Ebben a hónapban pozitív érzelmeket megfigyeltünk,tudatosítottunk,átéltünk.,A de jó dolgokat éreztük a szívünkben.A Boldogság Világnapjának megünneplését 2024.március.20. jó alkalomnak találtam.Egy remek dolog ,hogy egy pillanatra megálljunk és elgondolkodjunk azon,hogy mi tesz minket boldoggá. Ezen a napon ,melyen kellemesen elfáradtam,jó volt részese lenni a Bagdi Bella esti előadásán és az öröm meditációban.A boldogságóra csoport is sok lehetőséget kínált erre a napra,melyeket hálásan kôszönök szépen.Az ünnep napot megelőzően tervet és motívációt készítettem elő az apró örömök élvezete témaköréből.Hálát gyakoroltunk,,mondj egy dolgot amiért hálás vagy és oszd meg valakivel.”Beszélgettünk a boldogságról,szomorúságról.Országosan csatlakoztunk ,,az egy gyermek-egy üzenet” mozgalomhoz .Papirból szivecske formájú leveleket díszítettek ,a gyerekek,melybe egy üzenetet ragasztottak.,,Tárd ki a szíved mert a mai napnak is van csodája”-egy a sok közül .Egy kis ,,utazásra ‘invitáltam az óvodánkat,hogy felfedezzük együtt miért is olyan fontos a boldogság,hogyan tehetjük szebbé ezt a napot,nemcsak magunknak,hanem másoknak is.Nemcsak személyes ügyemnek tekintettem,hanem egy kôzös célt tűztünk ki,amire mindannyian törekedtünk.A két telephelyen lévő óvodánk úgy ünnepelt ,hogy a parkban találkoztunk.Megallkottuk térformába állva a boldogság szivecskéjét.A fényképeket nézve hatalmas összefogás.Énekeltünk és ezt követően mindenki elindult a kis szívecskével ,üzenettel a kezében a megbeszélt különböző útvonalakon .Járókelőknek,postaládába,intézményekbe,boltba lettek átadva
a levelek. .Délután szüleiknek adták át az üzetet a gyerekek,melyet nagy örömmel vittek haza.Példamutatásommal,hogy ossz boldogságot!!!Légy kedves másokkal!Oszd meg a mosolyodat!Úgy gondolom ,és éreztem,hogy egy kedves szó , egy segítő kéz csodákat tett.Kolléganőim jelezték,hogy ,,szuper nap volt a mai,jó érzés volt részese lenni Úgy érzem,hogy nincs nagyobb boldogság annál amikor tudjuk,hogy jó emberekkel dolgozunk.Együtt semmi sem lehetettlen.Ebben a rohanó világban tudtunk olyat tenni ami emlékezetes marad.,,Ugye milyen jó adni”?-igen!!! Ezen a napon akkora szíve volt óvodánknak,hogy rengeteg ember elfért benne.
Apró örömök élvezete
A hónap feladataként azt választottuk a gyerekekkel, hogy könyvjelzőt színeznek maguknak, majd mindenki kiválasztott egy számára fontos lelkesítő üzenetet, amit aztán ráírtak. Beszélgettübk arról, hogy milyen apró örömök lehetnek azok, amelyek előfordulnak a mindennapokban és szinte észre sem vesszük, hogy örömöt tudnak okozni nekünk, mert annyira természetesnek vesszük őket.
A tevékenységet a Napimádás relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd drámapedagógia módszereit felhasználva Meseországba érkeztünk és meghallgathattuk A három pillangó mesét. Ezután megbeszéltük, hogy minek örültek a pillangók és milyen virágoknak örültek volna, illetve ki minek örült a nap során. A gyermekek elmesélték, hogy örülnek annak, hogy ma anya jön értük az oviba, hogy jött a kis barátjuk, aki eddig beteg volt, hogy a beteg nagymama hamarosan hazajön a kórházból stb Ezt követte egy kitalálós játék, amit a gyernmekek csak letakarósnak neveznek. Ki kellett találni tapintás segítségével, hogy milyen dolgokat rejt a letakart kosár. Elsőnek én próbálkoztam, belenyúltam a kosárba és kitapintottam egy poharat. Ezt követték e gyerekek. Volt a kosárban pohár, ecsetek, számos vízfesték, papírvirágok, színes tavaszi virágok. Könnyű volt ezek után rájönni, hogy örömvirágot fogunk készíteni, amit mindenki odaajándékozhat majd egy számára kedves személynek egy ölelés kíséretében.
Tetszett a gyermekeknek a tevékenység, elmondták, hogy bizony jó volt ilyen virágokat festeni , illetve ezek a virágok biztos befogadták volna a kis pillangókat.
Az elkészült virágokat az ajándékozás előtt kiállítottuk, így mindenki megcsodálhatta a munkájukat.
A csodás alkotásokkal nemcsak másoknak, hanem még az óvó néninek is örömet szereztek.
Légzőgyakorlatokkal hangolódtuk rá az órára, majd a gyerekek elárulták, hogy milyen apró örömök érték őket reggel óta. Ezután megbeszéltük, hogy miért fontos észrevenni és élvezni a jelen pillanat szépségeit. Elolvastuk és megvitattuk a „Tudni kell megállni” című igaz történetet.
Ezt követően, arra kértem a diákokat, hogy csukják be a
szemüket és feltettem nekik a „Kérdések az örömről” feladat kérdéseit, majd kivetítetem nekik az érzelemkereket hogy megbeszéljük milyen sok érezelem létezik.
Felhívtam a gyerekek figyelmét arra, hogy annak érdekében, hogy boldogabbak legyenek, készíthetnek „Örömnaplót”, melyben esténként leírhatják, hogy milyen örömök érték őket aznap. Pár kislánynak nagyon tetszett az ötlet és azóta is örömmel vezetik naplójukat.
Egy másik alkalommal, elvittem az osztályt egy közeli parkba és arra kértem őket, hogy ha útközben meglátnak valami szépet, állítsák meg az osztályt, és részesítsenek minket is az örömben. Ennek következtében, megcsodáltuk többek között a zöldelő és virágzó fákat, a nyiladózó tavaszi virágokat és az énekelő madarakat.
A parkban nem kaptak semmilyen irányított feladatot, az volt az egyedüli dolguk, hogy jól érezzék magukat és vegyék észre a tavasz szépségeit. Mindenki élvezte ezt a kellemes, napsütés, délutánt és remélhetőleg azt is megtanulták, hogy ne csak elmenjenek az élet apró örömei mellett, hanem vegyék is észre őket.
A gyerekek meghallgattak egy rövid mesét a varázslatos állatokról , majd mindenki elképzelte , hogy milyen lenne az ő képzeletbeli állata, milyen tulajdonságai lennének, ezután lerajzolták őket.
SZÍVET MELENGETŐ ÖRÖMÖK
Apró örömeinket gyűjtöttük ebben a hónapban. Egy kis lisztet lehetett tenni egy edénybe minden egyes kedvességért, amit másokért tettek a gyerekek. Ebből a lisztből sütöttem süteményt, amely sokkal finomabb volt, mint bármelyik másik sütemény, hiszen minden egyes kis lisztadag egy-egy öröm mások és magunk számára. Azt tanítom a gyerekeknek, hogy minden nap legyenek egy kicsivel jobbak, tegyenek egy kicsivel többet saját magukért és másokért, mint eddig.
Ha beteg valaki, akkor meglepjük egy-egy kedves rajzzal, képpel, ez már fél gyógyulás.
Március 21-én, a boldogság világnapján érkeztek hozzánk az óvodások nyílt napra. Elkísérték őket a szülők, óvó nénik. Szívecskéket lehetett gyűjteni, majd kis boldogság virágot is ültettek. Iskolánk minden tanulója, dolgozója örömmel készült és vett részt a programokban ezen a napon.
Olvasóklubunkba, nagy örömömre olyan gyerekek is érkeztek, akik eddig nem vettek részt a foglalkozásokon. Diafilmvetítés és boldogságról szóló mese is várta őket.
Szülőkkel, nagyszülőkkel közös délutánunkon együtt készülhettünk a húsvétra. Mindenki talált olyan elfoglaltságot, ami örömmel töltötte el.
Naponta megbeszéljük, hogy mi okozott számunkra örömet. Fontos, hogy tudatosan koncentráljunk az örömteli pillanatokra. Mindezt játék, mozgás, ének, zene, közösen átélt események, rengeteg program segíti iskolánkban, ahol jó lenni.
A következő sorokat írtam a gyerekeknek motiválásként. Keresztező mozdulatokkal, mindkét agyféltekét hangolva a tanulás előtt szoktuk mondani.
Mindenre képes vagyok.
Jó, hogy tanulhatok.
Erősen hiszek magamban.
Kedvesség van a szavamban.
Figyelem, kitartás, jóság.
Soha ne add fel! Próbáld!
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A márciusi hónap nagyon sok lehetőséget teremt arra, hogy észre vegyük a körülöttünk lévő csodákat, hétköznapjaink szépségeit, melyek folyamatosan biztosítják az örömök megélését.
A sétáink során megfigyelhettük az ébredő természetet, a virágok nyílást, a fák virágzását, a méhecskék táncát, a madarak csicsergését. De a jó idő miatt sokat lehettünk kinn a szabadban, ahol a gyerekek nagyon szeretnek motorozni, rollerezni, labdázni, csúszdázni, futkározni. A közeli játszótérre is ellátogattunk, ahol a változatos, ritkán használt játékok okoztak örömet a kicsiknek. A nőnap, Március 15, a Boldogságnap, húsvét és a víz világnapjának megünneplése is sok- sok közös öröm megélését biztosította. A legnagyobb öröm azonban talán a nyílt napunk volt, ahol a gyerekek megmutathatták szüleiknek, hogy milyen ügyesek ők az óvodában, és mennyi mindent tudnak már.
Meghallgattuk a Jobb veled a világ cd- t a héten többször is. Különböző mozgásformákkal kisértük a zenét.
A tavasz érkezésével a gyerekeknek jobb a kedve, szeretnek az ovi udvarán lenni ,sétálni menni. A közös mozgások, megfigyelések,madárdal hallgatások, szép tavaszi virágoskertben gyönyörködések,mind az élet apró örömeit idézi elő a gyerekek számára is. Meg is fogalmazták ,amikor körben ülve arról beszélgettünk,hogy kinek mi okoz örömet, mik a kisebb és nagyobb örömök számunkra.
Le is rajzolták néhányan a szép tavaszi virágokat.
A munkafüzet két feladatlapját kitöltöttük, amit azinezni kellett és amikor a sort kellett folytatni.
Játszottunk körben együttműködést igénylő társas játékokat. Ölelést,köszönés formákat adtunk tovább.
Megmutatták melyik játék ad most nekik leginkább örömöt: Volt akik kártyázik ültek le,voltak akik szépet építettek együtt.
A végén elolvastam nekik az „Újra együtt ‘történetet.
A foglalkozást körben ülve beszélgetéssel indítottuk.Megbeszéltük kit,milyen aprò öröm ért ma,és hogy hogyan fejezte ki az örömét (mosollyal,öleléssel stb.) Csatlakoztak hozzánk állatbábok is,akikkel átkeltünk az öröm hídján, örömködve ( volt olyan állat aki ugrálva örült,valaki tapsolva stb.)
Vègül megalkottuk Römököt.
Römök
Az erdőben él,együtt örül a többi állattal,de nagyon szégyenlős,mèg soha senki se látta. Közösen elképzeltük,hogy hogyan nèzhet ki. Ők mondták ( pl. Cica fülei vannak) én rajzoltam. Egy közös csoportképpel zártuk a foglalkozást.
Március hónap meglehetősen sok apró örömöt tartogatott számunkra, így mondhatom talán, hogy ebben a hónapban voltunk a leginkább vidámak és boldogok. Nagy lelkesedéssel vártuk, hogy mit tartogat számunkra a holnap. Izgatottak voltunk, ennek ellenére még is lecsendesedve mélyültünk el egy-egy adott pillanatban. Lélek emelő volt számomra is látni a sok-sok boldog, mosolygós arcocskát.
Az első ünnepi alkalom, mely lehetőséget adott, hogy örömet szerezhessenek egymásnak, az a Nőnap volt. A fiúkkal, már előtte izgatottan készítettük a kislányoknak, és az óvoda dolgozóinak szánt kézműves virágokat. Fáradhatatlanul és kitartóan dolgoztak a fiúk, mert tudták, hogy ezzel nagy örömet fognak okozni kis barátnőiknek. Figyeltek a virág szirmának színére, mert tudták, vagy megkérdezték, hogy kinek mi a kedvenc színe. Aztán elérkezett a Nőnap, és büszkén adták át a virágokat kis társuknak. Volt, aki otthonról a kiskertből is hozott virágot, és annyira boldoggá tette az, hogy így örültünk neki, hogy az elkövetkező hetekben többször is meglepett minket néhány szál virággal, hogy gyönyörködhessünk benne a mindennapok során. Olyan büszke vagyok rájuk, hogy felismerik ezeket az apró örömöket az életben, és tesznek is érte, hogy társaiknak is örömet okoznak.
A boldogság világnapja alkalmából készítettek egymásnak, szüleiknek, testvéreiknek szivecskéket, amiket úgy neveztünk, hogy „Add tovább a boldogságot!”
Húsvét előtt templomlátogatáson vettünk részt, mint minden évben ezen alkalomból. Jó volt látni, és érezni, hogy másképpen viszonyultak már ehhez az eseményhez. kíváncsian merültek el az apróbb részletekben.
A húsvét váráshoz tartozó apró örömök, élmények hab volt a hónap tortáján. Tojásfestés, tojás berzselés, tojáskeresés, locsolkodás. Mind-mind plusz élményekhez, és pozitív érzésekhez juttatott minket.
A boldogságóránkat ebben a hónapban kimondottan úgy terveztem, hogy egy hidegebb, esősebb rossz időben tartsuk meg. Hiszen szerettem volna felhívni a figyelmüket, hogy egy ilyen napon is sok dologgal tehetjük tartalmasabbá és boldogabbá a napunkat bent a csoportszobában spontán, vagy akár otthon családjukkal is.
Most is relaxációval indítottuk a foglalkozást. Azonnal kérték a „Villámlazítást”, amit csak mosollyal nyugtáztam, majd a gyakorlat végén kértem őket, hogy játsszuk még el az „Arcizomlazítást”, amit mondanom sem kell, hogy mindenkit vidámmá tett. Ezt követően meghallgattuk Bagdi Bella- Imádok élni című dalát, és táncoltunk rá.
Kis beszélgetőkörrel próbáltam a témát kibontakoztatni, és megalapozni a közös munkát. Mindenki elmondhatta, hogy mik azok a dolgok, amik számukra örömöt okoznak. Mikor? Hol? Kivel? Miért érzik ilyenkor a boldogságot. Amikor kellőképpen feloldódtak felvetettem számukra, hogy rajzoljunk körbe egy kislányt és egy kisfiút, hogy megtestesítsenek minket, és rajzoljuk köréjük, azokat a dolgokat, amiket említettek, és azt gondolták, hogy örömöt okoz számukra. Külön csoportban dolgoztak a lányok, és külön a fiúk. Alkotás közben Bagdi Bella dalait hallgattuk. Nagyon élvezték a közös munkát. Énekeltek, beszélgettek, nevettek. Majd az elkészült alkotásokat megmutatták egymásnak a csoportok, és kitettük a folyosóra, hogy mindenki láthassa.