Séta meditáció (Tudatos jelenlét gyakorlat)
A tudatos jelenlét gyakorlásához segítségül hívtuk a természetet, az állatokat. Rendszeresen túrázunk a városunkhoz közeli energiaparkba: Nagybakónakra. Ezen a helyen nem kell mást tenni, csupán leülni egy padra és figyelni a természet hangjait, az illatokat, a fényeket, a színeket. Nem maradhat el az erőpróba sem: most éppen a favágás, tűzrakás rejtelmeivel ismerkedtek a gyerekek. „Ha nem koncentrálsz, nem tudod elvágni!” Jegyezte meg az egyik kisfiú. Valóban így van, nincs jobb lehetőség arra, hogy tudatunk a jelen pillanatra fókuszáljon. Minden alkalommal feltöltődve, élményekkel gazdagodva érkezünk haza.
Egy alkalommal pedig dr.Klein Ákos biológus mesélt az általa vezetett madármentő állomásról, a madarak, különösen a baglyok életéről. Elhozott nekünk egy gyöngybaglyot. megérintettük, figyeltük, éreztük a jelenlétét. A madár nyugodtsága, puha érintése elvarázsolta a gyerekeket. A jelen pillanat megéléséhez a gyöngybagoly nyújtott segítséget ezen az órán, s ezzel felejthetetlen élményt nyújtott számunkra.
Az optimizmus gyakorlása
Optimista október a Bagolyvárban!
„Minden vihar után kisüt a nap, csak ki kell várni!” – szólt a havi boldogságidézetünk a Bagolyvár falai között. A gyönyörű októberi napsütésben ki ne lehetne optimista? Mitől is lehetünk optimisták? Miért jó ez? Mitől éreznéd jól magad? Ez a hónapunk is rengeteg vidámsággal, tanulással, fejlődéssel telt, szinte össze sem lehet foglalni mindazt az élményáradatot, ami velünk történt. Boldogság dalunkkal felvidultak, a pozitív mondókával erősítették lelküket, hitüket, a ritmus játékokkal feloldódtak a feszültségek, s a varászszemüveg segítségével igazi hősökké váltunk. Az osztály baglyát átölelve mindenki elmesélte, hogy érzi magát, majd nem maradhatott ki a kedvenc kacagtató verseny sem! A relaxációs gyakorlatok során elbújtunk az őszi avarban, sünikké váltunk és átváltoztattuk a Bagolyvárat egy igazi Optimista Sünbirodalommá! Ebben a hónapban is alig várták, hogy újra boldogságórák legyenek, s kinyíljon a csodák kapuja, amely feltölt, megerősít, bátorít, felemel. Felismerték, ha ismerős játékkal játszottunk, sőt ők kérték, hogy melyiket játsszuk el! A havi projektnapokon az állatok védelméről tanultunk játékosan, s a pályaorientációs napon régi mesterségek megismerésétől kezdve újabb szakmákat fedeztünk fel közösen sok-sok játékkal! A nap végét egy kedves kis mondókával zártuk: “Okos vagyok, ügyes vagyok, sok mindenre képes vagyok!”
Hiszem és vallom: Jobb velük a világ!
Már tavaly megtanultuk, hogy ahhoz, hogy jól érezzük magunkat, erősítenünk kell önbizalmunkat, pozitív szemléletünket.
A hónap feladatai ebben segítettek nekünk:
1. Az agy „áthuzalozása”: Tudatosan figyeld a gondolataidat! Abban a pillanatban, amikor valami negatív gondolat felötlik benned, változtasd át azt gyorsan pozitívvá!
(Min. 21 napra van szükség, hogy valami szokásunkká váljon, beidegződjék. Ha kimarad egy nap, bármikor újrakezdheted!)
Figyeld meg, ha negatív gondolataidat, hiedelmeidet pozitívra cseréled, akkor érzéseid, viselkedésed is jó irányba változnak!
2. Optimista mondatok:
Bagdi Bella „Bátorság dal”- ának meghallgatása után elkészítettük erőt adó tábláinkat. E tevékenységbe sikerült bevonni a másik 6. osztály tanulóit is.
3. Az „Önbizalom hegy” megrajzolása: Belekóstoltunk az új „Boldogságóra Önbizalom Program”-ba, kipróbáltuk az „Önbizalom hegy” vizualizációt, majd minden csoporttag lerajzolta a saját megmászandó „hegyét” és a tavat, amely megmutatta mindenkinek a benne rejlő jó tulajdonságokat, az értékeit.
„A sok rossz között az icipici jót megkeresni… s arra koncentrálni… az egyetlen gyógyszer.”
(Jókai Anna)
Szeretettel: az „Izsákos 6.a” és Mariann néni
Optimizmus
Az októberi boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdtük. Kellemes ellazulás után megbeszéltük, hogy milyen jó dolgok történtek velük az elmúlt héten, majd megfogalmazták, hogy milyennek szeretnék a következő hetet. Nevetés játékkal próbáltuk egymást jókedvre deríteni. Ezután megnézték magukat a tükörben, majd mindenki lerajzolta a legvidámabb arcát. A pozitív megerősítéseket tartalmazó kártyákból minden tanuló választott néhányat, mely rá igaz. Megbeszéltük a pesszimista és optimista ember jellemzőit és kitöltöttük a munkafüzet ehhez kapcsolódó feladatát, majd megoldottuk a keresztrejtvényt. A hónap során készítettünk levelekből, termésekből őszi plakátot, hajtogattunk leveleket és süniket. Nagyon jó hangulatú órákat töltöttünk el a feladatokkal.
Egész hónapban törekedtem arra, hogy minden kisebb kudarcból vagy kellemetlen eseményből próbálják meg kihozni a legjobbat, hogy mindennap találjanak valami pozitívumot a hétköznapi eseményekben. Sok dicsérettel, pozitív megerősítéssel, támogató figyelemmel segítettem tanulóimat.
Ebben a hónapban az optimizmus témát dolgozta fel mind a hat csoportunk.A kisebbek számára nagy örömet okozott az „Avartalálkozó” c, játék ahol kis sünikké, erdei állatokká változhattak, s kedvükre utánozhatták az állatok mozgását, reakcióit, vagy akár megfogalmazhatták hogy vajon mit is érezhetnek gondolhatnak az állatok. Majd különböző technikákkal készítettek süniket.A nagyobbak a Bundavásár c interaktív mesén keresztül beleképzelhették magukat a különböző állatok bőrébe, gondolataiba, megfogalmazhatták vajon mit is érezhetnek, gondolhatnak az állatok.Beszélgettek arról ki is az a szűcs,mivel foglalkozik, s vajon mire is vágyhatnak valójában az állatok.
Az Optimizmus hónapjában a gyerekekkel nagyon sokat beszélgettünk a pozitív gondolkozásról, melyet közös játékokkal, énekléssel, rajzolással színesítettünk.
A következőkben egy foglalkozás tevékenységeit szeretném bemutatni.
Boldogság óránkat relaxációs, lazító játékkal kezdtük: Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” A tanulók felfelé tartva két karjukkal nyújtóztak magasra, majd előre lógatva lengették karjaikat jobbra-balra, mely segítségével sikerült ellazulniuk, ráhangolódniuk az órára.
Folytatásként elénekeltük Bagdy Bella: Szép nap c. dalát. Ezt követően arról beszélgettünk, hogy bízunk abban, hogy napunk további része sikerekben gazdagon fog eltelni.
A bizakodás, a remény nagyon fontos az ember életében, így a következő percek az optimizmus fogalmának magyarázatáról szólt.
Ezt követte a „Mit rejtenek a szavak kezdőbetűi?”-feladat. A „Pontos, Okos, Zengő, Illedelmes, Takarékos, Írásos, Vidám” szavak értelmezése után a tanulók összeolvasták a kezdőbetűket és megkapták a POZITÍV szót, melynek jelentését összekapcsoltunk az OPTIMIZMUS szó értelmével.
A foglalkozás egy drámajátékkal folytatódott. A gyerekek körben állva felvették egyik társukkal a szemkontaktust és a kör közepén átadták egymásnak a „SIKER kulcsát” és azt mondták: SIKERÜL!
Ezt a „Jut eszembe játék” követte, mely során minden tanuló elmondta, hogy számára mit jelent a SIKER, mikor és miben nyílvánult meg ez az érzéseiben.
Következő feladatban a gyerekek önismeretére volt szükség, hiszen önmagukról kellett írni olyan pozitív tulajdonságokat, amelyek jellemzőek rájuk.
Az óra végét Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalának éneklésével zártuk, melyet játékhangszerek alkalmazásával egyenletes mérőkkel kísértünk. A gyerekek a hangszeres, zenés feladatokat mindig nagy élménnyel végzik, ezért legtöbbször így zárjuk a foglalkozásokat.
A hónap utolsó boldogságóráján a közösen alkotott „Optimizmus plakát” készítését is befejeztük, melyet a tanulók nagy büszkeséggel helyeztek ki a folyosó falára, amit majd egész tanévben örömmel tudnak nézegetni.
A héten Tök jó hetünk volt- az utolsó nap tökös maffint sütöttünk- ami nagyon finomra sikerült. A gyerekek nagyon örültek a sikeres munka eredményének. Ennek kapcsán beszélgettünk, hogy minek örülnek, és miért szoktak szomorúak lenni- szmájli segítségével . Így közelítettük meg az optimizmus témát. Természetesen a foglalkozás végén jóízűen fogyasztottuk el a süteményt.
Pozitív tulajdonságokat gyűjtöttünk az osztállyal, úgy rendeztük sorba a tulajdonságokat, hogy az optimizmus szót lehet kiolvasni fentről lefelé haladva.
Ismét nagyon kellemesen telt a Boldogságóránk, amely az októberi hónapban az Optimizmus jegyében zajlott. A gyermekek szívesen, izgalmakkal teli érzésekkel készítették a varázs szemüvegeket,amelyek mind-mind különbözőek lettek és egyediek. Két egyforma szemüveg nem készült. Én is elkészítettem a sajátomat, majd a Mesetündér, csengettyűvel a kezében mesére hívta a gyerekeket.Elutaztunk mesevölgybe egy dalocskát énekelve elérkeztünk Tódi törpe házához. A mesémet a varázs szemüvegen keresztül hallgatták és élték át. A varázs szemüvegeket a hét végén haza lehetett vinni a gyermekeknek, szüleik, testvéreik is kipróbálhatták. A szabd játékok és a napi tevékenységünk során is többször használtuk a varázs szemüveget, amelynek ténylegesen pozitív ereje volt és amelyen keresztül mindannyian megláttuk a „Jót”. A csoportszobában a gyermekek számára könnyen elérhető helyre tettem a szemüvegeket és igényelték is ennek használatát. Fantasztikus ötletnek tartom,amely nagy segítségünkre volt az optimista szemléletformálásban!
Optimistán vártuk az újabb Boldogságórát, amelyet Bagdi Bella hónapdalával kezdtünk. A pozitív ráhangolódás után őszi állatokká változtunk, akik az őszi avarban egymás közelében pozitív dolgokról mesélnek egymásnak. Az interaktív mese segítségével Panasz erdő lakóinak negatív, pesszimista szemléletét sikerült megfordítani, pozitív, optimista gondolatokká, ezen gondolatok mellett haladva mindenki meghajtogatta a maga sünjét, így elkészítettük az optimista sünbirodalmat.
A gyerekek az időgép segítségével arról meséltek hogyan képzelik el életüket felnőttkorukban, a fiúk híres focitákként látják magukat. Jövőjüket nemcsak gazdagnak, de divatosnak is képzelik. Az általuk tervezett ruhákkal, kiegészítőkkel is a pozitív, derűs, kicsit bohókás életszemléletet képviselik.