Az órát a Napimádás című relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd a Hála-híd nevű kártyajáték segítségével motiváltam a tanulókat. Megismerkedtünk az imádok élni című dallal és a 12 hónap című mesét dolgoztuk fel közösen. A munkafüzet feladatai közül segítettünk a mókusnak eljutni kedvenc eleségéhez, kiszíneztük az apró örömök jelét és érzékszerveink segítségével összegyűjtöttük, hogy milyen apró örömökben lehet részünk nap, mint nap.
A hónapban iskolai szinten is megjelent a boldogság témaköre. Megünnepeltük közösen a Boldogság Világnapját, melyet több napi előkészület előzött meg. Az intézmény számos pontján a boldogsággal kapcsolatos idézeteket helyeztünk el, a tanulók pedig plakátokat készítettek, hogy mit szeret számukra a boldogság. Március 20-án az intézményvezető értékelte az elkészült munkákat, a diákoknak pedig motiváló, dicsérő kis kártyákat, mondatokat osztogattunk.
Az intézmény Facebook oldalán képes beszámoló látható erről, március 20-ai bejegyzésben.
Apró örömök élvezete
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
Ha a boldogságot túlságosan várjuk és kergetjük, gyakran észre sem vesszük, hogy ott volt, éppen akkor, az a bizonyos pillanat. Ezért kellenek az apró örömök, hogy egy kicsit megálljunk, elcsendesedjünk, észrevegyük a körülöttünk lévő szépségeket, lényeges dolgokat. Hálát adjunk mindazért, amit megtehetünk, ami boldog pillanatokat hoz az életünkbe.
Végre beköszöntött a tavasz, kiskertünkben kinyíltak a virágok. Az öltözőt a gyermekek által készített hóvirágokkal, virágzó ágakkal díszítettük. Sokat énekeltünk, verseltünk, táncoltunk, csak úgy, együtt voltunk.
A hónap témájának csúcspontja a Boldogság Világnap ünneplése. Meglepetéssel készültünk a családoknak, szeretet mondókával, szívekkel, plakátokkal vártuk őket reggel az óvodába. Nyílt boldogságórára hívtam a kollegákat, melyet, Bagdi Bella: „Ha boldog vagy” című énekére közös tánccal zártunk.
A boldogság világnapja a Széchenyi István Egyetem Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskolában
BOLDOG ISKOLA cím birtokosaként iskolánk egész napos rendezvénnyel kapcsolódott ehhez a világnaphoz.
Fontos volt számunkra, hogy a programoknak minél több gyerek és kolléga legyen részese, fő cél, hogy mindenki érezze jól magát ezen a napon. Így közel 30 pedagógus és 19 fő nappali tagozatos tanító szakos hallgató valamint kb. 400 tanuló 6-14 éves korig volt részese az eseménynek.
A reggel közös éneklés után az épületben elrejtett szíveket kellett megkeresni a gyerekeknek, majd az üzenőfal feltöltése következett pozitív és kedves üzenetekkel. Az első szünetben az alsó tagozat vidám énekkel rendhagyó énekórát tartva a hangszerek felvonulását mutatta be, fantasztikus volt látni a mosolygós éneklő lelkes gyermekeket amint a hangszerek képeit lobogtatva pirosba öltözve vonultak végig az iskola folyosóin és udvarán. A 2. szünetben az egész iskola szívformát alakított ki az udvaron énekelve és közös összefogással „boldog suli” csatakiáltás is elhangzott. Egész napunkat átjárta a boldogság a vidám hangulat, pirosba öltöztünk és az órákba beépítettük a boldogság apró szíveit, melyeket a füzet margóira, feladataihoz is felrajzoltunk. Nem feledkeztünk meg az iskola dekorációjáról sem, így mókás hangulatú ajtó, ablak díszek készültek és a lépcsőkorlát is új ruhát kapott. A faliújságon a gyermekek bemutatták a kreatív feladataikat, amit a hét folyamán készítettek a témában, óriás szív puzzle, mozaik szívek és a Boldogság kék madara című mese is feldolgozásra került. A 4. órában a tanító szakos hallgatók és pedagógus kollégák bemutató órán vehettek részt, melynek fő témája a boldogság világnapja és az érzelmi intelligencia bevonása a technika oktatásába. Az óra célja az élményeken alapuló tanulás és az ajándékozás öröme az érzelmek kimutatása, megélése és megfogalmazása volt a fő cél. A 3. b osztály tanulói nagy lelkesedéssel és örömmel készítették egymásnak az ajándék könyvjelzőket.
Köszönet és hála minden résztvevőnek, mert jobb veletek a világ!
Márciusi Boldogságórám fő témája az Apró örömök élvezete volt, melynek megtartása egybe esett a Boldogság Világnapjával (március 20.) Ezen a napon a gyermekek és a felnőttek piros színben érkeztek óvodába. A gyermekeket ajtónkra ragasztott kis üdvözlet várta, melyet csoportszobánkba belépve a szülők olvastak fel csemetéiknek:
Miről szól a szeretet?
Miről szól a szeretet?
Szívet rajzolok neked.
Az oviban téged várlak,
vidám vagyok, ha meglátlak.
Mindig figyelsz, amit mondok,
az én szívem nagyon boldog.
Kavicsokat gyűjtesz nekem,
örülök, hogy itt vagy velem.
Ha megjövök felém szaladsz,
egész nap mellettem maradsz.
Olyan jó, ha veled vagyok,
mosolyodból sokat kapok.
A szülőket pedig a következő idézettel fogadtuk a Boldogság reggelén:
„Minden napnak kell, hogy legyen egy aprócska csodája, mely megérinti lelkedet és az emlékét a szívedbe zárja!”
Boldogan és meghatottan indultak munkába a szülők.
Újra megérkezett hozzánk Boldog Dóra, aki szeretettel köszöntötte újonnan érkezett gyermekünket és a többieket. Megosztotta velük, hogy ma van a Boldogság Világnapja, és hogy mi lesz a mai Boldogságóra témája. A gyerekek megnézték, kiszámolták, hogy a Boldogságvár 7. lépcsőfokára lépnek akkor, ha ügyesen dolgoznak.
A szeptemberi hónapunkban továbbadott hála témaként otthon a családdal együtt megfestett hála köveket kapták kézhez a gyerekek, melyek azóta mindig a csoportszobánkban egy kosárban vannak eltéve. Ennek elővételét aktuálisnak találtam, s egy Hálakő átadó játékkal vezettem be az apró örömök élvezetét. Minden gyermek kézbe vehette a hála kövét és át kellett gondolnia, hogy ő kinek szeretné odaadni, el kellett mondani a kiválasztott gyermeknek, hogy ő miért hálás neki. Azt kellett mondani, hogy azért vagyok hálás neked, mert… Majd relaxációs gyakorlattal folytattuk a munkát. „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár.” Ügyesen utánozták a madár repülését. Szerettem volna ezzel a relaxációs gyakorlattal érzékeltetni a gyerekekben, hogy hogy tudunk szabadon szállni, ha csak magunkra figyelünk, összpontosítunk, és hogy tudunk úgy szállni szabadon, mint a madár. Ezt a gyakorlatot „Dagasztással” oldottuk fel. 1-2 gyermek kivételével teljes átéléssel csinálták a gyerekek a feladatot, miután bemutattam azt nekik. Foglalkozást kezdő énekléssel folytattuk „Imádok élni” (Jobb Veled a Világ Boldogság című albumról). A gyerekek körben állva fogták egymás kezét, együtt énekeltük a dalt és ringatóztunk rá.
Beszélgetőkörrel folytattam tovább. Apró örömök élvezetéről beszélgettünk a gyerekekkel. Elmagyaráztam nekik, hogy az apró örömök élvezete kifejezés mire vonatkozik. Példákat mondtunk a gyerekekkel rá. Úgy érzem, hogy sikerült megértetnem a gyerekekkel azt, hogy a jelent kell megélni és élvezni. Beszéltem még nekik arról is, hogy akik élvezni tudják az adott pillanatot, azoknak nagyobb az önbizalmuk és elégedettebbek, mint mások. Ami számomra egy kicsit megdöbbentő volt, hogy a gyerekek az apró örömök élvezetéhez tárgyat társítottak. Még jobban belemélyedtünk ebbe a témába, s a végére éreztem csak azt a válaszaikból, hogy megértették az élet apró örömeit. Megkérdeztem tőlük, hogy melyik az az 5 érzékszerv, melynek köszönhetően élvezhetjük a mindennapok apró örömeit. Egy kislány kiválóan megmondta mind az ötöt. Nagyon büszke voltam rá. Természetesen ezeket elkészítettem kis körönként, melyet ki is tettünk a szekrényünk ajtajára, így képszerűen is tudtam szemléltetni a kisebb gyermekek számára. Mondatokat mondtam nekik, s akit kiválasztottam, ahhoz az érzékszervhez kellett állnia. Ezt a játékot nagyon szerették a gyerekek.
Boldogságmondókával (melyet már jól ismertek a gyermekek) mentünk az asztalokhoz és ott egyénileg dolgoztak a gyerekek. Elmondtam nekik, hogy 2 nap múlva ünnepeljük a Víz Világnapját (márc.22.) és hogy szeretnének-e egy Boldogság Hajóra felszállni, amely a tengeren úszik. A gyermekek kitörő lelkesedéssel fogadták el az ötletemet és nekiláttak a hajó kiszínezéséhez, a hullámvonalak megrajzolásához (íráselőkészítő feladat) és a tenger kiszínezéséhez. közben beszélgettünk arról, hogy ezzel a hajóval hová mennének el szívesen, és hogy számukra mi okozza a legnagyobb örömet.
Szélcsengő megszólalása után Boldog Dóra mondókájával mese hallgatásra hívta a gyermekeket. Elmondta, hogy hozott számukra egy meglepetés könyvet (Gaston érzelmei sorozat közül a Boldog vagyok címűt.) A mese elmondása után tapssal jutalmazták a gyermekek. A kis unikornison keresztül mutatta be az érzelmeket. Elmagyarázta, megmutatta nekik, hogyha apró öröm éri őket, vagy ha ők okoznak, valakinek apró örömöt milyenek lehetnek érzelmileg vagy milyenné válhatnak. Megmutatta, azt is, hogy ők is tudnak olyanná válni, mint a kis unikornis: boldog, szomorú, bűnbánó, ijedt, dühös, szégyenlős és féltékeny. Elmagyarázta, megmutatta a könyv segítségével nekik azt is, hogy egy apró örömtől, hogyan érezhetik magukat. Ha szivárványt látnak, akkor nagyon jól, ha napocskát, akkor jól, ha kis felhő eltakarja a napot, akkor elmegy, ha szürke felhőt, akkor nem jól, ha sötétszürke felhőt, amiből esik az eső, akkor rosszul, és ha sötétszürke felhőt látnak villámlással, akkor pedig nagyon rosszul. Boldog Dóra úgy gondolja, hogy igen sokrétűen körbe tudták járni ezt a témát a gyerekekkel, és úgy gondolja a gyerekek vissza jelzései alapján, hogy megértették a lényegét.
Játékokkal folytattuk tovább ezt a foglalkozást:
Első játék: Esős napon örömök (óvodai hétköznapok apró örömei) Ebben a játékban teljesedtek ki nagyon, szuper dolgokat soroltak fel, hogy mi kell egy apró örömhöz.
Második játék: Érzékszerveink. Itt, az öt érzékszerv segítségével kellett egy apró örömöt mondaniuk. Büszke voltam rájuk abból a szempontból, hogy nem ismételték egymást, mindig új dolgokat mondtak.
Harmadik játék: Mi van a kendő alatt? A gyermekek számára ez volt a legkedvesebb játék. Olyan tárgyakat gyűjtöttem össze, ami lehet apró öröm az életben. Úgy nehezítettem, hogy egy sállal bekötöttem a szemüket, persze csak aki szerette volna. 1-2 gyermek volt az, aki nem találta ki azt, amit kitapogatott a kosárban. Időben is elég sokáig játszottuk, mert nagyon lekötötte őket.
A Boldogságóra után elsétáltunk a gyerekekkel az óvoda területén belül és megtekintettük a Boldogság Világnapjára szüleikkel közösen elkészített munkáikat, mely az óvoda folyosóját díszíti. Munkák: Hálafa otthoni elolvasása után, le kellett rajzolniuk a Hálafa történetét, ill. a család egy örömteli és egy szomorú eseményét kellet rajzban megjeleníteni.
Boldogság Világnapját az óvoda udvarán zártuk le. Minden csoport piros színben érkezett, Miről szól a szeretet? kis verssel köszöntöttem őket. Közösen elénekeltük Bagdy Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát. Majd megcsináltuk közösen a Hála hídat.
Aznap elégedettséget, boldogságot éreztem a szívemben visszagondolva a napunkra, hogy apró kis örömökkel milyen nagyszerű napot tudunk varázsolni gyermekeink számára.
Az osztállyal ráhangolódásként meghallgattuk az Imádok élni c. dalt, majd ezt követően megbeszéltük, hogy mit is értenek a gyerekek az apró örömök alatt. Két feladatot kaptak a tanulók. Az első körben egy olyan dolgot – apró örömöt kellett választaniuk, ami más számára nem sokat jelent, viszont a számukra nagyon kedves, örömmel gondolnak rá. A második körben pedig egy olyan dolgot kellett írniuk, ami a nap folyamán okozott nekik apró örömöt. Ezeket hangosan fel is olvasták. Az első körben írt örömöknek közösen kerestük a tulajdonosait, kíváncsiak voltunk, hogy mennyire sikerült megismernünk egymást.
Apró örömök hónapja
2024. március
Hétfőn reggel a folyosóra szívecske színezőket tettem ki a táblára, aki arra megy kiszínezhet egyet-egyet. Színeztünk virágos színezőket, néhány színezést befejeztünk a múlt heti beporzók napjára készített Naplónkba, amibe a gyerekek munkáit, és az arról készült fotókat gyűjtöttem, ragasztottam egybe. meg is néztük közösen, mindenki megkereshette magát. A szőnyegre legújabb szerzeményemet tettem, egy ágytakarót, ami bolygókat, és az égboltot ábrázolta, hogy beindítsa a gyerekek fantáziáját, mert űrhajós játékunk már van az Ikeából. Elvégre melyik gyerek nem akar űrhajós lenni, legalább egy kicsit. Rajzoltam virágot, olyat, mint a margaréta, kiszíneztem, kivágtam, behajtottam a szirmait középre. Hoztam egy lavorba vizet a szobába, és beletettem a hajtogatott virágot, ami a víztől szépen lassan kinyílt, mint a rügyek a kertekben. Annyira élvezték, szinte mindenki csinált virágot. Beszélgettünk, kinek milyen jó élménye maradt meg a hosszú hétvégéről. Nagyon sok mindent mondtak el, közben én kinyitottam Dóri dobozát, de Dóri nem mert előjönni, ki kellett csalogatni. Kiderült, hogy kicsit rosszul esett neki, hogy mindenki tele volt sok sok kis örömmel, de ő ezekből kimaradt. Ezért ígéretet tettünk neki, hogy a héten sok jó dolgot fogunk csinálni, és nem hagyjuk ki belőle. Elmagyaráztam nekik, hogy ez a hónap, illetve nekünk a mostani hetünk az apró örömök hete. Kezdtük is egy jó mesével. Találtam egy nagyon cuki könyvet, illetve könyv sorozatot, ami egyszerű, rövid kis történetekből áll, a mindennapi életből merítve. Rose Lagercrantz: Az én boldog életem
Tina anyukája nem él már, és mindennapi problémáit követi nyomon a könyv, hogyan szerez barátot, akit el is veszít, költözés miatt. A gyerekeim nagyon szeretik, kíváncsin várják, hogy mi történik, szurkolnak Tinának, hogy mindenben megtalálja a jót. Csak ajánlani tudom. Kisiskolások maguktól is olvashatják. Persze jött egy játék, egyszerű fogócska játék, a Kacsa-Liba, mikor a körben ülők fejét érintve megy körbe egyikük, és mindenkinek kacsát mond, csak a kiválasztott liba, aki megkergeti, de egy kör megtétele után leül a kiválasztott helyére. Kicsit énekeltünk, verseltünk.
Reggel (kedd) vízmanót rajzoltunk, és kék papírral mozaikoztuk ki, amit nagyon ügyesen csináltak már a gyerekek. Reggeli után siettünk az udvarra, mert a Barka Állatsimogató érkezett hozzánk, kis karámmal, és bemehettek a gyerekek megsimogatni az állatokat. Voltak nyuszik, kicsi és nagy is, bárányok, fehérek és egy barna, és kiskecske. Azért hívtam állatsimogatót, mert nagyon nagy öröm ilyen közelről látni, simogatni a pici állatokat. Vigyázni kellett rájuk, hiszen kicsik, a bárányok 2 hónaposak voltak. Ügyesek voltak, nemtörtént baj, nagyon óvatosak voltak. A nyuszikat még el is nevezték, Cukorfalat, és Fahéj is volt köztük. A simogatás után udvari játék, de a hideg miatt fél tizenegykor bementünk a szobába, ahol folytattuk Tina történetét a könyvből, zenéltünk, énekeltünk, verseltünk. Megbeszéltük a holnapi teendőket, és hogy mivel készüljenek a Boldogság Világnapjára. Természetesen még szabad játékra is volt idő.
Elérkezett a várva várt Boldogság világnapja! Mielőtt beérkeztek a gyerekek, kiraktam a bejárati ajtóra, hogy Ma van a Boldogság Világnapja, piros betűkkel, aki jött ma óvodába láthatta, remélem sokan el is olvasták gyerekeiknek. A folyosón a földre egy másik lapra az volt írva, hogy a mai napon aki bejön a Tulipán csoportba, annak meglepetésben lesz része. Az utat színes szívekkel raktam ki, hogy véletlenül se tévesszenek úticélt. A hétfőn kitett szívekhez ragasztottam papírt, hogy írják rá a szülők, mi okozza nekik a legnagyobb boldogságot. (család, vagy nevek voltak írva) Bekapcsoltam a szobában Bella CD-jét, a Repülj Velem-et. Ez egész délelőtt szólt, táncoltak is rá. Kiraktam az asztalra fából készült szíveket, nyakláncnak felfűzve, rá van gravírozva: JOBB VELED A VILÁG! Amikor vendég érkezett a szobába, a gyerekek odamentek az ajtóhoz, köszöntötték Őket: „Köszöntünk szeretettel a Boldogság Világnapja alkalmából!” megölelték, beinvitálták az asztalig, hogy válasszon magának nyakláncot, mert azért az igényeket tekintetbe véve, több féle színű szalaggal lett felfűzve a lánc, és a szívek sem teljesen egyformák. Nagyon örültek neki, sokukat már az ölelés megmosolyogtatta. A szülők is nagyon megköszönték, látszott rajtuk a meglepettség, és szép napot kívántunk egymásnak. Külön jólesett, hogy kolleganőim is jöttek sorban ölelésért, és nyakláncért. Ekkor jött a következő meglepetés, Tenki Réka, aki immár rendszeres vendégünk lesz, ha hívjuk, szakított ránk időt és meglátogatott minket. Hozott süteményt, üdítőt, természetesen öleléssel fogadtuk, nyaklánccal kínáltuk, és Réka, szokásához híven beült a gyerekek közé, játszott, és pakolt velük. Hajfonás nélkül el sem engedték a gyerekek. Fél tízre kimentünk az udvarra, mert a legizgalmasabb egy óvodásnak, az ugrálóvár, amit erre az alkalomra rendeltem, várta az óvoda összes óvodását. Réka kikísért minket, azután mennie is kellett, dolgozni. Az ugrálóvár után udvari játék, gyümölcsevés, Réka sütije következett. Mindenki választhatott magának nyakláncot. és összeálltunk egy közös képre. A mosolyt az arcukra egy kérdéssel csaltam: „Mi volt a mai napban a legjobb?” „Az ugrálóvár,…. az ölelés!” Erre nevetni kezdtek, így vidám lett a kép. Aki délutánra jött, illetve nem tudott átjönni hozzánk, vittünk nekik is ölelést, nyakláncot.
Csütörtökön zöldbe, és felemás zokniba öltöztünk, az Erdők, és a Down szindróma Világnapja miatt. Persze megemlékeztünk a Költészet, és a Tiramisu Világnapjáról is. Tornával kezdtünk, ahol még cápák elől is menekültünk, és mindenféle állatot utánoztunk, babzsákkal. Érkeztek könyvek, fa ’szelet’ , amin láthattuk az évgyűrűket. Megragasztották a vízmanót azok, akik még nem tették meg. Dénes hozott egy robot halat, amit egy nagy lavor vízbe tettünk, és lehetett rajta gyakorolni a horgászatot (ennek annyira nem örültem, mármint, hogy kihorgásszák), de, mint játékot nagyon élvezték a gyerekek. Beszélgettünk a Down szindrómáról, az erdőkről, verseltünk, zenét hallgattunk, és énekeltünk. Befejeztük Tina történetét, illetve az első könyvét kiolvastuk. Tetszett a gyerekeknek, megbeszéltük, hogy jövő héten folytatjuk alvás előtt.
Pénteken a Víz Világnapján reggel korán elindultunk a Csömöri Tóhoz, ami lemérés szerint 7 kilométer oda-vissza. Elhívtuk magunkkal a Boglárka csoportot, vittük a húzós kiskocsinkat, amire minden fontos dolgot rápakoltunk, mint kifli, labda, pohár, alma, keksz, ….és persze Emma, aki nem bírt ilyen sokat gyalogolni. Élvezettel segítettek tolni, húzni. A Tó nagyon csendes, és szép volt. Láttunk vadkacsákat, sajnos egy elpusztult halat, horgászokat, néhány bogárkát, de nagyon sok fát, és ibolyát. A játszótéren játszottak, ettek, ittak, fociztak, még a felnőtt fitnes padokat is kipróbálták néhányan. Nagyon ügyesek voltak, bírták a tempót, a kicsik közül is csak ketten voltak nagyon elcsigázottak.
A héten igyekeztem a gyerekeknek olyan programokat, élményeket nyújtani, amik emlékké válnak óvodás életükben, és szívesen, örömmel mesélik el, illetve emlékeznek vissza. Nagyon nagy örömet okozott nekem is, hogy boldognak láttam Őket. A szívecskéket pedig még mindig kérik tőlem kollegáim is, „A lányomnak is vihetek egyet?”
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
A hónap első boldogság óráján az apró örömökről, az egészséges önbizalomról és a helyes önértékelésről beszélgettünk. Arról kérdeztem a gyerekeket, kinek mi okozza e legnagyobb örömöt az életében. A hosszúra sikeredett bevezető ráébresztett arra, hogy az osztályomba járó gyerekek nem igazán a mindennapokban keresik a boldogságukat, s nem mindig látják meg a legegyszerűbb dolgokat, aminek igazán örülni lehet. Így igyekeztem nekik példának állítani a körülöttünk lévő csodálatos világot, a benne rejlő ezernyi szépségével együtt. Egy kisfilm megtekintése után, egy szép tavaszi délelőtt utolsó órájában örömszerző sétára mentünk, mely keretében gyönyörködhettünk a megújuló tavaszi természetben. A szabadban önfeledten futkostak a gyerekek, kört formálva énekeltek tavaszi dalocskákat a kislányok. A következő órán erre az emlékre visszagondolva mindenki elmondta, hogy milyen pozitív gondolatokkal lett gazdagabb a hónap során. Majd minden tanuló egy motiváló mondatot választott magának egy előre kinyomtatott listáról, s azt hazavihette magával a boldogságóra emlékeként. Utolsó mozzanatként a daltanulás alatt egy plakátot készítettek el közösen a gyerekek, ahová a számunkra legfontosabb ösztönző mondatokat ragasztottuk fel. A hónap utolsó foglalkozását egy pihentető relaxációval zártuk.
A boldogság ragadós: add tovább!
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
Az „apró örömök” témájának feldolgozása egy mesetevékenység keretén belül valósult meg. A mese lehetőséget ad a gyerekeknek, hogy beszéljenek az apró örömökről és megtapasztalják azokat a pillanatokat, amelyek boldoggá teszik őket.
Egyszer volt, hol nem volt, egy kis tó partján egy csendes, békés ligetben volt egy kis gólyafészek. A gólyapár boldogan várta, hogy kibújjanak a tojásaikból a kis gólyacsibék.
Egy napsütötte reggelen izgatottan figyelték a fészket, mert érezték, hogy a tojások már kezdenek kikelni. Hirtelen, egy apró repedés keletkezett az egyik tojáson, majd egy kis csőr bukkant elő belőle. Kicsit később egy kis fejecske is előbukkant, majd egy egész kis gólyacsibe látszott ki a tojásból.
A kis gólyacsibe, izgatottan nézelődött körül, miközben folyamatosan bővült a világa. Elsőként megpillantotta a csillogó tavat, amely tükrözte az ég kékjét. Örömmel csapot a szárnyával és tapsolt a lábával a látványtól.
Azután felfedezte a virágokat, amelyeket a part mentén nyíltak ki, és kellemes illatot árasztottak. Kíváncsian hajolt le, hogy megérintse a szirmokat, és megcsodálja a színeiket. Minden egyes virág, amit megpillantott, egy újabb kis örömet hozott a szívébe. Tovább sétált a tó partján és egy kis pillangót pillantott meg, amint szabadon repkedett a levegőben. Csodálkozva figyelte, ahogy a pillangó könnyedén szállt a virágok között és az ég felé szállt. Ez a látvány egy újabb apró öröm volt az életében.
Miközben a nap lassan elhúzódott, boldogan sétált tovább, felfedezve a világ csodáit és apró örömeit, amelyek mindannyiunk körül vannak, ha csak meg tudjuk őket figyelni és értékelni.
Így a kis gólya megértette, hogy az élet tele van csodákkal és apró örömökkel, amelyek minden nap várják, hogy felfedezzük és megtapasztaljuk őket.
Osztályunk ismét örömmel fogadta a tízhónapos személyiségfejlesztés márciusi témáját, mely az apró örömök élvezetét vette célba.
A három tanórás témakör beszélgetéssel indult és ráébredtünk, hogy nap mint nap mennyi szépség, élvezetes pillanat van az életünkben. Ami lehet csupán egy mosoly, egy versenyen való eredményes szereplés, de akár egy felhőben felfedezett figura is…
Mottónkat Ant Middletontól idézném: „Nem az a fontos, hogy jobbak vagyunk-e másoknál. De lehetünk önmagunk legjobb verziója.”
Minden gyermek hamar megértette a mottó üzenetét. Az óra elején motivációként meghallgattuk Bagdi Bella örömteli dalocskáját is és kezdődhetett a csoportokban való plakátkészítés az apró örömök élvezetéről, ahol a természet szeretete nagyon megmutatkozott. Azt is tudatosítottuk milyen fontossággal bírnak tetteink a gondolatainkra és fordítva. Miután kielemeztük a plakátokat, elkészültek a hálahidak dominóból, építőkockából, szintén csoportmunkában. A tanulók elmondták miért /kiért éreznek hálát, miért mennének át a hídon. Ezt követően egymásnak háttal ülve lazítottak a gyerekek, csukott szemmel hallgatták egymás légzését, szívverését. Egymásra koncentrálva megfogalmazták, hogy milyen fontosak az apró örömök az életünkben.
„Élvezd a kis dolgokat! Egy nap vissza fogsz tekinteni, és rájössz, hogy azok voltak a nagy dolgok.” – Robert Brault –
Köszönjük a remek ötleteket és lehetőséget!
Ismét várakozással telve tekintünk az áprilisi téma felé!
Siófoki Edit tanító néni
A hónap témája az apró örömök élvezete. A pillangó csoportban a téma kidolgozása a Bagdi Bella: Rám talál a boldogság című dallal kezdődött. Az óvó néni elmesélte a témához kapcsolódó mesét, majd megbeszélték, hogy kinek mi okoz örömöt, boldogságot. Elkészítették a napocskát színezéssel, ragasztással, mert a nap sugarai a boldogságot jelképezi, a napocskától mindenki boldog, vidám lesz. A katica csoportban a hónap meséjével Bezzeg Andrea: Újra együtt! kezdődött meg a boldogságóra, majd a meséhez tartozó kérdéseket megbeszélték a gyerekek az óvó nénivel együtt. Mindenki elmondhatta, hogy kinek mi okoz örömet, majd a munkafüzetben található feladatlapot kapták meg a gyerekek. Mind az öt érzékszervhez rajzolni kellett olyan dolgot, amelyek örömet okoznak nekik. A téma lezárásaként meghallgatták a hónap dalát. A mókus csoportban a téma kidolgozása a mese meghallgatásával kezdődött, majd mindenki megkapta a munkafüzetből a színezőt, Góliátról és Pirinkóról, mindenki saját ízlése szerint színezhette ki a színezőt. A téma lezárásaként meghallgatták a hónap dalát. A maci csoportban a téma feldolgozása a hónap dalával kezdődött, majd meghallgatták a törpe és óriásról szóló mesét. Megbeszélték, hogy kinek mi okoz örömöt, majd készítettek egy nagy virágot, a szirmokban megfogalmazták, hogy minek örülnek a legjobban, azt óvó néni pedig beírta a virágszirmokba. A süni csoport téma feldolgozása úgy valósult meg, hogy meghallgatták a hónap meséjét, majd közösen készítettek óvó néni segítségével apró örömök kincsesládikáját, amiben mindenki megfogalmazhatta, hogy mik azok a dolgok amik nekik örömet okoznak. Téma lezárásaként meghallgatták az „Imádok élni” című dalt. A hónap folyamán minden apróságnak, figyelmességnek örültünk ami velünk történt. A boldogság világnapján a gyerekeket meghívták a Lila iskolába, ahol közösen énekeltek, barkácsoltak a nagy iskolás gyerekekkel együtt.