Ki, minek örülne egy szigeten, ezt rajzolták le a gyerekek.
Apró örömök élvezete
A foglalkozásra a hónap dalával hangolódtunk, majd leltároztunk. A gyerekek összegyűjtötték azokat az apró örömöket, amelyek az iskolába érkezésig érték őket. Nagyon kedves volt, amikor az egyik tanuló, azt mondta, hogy számára öröm, hogy láthatja a társait.
Elmeséltük Bezzeg Andrea Újra együtt! című meséjét, majd a kérdésekre válaszoltak. Közösen kerestünk olyan gyermekörömöket, amelyek a gyerekeknek jó, de a felnőttek nem nézik jó szemmel. A beszélgetőkör legfontosabb eleme az érzékszervek és örömök kapcsolata volt. Először érzékszervekhez kapcsolódó szavakat gyűjtöttünk, majd képeket helyeztek el a megfelelő érzékszervek mellé. Mivel nagyon szívesen dolgoznak laptopon, kerestünk ehhez a témához kapcsolódó feladatokat.
Mivel mi integráló csoport vagyunk, a témát igyekeztem több oldalról megközelíteni, hogy a különböző életkorú gyermekek találkozhassanak az életkoruknak megfelelő helyzetekkel. Mozgalmas hetünk volt, mert a Boldogságórás foglalkozásunkat összekapcsoltuk a Happy hét pályázattal és a Víz világnapjával, ami egyben Apák napja is volt😊 A napi beszélgető köröket relaxációs zenével indítottam (Ellazulni jajj de jó) majd elmeséltük kinek mi ad örömöt, milyen örömre gondol, mit kap majd az apukájától, ha érkezik fél napra az oviba. A gyerekek örömmel mesélték, hogy majd jön apa, és együtt töltik a napot az oviban, és ez micsoda öröm!
Közben beszélgettünk arról, hogy a növényeknek, állatoknak és nekünk embereknek is milyen nagy szükségünk van arra, hogy boldogok legyünk, s a boldogság a szemünkön is látszik, és a viselkedésünkön, a kimondott szavakon még jobban. A mi csoportunkban sokat hallani nem odaillő szavakat, mely egy-egy nézeteltérés miatt fakad ki a gyerekekből, ezért ezt többször megbeszéljük, hogy így nem lehet dühöngeni, ilyen kifejezéseket használni, próbáljuk magunkat nevelni, átgondolni a szavainkat, mielőtt kimondjuk. A Boldogság világnapjára meglepetéseket készítettünk, ablakunkra olyan szívecskéket raktunk melyen szavak voltak, hogyan tudjuk a boldogságot továbbadni és minden gyermek hazavihetett egy vagy két szívecskét, melyet odaadhatott a szomszédjának, egy apró kedvesség, egy apró öröm a mindennapokban. Mi hosszabb sétákat nem tudunk tenni, ezért választottuk az apró örömök továbbadásának ezt a formáját ebben a hónapban. Ilyen apró öröm volt még a csoportnak, hogy csoporton belül saját akváriumunk lett, így mindennap valaki megetetheti a halakat, mely mosolyt csal a gyermekek arcára. Udvarunkon pedig alakulgat egy kiskert, mely az autisták számára is élmény, ha lehet matatni a földben, ültetni, vetni, locsolni .
A hónap során folyamatosan figyeltünk arra, hogy örömet szerezzünk egymásnak és az Apukás nap végén sok-sok boldog arcot, ezernyi apró örömöt, mosolyt láttunk, melyet fel is ragaszthattak az apukák gyermekeikkel és az óvodai dolgozók is mindannyian a mosolyfalunkra. Ez egyben a mi boldogságfalunk is.
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes
Maglódi Napsugár Óvoda
Nyuszi csoport
Március hónapban igen széleskörűen érintettük az apró örömök témakörét és lelkesen csatlakoztunk a Boldogság világnapjához két produkcióval is. Március 20-án egy óriási szívet formáztunk az iskola udvarán az összes tanuló segítségével a tavalyi produkciónkhoz hasonlóan, amely végül hálahíddá alakult. A fotót fel is töltöttük a zárt tanári facebook csoportba.
Másodsorban „Mini-kutatást” végeztünk, ahol a gyerekek lelkes munkájának köszönhetően 449 főt kérdeztünk meg arról, hogy mi okozza a legnagyobb boldogságot jelenleg az életében. A kiértékelés szintén megtalálható a tanári csoportban, illetve a feltöltött képek között is.
Elkészítettük az „érzékszervek” montázsát is, méghozzá élő modellek segítségével, akiket körbe rajzolva emberi méretű plakátot készítettünk. A gyerekek nagyon élvezték minden percét.
Az órákon egyéb játékokat is játszottunk, például a „Mesét még” feladatot az erősségek táblázat segítségével, melynek során csodás és tanulságos történetek születtek „Kreatív Kriszti és Hősies Hanna” segítségével. De a „Kezdőbetűk játékát” is elővettük az apró örömök témakörében.
A relaxációs gyakorlatok közül az „Örömteli pillanatokat” felidéző relaxációt és a „Jelenlét közösen” légzőgyakorlatot is elvégeztük.
Minden pillanatát élveztünk ennek a hónapnak, és igyekeztünk tudatosan figyelni a boldog pillanatokra, az apró örömökre. Köszönjük az ajánlásokat a programnak!
“Élvezd a kis dolgokat! Egy nap vissza fogsz tekinteni, és rájössz, hogy azok voltak a
nagy dolgok.” Robert Brault
A második osztályban ezt az idézetet választották a gyerekek, hogy egy szép ajtódekorációt készítsenek.
“Egy homokszemben lásd meg a világot, egy vadvirágban a fénylő eget, egy órában
az örökkévalóságot, s tartsd a tenyeredben a végtelent!” William Blake
A harmadik osztályos gyerekekkel ezt a motiváló idézetet választottuk az ajtódekoráció elkészítéséhez.
Március hónapban az apró örömök jelentették a következő lépést a boldogsághoz vezető úton. Bezzeg Andrea: Újra együtt meséjével és Bagdi Bella: Imádok élni két csodás nyitása volt az apró örömök áradatának. A gyerekekkel és Boldog Dórával a tavasz első virágait kerestük az udvaron, miközben élveztünk a ragyogó napsütést és a virágzó fák illatát, látványát. Sétáltunk a városban és a kertekben gyönyörködtünk, kerestük a szebbnél szebb nyíló virágokat. A gyerekek lerajzolták mi az az örömforrás, ami a leginkább boldoggá teszi őket. A rajzokon megjelentek az ételek, de mikor az örömforrás és persze a közelgő húsvét alkalmából ízletes répatortát sütöttünk, nagy boldogságot jelentett a kicsiknek. Így az érzékszerves játék ízlelés része is kipróbálàsra került.
Az apró örömök élvezete így március hónapra nagyon jó hangulatban eltelt órát hozott számunkra. Ahogy szoktuk, rövid ráhangolással kezdtünk. Figyeltünk magunkra, hogy mit szeretne a testünk, majd tudatos mozgást végeztünk, végül rövid légzőgyakorlattal próbáltuk a figyelmünket megzabolázni. A ráhangolódás után arról beszéltünk, hogy ki minek szokott örülni, mivel tudunk másoknak, majd mivel magunknak örömet okozni. Megfigyeltük, hogy a hétköznapokban milyen apró csodákat találhatunk, hangolódtunk a tavaszra és ezáltal a mesére is. A tizenkét hónap című mesét hallgattuk meg. A gyerekek nagyon jól ráéreztek a mese mondanivalójára. A mese után arról beszélgettünk, hogy mindenkiben van jó, ezt meg kell találni, fel kell ismerni. Néhány kisgyerek önként kiült a csoport elé, a többiek pedig elmondták az erősségeit, a pozitív tulajdonságait. Végül magunkban kerestük a jó tulajdonságokat. Ez után meghallgattuk a hónap dalát, amit végül számtalan újra hallgatás és közös éneklés követett, mialatt a gyerekek munkáikat készítették. Mindenki körbe rajzolta saját kezét és az ujjak helyére beírták, hogy nekik mi okoz örömöt.
A tanórát végül a tudatos evés gyakorlattal folytattuk. Minden kisgyerek kapott egy becsomagolt csibe csokit. Csak az utasításokat követve, lépésről lépésre volt szabad haladni az evéssel. Sőt, meg kellett várni, amíg a csoki igazán elolvad a szájukban. Miután végeztünk a csokival, megbeszéltük, hogy nem csak az a fontos, hogy másoknak örömet okozzunk, hanem az is, hogy vegyük észre, mi, minek örülünk, nekünk mi a jó és persze, hogy észrevegyük a mindennapokban az apró csodákat. Az órát rövid relaxációval zártuk.
Az apró örömök mindenki számára fontosak és nagy erővel bírnak. Amik a mindennapokban természetesek, azok annyira nem is azok. Egy ölelés, egy mosoly, egy segítő szándék. Ezek mindd kis dolgok, mégis hatalmasak. Ezek azok a dolgok, melyek boldoggá tesznek és éltetnek nap, mint nap.
Fontosnak tartom ezt a gyermekeknek is hangsúlyozni, mert elsiklunk e fontos dolog felett a rohanó mindennapokban. A gyermekeket megkérdeztem arról, hogy mitől lesznek boldogok és mi lehet az az apró öröm, mely számukra fontos?. Az merült fel első gondolatomban, hogy egy játékra gondolnak vagy valami féle tárgyra. Tévedtem. Az, hogy a boldogságóra által éljük az ovis napjainkat sokat segített, hogy másképp lássák ők is az örömöt. Volt, aki azt mondta, hogy annak örül , amikor jönnek érte és megölelheti a szüleit, vagy amikor megölelem őket. Szülőként és óvodapedagógusként a gyermekek jóléte és boldogsága a legfontosabb.
Ezt az örömöt tovább adtuk a városunkban. A Boldogság világnapján már előre elkészített szívvel ajándékoztunk apró örömöt az óvodánk környezetében élőknek. Minden gyermek egy szivet dobott egy posta ládába.
Az apró örömök a legnagyobbak!
Minden napnak megvan a maga öröme!
Örömmel fogadtam, fogadtuk e havi boldogságóra témánkat. „Minden napnak megvan a maga szépsége, neveld rá a szemed, hogy észre vegye azt!” E gondolat határozta meg az elmúlt időszakot. A megküzdés, a célok kitűzése vagy bármelyik más „téma” magában hordozza az örömöt is. Célom volt, hogy a rám bízott kisgyerekek pozitív gondolkodását erősítsem. Igyekeztem minél több olyan helyzetet teremteni, amelyben megtapasztalhatták, átélhették az őket körülvevő környezet legapróbb örömeit is.
A segédanyag kínálta feladatok jól használhatók voltak.
A foglalkozást indító relaxációs gyakorlatok után /légzőgyakorlat, „Egy pár mély levegő”/ beszélgető körré alakultunk. Elmondhatták mi teszi őket boldoggá, mi jelent számukra örömöt. Kedvenc körjátékokkal, énekekkel is fokoztuk a hangulatot. Az önbizalom fejlesztő gyakorlatok közül toronyépítés következett, ami többször is szétborult, mert a beilleszkedési zavarokkal küzdő kisfiú lerombolta. A gyerekek bíztatásomra újra építették, és örültek a sikernek. /Kisebb morgolódások voltak./ Apró örömeink közé tartozott, hogy a Boldogság Világnapján ragyogó napsütéses időben élményszerző sétára indultunk a közeli kispatakhoz. Színes papírcsónakot és vízben nyíló „varázsvirágot” hajtogattunk ez alkalomból. Nagy volt a lelkesedés. Megfigyeltük a kispatak éledő környezetét, a nádast, a parton nyíló virágokat. Vízre bocsátottuk a csónakokat, melyek néhol elakadtak, de többségük haladt a víz sodrásával. Sétánkat vidám énekléssel tettük még színesebbé.
Az óvoda udvarán található mozgó hídról jól láthatók voltak a virágzó fák, a madárodúk, a kiskertben nyíló kedves virágok…stb. A csoportszobában épített hídról pedig jól látható volt a szomszédunkban elhelyezett madáretető, melyet még mindig látogatnak a madarak. A pici lányok örömmel szednek pitypangot az óvoda udvarán, ami nagy öröm számukra.
Kitűzött céljaimat igyekeztem megvalósítani. Sikerült olyan helyzeteket teremtenem, amelyek lehetőséget kínáltak a környezetünkben található minden aprócska öröm észrevételére. Csoportom aktív részvételével elégedett voltam.