Március hónapban az Alsósok kategória a „Tortetok4a” csoportban megtartottuk a Boldogságórát. A téma: Apró örömök élvezete volt. A relaxációs gyakorlatok és az éneklést követően a tanulók „Örömkockát” készítettek. A kocka mind a hat oldalát kiszínezték és ráírták azokat az örömöket, amelyekre szívesen emlékeztek. Majd megosztották társaikkal.
A produktum készítése alatt zenei aláfestésként Boldogságról szóló dalokat hallgattunk.
Ezt követően közösen feldolgoztuk „A tizenkét hónap” (görög népmesét).
Hasznos, tartalmas órát töltöttünk együtt jó hangulatban.
Csengeriné Fekete Ibolya
Apró örömök élvezete
A Boldogságóra Program márciusi témája az Apró örömök élvezete. Március 26-án a 2. a osztály, osztályfőnökükkel Héninger Ildikóval, a Pétfürdői Közösségi Házba mentek, hogy az ott dolgozóknak megköszönjék azt a sok programot, melyekkel egész évben készülnek a településen élőknek. Ők azok, akik idejüket és energiájukat nem kímélve gondosnak arról, hogy gyermek és felnőtt egyaránt hasznosan és értékesen tölthesse el szabadidejét. A játékos vetélkedőkkel, a kézműves foglalkozásokkal, a mesés és zenés délutánokkal feledhetetlen élményt nyújtanak a részt vevőknek. Ezen a napon a másodikosok kis csapata egy aprócska ajándékkal csalt mosolyt a Pétfürdői Közösségi Ház és Könyvtár dolgozóinak arcára.
Felnőttként olykor nehéz meglátni az apró örömöket a mindennapi rohanó hétköznapokban. Viszont a gyerekekkel való „munkának” köszönhetően napi szinten felhívják a gyerekek a figyelmemet egy-egy apró csodára, örömre, és ilyenkor próbálom az ő szemüvegükön keresztül szemlélni a világot. Úgy gondolom, hogy számukra a szépet, a jót meglátni a dolgokban még lényük természetes velejárója. Tettünk sétát az ovódához közeli helyeken, ahol felfedeztünk hidakat, megbeszéltük mire is használjuk őket, miért építenek az emberek hidakat? Az emberek közötti láthatatlan, élő híd pedig nem más, mint a szeretet, aminek az a feladata, hogy összekössön minket.
A hónap folyamán párt alkotva végeztünk relaxációs gyakorlatokat, és sokat beszélgettünk arról, hogy az adott nap folyamán kinek mi okoz örömet?
Az önbizalom program keretein belül a kitartásra és a fejlődésre helyeztük a hangsúlyt. Építettünk tornyot, megpróbáltuk minél magasabbra, ami nem mindig sikerült, ám a sokadik alkalommal elkészült a hatalmas tornyunk. Igyekeztünk minél nehezebb, ám kivitelezhető testhelyzeteket felvenni, megkértem őket koncentráljanak a légzésükre, és próbáljanak minél tovább a nehéz testhelyzetben maradni. Nem voltak túl lelkesek, amikor viszonylag korán kiestek a helyzetből, ám a sokadik kör után már ügyesebben meg tudták valósítani az általam mutatott testhelyzeteket, és ez büszkeséggel töltötte el őket.
A márciusi boldogságóra témája az apró örömök élvezete volt az 1/9.D osztályban. Első feladatként megbeszéltük, hogy milyen apró örömök vesznek körül bennünket (az iskolában, otthon, stb.). A diákokkal egy héten át örömnaplót vezettünk. Néhányan elég lelkesen vezették. Zárófeladatként kipróbáltuk az érzelemkereket.
Óvodànkban szokàs a gyermek csoport életében előforduló nagyobb jeles eseményeket megörökíteni melyet azután az élménykönyvben fűzünk le.
Ezt lapozgatva a kiscsoportos korosztályú gyerekek felidézhetik a közelmúlt eseményeit.
Màrciusban ilyen események voltak:
Huszàrgyerek
Húsvéti készülődés
Születésnap
Tavasz ébredése
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
A foglalkozás eleji relaxációs gyakorlat után elolvastam „A tizenkét hónap” című mesét. Mindenki elmondta, melyik évszak és hónap a kedvence és miért. Majd Bagdi Bella dalait hallgatva elkészítették rajzaikat, melyen azt ábrázolták, hogy melyik évszakot miért szeretik. Mert minden évszakban van valami jó, szép.. 😊
Rövid relaxációs gyakorlat után a gyerekek elmesélték, hogy milyen helyzetekben éreznek örömöt. Az örömérzést fókusztáltuk ezután a mindannapokra, átbeszéltük, hogy miket tapasztalnak maguk körül a hétköznapokon, amik örömöt okozhatnak. Ezután a terem négy oldalán csoportokat alkottak aszerint, hogy kinek melyik a kedvenc évszaka. Néhányan elmesélték, hogy miért ezt az évszakot választották, és milyen örömforrásokat találnak az adott időszakban. Ezután újra lehetett csoportokba szerveződni, ha változott a vélemény. Végül megállapítottuk, hogy mindig találhatunk olyan dolgot, ami boldoggá tehet minket. Összegyűjtöttük, milyen úton észlelhetünk örömforrást, ezzel azonososítottuk érszékszerveinket. Végül meghívót készítettünk a vacsoracsatára. Személyes kedvencem Isten meghívása egy vattacukor felhőre, ahol a menü carbonara spagetti lesz.
Apró örömöket igyekszünk minden napjainkban átélni. A hónapban különösen figyeltünk rá. A tavasz megérkezése sokféle lehetőséget nyújtott ennek gyakorlására. Pl. napfény érzékelése a bőrön, a nyiladozó természet, madárdal, lágy szellő az arcunkon, több idő a szabadban stb.
A könyvet és az elektronikus anyagot is felhasználtam a téma feldolgozásához. Meghallgattuk a Bagdi Bella: Imádok élni c. dalát, amit szivesen hallgattak a gyerekek. Próbáltuk átbeszélni a dal segítségével, mennyi mindennek lehet örülni az életben.
Ezt követően elmeséltem az Újra együtt! c. mesét, ami egy nagyon aranyos, egyszerű történet, és felvezette az érzékszerveinkről szóló témát, amihez a legkisebb kislányt körberajzoltuk egy csomagolópapíron. Ezt követően együtt megrajzolták a hiányzó részeket (szem, orr, száj, haj stb.) Az érzékszervekhez a munkafüzet 51-53.oldalán levő képek segítségével kiválasztottunk és lerajzoltunk egyet-egyet a neki megfelelő érzékszerv mellett. Egyfajta ismétlésnek is megfelelő volt a korábbi óvodai testrészünk tematika felidézéséhez.
Párválasztást követően mély levegőt vettünk, figyelve egymásra és a lélegzetvételre, ami történt egyszerre és felváltva is.
A Römök játékkal kicsit az állatok bőrébe bújtunk. Megpróbáltuk úgy érezni magunkat, mint egy boldog kismajom/elefánt/macska, kutyus, ló stb. A játszadozó kistigrisek lettek a kedvenceim, melyet a képek között is bemutatok.
Mindezek után felkerült a az apró örömök jele a Boldogság várához vezető útra is.
Az apró örömök bármelyik napszakban, bármilyen időben vagy tevékenységben előfordulnak, de van amin csak átnézünk, mintha csukott szemmel járnánk a világban, nem vesszük észre. Erről kezdtünk beszélgetni a gyerekekkel, mi az aminek örülnek, észrevesznek, mi az ami természetes számunkra. Mindenünk megvan, de mégsem tudunk örülni a friss levegőnek, a napsütésnek, annak, hogy egészségesek vagyunk. Elénekeltük a témához kapcsolódó dalunkat, mely nagyon pozitív hatással volt ránk, jó kedvre derültünk, örültünk, hogy közben mozoghatunk. Megrajzoltunk az érzékszerveinken keresztül mire vagyunk képesek: ölelni, szagolni, látni, tapintani, ízlelni – minek örülünk a legjobban.
Március hónapjában az „Apró örömök élvezete” témakörrel foglalkoztunk. A gyerekekkel a foglalkozás kezdetén a relaxációs gyakorlatokat végeztük el: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok!” „Hervad a virágom, éled a virágom.” és „Hintaszék”. Meghallgattuk a foglalkozást kezdő éneket: „Jobb veled a világ”. Beszélgettünk arról, ami örömöt jelent számukra a hétköznapokban. Többen tárgyi dolgokat jelöltek meg, de volt néhány gyermek, aki megemlítette, hogy a közös játék a társaival is örömmel tölti el. Miután ez a gondolat elhangzott, többen csatlakoztak hozzá. Ezekből a gondolatokból egy „Ötletleltárt” készítettünk, amiből a hét hátralevő részében válogattunk. Ezután különböző érzelmeket jelenítettünk meg az arcunk izmaival, majd a gyerekek meghallgatták az „Újra együtt” című mesét. A későbbiekben kiszínezhették a meséhez tartozó szereplőket: Góliátot és Pirinkót.” Mi van a kendő alatt?” című játékkal folytattuk a tevékenységet, ami nagyon tettszett a gyerekeknek. A foglalkozást Bagdi Bella: Ugrálj, ugrálj fel, fel című dalával zártuk. A dal lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek megfogalmazhassák, hogy mik azok a dolgok, amik örömmel töltik el őket. Ezt a dalt már többször hallották és egyre ügyesebben tudják megfogalmazni az őket ért pozitív élményeket, érzéseket.