Tudatos jelenlét
Apró örömök élvezete
A közös foglalkozást egy rövid stresszoldó tornával indítottuk, ami lazító gyakorlatként szolgált, így alapzva a további felszabadult játékot.
A téma bevezetése egy gondolkodtató, beszéltető játékkal indult. “Meséld el egy kellemes emlékedet!” A gyerekekben főleg a családi körben szerzett pozitív emlékek keltek életre ( amikor nagyszülőknél voltak, játszótéren, strandon), de volt olyan, aki óvodai barátjával közös építést mesélte el. Meseként Bezzeg Andrea Újra együtt című meséjét hallgatták meg.
Ezután elmeséltem én egy reggeli kedves emléket, amihez az érzékszerveimre, mint örömforrásokra is szükségem volt. (Reggeli kávé illata, kávézás közben madárcsicsergés hallgatása a nyitott ablakon át.) Megkértem a gyerekeket, hogy mondjanak olyan kellemes, örömteli dolgot, amit a szemükkel, orrukkal, szájukkal, fülükkel, esetleg tapintással éreztek már. Sok emlékkép előjött számukra. Az emlékek előcsalogatásához megkértem Őket, hogy hunyják be a szemüket. Így jött elő a mézeskalács íze, a nyuszi bundájának simogatása, a tücskök hangja, az anya parfümje és még sok más személyes benyomás. Örömmel elevenítették fel ezeket. Újra felhívtam a figyelmüket, hogy ezek az emlékek bármikor előhívhatóak, amikor nem érzik magukat jól, vagy távol vannak valamely szerettüktől. Ilyen emlékek felidézésekor mosolyra áll a szájuk és a mellkasuk megtelik melegséggel.
Húsvét közeledtével a színeket hívtuk segítségül és a porpasztellt, aminek segítségével pozitív hangulatuknak megfelelő színű és mintázatú tojásokat készítettek családjaiknak. Alkotás közben Bagdi Bella Imádok élni című dalát hallgattuk, majd énekeltük.
Ezek után kimentünk a játszóudvarra, ahol megfigyeléssel gyűjtöttünk érzékszervhez kötődő, örömérzést keltő dolgokat: madárcsicsergés, virágzó bokor, virág illata, bodobácsok életének megfigyelése, napsütés, szellő érzete az arcukon, úszó bárányfelhők figyelése… Öröm volt látni az apró dolgokra való rácsodálkozást a gyermekek arcán. Boldogságos délelőttünk volt!
Márciusban, az apró örömök hónapjában, fotópályázatot hirdettünk osztályok számára.
„Ne rohanj, és ne emészd magad, csak látogatóba jöttél
ide, ezért állj meg, és érezd a virágok illatát!” (Walter Hagen)
A következő játékra hívtuk az osztályokat: „Az idézetet megvizsgálva beszélgessetek arról, hogy milyen apró örömök vesznek
körül Titeket: a természetben, az iskolában, otthon, a szabadidős
tevékenységeitek helyszínén, a hétköznapokban, a hétvégéken, amikor a
barátaitokkal vagytok, amikor a családotokkal vagytok, amikor tanultok, amikor
másokról gondoskodtok (pl. kisállatról).
Ebben a hónapban irányítsátok figyelmeteket tudatosan a
benneteket körülvevő apró örömökre, és kapjatok néhányat
lencsevégre! Gyűjtsétek össze az osztályban az elkészült fotókat és készítsetek
belőle kollázst, felhívva a figyelmet az apró örömök fontosságára! ”
Az elkészült műveket e-mailben vártuk.
Az osztályfőnökök kaptak nyomtatva ráhangoló feladatlapokat .(pipáld ki, ami rád is jellemző/ milyen örömforrásokat köszönhetsz az öt érzékszervednek)
A boldogság világnapján is foglalkoztunk a témával: 1 perces apró örömök versenyt rendeztünk.
Aranyos kollázsok készültek. Tetszett a feladat a gyerekeknek, szívesen fotózzák pl. a természeti jelenségeket.
Az egyik kislány örömmel mutatta , hogy hazafelé menet milyen fotókat szokott készíteni az árokparton lévő virágokról, vagy a felhős égboltról. Nem mellesleg ő lett az apró örömök verseny győztese az iskolában: 1 perc alatt 24 boldogító örömöt tudott leírni.
Olyan gyerek is fellelkesült a feladattól, akiről nem is hittem volna, hogy ennyire fogékony , érzékeny az apró örömökre. Az osztály előtt felvállalva jelezte, hogy ő szeretne nekem kollázst küldeni, legutóbbi kirándulásuk alkalmával ugyanis csodás pillanatokat kapott lencsevégre. Meg is kaptam tőle, nagy (apró)örömömre. 🙂
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
A márciusi téma feldolgozása éppen a Húsvét előtti időszakra esett. Az Imádok élni című dal hallgatása közben összepakoltuk a játékokat, és elhelyezkedtünk a szőnyegen. Ismét segítségemre volt a csoport Csupaszív figurája. Miután elkuporodtunk a szőnyegre egy mesét meséltem Újra együtt címmel, melyből Pirinkó és Góliát teljesen magával ragadta a gyermekeket.
Kíváncsi voltam mi okozott a gyermekeknek mostanában örömöt?
Jobbnál jobb válaszok érkeztek:
Laurának a madarak hangja, meg is beszéltük, hogy a tavasz kezdetével egyre hangosabban halljuk a hangjukat, és ez milyen jóleső dolog. Zétinek és Daninak az egymással töltött játékidő okoz örömöt, Ábel a húsvétot várja, Bendegúz pedig a napokban látott 2 gólyát is, ez jelentette neki az örömöt! Indének a dajka néni szeretete jutott eszébe az öröm szó hallatán, de volt olyan is akinek örömforrást jelent, hogy megértő vele egyik társa.
Amint látjuk a gyermekeknél az öröm szó mennyi apró dolgot jelent, és nekik mégis mekkora dolgok ezek! Sokszor jó lenne, ha mi felnőttek is így viszonyulnánk a világhoz ahogy ŐK!
Ezután újra bekapcsoltam Bagdy Bella Imádok élni c. dalát, majd ha leállt a zene mozdulatokat kellett minél kitartóbban utánozni. A végén az udvari játék előtt pedig egy hasonló játékkal zártuk a foglalkozást egy szoborjátékot is játszottunk. Élményteli volt ez a téma is!
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
A Boldogságóra elején „leltárt” készítettünk, megkértük a gyerekeket, hogy mondjanak nekünk olyan hétköznapi dolgokat, élményeket, amelyektől úgy érezhetjük, hogy szebb a világ, amelyek apró örömet, boldogságot jelentenek a számukra akár otthon, akár az óvodában.
A beszélgetés során kitértünk az elmúlt hónap eseményeire is, hiszen a március több ünnepet is tartogatott számunkra. Kedves ajándékkal köszöntöttük a család Nő tagjait, megemlékeztünk a Víz világnapjáról, és e hónap végén volt a Húsvéti készülődésünk is. Az ünnepek kapcsán beszélgettünk arról, hogy milyen apró örömök rejlenek ezekben a jeles napokban is. Arról is beszélgettünk,, hogy milyen apró örömöt hozott az életünkbe a tavaszi évszak is.. Sok gyermeknek a jó idő, virágok, sok napsütés, az előbújó kis állatok, visszatérő madarak jutott az eszébe. Az, hogy sok időt tölthetnek a szabadban, a sok-sok virággyűjtés, bogárlesés.
Természetesen nem felejtkezhettünk el március 20.-ról sem, a Boldogság Világnapja alkalmából részt vettünk a Debreceni Sípos Utcai Óvoda által meghirdetett „Mit jelent Neked a Boldogság?” rajzkiállításon, ahova csodálatosan elkészített képeket küldhettünk.
A záró körben összegeztük a Boldogóra tapasztalatait, és megbeszéltük, hogy a következő napon tervezett „Örömséta” során figyeljék meg a tavasz beköszöntével a természetben fellelhető szépségeket.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Ebben a hónapban pozitív érzelmeket megfigyeltünk,tudatosítottunk,átéltünk.,A de jó dolgokat éreztük a szívünkben.A Boldogság Világnapjának megünneplését 2024.március.20. jó alkalomnak találtam.Egy remek dolog ,hogy egy pillanatra megálljunk és elgondolkodjunk azon,hogy mi tesz minket boldoggá. Ezen a napon ,melyen kellemesen elfáradtam,jó volt részese lenni a Bagdi Bella esti előadásán és az öröm meditációban.A boldogságóra csoport is sok lehetőséget kínált erre a napra,melyeket hálásan kôszönök szépen.Az ünnep napot megelőzően tervet és motívációt készítettem elő az apró örömök élvezete témaköréből.Hálát gyakoroltunk,,mondj egy dolgot amiért hálás vagy és oszd meg valakivel.”Beszélgettünk a boldogságról,szomorúságról.Országosan csatlakoztunk ,,az egy gyermek-egy üzenet” mozgalomhoz .Papirból szivecske formájú leveleket díszítettek ,a gyerekek,melybe egy üzenetet ragasztottak.,,Tárd ki a szíved mert a mai napnak is van csodája”-egy a sok közül .Egy kis ,,utazásra ‘invitáltam az óvodánkat,hogy felfedezzük együtt miért is olyan fontos a boldogság,hogyan tehetjük szebbé ezt a napot,nemcsak magunknak,hanem másoknak is.Nemcsak személyes ügyemnek tekintettem,hanem egy kôzös célt tűztünk ki,amire mindannyian törekedtünk.A két telephelyen lévő óvodánk úgy ünnepelt ,hogy a parkban találkoztunk.Megallkottuk térformába állva a boldogság szivecskéjét.A fényképeket nézve hatalmas összefogás.Énekeltünk és ezt követően mindenki elindult a kis szívecskével ,üzenettel a kezében a megbeszélt különböző útvonalakon .Járókelőknek,postaládába,intézményekbe,boltba lettek átadva
a levelek. .Délután szüleiknek adták át az üzetet a gyerekek,melyet nagy örömmel vittek haza.Példamutatásommal,hogy ossz boldogságot!!!Légy kedves másokkal!Oszd meg a mosolyodat!Úgy gondolom ,és éreztem,hogy egy kedves szó , egy segítő kéz csodákat tett.Kolléganőim jelezték,hogy ,,szuper nap volt a mai,jó érzés volt részese lenni Úgy érzem,hogy nincs nagyobb boldogság annál amikor tudjuk,hogy jó emberekkel dolgozunk.Együtt semmi sem lehetettlen.Ebben a rohanó világban tudtunk olyat tenni ami emlékezetes marad.,,Ugye milyen jó adni”?-igen!!! Ezen a napon akkora szíve volt óvodánknak,hogy rengeteg ember elfért benne.
A hónap feladataként azt választottuk a gyerekekkel, hogy könyvjelzőt színeznek maguknak, majd mindenki kiválasztott egy számára fontos lelkesítő üzenetet, amit aztán ráírtak. Beszélgettübk arról, hogy milyen apró örömök lehetnek azok, amelyek előfordulnak a mindennapokban és szinte észre sem vesszük, hogy örömöt tudnak okozni nekünk, mert annyira természetesnek vesszük őket.
A tevékenységet a Napimádás relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd drámapedagógia módszereit felhasználva Meseországba érkeztünk és meghallgathattuk A három pillangó mesét. Ezután megbeszéltük, hogy minek örültek a pillangók és milyen virágoknak örültek volna, illetve ki minek örült a nap során. A gyermekek elmesélték, hogy örülnek annak, hogy ma anya jön értük az oviba, hogy jött a kis barátjuk, aki eddig beteg volt, hogy a beteg nagymama hamarosan hazajön a kórházból stb Ezt követte egy kitalálós játék, amit a gyernmekek csak letakarósnak neveznek. Ki kellett találni tapintás segítségével, hogy milyen dolgokat rejt a letakart kosár. Elsőnek én próbálkoztam, belenyúltam a kosárba és kitapintottam egy poharat. Ezt követték e gyerekek. Volt a kosárban pohár, ecsetek, számos vízfesték, papírvirágok, színes tavaszi virágok. Könnyű volt ezek után rájönni, hogy örömvirágot fogunk készíteni, amit mindenki odaajándékozhat majd egy számára kedves személynek egy ölelés kíséretében.
Tetszett a gyermekeknek a tevékenység, elmondták, hogy bizony jó volt ilyen virágokat festeni , illetve ezek a virágok biztos befogadták volna a kis pillangókat.
Az elkészült virágokat az ajándékozás előtt kiállítottuk, így mindenki megcsodálhatta a munkájukat.
A csodás alkotásokkal nemcsak másoknak, hanem még az óvó néninek is örömet szereztek.
Légzőgyakorlatokkal hangolódtuk rá az órára, majd a gyerekek elárulták, hogy milyen apró örömök érték őket reggel óta. Ezután megbeszéltük, hogy miért fontos észrevenni és élvezni a jelen pillanat szépségeit. Elolvastuk és megvitattuk a „Tudni kell megállni” című igaz történetet.
Ezt követően, arra kértem a diákokat, hogy csukják be a
szemüket és feltettem nekik a „Kérdések az örömről” feladat kérdéseit, majd kivetítetem nekik az érzelemkereket hogy megbeszéljük milyen sok érezelem létezik.
Felhívtam a gyerekek figyelmét arra, hogy annak érdekében, hogy boldogabbak legyenek, készíthetnek „Örömnaplót”, melyben esténként leírhatják, hogy milyen örömök érték őket aznap. Pár kislánynak nagyon tetszett az ötlet és azóta is örömmel vezetik naplójukat.
Egy másik alkalommal, elvittem az osztályt egy közeli parkba és arra kértem őket, hogy ha útközben meglátnak valami szépet, állítsák meg az osztályt, és részesítsenek minket is az örömben. Ennek következtében, megcsodáltuk többek között a zöldelő és virágzó fákat, a nyiladózó tavaszi virágokat és az énekelő madarakat.
A parkban nem kaptak semmilyen irányított feladatot, az volt az egyedüli dolguk, hogy jól érezzék magukat és vegyék észre a tavasz szépségeit. Mindenki élvezte ezt a kellemes, napsütés, délutánt és remélhetőleg azt is megtanulták, hogy ne csak elmenjenek az élet apró örömei mellett, hanem vegyék is észre őket.
A gyerekek meghallgattak egy rövid mesét a varázslatos állatokról , majd mindenki elképzelte , hogy milyen lenne az ő képzeletbeli állata, milyen tulajdonságai lennének, ezután lerajzolták őket.