A relaxációs gyakorlatok és a hónap dalának meghallgatása után beszélgetéssel kezdtük a foglalkozást. Bár maga az optimista-pesszimista kifejezés ismeretlen volt a gyerekek számára, nagyon jól megfogalmazták az érzéseiket, hogy érzik magukat.
A nevetésverseny nagyon tetszett nekik, igazi kihívás volt néhány kisgyermek megnevettetése. A riporter szerepét én töltöttem be, minden gyermek fel tudott idézni olyan eseményt, amely számára jól végződött. Párokat alkotva a gyerekek megfejtették a keresztrejtvényt, majd a mese meghallgatása után egy-egy szituáció először optimista, majd pesszimista megközelítéséről beszélgettünk.
A foglalkozást a Varázsgömbbel és nagy nevetéssel zártuk le.
Az optimizmus gyakorlása
„Optimizmus ”
A mai foglalkozás kezdődött „Almát szedj ,ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj „- a vödörbe.
„Bagdi Bella Ha boldog vagy ….. című zenéjére közösen nyújtóztak a gyerekek, mintha fa
lennének, nyújtóztak, mintha madár lennének és kitárják szárnyaikat, nyújtóztak, mintha fűzfa
lennének, nyújtóztak, mintha egy szél fújta fűszál lennének.
Aki …szorgalmas guggoljon le ,
-szeretne jó táncos lenni, perdüljön meg
-szeretne megtanulni biciklizni,üljön le és biciklizzen
– szeretne házi munkát végezni,körözzön a karjával
A gyerekek a földön szétszórt apró játékokat mezítláb pakolták a tányérba.
Lefekvés előtt elmondták a gyerekek kívánságukat,reményüket és az óvó néni varázsporral beszórta őket ,hogy teljesüljön.
Az októberi hónapunk foglalkozásai:
– ragadós optimizmus: mert ha pozitív emberek vesznek körül, mi is azokká válunk. ‘Átragad’ ránk a pozitivitás, az optimuzmus. Ezt pedig a legjobban úgy tudtuk szemléltetni, hogy táncoltunk. Az egyik gyerkőc elkezdte, aztán a mozgás átragadt a szomszédjára, mígnem mindenki táncolt a körben.
– a gyerekek lerajzolták munkafüzeteikbe, mi az ami megnevetteti őket, valamint elkészítették a legboldogabb tükörképeiket, amikhez fordulhatnak a borúsabb napjaikon
– elkészültek a ‘pozitív szemüvegek’, amiknek segítségével mindenben megtalálják a jót. Mindenki elmesélt egy olyan szituációt az életéből, ami neki rosszul esett, de a pozitív szemüveg segítségével megkerestük minden helyzetben a jót.
– megrendeztük a nevetésversenyt, ahol a csoport egyik fele volt a ‘komolyság’ másik pedig a nevettetők csoportja, a gyerekek nagyon élvezték ezt a játékot. A végén egy videóban bemutatták a vicces arcaikat, hogy mindenki láthassa
A gyermekek munkái és a táncos videók is megtalálhatóak a YouTube videónkban:)
Kis csapatunk kirándulni indult a faluba, és a körénybeli erdős területre. Éreztük a kirándulás, séta, jó levegő, napsütés pozitív hatásait. Egy „békegalamb” segítségével más nézőpontokat kerestünk. A táj olyan részleteit fotóztuk, ami számunkra a legszebb volt. Olvastunk a faölelés hasznos, kellemes élettani eredményeiről, és ki is próbáltuk. A sétánk végén még egy kis foci is belefért az időnkbe. Feltöltődve, jó érzésekkel eltöltve tértünk vissza!
Az optimizmus téma feldolgozását igyekeztem úgy megtervezni, hogy az minden gyermek számára érthető legyen. Meggyőződésem, hogy változatos tevékenységek, a korosztálynak megfelelő játékos feladatokon keresztül formálhatjuk optimista szemléletük alakulását.
A foglalkozást mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük. A ráhangolódás elősegítése érdekében meghallgattuk Bagdi Bella: „Pozitív gyerek vagyok” című dalát. Beszélgetésünk során megérkezett hozzánk Opti Lotti, aki segített nekünk a téma feldolgozásában, az optimista/pesszimista szavak értelmezésében. Megtanított bennünket arra, hogy nincs lehetetlen, nincs megoldhatatlan probléma.
Az elmúlt hónapot minden reggel a gyerekek által választott köszönési móddal indítottuk Közösen megalkottuk a csoport „Optimista köszönés” sorozatát (tenyérpacsi, ölelés, ökölpacsi, szívecske és a győztesek jele), hogy vidáman, felhőtlenül induljon a reggel.
Ezt követően „vigaszcsörgőnket”, annak a gyereknek adtuk a kezébe, akinek valami oknál fogva rossz napja volt, illetve szomorú volt. Elmondhatta mi bántja, társai pedig vigasztalásként különböző, jobbnál jobb tanácsokkal láthatták el. Öröm volt látni,
hogy a gyerekek milyen lelkesen, nagy odaadással törekedtek arra, hogy társukat felvidítsák, boldoggá tegyék.
Sor került „Tódi törpe varázsszemüvege” című mese meghallgatására is. A mese után minden gyerek elkészítette saját varázsszemüvegét, melynek lencséjében megörökítette, mi az,
amire vágyik, amit szebbnek, jobbnak szeretne látni.
A Mosoly világnapja alkalmából egymás arckifejezésének másolásával körbe adtunk
egy szelíd mosolyt, hogy a sor végére érve az sugárzó-nagy mosollyá váljon. Jó kis kacagó verseny kerekedett a végére.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
A Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola 3.a osztályos tanulóival heti egy alkalommal dolgoztuk fel az optimizmus témakörét.
Az első alkalommal felelevenítettük az első és második osztályban ebben a témakörben megszerzett tudásukat, beszélgettünk saját élményekről, minden tanuló megfogalmazta saját célkitűzését, amit egy dobozban rejtettünk el ünnepélyes keretek között. Ezt a dobozt a hónap végén kinyitottuk, és önkéntesség alapon beszámolhattak a tanulók az elért vagy el nem ért célok megvalósulásáról. Mindezt a tanulók pedagógus által irányított kérdések segítségével tették.
Kiválasztottam a hónap elején hat tanulót az osztályban, akik egy fejlődési vándornapló alanyai, megvalósítói lettek.
Leírhatták vagy lerajzolhatták, hogy a hónap elején kitűzött célok eléréséhez milyen út vezetett.
Miben fejlődtek, miben értek el sikereket az erőfeszítések által, milyen nehézségeik adódtak, amivel sikerült megbirkózniuk.
Nagyon mély és őszinte gondolatokat fogalmaztak meg tanítványaim. Úgy gondolom, mindenképpen fejlődött a személyiségük, a pozitív és reflektív gondolkodásuk.
Az októberi boldogságórán a 3.osztályban varázsszemüvegen keresztül indítottuk a napot optimistán. Felidéztünk kellemetlen emlékeket, és utólag- a varázsszemüveg segítségével- szebbé váltak a dolgok. A hónap dalára néhányan táncra is perdültek.
Nem lehet elég idő szánni az optimista látásmód kialakítására. Az osztály többségéről elmondható, hogy próbál pozitívan állni a dolgokhoz, de azért jelen van a pesszimizmus is. Első lépésként az apró jó dolgokra figyelünk, és próbáljuk minden reggel ezzel indítani a napot: “Miért is lesz jó ez a nap…”:)
Alapvetően egy vidám kis társaság vagyunk, nem nagyon szoktunk csüggedni. A foglalkozás keretén belül pedig nagyon élveztük, hogy az optimizmus szemüvegének segítségével még ügyesebben megtalálhatjuk a dolgokban a jót. Nagyon élveztük a feladatot.
Havi boldogságóránkat október 15-én az Ölelés világnapján tartottuk meg. Közös tornával indítottunk, majd beszélgettünk az optimizmusról, az ölelés jótékony hatásáról, megtanultuk a pozitív és a kitartás mondókát. A pozitív gyerek vagyok dal meghallgatásakor a gyerekek táncra perdültek, ölelkeztek. Mindannyian megtapasztaltuk milyen jó érzés, amikor a ráirányítjuk a figyelmünket egymásra és felszabadultak tudunk lenni. Ezután elkészítettük optimista szemüvegünket, amit felvéve majd mindig pozitívan tudunk szemlélődni és meglátjuk a ,,rosszban is a jót” . A szemüvegek jól sikerültek, sokat nevettek egymáson.
A varázsige memorizálásával zárult az óránk.
Van nekem egy szemüvegem, ha felteszem azt,
Szebbé válik minden benne, amit megmutat.