Március az apró örömök élvezetéről szólt. Visszatekintve magam is meglepődtem milyen sok foglalkozást tartottunk a siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskola 11 osztályában. Volt bemutató óránk a szülőknek, tartottunk nyílt napon boldogságórát, játszottunk, meditáltunk, memóriajátékokat játszottunk apró örömök képeiből, kártyáztunk személyiségfejlesztő kártyával és sokat beszélgettünk. Ebben a hónapban a siklósi Pátria Tv is bemutatta a munkánkat. Volt hát minek örülnünk. Íme a hónap képekben.
Apró örömök élvezete


A Nyuszi csoport apró örömök felfedezésére indult egy napsütötte délelőtt. Csodaszép virágzó fát és tulipános kertet találtunk, mely nagy örömet okozott mindnyájunknak!

Csoportunkban nyílt napot tartottunk, bejöhettek a szülők és együtt játszottak a gyerekekkel, és együtt vettek részt a boldogságórán is, ami a víz projekthez kapcsolódott.
Lazító gyakorlatokkal kezdtük a foglalkozást (Bagdy E.:Pszichofitness c. könyvéből) felhőnek képzelve magunkat. Aztán elmondtam a vízi király lányának történetét, aki nem tudta élvezni az életet, mindig szomorú volt, míg az apja nem csináltatott neki egy varázs szemüveget, amit, ha feltett a bánatos királylány, kifényesedett előtte a világ és észre vett minden apró csodát. Mi is feltettük a képzeletbeli szemüvegünket és az érzékszervek képeihez kapcsolva fölsoroltuk, mennyi mindennek tudunk örülni nap mint nap. Végül a szívünkben érzett örömöket is fölsoroltuk és mivel aznap volt a boldogság nemzetközi napja, összeölelkeztünk, akinek édesanyja ott volt, azzal, akinek nem volt ott szülője, az a barátjával, óvó nénijével, dadusával. Aztán meghallgattuk Bagdi B.: Ma rám talál a boldogság című dalát és együtt táncoltunk rá. Végül mindenki kapott egy mosolygós kitűzőt, hogy egész nap boldog legyen!

Kunszentmártoni Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az egyes érzékszervekhez tartozó örömforrások

Medgyesegyházi Varázserdő Óvoda
A VÍZ VILÁGNAPJÁHOZ kapcsolódóan kisétáltunk a falu határában lévő csatornához. Kértem a séta előtt a gyermekeket, hogy figyeljék meg út közben, hogy mi az ami számukra örömet okoz.
– Reggel borult volt az idő, a séta idejére kisütött a nap
-A zöldellő fű illata, látványa
-A virágok illata
-A madarak csicsergése
-A csatornában lévő szép, tiszta, átlátszó víz stb. Érezni lehetett a tavasz leheletét!!!
Érzékszerveink – A legnagyobb öröm.

Jó ráhangolódni minden alkalommal az adott témára, a gyermekeket leköti, változatos tevékenységeivel élményt nyújtanak minden korosztálynak. Közösen tudunk örülni minden alkalommal, kikapcsolódunk, feltöltődünk, szeretünk és mindezt bátran ki is mutatjuk! Ezt a témát az „Imádok élni” című dal meghallgatásával kezdtük. Meghallgattuk a mesét, érdekes volt látni a gyermekek reakcióit a mese fordulatos cselekményekor. Ennek kapcsán körbesétáltunk a csoportban, és mindenki megnevezhetett egy játékot, tárgyat, könyvet amit meglát és neki személyesen nagy örömet okoz. Meg kellett indokolnia. Beszélgettünk arról, hogy milyen nagy kincs az egészségünk, milyen boldoggá tehet minket a barátság, a szép virág, ajándék, vagy egy ölelés! Ezt ki is próbáltuk!Jó lehetőség volt az érzékszervek átismétlésére is ez a hónap. Képeket nézegettünk laptopon, és az érzékszervekhez kapcsolódó örömökről, felfedezésekről beszélgettünk. Bekötött szemmel kellett tárgyat keresni, vagy ízlelni. A dalt csak dúdoltuk, majd énekeltük. Bedugott füllel kellett szájról szavakat olvasni, rajzoltunk, színeztünk és rengeteget nevettünk. Játszottunk „mi van a kendő alatt, és ki van a takaró alatt játékok, nagyon népszerűek voltak. A foglalkozás előtti relaxációs tornagyakorlatok jól ellazítják a gyerekeket, mindig nagy örömmel végzik ezeket. Bagdi Bella dalainak hallgatása mindennapossá vált csoportunkban. Örömmel tapasztaltam, hogy az amúgy is énekelni, mozogni és táncolni szerető csoportunk mindennap kéri Bagdi Bella különböző dalait. 🙂

A meseszínház bérlet aktuális előadása-A csillagszemű juhász- és az ütemtervben szereplő mese (Az öreg halász meg a nagyravágyó felesége) jól illeszkedett a “Boldogság program” aktuális témájának feldolgozásához. Nagyon interaktívvá váltak a beszélgetések, mindenki elmondhatta a gondolatait ezzel kapcsolatban. Eddig talán a legjobban sikerült feldolgozás, ideális volt a létszám és a heti tervbe is jól beilleszthető volt, mindennapjaink természetes része volt, nem kellett külön foglalkozást tartani.Nagyon tartalmas és kreatív tevékenységek bontakoztak ki, nyugodt, derűs légkör jellemezte az egész hetet. A gyerekek” rákaptak a témára”, megérezték lényegét! Az ablakon készített fólia festéssel nemcsak dekoráltunk, hanem a mesékhez is illusztrációt készítettünk. Öröm és boldogság! Szuper volt!!

Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
Ezt a témát az imádok élni című dal meghallgatásával kezdtük.Már tavaly is elmeséltem a gyerekeknek az újra együtt kezdetű mesét, melyet most felidéztünk, és újra meséltünk. Ennek kapcsán beszélgettünk arról, hogy milyen nagy kincs az egészségünk, és hogy ez nem mindenkinek adatik meg.Arra a kérdésre , hogyan segíthetünk azoknak, akiknek valamelyik érzékszervük nem úgy működik, ahogyan nekünk, sok jó választ adtak. Óvodánkban nincsen fogyatékkal élő kisgyerek, de ennek ellenére volt ismeretük ebben a témakörben. Jó lehetőség volt az érzékszervek átismétlésére is ez a hónap. Rajzaikban nagyon jól megjelenítették, hogy melyik érzékszervükhöz milyen apró öröm kapcsolódik. Legtöbben a látáshoz kapcsolódó élményeiket rajzolták le, de a bátrabbak próbálkoztak, a tapintás , fül, orr, száj,érzékszervekhez tartozó örömök megjelenítésével. A mi van a kendő alatt, ki van a takaró alatt játékok, nagyon népszerűek voltak. A foglalkozás előtti relaxációs tornagyakorlatok jól ellazítják a gyerekeket, mindig nagy örömmel végzik ezeket. Bagdi Bella dalainak hallgatása mindennapossá vált csoportunkban. Örömmel tapasztaltam, hogy a gyerekek maguktól kitaláltak mozdulatokat, mellyel találkozásukkor üdvözlik egymást. Az ölelés a mi csoportunkban természetes mozdulat. Csak úgy bármikor, amikor szükségünk van rá.Ebben a hónapban nagyon sok olyan programon vettünk részt a gyerekekkel, ahol sok pozitív hatás érte őket. Bábszínház, játszóterezés, könyvtár látogatás, gyógyszertár látogatás és fizikai kísérletezés tarkították minden napjaikat.

Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A március hónap feladata közel állt a gyerekek világához. Szívesen beszélgettek, majd ugyancsak szívesen készítették rajzaikat. Beszélgetéseink során kiderült, milyen mély érzésekkel bírnak; mennyire fontosak a családi kötelékek, szülők, testvérek, unokatestvérek; mennyire ragaszkodnak házi kedvenceikhez. Ha nyitott szemmel járnak, észreveszik a természet nyújtotta apró örömöket is.