Apró örömöt mindennap lehet találni. Csak észre kell venni, hiszen ott van a szemünk előtt! Ez volt a fókuszban márciusi boldogságóránkon. A gyerekek hamar megértették azt, hogyan okoznak örömöt és boldogságot az apró örömök, és mik azok az apró örömök, amiknek örülhetünk akár egy kevésbé jó napon is. Mert minden nap nem lehet jó, de minden napban van valami jó! A téma bevezetése után az érzékszervekről beszélgettünk, rajzoltak is a gyerekek minden érzékszervhez valamit, amik boldogságot okoznak nekik. Játszottunk a feltétel nélküli önszeretethez kapcsolódó játékot, mindenki megfogalmazta, mit szeret önmagában. A kisebbeknek kicsit nehezebben ment, a nagyok már megértették ennek lényegét. Elolvastam Az Öröm forrása c. mesét is, melyet feldolgoztunk a hozzá tartozó kérdésekkel és eljátszották a mese főszereplőjét is. Kerestünk a mesében érzékszerveket és a hozzájuk tartozó örömöket is. A kincsesláda játékot többször is játszottuk, megtanulták a hozzá kapcsolódó mondókát is. A játék végén pedig mindenki belenézhetett a kincsesládába, mi is van benne, majd a benne lévő kincsből egyet mindenki hazavihetett. Aznap biztosan ez volt számukra az apró öröm. Szülői visszajelzés alapján tudom, hogy többüknél becses helyet kapott a szerencsekincs és azóta is vigyáznak rá. Beszélgettünk a szeretetnyelvről, mi az és hogyan lehet kifejezni, majd mondtam nekik különböző szituációkat, nekik pedig ki kellett találni melyik szeretetnyelvhez kapcsolódik. Ez nagyon elnyerte a tetszésüket, ők is tudtak ezután saját példákat mondani és azt is megpróbáltuk kitalálni kinek mi lehet a szeretetnyelve. Ezt ezután nem csak boldogságórákon fogom felhozni. A hetet egy ki gyurmázással zártuk, az érzékszerveket formázták meg a gyerekek papírfejeken és mindenki elmondta, hogyan érzi magát, aznap mitől volt boldog, mi okozott neki örömet. Remélem, hogy nap mint nap a boldogságórákkal én is örömet tudok neki okozni és azt is remélem, hogy ebből a szeretetből, boldogságból haza is visznek.
Apró örömök élvezete
Ebben a hónapban az apró örömöket kerestük, hiszen általuk bármikor jobb kedvünk lehet. A témát a Szivárványfa meséjével indítottam (irta: Benczik Szilvia). Ez a mese, a barátságról, szeretetről és elfogadásról is szól. A gyerekek képzeletét megmozgatta, belső képi világukban megjelent a szivárványszínű fa, a madarak.
A történet után, többen is lerajzolták a fát, közben pedig beszélgettünk arról, hogy kinek mi okoz örömöt, mitől derül jobb kedvre. A válaszaikból kiderült, hogy a korábbi Boldogságórák bizony fejlesztették érzelmi intelligenciájukat, gondolkodásukat, pozitív szemléletüket.
Franciska attól boldog, ha az édesanyja megöleli, Krisztike annak örül, ha elmennek sétálni, többen jókedvűek lesznek ha kisüt a Nap, vagy ha a barátjukkal jót játszhatnak 🙂
A rajzolás után eljátszottuk a Lógó orrúak országát, ahol csupa szomorú, rosszkedvű ember él, ám egyszer egy mosolygós, boldog gyermek érkezik hozzájuk, aki az öleléssel át tudja adni a jókedvét. A gyerekek élvezték ezt a játékot!
Természetesen nem hagytuk el a relaxáló gyakorlatot és a közös éneklést sem. A komplex foglalkozás hatására az egész csoportunk mosolygóssá vált! 🙂
Apró örömök.
A tavasz beköszöntével ez a téma szuperül párosul, hiszen megjelennek az első virágok, a rügyek a fan, a nap sugarai is melegebben sütnek. Ezek mind-mind olyan aprónak tűnő dolgok, mégis hatalmas boldogságot tud jelenteni egy ember számára. Ezt az érzést kívántam átadni a gyermekek részére, a foglalkozás keretein belül. A nap melegének érzete a bőrön, a tavaszi virágok illata, a barka puha virágának tapintása, mind fontos szerepet játszanak, az apró örömök érzékelésében. Az érzékeléshez pedig szükséges az érzékszerveink, az illatozás, a tapintás, a hallás stb. Ezért sorra vettük, hogy egyes érzékszerveinket mire használjuk.
Bagdy Bella- Jobb veled a világ- című zenére hangolódtunk és kifejezetten a tavasz szépségeire fókuszáltunk. Szerencsére az időjárás is mellettünk állt. Elkészítettünk „Boldog Dórát”, megbeszéltük, hogy mire van szüksége, hogy jól érezze magát. (szem, száj, orr, fülek). Az érzékszervekkel párosítottuk az örömöket. Díszítettük virágokkal, pillangókkal, készítettünk neki frizurát is.
Sétára mentünk, hogy az ébredő természetet megfigyeljük. Kértük őket, hogy szóljanak, ha látnak számukra csodaszép dolgokat. pl. rügyező fákat, előbújó virágok stb.
A foglalkozás zárásaként felelevenítettük a séta során, kinek mi volt a legszebb amit látott.
Először beszélgettünk az apró örömök fontosságáról és hogy mik lehetnek apró örömök a mindennapokban. Utána önmagunk szeretetéről esett szó, majd megcsináltuk azokat a gyakorlatokat, amivel megnyugtathatjuk magunkat (feltétel nélküli önszeretet). Végül a szeretetnyelvekről beszéltünk. Elmondtuk, hogy mi az 5 szeretetnyelv, ezzel kapcsolatban megnéztünk egy kisfilmet is. Házi feladatnak kapták, hogy tudakolják meg a szeretteik elsődleges szeretetnyelvét. Plusz apró öröm volt az osztály számára, hogy megünnepeltük Ildikó névnapját, aki sütivel és üdítővel kedveskedett nekünk.
Március havi témánk az „Apró örömök élvezete” volt. Beszélgettünk arról, hogy mi minden lehet a mindennapjainkban az, ami pozitív örömet tud okozni számunkra. Mit tehetünk, ha kicsit szomorúak, dühösek vagyunk valamiért, hogyan tudjuk megvigasztalni, felvidítani egymást vagy akár saját magunkat. Mi az, ami megnyugtat minket. A gyermekek életkoruk ellenére már elég jól meg tudják fogalmazni mi az, ami bántja őket, és azt is hogyan tudják magukat, vagy egymást felvidítani. A mindennapokban rengeteg apró, pici dolog van, ami nagy örömet tud okozni bárkinek. Például egy simogatás, egy kedves szó, megérzünk egy jó illatot, egy ölelés anyától/apától/az óvónénitől, mosoly, napsütés, szabad levegő, madárcsicsergés, stb. Pont jól jött a Nőnap, mikor is a csoportba járó kislányokat köszöntötték a kisfiúk. Nagyon örültek a lányok a kézzel készített ajándéknak.
Egy tanítványom véleményét írom le a napközis foglalkozásról: Ma esős idő volt , így nem tudtunk nagyszünetben az udvaron játszani. Nagy örömmel vettük elő a kis kártyákat, hogy játsszunk! Elszaladt az idő játék közben és nagyon vidám, tartalmas délután részesei lehettünk.
Beszélgetőkörben mindenki elmondta,hogy mit szeret magában,esetleg mi az amin változtatna. Kerestünk a mindennapokban apró örömöket,illetve apró örömöket szereztünk egymásnak.
A Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Karának közössége Apáczai Csere János születésének 400. évfordulója és a tanítók napja alkalmából, a boldogságóra keretében emlékfát ültetett Győrben, a kar Kiss János utcai előkertjében. A mezei juhart a Kertészek és Kertbarátok Győri Városi Egyesülete ajánlotta fel.
Számomra a legnagyobb öröm, hogy sikerült ezt a programot megszervezni, mely az egyetemünk jeles eseményének a 400 éves évforduló nyitó rendezvénye lett. Az eseményen az általános iskolás diákok, az egyetemi hallgatók és dolgozók is szép számmal jelen voltak.
Március folyamán izgalmas programokkal várjuk leendő elsőseinket a „Fedezd fel a gyakorlót!” programfelhívással. Iskolánk tanulói csodás rajzokkal, jókívánságokkal várják az iskolánkba érkező leendő első osztályosokat és szüleiket. Az apró örömök témában ez a feladatmegoldás számomra volt csodás meglepetés.
Szép az élet és én is szép vagyok- ezt a kezdő gondolatot találták a gyerekek az élet apró örömeihez, mely után olyan felsorolás következik, amik aprók, de a mindennapokban mosolyt csalnak az arcunkra.