Budapest XXIII. Kerületi Török Flóris Általános Iskola

Encsi Csoda-Vár Óvoda és Bölcsőde
A víz világnapja alkalmával minden érzékszervünkkel megismertük a víz tulajdonságait,és a benne rejlő játékosságot.
Magyarmecskei Általános Iskola
Téma bevezetése
Örömmeditáció
Téma körüljárása
– Beszélgetőkör
Nagy Gondolat: \\\”Imádok élni\\\”
– Készítsünk \\\”örömleltárt\\\”, minek örültél ma?
– Milyen örömforrások fedezhetőek fel a környezetünkben – láncszerű felsorolás
– Mi a jutalmunk ha észrevesszük a örömlehetőségek sokféleségét
Téma feldolgozása
– csoportfeladatok kiosztása
– az örömet okozó kedvenc hónapok
– apró örömök szigetének megalkotása
– örömvacsora a kedvenc mesehősöknek
Feladatok megoldása
Csoportok beszámolója
Egyéni feladatok megoldása
Tanulói vélemény nyilvánítás
Téma lezárása
– pozitív tanítói visszajelzés
– kapcsolódás az előbbi témakörökhöz
– Bagdy Bella dal közös éneklése: \\\”Imádok élni\\\”
Közös \\\”örömfüzet\\\” útjára bocsátása
SZSZC Sátoraljaújhelyi Kossuth Lajos Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
A március havi témakör feldolgozásának bevezető beszélgetésén először általánosságban beszélgettünk az élet apró örömeiről. A diákoknak első körben sokkal inkább a nagy örömök és boldogságforrások jutottak eszükbe, mint a szerelem, a család, a siker, jó munka, szép ruhák, telefon, otthonos lakás, sok pénz, stb. Apróbb örömökből sokkal kevesebbet tudtak felsorolni. Ezután – kérésemre – önálló munkában próbálták felidézni az elmúlt hetet, tudatosan visszatekintve és keresve benne az apró örömöket, amiket akkor talán észre sem vettek. Írólapra készítettek listát, melyeket név nélkül gyűjtöttem össze tőlük. Meglepő volt számomra, hogy teleírt de teljesen üresen maradt papírlapot egyaránt kaptam vissza. Utána ezeket beszéltük át együtt, és ekkor már (a leírtakból kiindulva) sokkal több, további apró boldogságforrást sikerült felidéznünk közösen. Már itt is megmutatkozott, hogy az apró örömök „egymás megsokszorozására” képesek, igazán vidám hangulatú beszélgetés alakult ki. A diákok „favoritjai” a következők voltak: napsütés, természet szépsége, közös családi program, játék a háziállatokkal, jó jegyek, kedvenc zene hallgatása, elmaradt óra, péntek utolsó óra, szülői dicséret, kedvenc étellel való meglepés, program barátokkal, jó hír.
A téma feldolgozása során arra a fő következtetésre jutottunk (amiben mindannyian egyet tudtunk érteni), hogy az életben igazi nagy örömök kis számban és viszonylag ritkán vannak jelen (pl. az igazi nagy szerelem megtalálása, gyermek születése, egy szép ház megvásárlása, egy jó munkahely megtalálása), mégis úgy tűnik, hogy sokszor csak ezeket hajszolják az emberek. Közben pedig elfelejtik ráirányítani szemüket és figyelmüket azokra az apró kis boldogságforrásokra, amelyek nap mint nap körbeveszik őket. Ahelyett, hogy mindig egy távlati célt/örömöt hajszolnánk, sokkal könnyebb lehetne az életünk, ha bele tudnánk feledkezni pillanatokba, át tudnánk adni magunkat a történéseknek, és a kevésbé jó helyzetekben is próbálnánk megtalálni az apró örömöket. A diákok közül többen is beszámoltak arról, hogy éltek már át ilyet saját életükben. Visszaemlékezve azt állapították meg, hogy ilyenkor sokkal elégedettebbnek és kiegyensúlyozottabbnak érezték magukat. Ezt a hozzáállást tehát érdemes lenne gyakorolni és megszokni – ebben mindannyian egyetértettünk.
A megadott feladatokon egy kicsit változtattunk, mert a téma feldolgozása kapcsán folytatott beszélgetés kicsit más irányba terelt minket. Arra jutottunk ugyanis, hogy szinte mindenben, sokszor még az első látásra negatívnak látszó dolgokban is találhatunk örömforrást. Élet-helyzetekről, – pillanatokról próbáltunk asszociálni és ennek eredményét rögzítették a diákok munkájukon.
P.S.:
Utóiratként diákjaim apró örömforrásai közül szeretném felsorolni a nekem leginkább tetszőket:
– nyertem a Sport-szelettel
– elmúlt a fejfájásom
– megtaláltam, amit régóta kerestem
– nagyi sütije várt otthon
– amikor random emberek mosolyognak rám az utcán
– csokit találtam a szekrényben
– a kishúgom azt mondta, felnéz rám
– először ültem traktorban.
Szikszai György Református Általános Iskola
A márciusi hónapban az apró örömök élvezete a téma. Erre az alkalomra a gyerekekkel szívet készítettünk és ráírtuk, milyen apró örömöknek őrölünk a mindennapi forgatagban. Legtöbb gyerek a családnak örült és annak, hogy az érzékszerveik tökéletesen működnek. Kipróbáltuk milyen lehet vakként élni az életünket. Hát nem volt egyszerű nekik ezt az állapotot elfogadni, majd beszéltünk a segítségnyújtásról is.
„Apró örömeink” című plakátunkon érzékszervek szerint rendeztük a ránk ható, örömet okozó tényezőket közvetlen környezetünkből.
A gyerekekkel beszélgettünk arról, mik azok az illatok, képek és személyek, hangok, ízek, illetve bőrünket érintő dolgok, amelyek örömöt, szépet, mosolyt, vidámságot okoznak életünkben.
A paletta ismét nagyon változatos volt, a tanulók egyre bátrabban használják fantáziájukat – bár még kevésbé tudják minden gondolatukat kifejezni rajzban is.
A fülünkre ható ingerek közül a hétköznapibb zene, énekszó vagy madárdal mellett volt, aki az édesanyja hangját vagy a vadludak repülését jelölte meg. A látványt illetően a virágok, a természet mellett megjelent a ház vagy a család képe. Az illatok között főként az ételeket és a parfüm illatát rajzolták le a gyerekek, míg az ízlelést illetően is az ételek és italok voltak gyakoriak. Az érintésre vonatkozóan viszont igazán különleges ötleteik voltak a diákoknak, pl. a macska- és kutyaszőr simogatásán túl az ölelést, a napfény, az eső vagy a tenger érintését, egy virágos mező simogatását rajzolták le a gyerekek.
Radó Tibor Általános Iskola és EGYMI
Összeállítottuk a pozitív újságunkat. Pár oldalt megmutatunk nektek. Nagyon jó érzés ennyi jót olvasni magunkról. Sokkal jobb ilyen újságot készíteni, mint olvasni a hírekben a negatív gondolatokat. Sajnos, csak oldalra fordítva töltötte fel a képeket!
Radó T.Általános Iskola és EGYMI
Együtt tartottuk a boldogságórát egy másik osztállyal. Azon versenyeztünk, ki tud több örömet felfedezni egy napjában. Ki hitte volna, hogy ennyi szépség van! Az emberek, akik szeretnek bennünket, a tiszta levegő, a tavasz illata, a friss növénykék, a patakok csobogása. Nagyon klassz volt erről beszélni! Együtt készítettük a plakátunkat is!