Március 20-án a boldogság világnapján szív küldi játékot rendeztünk. Mindenki kisebb-nagyobb szívekre motiváló idézeteket, kedves üzeneteket írt, majd átadta társának.
Apró örömök élvezete
A hónap vonatkozó, nevezetes napjaihoz kapcsolódóan március 8-án, a Nemzetközi Nőnapon köszöntöttük a lányokat, s beszélgettük a nők iránti tisztelet és megbecsülés fontosságáról, s arról, hogy mi az, amin változtatni kellene a nők iránti nagyobb megbecsülés érdekében.
18-án, az Újrahasznosítási világnapon, a bábszakkörön újrahasznosított bábokat készítettek egyéni döntés alapján papírgurigából, tojástartóból vagy műanyag tejes poharakból.
21-én a Down-szindróma világnapján felemás zoknit húzva hívtuk fel a figyelmet arra, hogy mindenki értékes és egyenjogú tagja a társadalmunknak
18. és 22-e között Happy-hét volt iskolánkban, aminek keretében számos érdekes feladattal, játékkal, filmekkel és közös fotóval emeltük ki a vízivás fontosságát.
27-én, a Színházi világnapon, néptáncot mutattak be osztályunk tanulói az intézményünkkel kapcsolatban lévő Montgomery Primary School tanulóinak, akik lelkesen fogadták a produkciót és kérték, hogy a tánc lépéseit tanítsuk meg számukra, s az online térben együtt ropták a táncot a walesi és a kunágotai gyerekek.
25-én csatlakoztunk az #europaiszerzoknapja #dayoftheeuropeanauthors kezdeményezéshez, mindenki elhozta kedvenc könyvét, így készítettünk osztályképet.
Ezeken az alkalmakon kívül is kerestük az apró örömöket a mindennapjainkban.
Apró örömök
A márciusi boldogságórát bemutatóóra keretében tartottam meg, amelyen több pedagógus is részt vett.
1. Relaxációs gyakorlat: pillangóölelés (Zene: Parijat: Forgiving)
2. Szavak gyűjtése
A tanulók körben állnak, akihez kerül a labda mond egy szót vagy egy szókapcsolatot, ami eszébe jut az örömről. A kör közepén, a padlón képek segítik a tanulókat.
melléknév+főnév: nagy boldogság, kicsattanó energia, finom ebéd
3. Megbeszélés körben ülve
Összegyűjtjük, milyen apró örömök érték ma/érik a mindennapokban a tanulókat, mi okozhat apró örömöt, mi mindennek örülhetünk egy nap során. Melyek azok a tevékenységek, amelyektől boldognak érzed magad? Közös osztály élmény, ami örömet okozott?
A tanulók párokban felírják egy papírlapra azokat a dologkat, amelyek örömöt okozhatnak nekik, majd felragasztják a táblára. (pl.: egy jót aludni, vicc, bókot kapni, dicséretet kapni, az első hó, lustálkodni, felnevetni, találkozni egy régi baráttal, leárazásban vásárolni, forró fürdő, szivárványt látni, jó jegyek, meghallom a kedvenc dalom, segíteni, házi állat, séta)
4. Érzések
A tanulók egymással szemben állnak, a párok közül egy tanuló húz egy érzést és megjeleníti, a párjának pedig ki kell találnia.
5. Megkérem a tanulókat, hogy nézzék meg a telefonjukban a galériát. Az első fotót, amit szépnek látnak, mutassák meg a többieknek és meséljék el, mikor készült, miért tetszik nekik. Majd megbeszéljük, mit találnak szépnek, mit jelent élvezni a pillanatot.
6. Milyen örömforrásokat köszönhetünk az érzékszerveinknek?
A tanulók olyan apró örömeket mondanak, amelyeket a hétköznapokban bármikor átélhetnek érzékszerveik segítségével. Én mondom az érzékszervet, ők az örömöt.
(szem, száj, kéz, fül, orr)
7. Törj be a körbe!
A tanulók kört alkotnak és megfogják egymás kezét. Egy tanuló sétál a körön kívül és rá kell vennie egy tanulótársát vagy mindenkit, hogy engedje be a körbe. pl.: elmondhatja, hogy miért kedveli, mit szeret benne vagy hogy miben tud neki segíteni, esetleg egy közös programot tervezhetnek olyan dolgot kell mondania vagy tennie, ami örömet okoz neki
8. Órazárás
Az óra végén körbe adok két cetlit, ami össze van hajtogatva. A tanulóknak egyenként ki kell nyitniuk, elolvasni, összehajtogatni, majd tovább adni. A cetlire azt írtam: Ügyes vagy! Köszönöm, hogy itt voltál! Legyen szép, apró örömökkel teli napod!
Közben Bagdi Bella: Imádok élni c. dalának meghallgatása, éneklése
Nagyon szeretik a gyerekek az építő elemekből épített hidat, melyet autópályának és csúszdának is használnak a kisautókhoz.
Az apró örömökkel kapcsolatos foglalkozásunk egy iskolai programhoz köthetően valósult meg ebben a hónapban. Ezen a délutánon minőségi időt töltött együtt csoport, melynek keretében, a jó hangulat, a falatozások és a közös nevetések mellett, beszélgettünk kötetlenül arról, hogy kinek mit jelentettek a nap apró örömei, milyen élményt nyújtott a nap. Mindenkinek az volt a feladata, hogy valamilyen aprósággal meglepje a társait. A képek magukért beszélnek, nagyon jó hangulatban tudtunk minőségi időt együtt tölteni a tavaszi szünet előtt.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Március hónap az apró örömök jegyében telt az osztályban.
Mindennapunk beszélgetőkörrel indult, kit, mikor, milyen öröm érte, milyen érzést váltott ki ez belőle. Három témában gyűjtöttünk gondolatokat (otthon, iskola, természet).
Ezeket a rajzokat, szavakat felkasíroztuk egy kartonlapra, mely az osztálytermünket díszíti. A gyerekek gyakran megállnak előtte és elindul egy beszélgetés közöttük az adott képről vagy szóval kapcsolatban.
Az élő Hála-híd létrehozását megelőzően, reggel híd építésekkel kezdtük a napot a csoportszobában. Beszélgettünk arról, hogy milyen hidakat ismerünk: Vadhíd, tömegközlekedési, gyalogos, vasúti híd, megépítettük a Dunát és fölé ezeket a hidakat. Az udvaron átvitt értelemben élő hidat hoztunk létre a gyerekekből és arról beszélgettünk, hogy vajon milyen hangokat hallunk a hídon, milyen erős vagy gyenge ez a híd és milyen mozgásokra képes, milyen a teherbírása. Közben odafigyeltünk a bennünket körülvevő szép dolgokra, egymásra.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Az „Apró örömök” témát Bagdi Bella dalával kezdtük: Imádok élni. A dal szövegének és párosával kapott idézetek segítségével kellett kitalálni a gyerekeknek a témát, egyikük kitalálta, hogy az élet pillanatnyi, apró örömeiről lesz szó. Mindenki összegyűjtötte az utolsó 3 nap apró örömét, egyet felírtak egyszerre a táblára is, így lett egy „örömtáblánk”.Beszélgettünk örömet okozó tevékenységekről, a jelenben élés fontosságáról, a flow – élményről. Majd feladatokat oldottak meg a diákok, gyakorolták, hogyan lehet a rossznak tűnő dolgokban is meglátni a jót, az apró örömöt, azaz a boldogtalan útban a boldogat (tk.- feladat). Elkészítettük az iskolai aula Boldogság – paravánját, iskolai pályázatokat hirdettünk e témakörben: esszéírás, fotók készítése, mandalakészítés (fotó mellékelve). Április 11-én hirdetjük ki a győzteseket, iskolánk návadójának évfordulóján. Az iskola alapítványa csekély jutalomban is részesíti a helyezetteket.
Az óra végén örömmandalát is készítettünk, közben újra meghallgattuk a nyitó dalt.
Képek
A hetedik téma az apró örömök élvezete volt a boldogságóra keretében.
Cél, feladatrendszer: Élvezzék, éljék át a gyermekek az adott pillanat örömét, a jelen pillanat örömét! Érezzék biztonságban magukat! Okozzanak egymásnak apró meglepetéseket, apró örömöket! Kiemelt fejlesztési terület: önbizalom erősítése, egymásra figyelés képessége, empátia fejlesztése, érzelmek árnyalt kifejezése, szervezett tevékenységhez fűződő érzelmi viszony alakítása.
Relaxáltunk, hallgattuk az apró örömök élvezete hónap dalát (Bagdi Bella: Imádok élni a Jobb Veled a Világ Boldogság című albumról.) Örömleltárt végeztünk! A gyermekek felsorolták, mi okoz nekik örömöt a hétköznapokban! Mosolygó képeket nézegettünk laptopon, és fénykép formájában is, majd elmondtam nekik Aranyosi Ervin: Mosoly játsszon az arcodon című versét. Következett Bezzeg Andrea: Újra együtt! című meséje. Tornyokat építettünk, egyet Pirinkónak, egyet Góliátnak. Ehhez kapcsolódva beszélgettünk a barátságról is. Törpék vidám társas játékkal játszottunk. „Törpék és óriások” vidám csapat versenyt szerveztünk, mely mozgásos feladatokat tartalmazott. A végén együtt örültünk egymás sikerének! Nőnapot köszöntöttek a fiúk, a lányok nagy-nagy örömére. A Boldogság Világnapján végig mentünk az óvodán, és mindenki arcára vagy kezére mosolygós smile-t rajzoltunk! Felnőtteknek, gyermekeknek egyaránt! Lefestették mit jelent számukra a boldogság! Életünk valóban fontos feladata, hogy napjainkat boldoggá tegyük, és hogy észre vegyük az élet apró örömeit. A legfontosabb és legnehezebb, hogy hogyan tegyünk boldoggá másokat. Napi szinten hoznak a gyermekek egymásnak apró meglepetéseket: egy saját maguk által készített barátság karkötőt, rajzokat stb. Sokat játszottunk az érzékszerveinkkel. A Víz világnapján kísérleteztünk, megbeszéltük, hogy esős napon minek lehet örülni. pl. meglessük az előbúvó gilisztákat stb. Megbeszéltük mi az a patak, tó, folyó, tenger. Milyen állatok laknak benne? Ehhez vizuális tevékenységet is alkalmaztunk. A művészi tevékenység aktivizálja az agy boldogságközpontját. Beszéltünk arról, hogyan védjük vizeink tisztaságát. Ehhez nagyon sokféle örömteli játékokat játszottunk a gyermekek ötletei alapján, „kihasználtuk” kreativitásukat. pl: Szemetet szedtünk a „vízből.” A játékos ötletekkel a célunk az volt, hogy már kisgyermekkorban kialakítsuk azokat a szokásokat, ismereteket, amelyek birtokában a gyerekek tudatosan viszonyulnak majd a víz használatához, és óvják a természetben található vizeket. Sokat játszottunk, sétáltunk a napsütésben! Az Örömölelést többször játszottuk a hónapban. Ez a „játék” is túlmutatott a csoporton kívül. A hónap végén nem maradhatott el a Húsvéti készülődés, örömteli ráhangolódás az ünnepre. Végül felragasztottuk a Boldogság vár hetedik lépcsőfokát.