A második hónap az iskolai évből az optimizmus szellemében telt. Örültem, hogy fel tudták idézni tavalyról az ‘Optimista elefánt’ történetét, így felelevenítettük saját szavainkkal miről is szólt az a mese? A ‘Bundavásár’ c- mesét felvezetvén beszélgettünk arról, hogy bizony az állatok is tudnak fázni télen, nekik azonban nincsenek ruháik, melyeket felvehetnek. Arra a kérdésre, hogy mégis mit tudnak tenni az ellen, hogy ne fázzanak, kis gondolkodás és rávezetés után jött a válasz, hogy összebújni. Így aztán az összes gyerkőc össze kuporodott és melegítették egymást, s hát nem maradhattak el az állat hangok sem. Utána meghallgatták a mesét, és szerintük a vidám ládikóban arany, gyémánt és fa van, szekerén pedig szénát szállít. A Panasz erdő állatai rengeteget panaszkodtak, mindig morcosak voltak valami miatt. Ám a kis szűcs kezükbe adta a lehetőséget, hogy fel lehet vidulni, és morcosság helyet meg lehet látni a szépet és a jót mindenben. Így aztán az állatok szebbnél szebb dolgokat mondtak a szűcsnek, mint hálásak a barátaikért, örülnek, hogy oviba járnak, szerencsések, hogy vannak szüleik. Így bizony a kis szűcs, az állat minden lakóját megjutalmazta bundával. Folytattuk a hónap témáját, és süniket hajtogattunk. A gyerekek választották ki milyen színűek legyenek a sünik, a hajtogatásban pedig segítettem nekik. Végül megcsodálták egymás munkáit, és összerendezték úgy a süniket, ahogy ők bújtak össze, egymást melegítve.
Az, hogy ez a program hatásos, mi sem bizonyítja jobban, minthogy az egyik ovis kislánytól kaptunk egy rajzot, egy méhecskéről, egy csupor szeretetről, alá pedig azt írta az anyukája, hogy szeretet a méhecskének.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus gyakorlásához a foglalkozást kezdő relaxáció és ráhangolódás, tánc után az egyik kedvenc mesénket választottam. Kippkopp a fűben. A gyerekek által készített gesztenyefigurával játszodtuk és meséltük el a történetet. Megbeszéltük, hogy bizony Kippkopp is optimista, hisz a jóban, hogy a nyári réten talál magának barátokat. Egyszer elszomorodik, de hamar megvígasztalódik és aztán megtalálja azt, akit keres. A végére mindig minden jól alakul.
Optimizmus 2023-2024
A foglalkozást kezdő relaxációnak a heti tematikába illő, állatok mozgását utánzó gyakorlatot választottam, ezzel mindig meg tudom nyerni magamnak a gyerekeket.
Ezután Boldog Dóra elrepítette a gyerekeket Meseországba, ahol elmesélte nekik „Tódi Törpe varázs szemüvege” c. mesét. A mese során kellékként használtam a varázs szemüveget, amit a gyerekek fel is próbáltak, helyzeteket említettem nekik, amibe beleképzelve magukat felvéve szemüveget másként, optimistán láthatták a helyzetet. Megpróbáltuk megfogalmazni, hogy mit jelent az optimizmus, próbáltuk meglátni a jót a helyzetben. Egyenlőre a szemüveg viselése volt az, ami leginkább lekötötte a gyermekek figyelmét, érdeklődését. Nagyon mulatságos volt, ahogyan „átváltoztak”. a szemüveget felvéve, sokkal magabiztosabbá váltak az optimizmus segítségével!
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban könnyű volt optimistának maradniuk a kis elsőseimnek, hiszen rengeteg program volt az iskolánkban. Mindet egytől egyig élvezték. Október 3-án délután a zene világnapja alkalmából hallgattunk meg a tornateremben egy gyönyörű koncertet. Másnap, 4-én pedig az állatok világnapjára emlékezve vetélkedő következett. Utólag kiderült, hogy ezen elsőseim 3. helyezést értek el. Majd 18-án pedig a csibeavató nevű rendezvényen hivatalosan is az iskola nagy közösségének tagjai lettek a legújabb diákok. A szünet előtti napon egy nagy sétával összekötve ellátogattunk a város legnagyobb játszóterére. Mindezen szabadidős programok mellett természetesen a boldogságóra is színesítette a hétköznapokat. A mesebeli kis szűcs című mese szereplőinek bőrébe bújva azt hiszem, megértették a történet mondandóját. Következő órán pedig csoportmunkában dolgozva megalkottuk az optimista sünbirodalmunkat. Sokszor énekeltük a pozitív gyerek vagyok című dalt.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Szerencsésnek mondhatom magam, hogy egy olyan csoportban dolgozom, ahol érezhető, és látható a gyerekek egymás felé irányuló szeretete, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy egy igazán önfeledt, pozitív közösség a miénk. Egy új mesét kerestem a téma feldolgozásához, olyat, ami a hetünkbe is jobban kapcsolódik, így Gani Zsuzsa meséjét, Gomba Gizi kalandjait választottam. A mese előtt, a gyerekek legnagyobb örömére meghallgattuk és táncoltunk Bella dalára, ami remek hangulatot varázsolt a csoportba. A mesét mindenki figyelmesen hallgatta. Két fontos üzenete van. Az egyik, ha vidáman nézzük az életet, mások is vidáman tekintenek majd ránk. A másik, hogy ha nehézségeink is vannak, és elszomorodunk, a fontos az, hogy miután a gondok megoldódnak, ugyanolyan pozitívak legyünk, mint korábban. A gyerek tetszését el is nyerte a mese, elmondásuk szerint, ők is olyan boldogok szeretnek lenni, mint Gizi.
A mese után játszottunk egy felvidítós játékot is, ami a gyerekek nagy kedvence. A sok vicces arc hatására nem maradt egy görbe száj sem.
A tükröt is elővettük, hogy mindenki fogalmazza meg, hogy mit szeret önmagában. Elmondtuk azt is, hogy kit, mi tesz boldoggá, illetve mit szeret a legjobban csinálni. Érezhető, hogy a gyerekek nőttek tavalyhoz képest, a válaszok sokkal változatosabbak, sokkal személyre szabottak voltak. Mindenki hallgatta a másikat, sokan helyeseltek, ha társukkal egyetértettek.
A foglalkozás végén se maradhatott el a zenehallgatás és a tánc, ami megint csak mosolyt csalt a gyerekek arcára.
Ebben a hónapban az optimizmus fogalmával ismerkedett a csoportunk. Megbeszéltük,hogy jót tesz a lelkünknek ha a legapróbb dolgokban is próbáljuk meglátni a szépséget, jóságot. Fontos,hogy számunkra örömöt okozó dolgokat is csináljunk. Sokat beszélgettünk arról,hogy mit jelent a gyerekek számára a pozitív gondolkodás, számukra miben nyilvánulhat meg. A zenehallgatás és az együtt táncolás jó alapot nyújtott a témával kapcsolatos ráhangolódásra. Az időjárás még meleg ,de csoportunk lélekben már hangolódik az őszre. A hét zárásaként Vivaldi és Chopin műveire megtáncoltattuk a faleveleket és a lelkünket.🍂🍁 Tök jó hetünk kapcsán vidám tököcskéket készítettünk, hiszen mi ” Tök jó fejek vagyunk” akik mindenben a vidamságot és a jót keresik.
Beck Andre: Titoktündér című könyvéből olvastunk mesét. A mese tanulsága a pozitív, optimista gondolkodás volt. A mese hősét a pozitív gondolkodás segítette abban, hogy legyőzze az akadályokat. Mozgással dolgoztuk fel a témát. Babzsákot dobtunk egymásnak, és 1-1 jó szót mondtunk annak, akinek a babzsákot dobtuk. Pl.: Szeretlek, mert sokat segítesz nekem.
A foglalkozás menete:
1. Az óra elején tornáztunk, mozogtunk a hónap dalára, majd közösen megbeszéltük az optimizmus szó jelentését. Beszéltünk arról, hogy hogyan hozható összefüggésbe az októberi hónappal…Megígértem nekik, hogy a délutáni sétánk után, mindenki választ kap arra, hogy mit is jelenthet az optimizmus.
2. Táncoló falevelek készítése
3. Opti Miska dala
Opti Miska dala
Gyere, fordulj gyorsan hozzám,
Ne feledd, boldogság vár,
Nevess, táncolj, vígadj,
Szomorkodni kár!
Borúra derű jön,
A felhők közül kisüt a nap,
mindenki életében jön majd
egy jobb pillanat!
Az órát mozgásos relaxációval kezdtük, „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” gyakorlattal.
Majd a gyerekek felrajzolták a táblára emoji formájában, hogy hogy érzik magukat, és pár mondatban beszéltek is erről. Interjú formájában néhányan elmesélték, hogy emlékeznek-e olyan eseményekre, melyekben rosszra számítottak, de végül jó lett a vége. Itt meghatároztuk a két fogalom: pesszimista és optimista jelentését. Az optimista kifejezéshez hozzákapcsoltuk Optimusz fővezért (miután egyikük erre asszociált 😊), a Transformers című filmből, aki mindvégig bátorítja az autobotokat a legkilátástalanabb helyzetben is. Természetesen a végeredmény minden esetben happy end.
Átbeszéltük, hogy minden olyan helyzetben amikor bizonytalanok vagyunk vagy félünk, hogyan tudunk átlendülni ezen, a megoldások reálisan optimista keresésével. Ezzel kapcsolatban kitöltötték a keresztrejtvényt.
Ezek után következett a játék: „Add tovább a grimaszt”, melynek során a jókedv a tetőfokára hágott.
Végül rajzoltak a gyerekek arról, mi az, ami jókedvre derítheti őket.
Az órát meditációval zártuk.
Az optimizmus témájában gy koreográfiára készülünk a második osztályosokkal. Első körben Bella pozitív tulajdonságok dalát hallgattuk meg többször és a gyerekekhez párosítottuk a dalban felsorolt erősségeket. A következő alkalommal elkezdjük a koreográfia betanulását, amiről videó is készül majd.