Óvodánk egyéni arculatát a környezettudatos életmód fonotssága határozza meg. E miatt mi a márciusi apró örömök témáját az éledő természet a növények megfigyelése, veteményezése, rügyeztetése és csíráztatása köré csoportosítottuk. Kis városunkban van egy kertészet, ahol folyamatosan meg tudjuk figyelni a növekvő és nyíladozó virágokat. Csoportszobánkban most is vetettünk paradicsomot, metélő hagymát, virágmagokat, melyet folyamatosan a gyermekekkel együtt gonozunk, hogy már kis korban elsajátítsák a növények veteményezésével gondozásával kapcsolaotos teendőket. A növények fejlődésének folyamám is sok sok apró öröm ér minket, onnan kezve, hogy a kis palánta megjelenik a föld felszíne felett, majd minden egyes látható növekedés látványa apró örömöt kelt bennünk. A csoportszobában rügyeztetett aranyeső ága napról napra szebb és szebb lesz, mire teljesen virágba borul. A gyermekek festményt is készítettek a kinyílott növényről. Megbeszéltük a növények fejlődésének megfigyelése közben, hogy a virágok és zöldségfélk növekedése majdnem minden nap apró örömhöz jutattja az embert, ami nagyon fontos ahhoz, hogy boldogok legyünk.
Apró örömök élvezete
Segítenek a kis örömforrások a nehézségek leküzdésében. Vegyük észre ezeket!
Osztályunkkal egy örömteli napot tartottunk, ugyanis ellátogattunk a győri műkorcsolyapályára, ahol vidám, tartalmas élményekben volt részünk. Ezen apró örömök még jobban összekovácsolják az osztályt.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Reflexió az óráról
A gyerekek a ráhangoló részben az Itt a szemem, itt a szám … kezdetű utánzó, mozgásos játékot szívesen végezték..
Beszélgettünk arról, hogy mi okoz örömet nekünk.
Melyek azok az apró dolgok, amitől boldognak érezzük magunkat.
Apró örömöket gyűjtöttünk az 5 érzékszervünkkel.
(Látás, hallás, szaglás, ízlelés, tapintás.)
Dobtunk az érzékszerv kockával és választottunk hozzá képeket a tábláról.
Megbeszéltük, hogy melyik érzékszervünkkel érzékeljük azt leginkább.
Megvitattuk, hogy nem mindenki veszi észre a körülötte lévő örömet adó dolgokat.
Megismertük A tizenkét hónap c. görög népmesét.
A mese tanulsága az volt, hogy mindegyik évszak, hónap gyönyörű.
Beszélgettünk arról, hogy kinek melyik a kedvenc hónapja.
Miért?
Activityt játszottunk.A gyerekek eljátszották, hogy mit szeretnek az általuk választott évszakban csinálni.
Ennek a feladatnak jelentős motivációs ereje volt az órán.
A rajzos feladat is jól sikerült, amiben a négy évszakhoz kapcsolódóan kellett az adott időszakra jellemző örömforrásokat lerajzolni.
Hisz egész évben lehet okunk boldognak lenni.
A testrészek dalát is elénekeltük utánzó mozgással.
Az óra végén „öröm leltárt” készítettünk.
Az aznapi örömeinket gyűjtöttük össze.
A mellékelt képek is jól szemléltetik, hogy a gyerekek meglátták az évszakokban rejlő apró örömöket is.
A március kicsit mozgalmasra sikerült minden tekintetben, nőnap alkalmából megünnepeltük a lányokat és a fiúk gondolva az összes kislányra, nagylányra és asszonyra a csoportban megleptek minket virággal, édesanyával közösen készített hajcsattal, sőt süteménnyel is. Ezek az apró kis dolgok olyan örömöt hoztak a csoportba, hogy meghatottan néztük a csillogó gyermekszemeket.
Majd készültünk nemzeti ünnepünkre, gyönyörű népviseletben énekeltük a katona dalokat, mondókáztunk, verseltünk, így emlékezve forradalmunk hőseire.
Majd közeledve a víz világnapja, egyik kisfiúnk nagy szeretettel hívott meg minket horgászboltjukba, hogy nézzük meg a halacskákat, így március 22.én egy nagyot sétáltunk ami már nagyon jól esett mindenkinek, ellátogattunk a horgászboltba, búcsúzáskor egyik kisfiúnak eszébe jutott, hogy úgy köszönjük meg a kisfiú apukájának hogy eljöhettünk, hogy énekeljünk neki, így a csoport kedvenc énekét a Tavaszi szél vizet áraszt énekeltük! Mivel közeleg a húsvét, ahogy mentünk vissza az óvodába, a közeli virágboltban barkaágat vettünk, tojásfának. Ez volt a mi igazi örömsétánk!
Húsvétra készülve, jellegzetes húsvéti ételeket kóstoltunk tojást, sós, édeskalácsot, sonkát,retket és újhagymát is. Csukott szemmel is játszottuk a kóstolást. Tojás szedő játékot játszottunk csukott szemmel az udvaron.
Mesénk Rozika és a húsvéti tojás volt. Beszélgettünk a meséről! A tankönyv meséjét alvásidőben olvastuk. Napközben népdalokat hallgattunk, alvásidőben nyugtató, relaxáló zenéket.
Minden évben locsolkodást tartunk, őrizzük népi hagyományaink, idén sem volt másképp! A szülők segítségével igazi húsvéti lakomát ülhettünk és a kislányok is készültek a fiúknak tojással, megköszönve a locsolkodást.
Ez a hónap teli volt apró örömökkel igazán és a csoportunk ablaka előtti szilfára galampár fészkelt, akiket halkan , csendben figyelünk.
Az egymásra épülő témákat próbáltuk a megfelelő időben feldolgozni, átbeszélni. Az esetek többségében egy külső helyszínen (parkban) tartottam meg az órákat, mivel azt vettem észre, hogy ott a gyerekek jobban megnyílnak, egy kötetlenebb beszélgetés tud kialakulni. Érdekes volt látni és hallani, hogy az alapjában zárkózott csoport, hogyan reagál ezekhez a témakörökhöz. A „Célok kitűzése és elérése” volt az amit alaposabban átrágtunk a korcsoport miatt, szerintem ez volt a legérdekesebb számukra, mivel minden év elején írtunk „kis célokat”, amiket következő évben elolvastunk és saját maguknak is meglepetés volt, hogy ki-mit valósított meg. Az optimizmus gyakorlása és az apró örömök könnyed témakörnek tűntek, de rá kellett jönnöm közben, hogy sokszor teljesen elveszettek a monoton hétköznapokban és csak a negatív dolgokat veszik észre. Bízom benne, hogy a játékos feladatok segítségével több pozitív érzést tapasztalnak meg. Jövőre is folytatjuk a közös munkánkat. 🙂
Az egymásra épülő témákat próbáltuk a megfelelő időben feldolgozni, átbeszélni. Az esetek többségében egy külső helyszínen (parkban) tartottam meg az órákat, mivel azt vettem észre, hogy ott a gyerekek jobban megnyílnak, egy kötetlenebb beszélgetés tud kialakulni. Érdekes volt látni és hallani, hogy az alapjában zárkózott csoport, hogyan reagál ezekhez a témakörökhöz. A „Célok kitűzése és elérése” volt az amit alaposabban átrágtunk a korcsoport miatt, szerintem ez volt a legérdekesebb számukra, mivel minden év elején írtunk „kis célokat”, amiket következő évben elolvastunk és saját maguknak is meglepetés volt, hogy ki-mit valósított meg. Az optimizmus gyakorlása és az apró örömök könnyed témakörnek tűntek, de rá kellett jönnöm közben, hogy sokszor teljesen elveszettek a monoton hétköznapokban és csak a negatív dolgokat veszik észre. Bízom benne, hogy a játékos feladatok segítségével több pozitív érzést tapasztalnak meg. Jövőre is folytatjuk a közös munkánkat. 🙂
Foglalkozásterv 7. –Apró örömök élvezete
Boldogságóra vezetője:
Faragó-Flaskay Szabolcsné
Monori Tesz-Vesz Óvoda, 2023/2024
Katica csoport, vegyes korcsoport
Szervezési feladatok csoportszoba előkészítése:
-fagyizás külső helyszínen, gluténmentes jégkrém biztosítása a glutén érzékeny kislánynak
-Örömséta kirándulás leszervezése, papír zsebkendő, váltóruha a kicsiknek, ivóvíz
-a vendéglátónak (egyik társuk sni, elfogadását segíti, hogy ellátogatunk hozzá és más környezetben találkozhatnak) rajzok készítéséhez színes ceruzák, papír, zsírkréta
Ráhangolás:
-Munkafüzet 55. oldalán található feladat megoldása
-Miért szeretem Alexet –rajz készítése
Relaxáció:
Tavaszi szél vizet áraszt című dal eléneklése
Kicsi vagyok én
Majd megnövök én
Én leszek a legboldogabb
A Föld kerekén
Majd elmesélem Bezzeg Anna: Újra együtt című meséjét.
Reflektálás:
Hogy segíthetünk azoknak, akiknek valamelyik érzékszervük nem jól működik? (érzékenyítés)
Majd Örömséta, fagyizás, ellátogatás Alexékhez.
Téma továbbadása:
– munkafüzet 54. oldalán található apró örömök jelének színezése, otthoni feladatmegoldás
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek,
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
Szoborjátékkal be kellett mutatni, hogy kinek mi okoz apró örömöt a mindennapokban. Után a többiek megpróbálták kitalálni, hogy ki mit jelenít meg.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 7. osztályosai helyzetgyakorlatokban próbálták ki a már gyakorolt és elsajátított technikákat.