Manapság egyre kevésbé vagyunk elégedettek, de mégis arra kell törekedni, hogy mindennek tudjunk örülni. Örömkereső sétát tettünk.
Apró örömök élvezete
Manapság egyre kevésbé vagyunk elégedettek, de mégis arra kell törekedni, hogy mindennek tudjunk örülni. Örömkereső sétát tettünk.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
1. osztályosaink azon gondolkodtak, hogy milyen apró örömei vannak egy méhecskének.
Boldogságóra a 6. osztályban: Apró örömök élvezete.
A boldogság egyik legfontosabb összetevője az a képesség, hogy élvezni tudjuk életünk pozitív élményeit a jelenben. Márpedig ha képesség, akkor fejleszthető! Erre próbáltunk módszereket, technikákat tudatosítani, hogy erősítsük az öröm átélésének adottságát.
Először összeszedtük, hogy mik azok a tevékenységek, melyek örömet okoznak:
1. Játsszunk!
A gyerekek legfőbb tevékenysége a játék. Szorongás- és feszültségoldó hatása mellett fejleszti az érzelmekre épülő képességeket. Aki megőrzi gyermeki énjét, óriási örömet lelhet a játékban.
2. Meséljünk!
Amikor megosztjuk másokkal a pozitív élményeinket, újra átéljük a jó dolgokat.
3. Mozduljunk!
Mindannyiunk alapvető szükséglete a mozgás, ezért erre mindennap teret és időt kell biztosítanunk.
4. Készítsünk „apró örömök élvezete” listát!
Körben ülve megbeszéltük, hogy kinek mi okoz örömöt. Például egy jó reggeli, a friss kenyér illata, heverészés a kanapén, magammal törődni, stb.
Elhatároztuk, hogy a hónap folyamán figyelni fogunk ezekre a dolgokra. A faliújságra tettünk egy papírt, amire mindenki felírhatja, ha valami öröm éri, és mindenki kapott egy saját füzetet is, amibe összegyűjti az élményeit, hogy „Örömnaplót” készítsen. Hónap végén megosztottuk egymással, hogy ki mit írt a füzetébe, és többen is úgy döntöttek, hogy folytatni fogják. Bármeddig is vezessék a gyerekek a naplót, arra emlékezni fognak, hogy milyen fontosok az apró örömök az életben.
Ez a téma volt az eddigiek közül, ami a leginkább egyértelmű, érthető volt a gyermekek számára. A foglalkozást mint mindig, most is énekléssel és relaxációval kezdtük. Ezt követően felsoroltunk olyan dolgokat, amik habár apró dolgok, de mégis örömet tudnak nekünk okozni. Az Újra együtt című mese nagyon tetszett a gyermekeknek, beszélgettünk arról, hogy hogyan tudunk olyanokon segíteni, akinek nem úgy működik valamelyik érzékszervük, ahogyan nekünk. Beszélgettünk arról, hogy ismerünk-e olyat, akinek van hasonló betegsége, és hálát adtunk azért, hogy mi mindannyian egészségesek vagyunk a csoportunkban. Végezetül a nagycsoportos lányok báboztak nekünk egy mesét, amelyet ők találtak ki, és amely arról szólt, hogy mennyire fontos örülni az apró örömöknek is.
Jelenlét közösen – Légzőgyakorlat
Érdekes volt megtapasztalni, hogy milyen érzelmeket váltott ki a gyerekekből az egymásra, a légzésre figyelés.Emelkedettebb hangulatba kerültek, és megéreztek valamit abból az egységélményből, melyben élünk, csak nem vagyunk tudatában. Folyamatosan követjük a nap folyamán az értelmi intelligenciánk megnyilvánulásait, de ezzel a megtapasztalással a lelki rezgéseinket is mélyebben érintettük. Megéreztünk valamit abból, hogy nem teljesen különálló emberek vagyunk, hanem valami ott mélyen, legbelül összeköt bennünket…egy és azonos energiamezőben létezünk.
Dj világnapja- Néptáncokat tanultunk, és tervezzük, hogy a következő három évben osztályközösségünk heti rendszerességgel táncot fog tanulni.
Újrahsznosítási világnap – Kupakokból, palackokból készítettünk virágokat, ceruzatartót.
Színházi világnap- A kisherceget adta elő városunk Figura színjátszó csoportja, mely azóta örök téma a kisgyerekek társalgásaiban
Az egész év során igyekeztük észrevenni az apró örömöket. Minden héten másvalaki feladata volt, hogy egy hétig írja össze ezeket, járjon „nyitott szemmel”. Van, aki már ilyen füzetet vezet.
Osztályszinten pedig összeírtuk, mikor dicsértek meg minket, és a jutalom sem maradt el: 20 „külsős” (más tanári) dicséretnél jégkrémezés volt az apró örömünk. 🙂
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
Közösen gyűjtöttük a táblára, hogy ki és mit imád.
Az Apró örömök gyűjtéséből , csak néhány kedveset írok le.
Iskolában : szünet, rajzolás, tesi, festés, barátok, matek, stb.
Természetben : csendet, virágokat, a fű illatát, a fákat, az állatokat, vízesést, a tájat, az erdőt, stb.
Otthon :aludni, rajzolni, játszani, kertészkedni, főzni, a családot, stb.
Kipróbáltuk a páros légzőgyakorlatot.
A témához tartozó mese után a gyerekekkel a hónapok, évszakok adta apró örömökről beszélgettünk. Sok-sok minden előkerült a színes falevelek, egy finom étel, egy ölelés, az ünnepek öröme, egy finom illat, egy jó játék, kirándulás, egy hűvös szellő a nyári melegben. A hónap dalát nagyon élvezték, közben lerajzolták, milyen öröm érte őket a hét folyamán.
Ez a téma nagyon közel állt gyermekeinkhez, bár a rohanó mindennapokban nem mindig fókuszáltunk az apró örömökre, amik folyamatosan körül vesznek bennünket. Számomra ez a terület összekapcsolódott az optimizmussal, a környezetünkben meglévő jó dolgok észrevételével is. A gyermekek számára elsősorban az érzékszerveiken keresztül közelítettük meg ezt a területet, érzékelő játékokon keresztül. Az első lépcső az apró örömök élvezete felé azok észrevételére való képesség megszerzése, elsajátítása. Ezt elsősorban beszélgetéssel, játékokkal segítettem, „örömleltárt” készítettünk közösen, képeket nézegettünk a szép emlékekről. Az érzékszervek által szerzett jó érzések (látás-színes világ, hallás-kellemes zene, madárcsicsergés, ízlelés-finom falatok, szaglás-virágillat, tapintás-puha plüssállat) mind-mind együtt alkotják az apró örömeink nagy részét, melyekről igyekeztünk tapasztalatokat szerezni a gyerekekkel. A „Mi jót látok?” játékot is többször játszottuk együtt és egyre több dolgot fedeztek fel a közvetlen környezetükben, amiknek örülni lehet.