Apró örömök a Tomoriban
„Minden pillanatban milliónyi csoda történik körülöttünk – nyílnak a virágok, csicseregnek a madarak, zümmög a méh, lehullik egy esőcsepp, hópehely libben át a tiszta esti égen. A csoda mindenütt jelen van. Ha megtanulod megélni, az élet nem más, mint egy mindennapi csoda.” Sadhguru
2019 óta iskolánk- a XIII. Kerület Tomori Pál Általános Iskola- tagja a Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogságóra programjának. Ennek keretein belül arra törekszünk, hogy az iskolai oktatás mellett személyes és szociális kompetenciákat is megosszunk diákjainkkal és törekedjünk a szellemi jólétükre hónapról hónapra. A fenti idézet akár iskolánk mottója is lehetne.
Március 20-a, a Boldogság napja apropóján a márciusi hónapban a program témája az „Apró örömök” volt, mely témát, Nagy Magdolna tanítónőnk egy boldogságóra során vetett föl, valósított meg. Mit is jelent ez?
Rávezetni a gyerekeket, hogy élvezni tudják a pillanatokat, az „itt és most” pozitív élményeit tudatosítsák, ne vegyék természetesnek, adottnak. Rávezetni a diákokat különböző eszközökkel a minden napokban rejlő pozitív élmények felismerésére, és valljuk be, nekünk felnőtteknek sem árt ez a szembesülés.
Az órán a tanulók közös , változatos gyakorlatokban vettek részt. Segítette a ráhangolódást a zenenehallgatás (Zabszalma együttes; Izgő-mozgó dal), majd relaxációs gyakorlatként a kisvirág nyílását dramatizálták a gyerekek mondókával relaxációs zenekísérettel.
Rajzolásos gyakorlatokkal a legkedvesebb örömöm témában kreativitásukat is megvillanthatták a tanulók. A mesefeldolgozás során Döbrentey Ildikó A hétdombi csodatevő szivárvány fantáziavilágába is ellátogathattak a diákok a kulcsszereplők és kívánságaik kiemelésével. A képzeletbeli „szivárvány ugrókötéllel” való játék során, hangosan is megfogalmazhatták kívánságaikat. Mi tenne boldoggá?- tehetjük föl magunknak is a kérdést. Zárásként a közös éneklés, az Imádok élni c. dallal a hangulat a tetőfokára hágott.
A sokszínű óra mozgalmasan és jó hangulatban telt. A tanulókban sikerült elindítani, hogy társaikra, saját magukra, érzelmeikre tudatosabban figyeljenek, és nem utolsó sorban felismerjék a mindennapi csodákat.
Apró örömök élvezete
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Az apró örömök élvezete egy nagyon közkedvelt téma a gyerekek körében. A vidám hívóképek, melyek finomságokat, nyalánkságokat ábrázoltak, – hamar megmozgatták a gyermekek fantáziáját. Nagy örömmel, lendülettel tudtuk összegyűjteni, általában mi az, aminek örülünk, milyen apróságok segítik mindennapjainkat. Ebből a gyűjtésből egy szép hidat alkottunk.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
https://drive.google.com/file/d/1YEB6Xi44I3Iw1-NTVEEN9ikk0bhefhff/viewAz apró örömök hónapjában, igazi boldogság volt ,hogy óvodánk kész volt mások felé fordulni .
Boldogságvárunkba vezető lépcsőnk 7.fokán az apró örömök élvezetével foglalkoztunk.
Bevezetésként ebben a hónapban is Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatait hívtuk segítségül. Csukott szemmel hallgattuk a csicsergő madarakat, a mellettünk lévő csoport kacagását, melyek egyaránt boldogsággal töltötték el a szívünket. Pendrivról nézegettünk régi képeket csoportunk életéről. Aztán előkerültek az otthonról behozott fényképek is egy-egy jól elkapott boldog mosolyról.
A vidám hangulatot, életörömöt Bagdy Bella: Imádok élni c. dala biztosította számunkra.
Kedvenc játékunk az Örömölelés c. játék volt.
Márciusi témánk az apró örömök élvezete volt.A „Napimádás” című relaxációs gyakorlattal kezdtük a téma feldolgozását.Ezután körben ülve készítettünk egy Örömleltárt azokról a mindennapi életünkben előforduló dolgokról,amelyek örömet szereznek,széppé,vidámmá teszik a napjainkat.A „Mi van a kendő alatt?”című játék igen vidámra kerekedett.Majd az előző nap készített pillangókat mindenki átadta valamelyik társának,ezzel örömet szerezve.Végül körbeadtuk a szeretetet,az örömölelést egymásnak.
Örülünk a tavasznak, a jó időnek, a növényeknek, állatoknak, hogy játszhatunk, szaladgáhatunk együtt a fűben.
Az ünnepnek, mely az újászületést hítdeti.
Apró örömök. Milyen érzés? Meséld el! Milyen együtt kirándulni, ünnepelni a húsvétot, együtt enni, megajándékozni a másikat? Virágot adni a lányoknak? Fantasztikus élni! (Imádok élni..)
Újra együtt! segítette ezt a témát
Apró örömök
Igyekszünk a gyermekek számára minél több, olyan helyzeteket teremteni, amely által át tudják érezni az öröm boldogságfokozó erejét. A fénykép nézegetés is, egy ilyen pillanat volt, amikor a csoportról készült képeket nézegetve, felelevenítettük a közös élményeinket. Beszélgettünk arról, hogy mi okozott akkor boldogok pillanatokat, miért mosolygunk a képeken, hogyan fejezzük ki, ha örülünk. Mit csinálunk, ha boldogok, vidámak vagyunk, ez az arcunkon hogyan tükröződik. A téma feldolgozásához, a csengettyűvel meséhez hívtam a gyermekeket, mondókáztunk, majd elmeséltem „Bezzeg Andrea: Újra együtt!” című meséjét. A mese után tükör előtt játszottunk érzékelő játékot. Megérintettük, megneveztük az érzékszerveinket, majd lerajzoltuk egy társunkat és az érzékszervei mellé helyeztük azt a képet, ami örömöt okoz számunkra. Később, egy nagy lapra, az érzékszerveink alá helyeztük a megfelelő képet, melyik érzékszervünkkel mit érzékelünk. Az apró örömök jelét kiszíneztük, majd felragasztottuk a boldogsághoz vezető lépcsőre. Végül meghallgattuk „Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem” című dalát, közben megöleltük egymást, és örömtáncot jártunk.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
Az APRÓ ÖRÖMÖK… témakörben a gyerekek a különböző gyógynövények fontosságával ismerkedhettek. Erzsi mama örömmel mesélt arról a kicsiknek, milyen jó, ha olyan teát fogyasztunk, mely az egészségünkre is jó hatással van, vagyis, ha szervezetünket is apró örömökben részesítjük. A gyerekek szívesen kóstolgatták az ízletes, mézzel édesített teákat, majd örömmel készítettek illatos levendulás zsákokat, hiszen az is apró öröm, ha finom illat terjeng otthon a lakásban.
A hét folyamán az apró örömök élvezetének lehetőségeiről, azok széles skálájáról, az ahhoz tartozó érzések és cselekedetek sokaságával ismerkedtünk meg. Az apró örömöket az érzékszervekhez kötötten csoportosítottuk és megbeszéltük azt is, hogy kinek mi okozott legutóbb örömöt, minek a hatására öntötte el szívét a boldogság. A mesén keresztül érzékeltettem velük, hogy néha az apró dolgoknak is mekkora jelentőségük lehet és mennyi minden van a világban, aminek örülhetünk. A téma feldolgozása során felelevenítettük a célok kitűzéséhez és eléréséhez kapcsolódó élményeinket is. Bagdi Bella dalait játékos mozdulatokkal összekötve többször is meghallgattuk. A gyerekek így a zenei élmény mellett a mozgásban rejlő örömöt is átélhették. Az apró örömök jelének színezése mellett közösen készítettünk egy virágos rétet, melynek látványa és illata a valóságban örömmel tölthet el bennünket, nem beszélve a közösen végzett tevékenység boldogságfokozó hatásáról. Játszottunk ölelő helycserés játékot, ahol az öleléssel igyekeztünk egymásnak apró örömöt okozni, illetve a gyerekek körbe ülve azt is elmondhatták, hogy miért szeretik a mellettük ülő gyereket. A hét folyamán igyekeztem minden a nap folyamán észrevett apró örömforrásra felhívni a figyelmüket és tudatosítani bennük, hogy mennyire meghatározók tudnak lenni ezek az apró dolgok az életünkben.
A tinik szeretnek negatív szemüveget hordani,rossznak látják a körülöttük levő világot. Ezért nagyon hasznosnak találtam azt a táblázatot, aminek a segítségével rádöbbenhettünk, mennyi jó dolog van az életben. A gyerekek is belátták, hogy mennyi egyszerű dolog is okozhat örömet. A végén örömmandalát készítettünk.