Az öt érzékszerv jelenléte, az általuk érzékelt érzelmek, állapotok felismerése mozgásban, mesében, rajzban, játékban. Örömforrások felismerése a mindennapokban.
Apró örömök élvezete
A látvány, az illatok, hangok, mint örömforrások észrevételéhez, átéléséhez sok tapasztalatszerzési lehetőséget biztosítottam örömszerző sétákkal (játszóterek, Bujtos, óvoda udvara), számukra kedves tevékenységekkel. „Mosolygós” képeket nézegettünk, rengeteg pozitív tartalmú képet hoztak otthonról is a gyerekek, gyűjtőmunka során.
Készítettünk egy örömtablót, amelybe minden gyerek rajzolhatott, ragaszthatott, olyan élményeket, amelyek örömet okoztak számukra. Ezeket csoportosítottuk is a megfelelő érzékszervhez. „Mi van a kendő alatt?” – Mindenki elhozott otthonról egy számára kedves tárgyat, kihúztunk mindig egyet a kendő alól, megpróbáltuk ki találni kié lehet, majd a tulajdonosa pár mondatban összefoglalta, hogy miért jelent neki sokat az adott tárgy. „Add tovább a mozdulatot!” – játszottunk öleléssel, mosollyal, simogatással, tánccal, puszival stb.
Teadélutánt rendeztünk a szülőkkel közös gyöngyfűzéssel, barkácsolással. Jó hangulatú délután kerekedett.
A kiscsoportosokkal az Apró örömök témát az érzékszerveken keresztül közelítettük meg.
Beszélgettünk arról, hogy mi az ,ami örömet jelent számukra az érzékszerveikkel kapcsolatosan, amihez képeket nyomtattam segítségül.
Tárgyakat érzékszervi dobozokba pakoltuk.
Játszottunk tapogatós játékot, és énekeltünk is. Szinte minden gyermek bekapcsolódott a tevékenységbe, nagyon élvezték a játékokat.
Nagyon jól sikerült ez a délelőtt.
Ebben a hónapban a négy elemmel játszottunk, ami mindig körül vesz minket és számtalan érdekes, izgalmas és szórakoztató játékot tesz nekünk lehetővé.
Így egyaránt felfedeztük a víz, tűz, levegő és föld okozta örömforrásokat.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A mindennapok apró örömei. Hogyan tudunk örülni kis dolgoknak is. Mit és miként tudunk örömmel megélni. Figyeljünk a jó dolgokra magunk körül.
A gyakorolt után a gyerekek megosztották tapasztalataikat egymás közelségéről.
Apró örömök asszociációs lánc /Tulajdonság és érzés megfogalmazása/, Állókép készítése a mai napnak a legmeglepőbb pillanatára – mindenki belelép a képbe és hozzáad valami újat. Az öröm árnyalatai – párban játék – érzések megjelenítése és visszatükrözése. Idézetek és képek apró örömökről. Az órán nagyon ügyesek voltak a tanulók.
„Az élet legnagyobb feladata (…) az, hogy élni kell, lehetőleg normálisan. Meg kell találni a hétköznapokban az apró örömöket és célokat, amelyek előrelendíthetnek minket.” (Geszti Péter)
Érdekes volt az 5-6 éves gyermekektől hallani mi okoz nekik örömöt. Boldogsággal töltött el, hogy már csak 1-2 gyermek nevezett meg tárgyakat, a többség élményeket (családdal, barátokkal), érzéseket (ölelés, mosoly) neveztek meg.
Az, hogy erre a szintre jutottak a Macikák nagy szerepe van a Boldogságóra programnak, illetve annak, hogy nem csak 1-1 nap telik el a témák feldolgozásával, hanem beépítjük a mindennapjainkban … felidézzük a hallottakat, játékokat és Boldog Dóra, Boldog Nóra mindig velünk van.
Minden napban öröm és boldogság megélni hogy együtt lehetünk az oviban, a mi csoportunkban.
Az apró örömök élvezete a kis dolgokban rejlik, együtt fedezzük fel hogy milyen boldogság együtt időt tölteni, közösen egymást segítve játszani.