A téma bevezetését a hónap dala meghallgatásával kezdtük. Megbeszéltük az öröm fogalmát. Minek lehet örülni és minek nem. Beszélgetőkörben minden tanuló átgondolta és választ adott a kérdésre: Számodra mi okoz örömöt? Ezt követően társítottuk az alábbi dolgokhoz: Számodra mi okoz örömet a családban/az iskolában/az udvaron/a természetben/a játszótéren, stb.? Képeket mutattam a gyerekeknek és megbeszéltük mi lehet az öröm forrása, honnan ered a képen látható személy boldogsága. Összegyűjtöttük, hogy a márciusi hónapban mi okozott számukra örömet: osztálykirándulás, közös éneklés, filmnézés, közös játék, játszótéren töltött idő, új dolgok megtanulása. Az óra végén számukra kedves, örömet okozó kedvelt tevékenységeket végeztünk.
Apró örömök élvezete
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
Mi van a terítő alatt?
Melyik hangszert hallod?
Dátum: 2024.3.30.
Korcsoport: 4-5 évesek
Boldogságóra
A Boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdjük a ” Napimádás” mindannyiunk kedvence. A légzőgyakorlat után a tapintós lufik játékot kezdeményeztem, aminek nagyon örültek. Meggymaggal, vízzel, homokkal, rizzsel, gyönggyel töltöttem meg a lufikat. Ki kellett találniuk a lufik tartalmát, amelyek kézről-kézre jártak. Mesehallgatással folytattuk, “Újra együtt!” címmel, ami egy kis dínóról és manóról szólt. A hozzá tartozó színezőt is kifestettük. Nagyon kellemesen telt a délelőtt.
A beszélgető körben mindannyian elmondhatták, ami számukra örömet jelent. Megbeszéltük, hogy mindenben,- ami körülöttünk létezik- a szépet és jót keressük, ami boldoggá tesz bennünket. Végül aki szeretett volna, bekapcsolódhatott egy madáretetö készítésébe, amit hazavihetett.
A Boldogságórát a hónap dalával zártuk.
Különösen szeretjük a március hónapot, hiszen annyi minden történik iskolai életünkben ebben a hónapban. Apró, meglepetésszerű és várt örömteli percek, pillanatok….
A hónap elején nőnap alkalmából köszöntötték lány-osztálytársaikat, női tanáraikat a fiúk, akik örömmel készülődtek az eseményre. Boldog voltam, hogy az évek óta nevelgetett tanítványaim tisztelettel és szeretettel fordultak a NŐK felé.
Hagyományként rendezzük meg március hónapban a kiszebáb-égetést, amit megelőz a bábu elkészítése és felöltöztetése. Ez mindig az osztályunk feladata, a gyerekek alig várják, hogy az elmúlt évekhez képest ismét más ruhába öltöztessék fel az elégetésre szánt bábut. A télűzésre maskarába öltözött gyerekek vidáman kísérték „utolsó útjára” Kisze Vincéné, született Szalma Rozáliát, hiszen ő a megszemélyesítője a hidegnek, a télnek, a rossz dolgoknak.
Tanoda (Máltai Jelenlét Pont) program keretében osztályunk lány-tanulói a tésztakészítésbe kóstolhattak bele, az ott dolgozók segítségével a dagasztás, nyájtás, tésztavágás (levestészta) technikáját gyakorolhatták. Pár nap múlva meghívást kaptunk a Tanodába egy meglepetés-ebédre, mellyel a lányok odaadó munkáját köszönték meg a központ munkatársai. Örömmel és boldogan ebédeltünk együtt, hiszen vannak olyan tanulóink, akiknek a terített asztal és a meleg étel nagyon sokat jelent.
A Boldogság Világnapján óriási örömben és jutalomban részesültek bábos tanítványaim, akik aznap egy körzeti vásári bábjáték versenyen kiváló eredményeket értek el. A legboldogabb én voltam, mert aznap este ezt olvashattam egyik versenyzőm bejegyzésében: Az életemben nagyon sok meglepetés van az 1 helyezést elértem és még megyek, mert harcolok a céljaimért, mert soha nem adom fel amig élek i Márti PuhlhMárti Puhl
Az utolsó iskolai napokban az osztály tagjaival együtt készülődtünk a húsvétra. Asztalterítés, díszítés, ajándékozás és a szabadban együtt töltött idő jelentette az újabb boldog perceket, órákat.
Termékeny és boldog hónapot hagytunk magunk mögött!
A közös foglalkozást egy rövid stresszoldó tornával indítottuk, ami lazító gyakorlatként szolgált, így alapzva a további felszabadult játékot.
A téma bevezetése egy gondolkodtató, beszéltető játékkal indult. “Meséld el egy kellemes emlékedet!” A gyerekekben főleg a családi körben szerzett pozitív emlékek keltek életre ( amikor nagyszülőknél voltak, játszótéren, strandon), de volt olyan, aki óvodai barátjával közös építést mesélte el. Meseként Bezzeg Andrea Újra együtt című meséjét hallgatták meg.
Ezután elmeséltem én egy reggeli kedves emléket, amihez az érzékszerveimre, mint örömforrásokra is szükségem volt. (Reggeli kávé illata, kávézás közben madárcsicsergés hallgatása a nyitott ablakon át.) Megkértem a gyerekeket, hogy mondjanak olyan kellemes, örömteli dolgot, amit a szemükkel, orrukkal, szájukkal, fülükkel, esetleg tapintással éreztek már. Sok emlékkép előjött számukra. Az emlékek előcsalogatásához megkértem Őket, hogy hunyják be a szemüket. Így jött elő a mézeskalács íze, a nyuszi bundájának simogatása, a tücskök hangja, az anya parfümje és még sok más személyes benyomás. Örömmel elevenítették fel ezeket. Újra felhívtam a figyelmüket, hogy ezek az emlékek bármikor előhívhatóak, amikor nem érzik magukat jól, vagy távol vannak valamely szerettüktől. Ilyen emlékek felidézésekor mosolyra áll a szájuk és a mellkasuk megtelik melegséggel.
Húsvét közeledtével a színeket hívtuk segítségül és a porpasztellt, aminek segítségével pozitív hangulatuknak megfelelő színű és mintázatú tojásokat készítettek családjaiknak. Alkotás közben Bagdi Bella Imádok élni című dalát hallgattuk, majd énekeltük.
Ezek után kimentünk a játszóudvarra, ahol megfigyeléssel gyűjtöttünk érzékszervhez kötődő, örömérzést keltő dolgokat: madárcsicsergés, virágzó bokor, virág illata, bodobácsok életének megfigyelése, napsütés, szellő érzete az arcukon, úszó bárányfelhők figyelése… Öröm volt látni az apró dolgokra való rácsodálkozást a gyermekek arcán. Boldogságos délelőttünk volt!
Márciusban, az apró örömök hónapjában, fotópályázatot hirdettünk osztályok számára.
„Ne rohanj, és ne emészd magad, csak látogatóba jöttél
ide, ezért állj meg, és érezd a virágok illatát!” (Walter Hagen)
A következő játékra hívtuk az osztályokat: „Az idézetet megvizsgálva beszélgessetek arról, hogy milyen apró örömök vesznek
körül Titeket: a természetben, az iskolában, otthon, a szabadidős
tevékenységeitek helyszínén, a hétköznapokban, a hétvégéken, amikor a
barátaitokkal vagytok, amikor a családotokkal vagytok, amikor tanultok, amikor
másokról gondoskodtok (pl. kisállatról).
Ebben a hónapban irányítsátok figyelmeteket tudatosan a
benneteket körülvevő apró örömökre, és kapjatok néhányat
lencsevégre! Gyűjtsétek össze az osztályban az elkészült fotókat és készítsetek
belőle kollázst, felhívva a figyelmet az apró örömök fontosságára! ”
Az elkészült műveket e-mailben vártuk.
Az osztályfőnökök kaptak nyomtatva ráhangoló feladatlapokat .(pipáld ki, ami rád is jellemző/ milyen örömforrásokat köszönhetsz az öt érzékszervednek)
A boldogság világnapján is foglalkoztunk a témával: 1 perces apró örömök versenyt rendeztünk.
Aranyos kollázsok készültek. Tetszett a feladat a gyerekeknek, szívesen fotózzák pl. a természeti jelenségeket.
Az egyik kislány örömmel mutatta , hogy hazafelé menet milyen fotókat szokott készíteni az árokparton lévő virágokról, vagy a felhős égboltról. Nem mellesleg ő lett az apró örömök verseny győztese az iskolában: 1 perc alatt 24 boldogító örömöt tudott leírni.
Olyan gyerek is fellelkesült a feladattól, akiről nem is hittem volna, hogy ennyire fogékony , érzékeny az apró örömökre. Az osztály előtt felvállalva jelezte, hogy ő szeretne nekem kollázst küldeni, legutóbbi kirándulásuk alkalmával ugyanis csodás pillanatokat kapott lencsevégre. Meg is kaptam tőle, nagy (apró)örömömre. 🙂
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
A márciusi téma feldolgozása éppen a Húsvét előtti időszakra esett. Az Imádok élni című dal hallgatása közben összepakoltuk a játékokat, és elhelyezkedtünk a szőnyegen. Ismét segítségemre volt a csoport Csupaszív figurája. Miután elkuporodtunk a szőnyegre egy mesét meséltem Újra együtt címmel, melyből Pirinkó és Góliát teljesen magával ragadta a gyermekeket.
Kíváncsi voltam mi okozott a gyermekeknek mostanában örömöt?
Jobbnál jobb válaszok érkeztek:
Laurának a madarak hangja, meg is beszéltük, hogy a tavasz kezdetével egyre hangosabban halljuk a hangjukat, és ez milyen jóleső dolog. Zétinek és Daninak az egymással töltött játékidő okoz örömöt, Ábel a húsvétot várja, Bendegúz pedig a napokban látott 2 gólyát is, ez jelentette neki az örömöt! Indének a dajka néni szeretete jutott eszébe az öröm szó hallatán, de volt olyan is akinek örömforrást jelent, hogy megértő vele egyik társa.
Amint látjuk a gyermekeknél az öröm szó mennyi apró dolgot jelent, és nekik mégis mekkora dolgok ezek! Sokszor jó lenne, ha mi felnőttek is így viszonyulnánk a világhoz ahogy ŐK!
Ezután újra bekapcsoltam Bagdy Bella Imádok élni c. dalát, majd ha leállt a zene mozdulatokat kellett minél kitartóbban utánozni. A végén az udvari játék előtt pedig egy hasonló játékkal zártuk a foglalkozást egy szoborjátékot is játszottunk. Élményteli volt ez a téma is!
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
A Boldogságóra elején „leltárt” készítettünk, megkértük a gyerekeket, hogy mondjanak nekünk olyan hétköznapi dolgokat, élményeket, amelyektől úgy érezhetjük, hogy szebb a világ, amelyek apró örömet, boldogságot jelentenek a számukra akár otthon, akár az óvodában.
A beszélgetés során kitértünk az elmúlt hónap eseményeire is, hiszen a március több ünnepet is tartogatott számunkra. Kedves ajándékkal köszöntöttük a család Nő tagjait, megemlékeztünk a Víz világnapjáról, és e hónap végén volt a Húsvéti készülődésünk is. Az ünnepek kapcsán beszélgettünk arról, hogy milyen apró örömök rejlenek ezekben a jeles napokban is. Arról is beszélgettünk,, hogy milyen apró örömöt hozott az életünkbe a tavaszi évszak is.. Sok gyermeknek a jó idő, virágok, sok napsütés, az előbújó kis állatok, visszatérő madarak jutott az eszébe. Az, hogy sok időt tölthetnek a szabadban, a sok-sok virággyűjtés, bogárlesés.
Természetesen nem felejtkezhettünk el március 20.-ról sem, a Boldogság Világnapja alkalmából részt vettünk a Debreceni Sípos Utcai Óvoda által meghirdetett „Mit jelent Neked a Boldogság?” rajzkiállításon, ahova csodálatosan elkészített képeket küldhettünk.
A záró körben összegeztük a Boldogóra tapasztalatait, és megbeszéltük, hogy a következő napon tervezett „Örömséta” során figyeljék meg a tavasz beköszöntével a természetben fellelhető szépségeket.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Ebben a hónapban pozitív érzelmeket megfigyeltünk,tudatosítottunk,átéltünk.,A de jó dolgokat éreztük a szívünkben.A Boldogság Világnapjának megünneplését 2024.március.20. jó alkalomnak találtam.Egy remek dolog ,hogy egy pillanatra megálljunk és elgondolkodjunk azon,hogy mi tesz minket boldoggá. Ezen a napon ,melyen kellemesen elfáradtam,jó volt részese lenni a Bagdi Bella esti előadásán és az öröm meditációban.A boldogságóra csoport is sok lehetőséget kínált erre a napra,melyeket hálásan kôszönök szépen.Az ünnep napot megelőzően tervet és motívációt készítettem elő az apró örömök élvezete témaköréből.Hálát gyakoroltunk,,mondj egy dolgot amiért hálás vagy és oszd meg valakivel.”Beszélgettünk a boldogságról,szomorúságról.Országosan csatlakoztunk ,,az egy gyermek-egy üzenet” mozgalomhoz .Papirból szivecske formájú leveleket díszítettek ,a gyerekek,melybe egy üzenetet ragasztottak.,,Tárd ki a szíved mert a mai napnak is van csodája”-egy a sok közül .Egy kis ,,utazásra ‘invitáltam az óvodánkat,hogy felfedezzük együtt miért is olyan fontos a boldogság,hogyan tehetjük szebbé ezt a napot,nemcsak magunknak,hanem másoknak is.Nemcsak személyes ügyemnek tekintettem,hanem egy kôzös célt tűztünk ki,amire mindannyian törekedtünk.A két telephelyen lévő óvodánk úgy ünnepelt ,hogy a parkban találkoztunk.Megallkottuk térformába állva a boldogság szivecskéjét.A fényképeket nézve hatalmas összefogás.Énekeltünk és ezt követően mindenki elindult a kis szívecskével ,üzenettel a kezében a megbeszélt különböző útvonalakon .Járókelőknek,postaládába,intézményekbe,boltba lettek átadva
a levelek. .Délután szüleiknek adták át az üzetet a gyerekek,melyet nagy örömmel vittek haza.Példamutatásommal,hogy ossz boldogságot!!!Légy kedves másokkal!Oszd meg a mosolyodat!Úgy gondolom ,és éreztem,hogy egy kedves szó , egy segítő kéz csodákat tett.Kolléganőim jelezték,hogy ,,szuper nap volt a mai,jó érzés volt részese lenni Úgy érzem,hogy nincs nagyobb boldogság annál amikor tudjuk,hogy jó emberekkel dolgozunk.Együtt semmi sem lehetettlen.Ebben a rohanó világban tudtunk olyat tenni ami emlékezetes marad.,,Ugye milyen jó adni”?-igen!!! Ezen a napon akkora szíve volt óvodánknak,hogy rengeteg ember elfért benne.