
Apró örömök élvezete


Csemeteliget Napközi Otthonos Óvoda és Mini Bolcsöde, Sződliget
A hónap témáját belecsempésztük minden hét tematikájába:)
Az első héten az apró örömök élvezete kapcsán hétindítóként az „Újra együtt” c. mesét meséltem el a gyerekeknek. A mese tanulságait mondhatták el a gyerekek saját szavaikkal. Drámajátékban mindenki elképzelhette és megoszthatta a másikkal, számára mi okoz nap mint nap örömet. Az apró örömeiket le is rajzolhatták.
Egy másik drámajáték keretében (érzelmek és érzékelések fejlesztése) a gyerekek sétáltak a térben és akivel találkoztak először rákacsintottak, majd rámosolyogtak, később megsimogatták a kezét, arcát és végül megölelték.
Egy kislányt körbe rajzoltunk és elkészítettük Örömkét, ez a játék remekül segíted az érzékszervékkel kapcsolatos tudásuk felelevenítésében.
A nőnap alkalmából a kisfiúk virágot készítettek a kislányoknak, a lányok pedig finomsággal kedveskedtek és egy örömöleléssel.
A hét folyamán törekedtünk minden nap felismerni az apró örömöket. A hét zárásaként tavaszi sétánk során megfigyeltük a tavasz adta örömöket, virágokat, rügyeket, madarakat és végül a játszótéren zártuk a napot.
A második hét nemzeti ünnepünk jegyében telt. Itt is megjelent az apró örömök élvezete. Fiús csoport lévén ez a téma rengeteg apró örömöt tartogatott: csákókészítés, kard, zászlófestés, a mindennapos drámajáték, egy takarodó/ébresztő trombitaszó, egy asztalokból, pokrócokból közösen készített sátortábor, a lányok csatába elengedő ölelése, majd hazavárása, a csata után egy habos kakaó a Pilvaxban, végig nézni a hosszú, kanyargó gyerekseregen, ahogy vonul ki a főtérre ünnepelni.
A harmadik héten a Víz Világnapját ünnepeltük. Ez nálunk egy egész hetes vizes játszóházban való önfeledt játékot jelent a tornatermünkben, ahol sok-sok apró vizes tevékenységet próbálhatnak ki a gyerekek a hét folyamán több alakalommal is. Nem lehet megunni! Több ízben használtuk a vízfestéket egyéni munkában és közös alkotásban is, sok kis festményből állt össze egy csodás közös alkotás, amit az öltözőben csodálhatott mindenki. A hét zárásaként az udvaron a sok gyerkőcből összeállt egy óriás vízcsepp egy fotó erejéig.
A negyedik hét a tavasz apró örömeiről és a téma összegzéséről szólt. Hétindító és témazáróként Döbrentei Ildikó” Lassú léptű páva” c. meséjét meséltem el a gyerekeknek, ami kapcsán egy madaras drámajáték keretében újra megfogalmazhatták, mi jelent számukra itt és most apró örömet. Hogy ezt láthatóvá tegyük, újra elővettük- a tavalyi évhez hasonlóan- az „örömbödönünket”, amibe a hét folyamán gyűjtögetjük apró örömeinket (minden alkalommal beledobtunk egy dugót). Napi „örömforrásként” a mosdófelelős három mozdulatkép alapján (pacsi, tánc, ölelés) örömet osztott-és persze gyűjtött magának- mosdóba menetel közben. De jó is mosdófelelősnek lenni!:) A csoportunk falát díszítő hatalmas Vörösbegy képet tanulmányoztuk nagyítóval…kiderült a gyerekek számára, hogy sok apró boldog percet megörökítő mini fotókból áll össze, amin nagyobb testvéreiket is felfedezték néhányan.
Drámajáték keretében eljátszottuk, mire is van szüksége egy icipici magnak ahhoz, hogy virág legyen belőle: ölelő földre, háton kopogó esőre és simogató napsugárra. Érzékeltük egy-egy apró mozdulat örömét. Zárásként a szőnyegen elpihenő gyerekeknek én szereztem egy apró örömet a „Szép nap, ölelj most át engem…” dal éneklésével és egy sárga selyemkendő simogatásával. A játék után a gyerekek saját- kazettatokból készült- üvegházukba csíráztathattak apró babszemeket.
A téma zárásaként a gyerekek beledobták a jeleiket az „örömbödönbe”, majd kihúzták valakiét. Akinek a jelét kihúzták, annak rajzoltak egy örömszivecskét, amit utána „kipostáztak” az öltözőbe a polcára. Hihetetlen titkolózás és csodás örömrajzok készítése kezdődött el- mi sem tudtuk, ki kinek rajzol;). Amikor mindenki befejezte a játékot, közösen kimentünk és postát bontottunk. Volt, aki egyből kitalálta kitől kapott levelet, aki pedig nem tudta, azt egy öleléssel lepte meg a feladó. Olyan energiája volt a játéknak, hogy fotózni is elfelejtettünk, megéltük a pillanatot!!!:)
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Előzetes témafelvetés után úgy alkottunk csoportokat, hogy egy dobozból csukott szemmel húzták ki 5 érzékszerv közül valamelyik nevét. A csoportok megbeszélték, hogy az ő érzékszervük, milyen örömszerzési lehetőségeket tartogat. Beosztották egymás között, hogyan rajzolják meg. El is kezdték a kis képek készítését. Ezután kivágtuk, és a megfelelő helyre felragasztottuk.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Forrásvíz csoport
A Boldogságóra mozzanatai:
1. Relaxációs gyakorlatok (tk. 37.o )
2.Amit egy év adhat – képek egy év örömforrásairól – képek, rajzok tanulói munkákból – csoportfotók eseményekről, születésnapok dátumai
3.Apró örömök megtapasztalása érzékszerveinkkel
4.Látom, hallom…-örömforrások érzékszerveink által-
A játék célja volt, hogy felismerjék melyik érzékszervünket használjuk. Példák:
fagyi, eper, csokitorta, rózsaszín fodros blúz, labda, parfüm, limonádé,
mézeskalács illata, madárdal, cica nyávogása…
A csoportok egymás számára küldött feladataiban megannyi más, számukra
apró örömöt okozó dolog előkerült.
5.Ezzel a tanult ismeretek felelevenítése megtörtént, majd egyéni rajzos
feladatmegoldással készült a montázs.
Közben zenehallgatás: Imádok élni!!!!
6.Óra végi meditációs gyakorlat (165. o.)
Az óra eredményeként az örömforrások rajzokon minden tanuló a saját apró pillanatát jelenítette meg, igyekeztek egy-egy érzékszervhez kötni.
Tiszalúci Önálló Napközi Otthonos Óvoda
Az aktuális mese meghallgatása után eljátszottuk az Örömölelés c. játékot majd ezt követően arról beszélgettünk, kinek mi okozott örömet az elmúlt napokban, amit a gyerekek le is rajzolhattak. Valaki, annak örült, hogy kisütött a nap, nyílnak a virágok, kapott egy új autót vagy éppen a barátjával tollasozhatott stb. A rajzolás jó hangulatban telt el, az Imádok élni c. dalt a hónap során a gyerekek többször is meghallgatták.
Marika, Böbe
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az óra bevezető részében a gyerekek meséltek arról, hogy minek örülnek a legjobban. A tizenkét hónap című mese kapcsán beszélgettünk arról, hogy minden napunk boldogan telik el, ha észreveszünk apró dolgokat is pl. egy kedves szó, egy szép virág, egy kellemes hang. Az egyes érzékszervekhez kapcsolódó apró örömökről rajzokat készítettek a tanulók. Nagy sikere volt a gyerekek körében az Élni jó című dalnak.