzó jókedv, sugárzó Nap köré rendeztem.
A tanulókkal közösen átbeszéltük melyek azok a tevékenységek, amelyektől vidámabb lesz a kedvük ha szomorúak, lehangoltak. Irányított vizualizációval felidéztük ezeket.
A példafeladatok közül a Jobb veled a Világ bolygó elnevezésű feladattal részletesen foglalkoztunk. A színek és a színekhez asszociált hangulat több feladatban is megjelent. Megkülönböztettünk vidám színeket, vidám színű ruhadarabokat. Csoportosították a színeket aszerint, hogy milyen tárgy, növény, érzelem jut róla eszükbe.
Az optimizmus gyakorlása
Optimizmus
Az optimizmus témát a Süni középső csoportban a „Fújj-fújj” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Beszélgettünk arról, hogy mi is az optimizmus, kik az optimista emberek? Az őszi témaheteinkbe tökéletesen beleillő „Avar találkozó” során a gyerekek nagy örömmel vettek részt, megjelenítették a síró-rívó, panaszkodó, majd mosolygó állatokat. Boldogan mutatták meg, hogy tudnak mosolyogni, panaszkodás, morgolódás helyett a jó, és szép dolgokat meglátni. A mese eljátszása közben bátran megélték érzéseiket, megfogalmazták gondolataikat. A sünik meghajtogatása, a sünibirodalom megépítése során pozitív, optimista gondolatokat fogalmaztak meg, elmesélték vágyaikat. Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok dalát ebben a hónapban többször is meghallgattuk, játékos mozgással kísérve.
Fazekas József Általános Iskola
Az optimizmus témakörét 3 Boldogságórán dolgoztuk fel a gyerekekkel.
Az első alkalommal beszélgettünk az optimizmus jelentéséről, felidéztük a tavalyi témafeldolgozásunkat, célul tűztük ki, hogy ebben a hónapban igyekszünk mindent optimistán szemlélni. Ehhez hívtuk segítségül az online ötlettár idézeteit: felolvastuk őket és megbeszéltük a jelentésüket. Két idézethez gyakorlati feladatot is társítottunk: „Mosolyogj a jövőbe, és az visszamosolyog rád!” (a jövőt a nagyobb, felsős diákok jelentették számunkra, igyekeztünk az udvaron gyakran rájuk mosolyogni, és valóban, a legtöbbször ők is visszamosolyogtak), „Az ember jobbá válik, ha megmutatják neki, milyen valójában.” (ehhez az idézethez a meleg zuhany feladatot kapcsoltuk: egy súlyos viselkedési zavarokkal küzdő, újonnan az osztályunkba érkezett kisfiúnak mondtuk el a jó tulajdonságait, hogy „jóvá szeressük”).
Következő Boldogságóránkon a mozgásé volt a főszerep. Relaxációs gyakorlatokat próbáltunk ki: elsőként a „Hervad a virágom, éled a virágom…” gyakorlattal mozgattuk át a gerincünket. Párszor elvégeztük a gyakorlatot, miközben megbeszéltük az ide kapcsolódó olvasás órai olvasmányélményeinket: ősszel elhervadnak a virágok, a természet elalszik, de Petőfi versének idézésével a tavaszba vetett optimizmussal állunk az elmúláshoz: „És valóban, ősszel a föld Csak elalszik, nem hal meg;”, „Majd felöltözik, ha virrad Reggele, a kikelet.”. Másik relaxációnk a „Medve vagyok és cammogok…”, ahol utánzó járásokat próbáltunk ki. Ezzel a gyakorlattal elindítottuk óránk gondolatmenetét: fejdíszekkel és kis bábok segítségével erdei állatokká változtunk, majd az online ötlettár Avar találkozó című feladatát oldottuk meg. Eleinte külön-külön élő kis állatok voltunk, akik ugyan élvezték az ősz szépségeit, de kicsit magányosak voltak. Majd egyre közelebb kerültünk egymáshoz, végül egy vidám kis erdei közösséggé alakultunk, akik optimistán várják a telet, hiszen összebújva semmi bajuk nem eshet.
Harmadik alkalommal kézműveskedtünk szintén az online feladatok közül inspirálódva. Optimista szemüvegeket készítettünk, amiken keresztül még szebben láthatjuk a körülöttünk lévő világot. Öltöztetős papírbabákat láttunk el napvidámító ruhatárral. Az Optimista Sünbirodalom néhány lakóját készítettük el, kiegészítve a feladatot egy kis őszi levélgyűjtéssel: színes levelekre írtuk pozitív gondolatainkat, amik levélágyként édes álmokat adnak a sünik téli szundikálásához. Összeírtuk a levelekre, hogy mit szeretünk az őszben, az évszak csodáit soroltuk, de önálló pozitív gondolatok is kerültek a falevelekre: személyek, cselekvések, élmények, emlékek, ízek stb., amik mindig segítenek nekünk optimistán látni a világot.
Az órákat egy kis bulival zártuk: a tavaly megtanult és azóta is gyakran mantrázott dalt énekeltük és közben táncoltunk: „Pozitív, pozitív gyerek vagyok! Bármikor bármire képes vagyok!”
Hogy mit is jelent egy elsős gyerkőccsapat számára az optimizmus és annak gyakorlása?
Először is megértettük mi a jelentése a szónak, majd elbeszélgettünk hol tudnánk megjeleníteni a mindennapjainkban.
A téma szárnyalni kezdett: Bízz magadban Gellért, tudsz te szépen szilvavonalat írni. Nem baj Lara megy a hangoztatás ügyesen, ha odafigyelsz. Benett még nem készült el, várjuk meg. Szeretem amikor hangosan nevetsz Noel. Szeretek iskolába járni, mert itt minden nap kihívás, hogy tanulok valamit, de a legjobb, hogy együtt vagyunk.
Ezen egymást biztató és segítő mondatokat hallva mindannyian OPTIMISTÁN nézünk elébe az ránk váró együtt töltött 4 évnek.
Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézménye
A kiskunhalasi Református EGYMI Oliva csoportja az optimizmus hónapjában a Szépkereső feladatot valósította meg. Közösen kidíszítettünk egy papírkeretet. Sok minden került rá, ami nekünk az optimizmushoz kapcsolódik, például: szivecskék, ölelés, napocska és mosolygó arcok is. Emellett többször meghallgattuk a Pozitív gyerek című dalt is. És felolvastam a tanulóknak a hónap meséjét is.
„Egy dolog lehet jó és rossz is, attól függ, hogy honnan nézed, és ha már lehet, akkor nézzük onnan, ahonnan jó, és ahonnan előre visz.” (Agócs Írisz)
Az október hónap az optimizmus gyakorlása jegyében telt. A gyerekekkel megbeszéltük az optimizmus, pesszimizmus szavak jelentését. A fogalmak elmélyítéséhez feldolgoztuk: A szomorú királykisassszony c. mesét.
Én és az optimizmus-játékos feladat
A gyerekek elmondtak olyan eseteket, amikor optimisták voltak, hittek abban, ami meg fog történni velük. pl. gondoltak valakire és váratlanul találkozoztak vele, az anyukájuk finom sütit készítettek ,amire éppen vágytak, a kiskutyájuk mire hazaértek, meggyógyult, mert ők gondoltak rá. Meggyógyult szeretett hozzátartozójuk, mert hittek benne.
A közös beszélgetések, élmények után feladatként elkészítettük:
Optimista szemüvegünket, a közös munkálkodás közben meghallgattuk a hónap dalát.
Az elkészített optimisa szemüvegek önmagukért beszélnek.
A foglalkozás végén elvégeztük a séta mediációt, ez nagyon tetszett a gyerekeknek.
Végezetül elkészítettek egy közös bohókás plakátot az őszi szünetre vonatkozóan.
Edit néni és a Bizakodó 4.b
Az én hónapom témája az optimizmus. A lelki egészség világnapja erre a hónapra esett. Október 10. , nemcsak a gyerekekkel hanem a felnőtt dolgozókkal is megünnepeltük.
Ezért olyan játékokat találtam ki, ami segíti a felnőtteket a mindennapi problémákból egy kicsit kiszakadni. A játékok egy kis relaxációs gyakorlattal kezdtük. Hervadó virág-éledő virág.
Az óvónénik 3 csoportban dolgoztak. Színeket húztak (kék, lila, sárga) csoportok voltak. az első játék szókirakó volt (boldogság, szeretet, türelem, megértés, megbocsátás).
A második játék (színpadra fel) egy rajzos játék volt a játékos nyakába volt egy tábla. A játékos húzott egy képet és ő nem láthatta mit rajzol, a többieknek kellett kitalálni.
Folytatás képen egy kis hangulat fokozás játék , dal szövegből emeltem ki részletet, amit folytatni kellett. A dalok éneklése meghozta a jó hangulatot.
A következő játék az Undi Guszti társasjátékkal folytattuk, ahol képek alapján kellett kikeresni a hozzátartozó tárgya. Volt aki a félelmeit is legyőzte, mivel pók, patkány, óriáskígyó, béka tárgyak is voltak benne.
A következő játék minden csoport kapott egy-egy képet, addig nézhették, amíg le nem járt a homokóra. Majd a képekről kérdéseket tettem fel. Amire emlékezetből nagyon ügyesen válaszoltak.
Bátran kijelenthetem nagyon jó a memóriájuk a kolléganőimnek.
A következő játék körülírásos játék volt. Egy tevékenységet kellet elmondani a többieknek pedig kitalálni mi az.
A folytatásként szájról olvasás volt, egyik játékosnak fülhallgató volt a fején és szólt a zene, úgy kellett kitalálni a szavakat, amit a játékos társa mutatott.
A végét pedig idézet írással zártuk, azokat a szavakat kellett felhasználni hozzá, amit az elején szókirakóztak.
Nagyon szép és jó délután volt, ami a kollégákat egy picit a mindennapokból kiszakított.
A három idézet:
„Azt kívánom embertársaimnak, hogy életük során a szeretet, a megértés, a türelem és a megbocsátás gyakorlása vezérelje őket útjukon.”
„Szeretet és türelem nélkül nincs megértés, megbocsátás és boldogság!”
„A boldogság kulcsa a szeretet, türelem, megértés, megbocsátás.”
Októberi óránkon beszélgettünk az optimizmus és pesszimuzmus különbségéről, hétköznapi példákkal érzékeltettük a kettő közti eltérést. Ezt követően ötleteltünk, és igyekezetünk ráhangolódni a csak pozitív, optimista töltetű szavak gyűjtésére. Végül kapott mindenki egy papírtököt, és saját elképzelése szerint díszítette, arcot kreált hozzá és az általa elhangzott optimista szót/kifejezést írta a tökre. Így született meg az általunk alkotott TÖK optimista képkeret, mely tantermünkben a tábla mellett került kihelyezésre, így minden nap szemünk előtt lehetnek ezek a TÖKjó gondolatok.
Októberben a 3. s . osztályban az optimizmus jegyében indítottuk beszélgetéseinket. A gyerekek az év indítása kapcsán számos pozitív élménnyel tértek vissza a nyárból. Ám gyakran előfordulnak negatív megélések is. Közösen átgondoltuk kinek mit is jelent ez a szó. OPTIMIZMUS Fantasztikus volt hallani 9 éves gyermekektől: Hozd ki magadból a legjobbat! Nézzük a dolgok jó oldalát! Ne add fel! Addig csináld, amíg el nem éred! ….. Az év eleji felméréseink azt mutatták, hogy bizony elfelejtettünk dolgokat. Ismételni, gyakorolni szükséges, hogy újra szép tanulmányi eredményeink lehessenek. Ötleteltünk, tervezgettünk, … tanulópárok alakultak, bíztatták egymást a gyerekek, készítettek egymásnak gyakorló feladványokat, azonnal elindult a munka. Volt, aki az álmai megvalósulásán dolgozott. Lerajzolta, megtervezte, hogy mit fog tenni céljai eléréséig. ” Szertornász ” leszek! Megnyerem a bajnokságot! Félévkor javítok! ….De mi is szükséges az álmok megvalósulásához? Röpködtek a szavak: kitartás, fókuszáltság, türelem, nyugalom, higgadtság, gyakorlás, szorgalom, …….. Szövetséget kötöttünk, hogy társainkat abban támogatjuk, amit szeretne elérni. Boldogan rajzolták a táblára a mosolygós arcokat, bizakodva, tele tervekkel folytattuk napunkat.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A gyakorlatokat 1.5 óra keretében összefűzve valósítottuk meg. Az optimizmus szó jelentése már a 4. osztályos tanulóknak gyorsan felidéződtek. Az Avar találkozón a gyerekek gyorsan beleképzelték magukat kis erdei állatokká és a mesebeli kis szűcs segítségével az óra végén megkapták jutalmukat. A mese segítette a „szűcs” szó megértését, a bizakodó gondolatok a kezdeti nehézségek után egyre ügyesebben megfogalmazódtak, mint a bunda nemcsak a melegen tartáshoz, de az ennivaló, a ház, odú béleléséhez, védéséhez, ellenségtől való elbújáshoz, gyerekeik megóvásához is. Ezt követően maradva az erdő témánál, optimista sünbirodalmat hoztunk létre az origami tudás segítségével. Manuális tevékenységet követően írásban fogalmazták meg gondolataikat az őszről. Az évszakot nemcsak a szép természetért, hanem a „meleg lakásért”, az „erdei állatok hangjaiért”, a „kellemesen cirogató napsütésért”, a „kirándulás” és az „őszi szünet” a pihenés lehetőségéért is. Személyes megközelítésben a szülinapok is megfogalmazódtak színes filctollakkal a papírokon, érdekes ilyenkor mindig szebben és helyesebben írnak. 🙂
Az időgép segítségével a szóbeli kommunikációra helyeződött a hangsúly, elképzelték magukat felnőttként. Általában 28 és 35 év körüli felnőttekké váltak, gyerekes családapák, dolgozó emberek, saját gyerekeikkel töltött vacsora és játék közben. A jelen családi helyzetek példája tükröződött a jövőképükben.
A Jobb Veled a Világ bolygón az optimista divatot kreativitásuk segítségével oldották meg nagyon változatosan. A csíkok, szívek, csillagok mellett a minimál stílus mellett a sokszínű, harsányabb is jól megfért eben a kategóriában, sőt előfordultak sötétebb színek, mert számukra belefér a pozitív szemléletükbe.
A feladatok során nagyon hasznos volt a komplex fejlesztő hatás, amit én most előtérbe helyeztem, mint szókincsfejlesztés, szövegértés, kreativitás, képzelet, szóbeli, írásbeli kifejezésmód, manuális tevékenység.