A havi téma feldolgozását a Boldog Blanka és Szomorú Szilárd játékkal indítottuk. A gyerekek nagyon élvezték a játékot, mindenkit sikerült felvidítani. A játék végén megállapítottuk, hogy jobb volt Boldog Blankának lenni.
Ezután, elmeséltem nekik a Tódi Törpe varázsszemüvegéről szóló történetet, majd mi is készítettünk varázsszemüveget, hogy mindig tudjuk szépnek látni a világot körülöttünk. Megtanultuk Tódi törpe mondókáját is, úgy néztünk bele a szemüvegbe.
Eljátszottuk a tükörjátékot is, eleinte nehezen fogalmazták meg a gyerekek, hogy mit látnak magukon szépnek, jónak, de a végére belejöttek, majd elmondták azt is, hogy mit szeretnek a társaikban.
Elmeséltem nekik, a mesebeli kis szűcs történetét, melybe aktívan kapcsolódtak be a gyermekek, sok jó ötlettel, gondolattal válaszoltak a kérdésekre.
A tevékenység végén elkészítette mindenki magának a saját kis sünijét, közben meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok című dalt.
Az optimizmus gyakorlása
Ráhangoló beszélgetés, körkérdések.
Mesére hívó mondóka. Mesegyertya meggyújtása.
Mese: A sün, akit meglehetett simogatni.
Vidám sünbirodalom- Sünik készülődése a téli alvásra.
Mozgás szabadon- Zene: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok.
Beszélgetőkör: mi tetszett ma legjobban a mai foglalkozáson?
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Egy optimista hónapon vagyunk túl. Tudtunk örülni a sok esőnek, a sok gyakorlásnak a szorzótáblához. Próbáltuk megtalálni mindenben, ha nem is olyan kellemes , a jót.
Ami legjobban tetszett a gyerekeknek, az az időutazás volt. Elutaztunk egy optimista jövőbe, ahol a gyerekek elképzelték mi lesz velük 20-30 év múlva. Mit fognak csinálni. Hogy fog kinézni a házuk. Milyen lesz a családja.
Szép rajzok születtek.
A hónap koronája, hogy újra elnyertük az Örökös Boldogiskola címet, amit Pesten átvehettünk. Hálás köszönetünk, hogy ott lehettünk a díjátadón. ❤
Októberi tevékenységeinket a hónap nevezetes napjaira fűztük fel.
Az állatok világnapján egy a csoportunkba járó kisgyermek családjához látogattunk, kinek nagyszülei díszmadarakat tartanak otthonukban. Számos papagájfaj, több földrész különleges, színpompás szárnyasai – kacsafélék, tyúkok, kakasok, fácánok – találhatók gyűjteményükben. A gyermekeket nagy boldogsággal töltötte el, hogy testközelben találkozhattak az állatokkal, figyelhették meg élőhelyükön, etethették őket az általunk vitt magvakkal. Közben sok érdekes információt is megtudhattak szokásaikról, tartásuk körülményeiről.
Egyik Boldogságóránkat a Lelki egészség világnapján tartottuk. „A haragom kifújom…” és a „Domborítok, mint a cica” relaxációs gyakorlatok után beszélgettünk a háziállatokról és a vadon élő állatokról. Verseltünk és énekeltünk, majd eljátszottuk az „Avar találkozó” szituációs játékot. Majd elmeséltem és eljátszottuk ”A mesebeli kis szűcs” meséjét”. Aki meg tudott fogalmazni egy-egy bizakodó gondolatot, azt a vidámmá tevő, szivárvány színű bundába csavartam, hogy teste-lelke átmelegedjék. S hogy milyen gondolatokat fogalmaztak meg? „Legyünk egészségesek! Legyen béke! Örülök, hogy van testvérem, anyukám, családom! Szeressük egymást! Vigyázzunk egymásra! Örüljünk, hogy süt a nap!….”
Óvodánk őszi fesztiválján – mely idén rendhagyó módon foglalta magába a Szüreti fesztivált és a Mihály napi vásárt – a szüreti mulatságokat megidéző zenés táncot mutattunk be, melyet nagyon megkedveltek, s azóta is – szinte minden nap – „előadnak” a szabad játék, vagy lefekvés előtt – csak úgy, a saját gyönyörűségükre!
Az ölelés világnapján beszélgettünk az érzelmeinkről, és hogy azokat hogyan tudjuk kifejezni. Beszélgettünk a simogatás, az érintés, az ölelés fontosságáról és persze gyakoroltuk is ezeket a mozdulatokat. Majd egy igazi kis ládikát vittem a csoportba, azzal kezdtem a mesét! Aztán sorra kerültek elő a ládikából az optimista gondolatokért cserébe a prémes kis mellények, kabátok! Minden alkalommal közös énekléssel, tánccal fokoztuk a hangulatot.
Az origami világnapján meghajtogattuk az őszi színekben pompázó kis sünikéinket, amikkel szívesen játszottak, s közben felelevenítettük az eddig tanult őszi- és a kis sünről szóló –versikéket, dalokat, létrehozva a mi kis vidám és optimista sünbirodalmunkat.
Igyekeztünk sok vidámsággal, humorral, zenével, játékokkal és feladatokkal, boldogságfokozó technikákkal formálni a gyermekek optimista szemléletét.
Ahogy már a szeptemberi összefoglalómban is írtam a nehéz mindennapjainkról, még továbbra is küzdünk, és próbáljuk megteremteni csoportunkba a derűs és nyugodt mindennapokat.
Ebben a hónapban is ösztönöztük magunkat, és kihívásként tekintettünk a mindennapokra, valamint próbáltam megmutatni a gyerekek számára, hogy minden rossz és nehéz dologban van valami jó, csak fel kell ismernünk.
Hiszem, hogy a nehézségek minden gyermeknek valamiféle plusz értéket ad, az egyébként is értékes személyiségükhöz, és felnőtt korukban is képesek lesznek bármit elérni, és nem utolsó sorban empatikus, segítőkész, egyénekké válni.
Két kisfiú van a csoportunkban szeptember óta, akiknek nehezen megy a csoportunkba való „beszokás”. Az egyik kisfiú, aki visszamaradt hozzánk homogén csoport lévén, ő viselkedési és magatartási problémákkal küzd. Igyekszünk őt mindig a legnyugodtabban, és legkedvesebben csillapítani, segíteni. A másik kisfiúról 2 éves korában derült ki, hogy egyáltalán nem hall, ezért 3 éves kora után implantátumos hallókészüléket helyeztek be neki. Közösségbe nem járt eddig. Beszélni még nem tud. Mosolygós, aktív kisfiú. Próbál kapcsolatot teremteni csoporttársaival, de a szabályok betartása még nehézkes számára. A csoportunkba járó gyerekek könnyen elfogadták, igyekeznek segíteni neki.
Nagy kihívást jelent számunkra, hogy újra összekovácsolódjon a csoportunk, de nem adjuk fel, és törekszünk arra, hogy ismét mindenki jól érezze magát a mindennapokban. Optimisták vagyunk.
Ebben a hónapban rendeztük meg óvodánkban az első szüreti mulatságunkat nyílt nap keretében, bevonva a helyi gazdákat, iskolát, idősek klubját és otthonát. Bizakodtunk és reménykedtünk, hogy minden rendben fog zajlani, és maradandó emléket hagyhatunk magunk mögött. A mi csoportunk néptánc fűzést adott elő, mely nagy sikert aratott, és ez a gyerekeket is nagy boldogsággal töltötte el. Nehéz volt a felkészülés, de annál nagyobb volt számukra a közös munka értéke.
A foglalkozások alkalmával relaxáltunk, és hallgattuk Bagdi Bella dalait. Felelevenítettük Tódi törpe varázsszemüvegének meséje után az előző nevelési évben elkészített varázsszemüvegeket, és volt, aki azt mondta, hogy még mindig megvan neki a szemüveg, és szokott is játszani vele otthon. Most csak a kezünk segítségével szemüveget formálva játszottuk a játékot, és mondtuk a hozzá tartozó mondókát. A munkafüzetben viszont el is készíthette mindenki a saját szemüvegét. Tükörjátékot is játszottunk. Mindenki elmondhatta magáról, hogy mi az, ami szép, jó benne. Milyen pozitív tulajdonsággal rendelkezik. Mit szeret magában. Volt olyan gyerek, aki bátortalan volt. Rá visszatértünk később, hogy feloldódjon, de akadt olyan is, aki kérte, hogy társai mondják el róla, hogy mit gondolnak. Levinek is segítettek a gyerekek, és ők mondták el neki, hogy mit szeretnek benne. A munkafüzetbe is nagyon szeretnek dolgozni. Most láthatják igazán, hogy mennyit változtak az előző nevelési évhez képest, hiszen ugyan abba munkafüzetbe dolgozik mindenki, amibe tavaly, és meg is lepődnek magukon.
A mai napot is, mint minden napot öleléssel, pozitív megerősítésekkel kezdtük a Ficánka csoportban. A mogorva időjárás ellenére, a lecsökkent létszámú kis Ficánkák nagyszerű hangulatban folytatták a napot. Vidám dalokkal próbáltuk felvidítani a napot és bent is a hangulatot.
Reggeli után eljátszottuk az erdőben a kis állatok mozgását, ahogy az őszi avarban érezhetik magukat. Átérezték a falevelek simogatását, az őszi napfény melegét, majd az esti hidegben össze bújtak, egymás testét melengetve egy nagy takaró alatt.
Ezután meghallgatták a mesét a szűcsről. Erről a mesterségről még nem igazán hallottak, ezért a foglalkozásokat átbeszélve együtt megfejtettük, hogy tulajdonképpen egy „kabát vagy bundakészítőről” van szó. Szóba kerültek még a hasonló szakmák mint varró, cipész. Ezekkel is bővült a szókincsük és ismereteik.Elképzelték, majd ügyes hozzászólásaik, képzeleteik kapcsán lerajzolták a mesebeli szűcsöt, amint az erdőben viszi a bundát az erdei állatoknak, hogy szebbé varázsolja az életüket.
Egy kisfiú szabad játék időben elképzelte az idő gépet, amellyel valóra válthatta kíváncsiságát, elképzelését. „-Már csak egy biztonsági öv hiányzik! – mondta, a vágyai teljesüléseihez. A kíváncsi kislányokat is persze elvitte, nagyon jót játszottak.
A Boldogságóra legvégén mindenki (9 gyermek) vidám ruhába öltözthetett. Három kislánynak vicces ötlete támadt: Kitalálták, hogy igazi vidámság lenne felvenni az óvó néni és a dajka néni köpenyét. Természetesen, szívesen adtuk oda. A végén még a meleg kabátomba is nevetve belebújtak. Csupa optimista szemlélettel zártuk a napot.
Mindenre van megoldás!
Török Enikő
A Rákóczi Ferenc Általános Iskola Kincsek csapata úgy gondolja, hogy mindenre van megoldás.
Természetes anyagokkal játszottak, s a kukoricacsutkát találták a legérdekesebbnek.
Előbb a legmagasabb várat majd a leghosszabb kígyót rakták ki csutkából.
Közben rájöttek, hogy mindenre van megoldás.
Az autista gyermekeknél az optimizmus gyakorlása nap, mint nap feladat, hogy nézzük a jót magunkban, a másikban és erősítsük e tulajdonságot a gyermekekben, hogy igenis napról napra jobban mennek a dolgok a tevékenységváltásoknál, a dühkitörések közben, vagy épp egy kézmosásnál, mosdózásnál, a játékban a veszteség elviselésénél vagy ha alkotunk egyre jobbak vagyunk a figyelem terén. Ezek mind apró dolgok, apró sikerek s bár nem mindannyian tudjuk a meséket végighallgatni, vagy a verseket, mondókát elskandálni a foglalkozások végén meg tudjuk mutatni, néhányan el tudjuk mondani hogy most boldogok vagy épp szomorúak vagyunk. A relaxáló gyakorlatokat nagyon szeretjük és a hónap dalát is sokan kedveljük. Akit zavar a hangos zene, őt a gyógypedagógus néni olyankor kiviszi, vagy felteszi a fülesét, de mi így fogadjuk el egymást, mert ilyenek vagyunk.
Hó utolsó napján az óvónénik és a gyógypedagógus néni mindenkiről mondott egy-vagy több jó dolgot, hogy mi miben vagyunk jók és ajándékba kaptuk a hónap jelét. Akinek volt kedve ki is színezhette az optimizmus jelét, és volt olyan ügyes, aki ki is tudta vágni😊
A kutyus csoportban is jártunk integrálódni, s örömmel próbáltuk ki a kutyusok időgépét, mi is mondhattunk terveket, hogy mit szeretnénk a jövőben elérni.
A mi szívünknek nagy boldogságot jelentett, hogy a gyerekek ebben a hónapban sok ölelést adtak, és sok boldog mosolyt. 😊Nagyon örültünk, hogy résztvehettünk a Jubileumi Konferencián is:)
Készítette: Mészárosné Ádám Andrea és Juhász Jánosné Éva
Október – Az optimizmus gyakorlása
Beszámoló
Október első Boldogságóráján újra megszólalt a Szeretet-ábécé dal, ahol az O betűnél ezt hallhattuk: „O, olyan optimista vagy…” A gyerekekkel ízlelgettük az optimizmus fogalmát. Mit jelent az optimista? Milyen, aki optimista? Hogyan szemléli a világot? Példákkal erősítettük meg a szó jelentését.
Meghallgattuk a hónap dalát is, a fiúk táncra perdültek a ritmusos zenére.
Optimista szemüveget készítettünk, amely egész hónapban segített nekünk optimistán látni a mindennapokban.
Nem tudom már honnan jött az ötlet, de a hónap jelképe nekünk a kis optimista madárijesztő lett, egy kis papírbábocska képében. Ő sietett segítségünkre, ha problémánk adódott, ha valakin elkeseredettséget vélt felfedezni. A lányok színeztek nekünk egy másik madárijesztőt is, akit olyan vidám színezetű ruhába öltöztettek, hogy rá nézve nem volt olyan, akinek ne csalt volna mosolyt az arcára. 😊
Október 4-én nagyon boldog napot töltöttünk el az Állatok Világnapján. Mindenki állatmintás ruházatban érkezett reggel, és magával hozta kedvenc plüssállatát. Az iskolai szuper programokon is részt vettünk: reggeli tornán megmozgattuk a kis plüssállatainkat, állatos dalokat énekeltünk, a tornateremben állatok mozgását utánoztuk, leküzdöttük az akadálypályát. A gyerekek legnagyobb örömére délután egy kutyabemutatót tekinthettek meg. A magyaróra is a világnaphoz kapcsolódott. A füzetünkbe az ábécét tanulva, állatneveket gyűjtöttünk és írtunk le betűrendben. A Bolyai Galériában közösen megnéztük „A kedvenc állataink” című kiállítást, ahol a mi állatos rajzaink is megtalálhatóak voltak.
Az egyik napon a gyerekeknek először csak elmeséltem „A mesebeli kis szűcs” történetét. Nagyon tetszett nekik. Hát még, amikor egy másik alkalommal interaktív formában el is játszottuk a hozzá kapcsolódó feladatokkal együtt.
A mesterséggel már megismerkedtünk a Sehallselát Dömötör vers tanulásakor, így jól tudtuk, mivel foglalkozik a szűcs, de a mesebeli alakja még különlegesebb volt. Optimista ládikójába beletettünk mindent, amire szüksége volt. Varázs-varrótű, meleg prémek, optimista szemüveg…Megtanítottuk a kis állatokat bizakodóan gondolkodni, örömtelien élni. El is készítettük papírbáb formájában is őket. A Panasz erdőt átvarázsoltuk Remény erdővé. Itt találtak új otthonra a kis optimista állatok.
A hónap másik feladatán is sokat munkálkodtunk, hogy létrehozzuk az Optimista Birodalmat.
Megfogadtuk, hogy optimisták leszünk, pozitív gondolatokkal szállunk szembe a problémákkal. „Tappancsnyomunkat” adtuk rá. A papírból kivágott nyomatokból aztán alkottunk, méghozzá egy vidám napocskát, egy szép őszi fát. Felkerültek az októberi Optimista Birodalom faliújságunkra. Elkészítettük hozzá a süniket is, akik optimista gondolatokért kutattak az avarban. Meg is találták! A gyerekek felolvasták egymásnak a pozitív gondolkodást segítő mondatokat. Majd kipróbáltuk az Optimista-folyosó jótékony hatását, amikor a folyosón végigsétálva dicsérő, biztató szavakat súghattak egymásnak.
Az október 23-i megemlékezés, ünnepség kapcsán is beszélgettünk. A gyerekeket nagyon megrendítették a képek, amelyeket e történelmi események kapcsán mutattam nekik. Ismét feltettük az optimista szemüvegeket, hogy reménykedve nézzünk a jövőbe.
Október 25-én részt vehettem Budapesten a Boldogságóra Program Jubileumi címátadó ünnepségén, aminek nagyon örültem.
A gyerekek másnap nagyon vártak vissza, nagy öleléssel fogadtak, meg kellett mutatnom nekik az oklevelet, amelyet kapott az iskola. Megmutattam nekik az ünnepségen készült képeket is. Nagyon kedvelem Bella „Repülj velem” című dalát, amit a rendezvényen eljátszottunk, rájöttem, hogy ennek az osztályomnak még nem is tanítottam meg. Így azt vittem kis diákjaimnak ajándékba, hogy megtanultuk a dalt, többször elénekeltük, eljátszottuk.
Az őszi szünet előtti utolsó napon nem volt kedvező az időjárás. De minket sem a hűvös, sem a sötét felhők nem tántorítottak el. Azért is útra keltünk, iskolánk előtti téren megtartottuk a hónap utolsó boldogságóráját, az „Avartalálkozót”. Eljátszottuk, hogy kis erdei állatok vagyunk, mozgolódtunk a képzeletbeli őszi erdőben, készülődtünk a télre, majd a hideg ellen összebújtunk.
Esernyő alá álltunk, és optimistán, nevetve megmutattuk mindenkinek, hogy nekünk az ernyő alatt süt a nap!! Nézzétek csak meg a fotónkat!
Ebben a hónapban is kedvük szerint készítettek rajzokat a gyerekek a Boldogságóra füzetükbe, leírták gondolataikat a témához kapcsolódóan.
Csodálattal figyelem, ahogy a gyerekek tudatába, lelkébe beépülnek a Boldogságórák „tanításai”. Például az egyik nap a hetes így jelentett nekem: Ági néninek optimistán jelentem, nem hiányzik senki. Érzékenyek a természet szépségeire, az őszi olvasmányaink is segítettek ebben bennünket. Az utolsó tanítási napon az egyik kislány meglepte társait, halloween ajándékot hozott nekik. A hónapban sok kis szülinaposunk, névnaposunk volt, akik szeretetteljes köszöntésben részesültek.
Októberben az optimizmusról, a pozitív hozzáállásról beszélgettünk a diákokkal.
A sok iskolai program, gyakorlat miatt kevesebb goglalkozást tudtunk tartani.
Az optimizmus jelentését az optimizmus és a pesszimizmus ellentéte segítségével próbáltam érzékeltetni. Nem ment könnyen! A diákok a csapatban igazán mosolygósak, vidámak, nemigen panaszkodnak. Bíznak magukban, feleslegesen nem aggodalmaskodnak. A legtöbb dolognak megtalálják a jó oldalát. Szerintem, az eléjük kerülő akadályok megértésével és azok leküzdésével lehet problémájuk. Illetve nem mindig érzik tetteik következményeit.
A foglalkozásokat a „Pozitív gyerek vagyok című dallal kezdtük. A diákok örömmelé táncoltak a zenére!
” A szomorú királykisasszony” és ” A béka” című történeteket olvastuk el és értelmeztük. A királykisasszonyos mesét el is játszottuk.
Készítettünk optimista szemüveget, rajzoltunk táblácskákat mosolygós és szomorú fejekkel, aik megmutatták akkori kedvünket és festettünk optimista emberkéket.
A diákok egyre lelkesebben várják a foglalkozásokat!