Az apró örömök témakörének hónapjában az osztálytermi környezetünket szerettük volna örömteli környezetté varázsolni. Mivel magyar-angol kéttanítási nyelvű tagozatosok vagyunk, angolul készítettünk pozitív feliratokat, dekorációt a termünkben.

Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Az apró örömök témakörének hónapjában az osztálytermi környezetünket szerettük volna örömteli környezetté varázsolni. Mivel magyar-angol kéttanítási nyelvű tagozatosok vagyunk, angolul készítettünk pozitív feliratokat, dekorációt a termünkben.
Apagyi Zrínyi Ilona Általános Iskola
Az osztály nagyon sok apró örömnek tud örülni a mindennapokban. A harmincas listáról is sok mindent bejelöltek, majd összegyűjtöttük érzékszervenként, hogy mi okoz nekik örömet. Néhányat le is rajzoltak belőle.
Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy óvodánk szép festői környezetben, a Velencei-tó északi részén található. Sukoró a Velencei-tó gyöngyszeme. Csoportszobánk ablakából is rálátni a tóra és a közeli dombokra.
Nevelési programunkban kiemelt feladatot jelent a természeti környezet megismerése, megbecsülése, a környezet megóvására, szeretetére és ápolására nevelés. A szép esztétikai környezet szűkebb és tágabb értelemben nagyon fontos számunkra. Nagycsoportosainkat már óvodába kerülésük óta igyekszünk megtanítani a szép megláttatására, a rácsodálkozás örömére.
Ezt a szemléletet követve minden hónapban több alkalommal kirándulásokat tervezünk a gyerekekkel közösen, amelyet lelkesen várnak mindig. Így lehetőségünk van folyamatosan közelről is figyelni a természetben végbemenő változásokat. Március elején a település közelében található kedvelt kirándulóhely felé vettük útunkat. Sétánk során ismerkedtünk az ébredő természettel, a gyerekek óvatosan megtapogatták a már duzzadt rügyeket. Az erdő belsejébe érve pedig a gyönyörű borjúvölgyi sziklák alatt alkalmunk volt a puha moha megsimogatására is. A kislányok örömmel fedezték fel az elsőként kibújt erdei növényt, a zöld hunyort. Zöldszíves Óvoda lévén nagycsoportosaink már jól tudják, hogy a természetben található növényeket nem szakítjuk le, hanem óvjuk, védjük, valamint őrizzük környezetünk tisztaságát. Nem hangoskodnak az erdőben, hiszen mi csak vendégek vagyunk ott. Ezáltal lehetőségünk volt több erdei madár hangját meghallgatni. Az erdei sziklákon megpihenve a hátizsákokból gyorsan előkerültek a gyerekek által kedvelt gyümölcsök.
Március 15-e alkalmából Pákozdra utaztunk, ahol a monumentális huszár szobrot, Miska huszárt tekintettük meg. Mosolyogtunk a gyerekeken, amikor döbbenten tapasztalták, hogy még Miska huszár csizmájáig sem érnek fel.
A Víz világnapja alkalmából a következő túránk a Velencei-tó partjára vezetett. A kispatak útját követve jutottunk el a partra, ahol a tó növény- és állatvilágával ismerkedtünk. Már messziről éreztük a nádas jellegzetes szagát. Legnagyobb meglepetésünkre egy hattyúpár és néhány szárcsa úszott a gyerekek közelébe. Szemet gyönyörködtető látvány volt, amint a hattyúk kecsesen úsztak és hófehér tollaikat felborzolták.
Kirándulásunk során vízmintát is vettünk, amit óvodába érkezésünk után megvizsgáltunk.
Környezettudatos nevelésünk kapcsán óvodásaink nyitottá váltak az őket körülvevő természet és környezet iránt, sok növényt, állatot ismertek meg. Szeretnénk elérni, hogy igényükké váljon a természetvédelem is.
A kirándulásokon szerzett tapasztalatokat, ismereteket játékosan, több foglalkozás keretében dolgoztuk fel az érzékszervek témakörben.
Csólyospálosi Általános Iskola
A negyedikeseim közül néhányan könnyen rátaláltak az apró örömökre, de többeknek kellett kezdetben segítség.
Érzékszervek
Nevelő-oktató munkánk során arra törekszünk, hogy az óvodás gyermekek a közvetlen környezetükben érzékeljék a környezet esztétikumát: hangokat, színeket, illatokat, az élet ritmikusságát. A természeti környezetben tett rövidebb séták során megfigyeljük az évszakok szépségeit, színeit, jelenségit, az időjárás változását. Fontosnak tartjuk, hogy bevonjuk őket a növények ápolásába, az állatok gondozásába.
Bőr: Az elmúlt nevelési évben egy kedves meghívásnak tettünk eleget, amikor a Békési Fürkész Óvodába látogattunk, ott csiga csemetéket kaptunk és gondoskodásunk eredménye, hogy a téli teleltetés után újra gyönyörködünk a csigákban. A mi csoportunk ajándékozott csigákat több csoportoknak, igy a többi óvodásnak is sikerült apró, naponkénti örömöt szerezni. Megfoghatják kezükben, érzik a sikamlóságát, a csigaház keménységét is.
Igyekszünk minél több időt tölteni a friss levegőn, ahol a nap melegét, a szél erejét, az esőcseppek üdeségét érzékelték.
Szem: A tavaszi séták során természetes környezetben figyelték meg a tavasz első virágjának szépségét, ennek feldolgozásaként fonalból szép hóvirággal ajándékozták meg a nőket Március 8.-án. Ez is apró öröm, hisz ajándékozni jó. Barkát készítettek újságpapírból. Rácsodálkoztak hogyan lehet színeket varázsolni, egy érdekes kísérlet segítségével mutattam be ezt számukra. Folyamatosan figyelemmel kisérték az elültettek hagymák fejlődését. Web kamerás felvételről nézték a gólyák fészkelőhelyét.
Fül: Madárbarát óvoda vagyunk, téli hideg időben látjuk, ahogy az éhes cinkék elfogyasztják az etetőkből az ennivalót. Jóidőben hallgatjuk a vidám éneküket is. Örömmel hallgatják az énekeket is. Ebben a hónapban, óvodánkban mesemondó délelőtt volt, a Pillangó csoportból 5 gyerek vett részt. Büszkék vagyunk kitartásukra, és köszönjük a szülőknek is, hogy gyermekeiket támogatták a felkészülésben. Pihenőidőben örömmel hallgatták egymás meséit.
Száj: A zöldségüzletből finom gyümölcsöket sikerült vásárolni, a csigáknak is itt került beszerzésre a saláta és az uborka. A gyerekek az óvodai étkeztetésben: almát, banánt, mandarint, narancsot, uborkát, paprikát, retket fogyasztottak. Névnapok és születésnapok ünneplésekor kedvenc süteményükkel, rostoslével kínálják meg csoporttársaikat.
Orr: Illatos ibolya édes illatát is megtapasztalták. Annak érdekében, hogy jobban érezzék illatát egy kisebb üvegbe kerültek a leszedett virágok.
+Szív: Már 1 hónapja egy másik csoportban folytatom nevelő-oktató munkámat a Boldogságóra keretében látogattam meg a Pillangó csoportot. Közös öröm volt ez számunkra úgy éreztem. Mozgásos játékkal igyekeztem felkelteni érdeklődésüket, majd a színek világába vezettem őket, az apró örömök felidézését a közös tabló elkészítésével valósítottuk meg, ezzel fejeztük be a délelőttöt.
„Az apró örömök élvezete a szívet teszik boldoggá”.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A különböző érzékszervekhez kapcsolódó örömökről több esetben hasonlóan gondolkodtak a gyerekek. A tapintásnál szinte mindenki a simogatást említette. Kiskamaszok lévén rajzban már inkább az állatsimogatást ábrázolták.
Örömmel tapasztalom, hogy évről-évre egyre könnyebben tudják megnevezni életük „apró” örömeit.
Földes Községi Napközi Otthonos Óvoda
Fontos és aktuális téma ez a csoportunkba járó gyerekek számára. Sokszor észrevesszük, hogy a családokban átértékelődnek az igazi örömök. A temérdek mennyiségű nagy és hatalmas játékoknak 🙁 , a szülők által ígért, a gyerekek által kikövetelt finomságnak 🙁 , csak ideig, óráig örülnek a gyerekek….értéktelenné, megszokottá válik sok minden, miközben elsiklunk az élet igazán fontos „apró”? örömei mellett 🙁 Pedig 1-1 megtalált makknak, üres csigaháznak, egy apró mosolynak egy biztató kacsintásnak milyen hatalmas értéke van.
Kiemelten fontosnak tartjuk, az élet apró örömeinek felfedezését, hiszen, ha az apró örömökre odafigyelünk, boldogabb emberekké válhatunk.
A hónap dalának meghallgatásával kezdtük a napunkat.
Felvettük a mindent látó távcsövünket és napunkra a varázstávcsövön keresztül tekintettünk. Értékes apró örömöket kerestünk. Fantasztikus felfedezések születtek, hiszen öröm ért minket, ha felvették a szalvétánkat, ha találtunk egy üres csigaházat, felfedeztük az udvaron az első gólyánkat, sikerült a kancsóból töltenünk, öröm ért minket, ha segíthettünk egymásnak és megköszöntük azt, öröm ért egy bátorító mosoly során is és még nagyobb öröm ért minket mikor kibújt a napocska és rövid ideig megmelengette az arcunkat…. Úgy gondoljuk, az apró örömök felfedezése és megélése hozzá járul ahhoz, hogy boldogabb, életszerető és életvidám kisemberek váljanak belőlünk. A gyerekeket kértük, hogy ezen a napon a varázstávcsövet adják oda szüleiknek is és együtt keressék meg otthon is az apró örömöket. Értékes, örömteli pillanatok voltak ezek. Hisszük, hogy a tudatossággal rájövünk arra, hogy „milyen sok okunk van az életben a boldogságra”
Az óra elején arról beszéltünk a gyerekekkel, hogy az ébredésüktől az óra kezdetéig milyen apró, örömteli dolgok érték őket. Sokféle jó dolgot mondtak, pl. nem aludtam el, nem késtem le a buszt, jó jegyet kaptam, kisütött a nap, madárcsicsergésre ébredtem, finom reggelit ettem stb) Megbeszéltük, hogy ezeket a dolgokat az érzékszerveink segítségével fogjuk fel, majd csapatokat alakítottunk és minden csapat kapott egy érzékszervet, amit csomagoló papírra lerajzoltak és minden csapattag lerajzolt 1-2 olyan dolgot a napból, amit az adott érzékszervével örömforrásként élt meg. Az elkészült alkotásokat táblára tettük és kielemeztük.