Kisebb-nagyobb örömök a hétköznapokban…
Apró örömök élvezete
A gyerekekkel az Apró örömök témakörét dolgoztuk fel. A foglalkozást egy kis tánccal kezdtük, majd a jól ismert mondókánkat mondtuk el: „Nap, nap, fényes nap, sugaraid bontogasd. Vigyázz rám napsugár, a boldogság megtalál!” A ráhangolódást pedig még egy relaxációs gyakorlattal zártuk. A gyerekeknek készítettem egy nagy dobókockát, melyen érzékszervek voltak. A játék lényege az volt, hogy miden gyerkőc dobott vele és amilyen érzékszervet dobott, mondani kellett vele valamit, aminek örülnek, ha meglátja, megérzi az illatát, megízlelheti, megtapinthatja. Ezt a játékot nagyon élvezték és ügyes, ötletes válaszokat tudtak adni. Ez után pedig le is rajzolhatták, hogy mi az aminek örülni szoktak és a rajzokat elhelyeztük csoportunk „Apró örömök hőlégballonjára”.
Az elmúlt hetekben sokat beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mi is okoz nekik örömet, minek örülnének ! Milyen csodás,a tiszta, gyermeki lélek , hiszen kis apróságoknak is tudnak örülni ! ( mosoly , simogatás , ölelés, közösen eltöltött idő, nasi, csokikeresés,játszóterezés…)
Izgatottan vártam az újbóli találkozást a Harangvirág csoport gyermekeivel. Ez az ovis csoport nem a saját csoportom, szeptember óta tartok náluk Boldogságóra foglalkozásokat. Minden alkalom öröm és feltöltődés számomra is .
Foglalkozásunkat a Szivárványlégzés mindfulness gyakorlattal indítottuk. Előzetesen megteremtve az optimális feltételeket, megteremtve az „itt és most” állapotát figyeltünk a testünkre, a légzés útjára. A gyakorlatot a gyermekek jó érzésekkel végezték. Ellazultak, ugyanakkor koncentráltak önmagukra. A megérkezést követően Szomorú Szilárd érkezett hozzánk. Az ő segítségével , az ő történetén keresztül tudatosítottam a mindennapi életünk során , olykor -olykor szinte természetesnek vélt aprócska örömöket, pl: egy baráti ölelés, a nagyi fincsi süteménye, vagy éppen a kiskertben nyíló tavaszin virágok pompás látványa, anya/apa meleg , szerető ölelése- melyek hozzájárulnak boldogságunk alakulásához. A mese után a gyermekek örömmel osztották meg gondolataikat, mesélték el azt, ami nekik örömet okoz. Egymást türelemmel és figyelemmel hallgatva. Szilárd babos története után egy gyönyörű pillangó, Polli röppent a közelünkbe. A következő néhány percben a gyermekek is pillangóvá változtak, és a drámajáték segítségével tapasztalhatták meg mind azt, amit Polli is . Ezt követően , alkalmazva a kooperációs technikát – mikrocsoportokban készültek el az általuk megálmodott „Apró örömök- szigetei” A közös alkotások jó hangulatban , sok-sok párbeszéddel, közös gondolkodással valósultak meg, melyhez igazi műhely hangulatot varázsoltak Bagdi Bella gyermekdalai. Az együtt töltött idő újból pozitív feltöltődést jelentett valamennyiünknek.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
A téma felvezetéseként az osztállyal arra a kérdésre kerestük közösen a választ, hogy az „itt és most”-ban mi a jó abban, hogy együtt vagyunk. A tanóra eleji nyitókörben minden tanulónak egy számára örömöt okozó apró dolgot kellett megneveznie egy főnév és melléknév kapcsolatával. Ezután az osztályt véletlenszerűen öt csoportra osztottam és minden csoporthoz hozzárendeltem egy életszakaszt (csecsemőkor, kisgyerekkor, kamaszkor, felnőttkor, időskor). A csoportok azt a feladatot kapták, hogy gyűjtsenek össze tényeket, amelyekkel azt bizonyítják, mennyi öröme lehet egy embernek az adott életszakaszban. Az összegyűjtött tényeket a csoportok szóvivői ismertették. Az óra további részében a tanulók kártyákat húztak, amelyekre előzőleg örömhöz hasonló érzéseket írtam (elégedettség, büszkeség, erő, jóllakottság, nyugalom stb.) Ezeket el kellett mutogatniuk, a többiek pedig megpróbálták kitalálni az adott fogalmat. Az óra végén megnéztünk egy részletet A kis herceg c. animációs filmből, amelynek alapján arról beszélgettünk, hogy lehet boldognak lenni szélsőséges helyzetekben.
Apró örömök élvezete
A foglalkozást „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Meghallgattuk Bagdi Bella: Imádok élni című dalát. Kiszíneztük a munkafüzetben található rajzot.
Megismerkedtünk A tizenkét hónap mesével, beszélgettünk róla, hogy kinek melyik a kedvenc hónapja. Összefoglalót készítettünk képek segítségével egy év örömforrásairól, majd az érzékszervekhez gyűjtöttünk olyan dolgokat, amik örömet okoznak.
Játszottunk Mi van a kendő alatt?- tapogatós játékot.
Az óra lezárásaként kiszíneztük az apró örömök jelét és közösen énekeltük a hónap dalát.
Minden pillanatban milliónyi csoda
Március az apró örömök hónapja volt. A gyerekek már nagyon várták, hogy a téma feldolgozása előtt meghallgathassák a hónap dalát. Ezt mindig nagy várakozás előzi meg, mivel nagyon szeretnek énekelni, ha lehet rá táncolni. Ezután az idézeteket vettük sorba és választottuk ki, ami a legjobban tetszett mindenkinek. Az osztályunkra ebben a hónapban a minden pillanatban milliónyi csoda megélése, felfedezése volt jellemző. A gyerekek nagyon ügyesen sorolták, hogy mik lehetnek az apró örömök. Ezután közösen kerestünk az interneten színezőket, melyek megjelenítették az apró örömöket. Nagyon nagy boldogsággal töltött el, hogy minden gyermek kiemelte a jókedv, mosolygás, boldogság fontosságát, mint apró öröm. Ezekkel mindig meg tudják egymást vigasztalni, ki tudják mutatni egymás iránt, családjaik, barátaik felé is a szeretetüket és ez nem kerül semmibe. Megbeszéltük, hogy ahhoz, hogy örömöt okozzunk a számunkra fontos, kedves személyeknek nincs szükség sok pénzre. A saját személyiségünkkel tudunk a legtöbbet adni. Mi magunk is boldogok lehetünk anyagi dolgok nélkül. Meg kell látnunk magunk körül a pozitív dolgokat. Azt szoktam hangsúlyozni a csoportban, hogy történjen velünk bármilyen negatív, rossz dolog mindig igyekeznünk kell meglátni benne a lehetőséget. Úgy kell átalakítani, hogy a javunkra lehessen fordítani.
Készítettünk egy nagy plakátot az általunk fontosnak tartott apró örömökről. A kis szorgos kezek ügyesen, szépen színeztek, helyezték el a kartonon a rajzokat. Ügyesen dolgoztak együtt. Jó látni, hogy a közös cél elérése végett a gyerekek együttműködnek, nem vitatkoznak. Ilyenkor mindenki egyenlő, nincs jobb-rosszabb, ügyes-ügyetlen, okos-okosabb. Segítik egymást a közös munka során pl. színest adnak, hegyeznek, megbeszélik mi lenne szebb szín. Nekem ez a minden pillanatban meglévő csoda.
Kiemeltük a Boldogság Világnapját. Megbeszéltük, hogy azzal ünnepeljük meg, hogy este otthon mindenkit megölelünk, megfogjuk egymás kezét. Másnap egymás után mesélték, hogy a családban eddig nem igazán tudtak a Boldogság Világnapjáról. Jó volt, hogy ezt az újdonságot ők oszthatták meg szeretteikkel.
A hónap végén húsvét közeledtével megnéztük településünk központjában a dekorációt és locsolkodtunk. Ezt nagyon meg akarták mutatni a gyerekek.
Úgy érzem, hogy ebben a hónapban is sokat adtunk és kaptunk egymástól én és a gyerekek. A mindennapokban mindig fel tudnak tölteni a lelkesedésükkel, a mindenhez való pozitív hozzáállásukkal.
A Boldogság világnapja alkalmából boldogságórát tartottunk a 2.a osztályban. Ezalkalomból megrendezett iskolai projektbe becsatlakozva „boldogság üzeneteket” készítettünk. Piros papírszíveket vágtunk ki, amelyre boldogsággal kapcsolatos üzeneteket írtunk. Majd a gyerekek kidíszítették azokat. Ezt követően félbehajtottuk őket. Kis boldogság „postásokká” váltunk. Elindultunk a városba és a boldogság üzeneteket a postaládákba dobtuk. Apró örömöt okozva ezzel a városlakóknak.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A márciusi boldogságórákon az 1. osztályos gyerekekkel az Apró örömök élvezetét „boncolgattuk”. A hónap során megkerestük, megfigyeltük a hétköznapokban rejlő kis örömforrásokat, melyek hozzájárulnak a mindennapi boldogságunkhoz. Megállapítottuk, hogy mindenben találhatunk apró örömöt, ezáltal nyitottabbak leszünk az értéket adó apró dolgokra, és időt szakítunk az élvezetükre. A gyerekek naponta elmondták az aznapi apró örömeiket. A jelenlét közösen-légzőgyakorlatot párban végeztük el, ezzel közösen gyakoroltuk a tudatos jelenlétet. Rajzos formában mindenki elkészítette, hogy milyen kedves apró örömöket fedezhetnek fel a természetben, iskolában, otthon és az évszakokban. Mindezek észrevételéhez és élvezetéhez az érzékszerveinkre is szükségünk van, ezért feladatlapon: Érzékszervek, Látom-hallom, Kakukktojás c. feladatokat oldottuk meg. A tizenkét hónap c. mesében megfigyelhettük, hogy vannak, akik könnyen észreveszik maguk körül az örömet adó dolgokat és vannak akik, egyáltalán nem. A Kedvenc hónapom c. feladatnál 4 csoportban dolgoztunk, így a 4 évszak örömforrásait jelenítették meg a gyerekek néhány mozdulattal. Apró örömforrást nyújtott nekünk március 8-a, amikor a fiúk versekkel, virággal fejezték ki felénk szeretetüket, tiszteletüket. A gyerekeknek örömet szerzett a márc. 18-22-ig zajló Happy-hét programja is, melynek célja volt, hogy a tiszta ivóvíz fogyasztását részesítse előnybe a cukros üdítők helyett. 20-a a Boldogság világnapja. A húsvéti hagyományok felelevenítése is örömforrás volt számunkra, melyet iskolánkban március 27-én tartottunk. Elmondhatjuk, hogy ez a hónap élményekben, örömökben gazdagra sikeredett.
„Toronyépítés”
-Toronyépítés játékidőben.”Hogyan lehet minél magasabbra építeni a tornyot?”
-Egy pár mély levegő „Állj szembe a barátoddal ,fogjátok meg egymás kezét,nézzetek egymásra,vegyetek pár mély levegőt! Egyszerre és váltva is.”
-Bagdi Bella:Imádok élni! című dalának meghallgatása.Körben járás,mozgások utánzása.
Ti is mondjátok el,hogy imádok reggel……,este…….,napközben……..
-Kitartó mozdulat körben állunk,ki bírja az adott mozdulatot tovább tartani?
Kézfeltartás.