A természet adta örömöket évszak szerinti vizsgálatával kezdtük, majd arra is kitértünk, melyik érzésszervvel érzékeljük ezeket az örömöket. Ennek tudatában egy örömkereső sétára mentünk. Az óra végére az iskola környékét egy egészen más szemmel láttuk, megannyi örömforrást fedeztünk fel.
Apró örömök élvezete
Március
Az apró örömök hónapja
AZ ÖRÖM HATÁSA RÁNK ÉS KÖRNYEZETÜNKRE
Az öröm jótékony hatással van lelki és testi egészségünkre. Megelőzzük a lelki és fizikai problémákat, ha tudatosan figyelünk az örömökre az életünkben. Boldogabbnak, energikusabbnak és kevésbé stresszesnek érezzük magunkat. Erősödik immunrendszerünk, szívünk és keringésünk, csökken a fájdalomérzékenységünk. Személyesen fejlődünk, ha az öröm érzését pozitív értelemben követjük.
HOGYAN NYERJÜK VISSZA AZ ÖRÖMÜNKET?
5 módszer, ami segíthet megtalálni elveszett örömünket:
1.Tudatos összpontosítás az örömre
Előbb-utóbb újra összerendezhetjük gondolatainkat és érzéseinket. Új pozitív tapasztalatok is formálnak bennünket. Tehát ha az élet örömére és élvezetére összpontosítunk, mindkettő egyre nagyobb teret foglal el az életünkben. Ebbe beletartozik a jelen pillanatban való megélés is, hogy érzékeljük és befogadjuk az örömteli pillanatokat. A nevetés önmagában is pozitív hatással van az örömérzetünkre.
2.Élj egészségesen!
Ha nem érezzük jól magunkat, az egészséges életmód még fontosabb a jólétünk és az öröm megélése szempontjából. Az étel, amely boldoggá tesz minket, a víz, amely fitten tart minket, és az elegendő alvás erőt ad nekünk, hogy szembe nézzünk a viszontagságokkal. A kellemes környezet és a pozitív információk, amelyeket befogadunk, szintén elősegítik az örömérzetünket.
3.Ismeretgyűjtés a válsághelyzetek kezeléséről
A válságok tanulást és növekedést is jelentenek. Az életbe vetett hit reményt és magabiztosságot ad. Öröm és bánat ugyanannak az éremnek a két oldala, válság után a fény még jobban ragyoghat. Sötét óráinkban érdemes elgondolkodni azon, hogyan kezeljük a válságokat támogató módon, hogyan értsük meg és ezzel erősíthetjük ellenálló képességünket.
4.Belső könnyedség kialakítása
A fájdalmas pillanatok mulandóságának ismerete megvigasztalhat bennünket. Ha nem mindig vesszük túl komolyan az életet és magunkat, és ha mindenben meglátjuk a játékos jelleget, az segíthet abban, hogy a nehéz pillanatokban is megőrizzük a humort, és elhatárolódjunk valami kellemetlentől vagy szomorútól.
5.Merj… több bátorság
Ha nincs önbizalmunk, hogy megtegyünk valamit, akkor korlátozzuk magunkat, és megfosztjuk magunkat az új (örömteli) élmények lehetőségétől. A több bátorság több életörömmel is együtt jár, mindaddig, amíg nem veszélyeztetjük magunkat közben.
Sokféle módon feldolgoztuk ezt a nagyon fontos témát, sok öröm ért minket ebben a hónapban:
1.Csodálatosan szerepeltek a gyerekek az iskolai és a városi vers- és prózamondó versenyen. Büszkék vagyunk rájuk, s a jó eredmény bizony nagy örömmel töltött el minket.
2.Sok születésnap volt ebben a hónapban, egymást megköszöntöttük ,megajándékoztuk kis rajzzal, sütit ettünk, énekeltünk, ez mind összekovácsolja kis csapatunkat.
3.Feldolgoztuk Janikoszky Éva: Jó nekem c. elbeszélését.
-Miért jó örömet okozni?
-Te minek örülsz?
-Minek örül anyukád?
Sokat beszélgettünk az egyéni élményekről,az örömszerzésről,annak a hatásáról,…
Csillogtak is a gyerekarcok…
4.Teljes meglepetésemre az osztály fiúcsapata megköszöntötte rengeteg kedves ajándékkal a lányokat nőnapra, ezzel csodaszép napot okozva nekik. Izgalommal várták a lányokat aznap a fiúk, s jó volt nézni szeretetüket és a figyelmességük eredményét, a sok vidám mosolyt.
5.Milánka mágneses betűkészletet kapott és picit lehetett tanár bácsi, szavakat tett a táblára, feladatokat adott a társainak, izgatottan tanította kis társait, eközben persze ő is gyakorolt.
6.Kiemelt ünnepünk március 15. Nagyon sokat foglalkoztunk ezzel a nemzeti ünneppel. Elolvastuk a történetét, színezőt csináltunk. könyvejelzőt készítettünk a Nemzeti dal részletével. Zászlót festettek a gyerekek ,melyet kivittünk a Szabadságharc emlékművéhez ,ahol elszavaltuk együtt a Nemzeti dalt.
7.Misa rendkívüli rajztehetség, meglepett minket a teljes abc képes rajzával. Így azt emlékül mindenki megkapta és beragasztotta a füzetébe. Aznap ezen gyakoroltunk, kedves ajándék volt mindenkinek. Igazi örömet okozott nekünk.
8.Matyi apukája meglepetésképp húsvéti ajándékként egy fantasztikus órát adott nekünk ajándékba, mely során papírszínházzal kápráztatott el minket. Mindannyian hatalmas örömmel hallgattuk csodaszép meséit.
9.Rengeteg eredményt értek el a gyerekek ebben a hónapban is fociból, táncból, judóból,…Az élményeket mindig meghallgatjuk, s az odavezető útra is kíváncsiak vagyunk, büszkék vagyunk társainkra és hatalmas tapssal jutalmazzuk őket.
10.Színházban is voltunk, s nagy örömünkre a Misi mókus kalandjainak egy fantasztikus feldolgozását nézhettük meg. Nagyon tetszett a gyerekeknek.
11.Sok csodaszép rajz született ebben a hónapban is, nagyon tehetségesek ezen a területen, szépen és igényesen alkotnak mindig. Tudatosan keresik környezetünkben a szépet, s szívesen meg is örökítik azokat.
Úgy gondolom, ezek az órák nagyon hasznosak, sok örömet okoznak nekünk, alakítják a közösségünket, s gazdagítják a lelkünket, mindannyian fejlődünk általa.
A gyerekekkel egy héten át minden tanítási nap végén megbeszéltük, hogy milyen örömökben volt részünk aznap. Megfogalmazták az is, hogy kinek/minek/miért vagyunk a leginkább hálásak. A leggyakrabban előforduló gondolatokat feljegyeztük, és elhelyeztük az osztályteremben.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Apró örömök élvezete
A 7. Boldogságóra témája az Apró örömök élvezete volt. Megbeszéltük, hogy milyen apró örömök vesznek körül minket a mindennapjainkban. Átéléséhez különböző játékos feladatokat csináltunk együtt. A relaxációs gyakorlatokon és a táncon kívül elbáboztam az Újra együtt c. mesét. Érzékszerveinkkel kapcsolatos játékokat, örömölelést, játszottunk. Elkészítettük örömkét a pillangót és persze a csoki kóstolás is nagy örömnek számított. Dicséretes volt, hogy a gyermekek most is ügyesen össze tudtak dolgozni.
Március 20. Sok apró öröm töltötte be a napunkat.
Reggel meglepetés fogadta az érkezőket, mindenki kapott egy piros szívecskét, rajta pozitív üzenettel.
A faliújságon elkészítettük a közös szívünket, mindenki ragaszthatott bele egy-egy lapocskát, hogy elkészülhessen a mozaik
szivecske. Igyekeztünk több mosolyt, kedvességet, figyelmet adni egymásnak és fogadni is azokat. Megtapasztaltuk, hogy jó együtt énekelni, együtt alkotni, együtt lenni az iskolában.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A márciusi boldogságórát összekapcsoltuk a Víz Világnapjával. Elsétáltunk a Holt –Tiszához, ahol a gyerekek a meséken, történeteken, és játékos tevékenységeken keresztül ismerhették meg a vizeink, és a környék élővilágát. Láttunk halakat, vadkacsákat, hattyúkat, teknősöket, sőt ”apró örömként” a megtaláltuk a „hód rágta fát” is. Kalandos napunk volt, a gyerekek jól bírták a kilométereket. Fontosnak tartottam, hogy felhívjam a gyerekek figyelmét arra, hogy óvjuk környezetünket, az állatokat, a növényeket és a vizet.
Csólyospálosi Általános Iskola
A márciusi boldogságóra témája az osztályban az apró örömök élvezete volt. Megbeszéltük, hogy milyen apró örömök vesznek körül minket a mindennapjainkban. Néhányan örömnaplót is vezettek. A kézműves foglalkozásra járó lányok a hónap folyamán festettek egy fotófalat, amely előtt sokan készítettek fényképet.
Az apró kis örömök felfedezése, megélése lehet mindennapjaink motorja. Rájuk csodálkozhatunk, feltöltődhetünk belőlük. Nem szükséges a „nagy csodára” várni, amikor a kis örömök pókhálóként szövik át mindennapjainkat. Csak észre kell őket venni. 😉
A rajzok elkészítése mellett nagy élmény volt az egymásra való ráhangolódás is.
Örömfát készítettünk. A mindennapi apró örömöket cetlire írva bödönbe raktuk és a gyerekekre szórtuk. A metronómos kisfilm megnézése után a gyerekek is egymásra hangolódva mozogtak.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
apró örömök
A foglalkozást a jelenlét-közösen légzőgyakorlattal kezdtük. A gyerekek figyelték társuk légzését. Eleinte nem mindenkinek sikerült, de néhány próbálkozás után egymással összhangban, csukott szemmel egyszerre lélegeztek. A gyakorlat végén arról számoltak be, mennyire jó érzés volt együtt, egymásra hangolódva elvégezni a gyakorlatot.
Ezután elkészítették az öröm jelét, a napocskát, és belerajzoltát, mik voltak azok az apró élmények, amelyek a mai reggelen örömmel töltötték el őket. Néhány ezek közül: a kutyája megsimogatása, az édesanyja hangja, egy szép virág látványa, a barátnője, aki hosszabb betegség után aznap ment először iskolába, a nagymamamája ölelése.