Októberi optimizmus
Ebben a hónapban optimizmusom ellenére bokatörést szenvedtem, így a boldogságórát megtartani nem tudtam. Ennek ellenére a baleset utáni héten Incike néni, a pedagógiai asszisztensünk meglátogatott és egy papírhalmazt hozott. Kíváncsian lapoztam át… Hát amit láttam az valami fantasztikusan szívet melengető volt. Kis elsőseim, akiket alig egy hónapja kaptam meg, rajzoltak nekem csuda szívecskéket, mindenféle szépet, hogy mihamarabb gyógyuljak meg.
Hát mi ez, ha nem az optimizmus gyakorlása!
Az optimizmus gyakorlása
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
8. osztály
Zenehallgatás, beszélgetés, szituációs játékok, rejtvény, színező, varázstükör készítése…
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
7. osztály
Zenehallgatás, beszélgetés, rejtvény, színező, varázstükör készítése…
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
6. osztály, Vagányok
Zenehallgatás, mese, beszélgetés, rejtvény, színező, varázstükör készítése…
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
5. osztály, Picikék
Zenehallgatás, tánc, beszélgetés, rejtvény, színező, varázstükör készítése, jókedv…
Ismét eltelt egy hónap. Az ötödik SNI évfolyam továbbra is szívesen gyakorolja és próbálja ki a különböző témákra kidolgozott feladatokat, programokat. Zenével, szituációs játékokkal, plakátkészítéssel tesszük színesebbé a témák megértését, kidolgozását. Sokat tanulunk egymásról és egymástól. Beszélgetések során meghallgatjuk egymás gondolatait, kétségeit, kérdéseit, következtetéseit. Sokat támaszkodunk a segítő feladatokra, játékokra. Ebben a hónapban is meghallgattunk a hónap dalát. Megerősítettük egymás erősségeit, bókokkal, pozitív gondolatokkal. Avar találkozón vettünk részt, mosolyt csalva egymás arcára, valamint kitekintettünk a jövőbe és közös célokat rajzoltunk meg.
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Sziasztok boldogságórások! Az októberi szomorkás,esős,borongós időben felüdülés testnek-léleknek az optimizmus kérdése. Hogyan legyünk derűlátóak? Sok vidámsággal,jókedvvel, pozitív hozzáállással. Ezeket a vidám életörömöket tükrözik a kisdiákjaink rajzai..
Kisürgék csoport
Az optimizmus feltárását a pozitív szemlélet kialakítására helyeztem a hangsúlyt október havában.
A hónap dalát már nagyon jól ismerik a gyerekek, mely az egyik nagy kedvencük.
Szívesen engedik el magukat a hallgatása és éneklése közben, többször még táncra is pördülnek.
Minden csoportomba a rossz dolgokat, élményeket elevenítettünk fel, hogy egy más szemszögből is nézzünk az elmúlt események mögé.
Kezdetben beszélgettünk arról, milyen is lehet egy optimista ember. Mit is jelent maga a szó.
Majd a saját magam rossz élményein keresztül mutattam be azt, hogy hogyan lehet ránézni, másként.
Most legyünk szomorúak? Vagy nézzünk a helyzetre optimistán?
Ki melyiket választaná?!-kérdések hangzottak el.
Felső tagozatos rajzórán egy szógyűjtéssel kezdtünk, melyet az adott tananyag témakör anyagához illesztve rajzolták le a számukra pozitív szó kezdőbetűiből gyűjtött élményt.
Ezt követően ki is raktuk a pozitív szót.
Illetve a Halloween témakörben készítettünk papírból tököt és abba egy szívet hajtogattunk, melyre ráírtak, egy számunkra pozitív szót.
Az előseimmel is rajzok segítségével forgattuk át a rossz élményeiket pozitívba.
Majd egy iskolai teremdekorációs versenyen is készítettünk egy ingyenes pozitív üzenethúzást mind a gyermekek és pedagógusok számára. A szellem szájába benyúlva egy 5 literes befőttes üvegben voltak az üzenetek.
Nagyon nagy örömömre szolgált a sikere, az akciónknak.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Téma: Az optimizmus gyakorlása
Cím: Miért ne lehetne? Okos, ügyes és pozitív vagyok!
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Jelenlévők: 10 fő
A foglalkozás célja volt, hogy kollégistáink ismerjék fel, hogy az optimizmus szoros kapcsolatban van az önbecsüléssel, saját pszichológiai jólétünkkel, és egészségünkkel.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. A résztvevők első feladata volt meghatározni, mit jelent nekik az optimizmus. Majd pedig azt is meg kellett fogalmazniuk, miért fokozhatja a boldogságot.
Mindenki elmondhatta, számára mit jelent az optimizmus és miért fokozhatja a boldogságot.
Ezek után beszélgettünk a pesszimizmus jelentéséről, illetve, hogy hogyan gondolkodik egy pesszimista.
Tartalmas válaszokat fogalmaztak meg.
Ezt követte egy rövid tanári magyarázat arról, mit jelent valóban az optimizmus szó, miért mondjuk, hogy „reménykedő realista” az optimista emberre, illetve, hogy milyen stratégai szerint gondolkodik az optimista.
Ezek után egy – a foglalkozásvezető által összeállított – feladatlapon dolgoztak a résztvevők. 6 pesszimista mondatot kellett optimista minőségűvé átalakítaniuk.
A harmadik, egyben utolsó feladatként megtudhatták magukról, mennyire optimisták is valójában. (HUNOPTI OPTIMIZMUS TESZT, Forrás: Dr. Köteles Ferenc, ELTE PPK)
Ebből a tesztből megtudhatták, milyen az önértékelésük, megküzdési képességük, közvetlen optimizmusuk. Ki is elemeztük, kire, mi a legjellemzőbb.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó a foglalkozás.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Készségfejlesztő Iskola
Hegyipatak csoport
Szépkereső
Ez a kicsik számára nagyon jó játékká vált. Egy közös képkeretet találtunk, amibe csak három gyerek fért el, egyszerre, kényelmesen. Eredetileg úgy gondoltam, majd külön-külön megkapják a képkeretet és egyesével megállnak, megmutatják a kedvenc dolgaikat a teremben. Itt más történt! Mindenki egyszerre akarta a szépet megmutatni.
Csoportomban a legtöbb gyerek nem beszél, de remekül megértik a feladatot és megértetik magukat! Mindent szó szerint vesznek, és a szerint cselekszenek.
A feladat az volt, hogy a képkereten keresztül vegyük észre a szépet. Először is, mindenki bebújt a keretbe, majd szavak nélkül, mindenki a saját akarata szerint indult el a választott dolog irányába, persze ez nem ment. Egyességre kellett jutni. A kislányok előre engedték a fiúkat és közben Ők keret nélkül is mentek a saját útjukra.
Majd a játék és az együttműködés jegyében együtt is, hármasban is bejártuk az őszi hangulatú termet, majd kint a szabadban is tettünk egy Szépkereső kört.
A Készségfejlesztő Iskolásokkal fantáziajátékot játszottunk a képkerettel, majd elmesélték mi szépet képzeltek behunyt szemmel. Volt, aki illatot, virágot, rózsaszín kabátot, zenét, finom vacsorát, cicát talált a pár perces meditáció alatt a képkereten keresztül. Róluk is készült közös fotó, hogy ne felejtsék a Szépkereső játékot.
Néhány szép fotót el is küldünk az olvasóknak a játékunkról.