A hónap témáját március második hetében kezdtük el feldolgozni. A gyerekek a mese írását választották. Mivel az iskolákat márc. 16-tal bezárták, ezért közös munkát nem tudott az osztály készíteni.
Online azt kértem tőlük, hogy a megváltozott életüknek az apró örömeit küldjél el nekem és azt foglaltuk mesébe.
Apró örömök élvezete
Beszámoló a március havi Boldogságóráról
Apró örömök élvezete
A hónap elejétől a csoportomban már elkezdtem ráhangolni a gyerekeket a hónap témájára, az „Apró örömök élvezetére”. Igyekeztem felhívni minden olyan szépre, jóra a figyelmet, ami fölött sokszor elsiklottunk, nem értékeltük eléggé. Ki is fejeztem az örömömet hozzá. Pl: Végre kisütött a nap, mindjárt jobb kedvem lett!; De finomat főztek a szakács nénik, nekem nagyon ízlik; Nézzétek milyen szép ibolya, szeretem ezt a kis virágot!; Ügyesen elpakoltatok a csoportszobában, milyen szép rend lett, nagy örömet okoztatok!
Sajnos a foglalkozást már nem tudtuk megtartani, mert a Koronavírus járvány miatt a mi óvodánk kapuja is bezárt.
Megküzdés – Apró örömök élvezete
A hónap második felében a Koronavírus járvánnyal szembeni védekezésben az aktuális témánk a megküzdés lett.
A Boldogságóra Csapata nagyon sok ötlettel, javaslattal segít bennünket, hogy ezt az időszakot mentálisan is jól vészeljük át, a nehézségeket leküzdjük. Igyekszem ezt folyamatosan megosztani az óvoda facebook oldalán, hogy a szülőkhöz, és a szülőkön keresztül a gyerekekhez is eljusson.
A megküzdésben, mentális egészségünk védelmében sokat segíthet nekünk, ha tudatosabban figyelünk az apró örömökre, pozitív hozzáállással szemléljük a világot, és éljük a mindennapjainkat.
Én boldogságóránk témájaként az óvoda facebook oldalán a vírussal szembeni védekezés szabályainak betartása és hasznos elfoglaltságok ajánlása mellett erre próbáltam ráirányítani a szülők, szülőkön keresztül a gyerekek figyelmét:
„Kedves Szülők, kedves Gyerekek!
Az öröm megélésének, az örömteli életnek boldogságfokozó ereje van. Sokszor nem is vesszük észre, vagy nem értékeljük, hogy velünk, körülöttünk, mennyi jó történik, a világban mennyi szépség van, a rossz dolgokat pedig felértékeljük. Próbáljunk egy kicsit tudatosabban figyelni a jóra, szépre, vegyük észre, és élvezzük az apró örömöket, hogy könnyebben átsegítsen minket a nehézségeken, megpróbáltatásokon. Különösen fontos ez a jelenlegi helyzetben is.
Apró örömök lehetnek pl: Most többet lehetek együtt anyával, apával; Beszéltem telefonon a nagyival; Kisütött a nap; Kinyílt az első virág a kertünkben; Szépet rajzoltam; Megdícsértek, hogy segítettem takarítani; stb.
Szeretném ajánlani, hogy sokat hallgassátok Bagdi Bella Imádok élni dalát. https://www.youtube.com/watch?v=N2rc4JqDSGU
Ötletek:
– Keressetek egy kosarat, vagy készítsetek egy dobozt, amit nevezzetek el pl. Kincses ládának. A nap folyamán a családból bárki, aki örült valaminek, jó dolog történt vele, vagy felfigyelt valami szépre, azt rajzolja le, vagy írja rá egy cetlire, és tegye bele a Kincses ládába. Este pedig együtt nézzétek meg a „család örömét”.
– Ugyanezt megörökíthetitek fényképezéssel is, amit majd este közösen megnéztek.
Sok örömöt kívánok nektek!”
Sajnos fényképeket a hónap folyamán nem készítettünk, de a csoport életéből megörökített fotók közül az apró örömök témában néhányat megosztok veletek.
Csokvaomány, 2020. 03. 28.
Tuza Gáborné
óvodapedagógus
Online tanulás otthon… mit is jelent számomra… Megható … Minden rosszban van valami jó …
Horváth Evelin tanulónk: “Most úgy fogom fel, Karácsony van, a szeretet ünnepe , csak a jó Isten több nappal áldott meg minket!”
Március 16.- a koronavírus járvány elkerülése végett bezártak az iskolák. A hónap elején átbeszéltük a gyerekekkel az aktuális témát, kinek, mit köszönhetünk, miben lelhetjük az örömünket, egy jó szónak, tettnek, családtagjainknak, barátainknak, pedagógusainknak, mindennek, csak meg kell találnunk az örömeinket,. Ha valaki hisz ebben, nagyon keresnie sem kell.
Sajnos a téma átbeszélése, megértése után bezárt az iskola. A gyerekekkel ragaszkodtunk hozzá, hogy továbbra is folytatódjanak a Boldogság órák, hiszen ez is örömet ad nekünk ebben a nehéz időszakban. Minden nap beszélünk videó telefonon, vagy online, hogy mégis ne csak olvassuk, lássuk is egymást! Van,aki verset készített, van ,aki fogalmazást, van, aki videót a szeretetről, barátságról, van, aki rajzot, plakátot, örömalbumot, és az alábbi videóban az online tanulás bemutatása otthon a téma, mi szerint tanulni kell, de ,ha ügyesen osztjuk be az időnket, délután maximum 14:00 órára kész vagyunk a házi feladattal. Sokkal több időt tölthetünk a családtagjainkkal, és a tanulás mellett természetesen marad idő játékra is a testvérrel. Ez is hatalmas, nem csak apró örömet ad a számunkra!
Az életünkben a kicsi változások is frusztrációval járnak, hát még a mostaniak. Most mindenkinek megvan a maga feladata. A szülőé például az, hogy állandó támogatást adjon a gyermekének.
Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy mielőtt a saját problémáinkba süppednénk, gondoljunk azokra, akik ma a legnehezebb feladatot látják el: orvosok, ápolók, bolti eladók, folyamatos üzemben dolgozók, rendfenntartók. Tanuljuk meg kifejezni a hálánkat nekik, és örüljünk egymásnak.
A Boldogság programnak, az óráknak is hálával tartozunk, hiszen ez által még szorosabbá vált a kapcsolatom a gyerekekkel, sokkal nyitottabbak egymás felé is, a szeretet felerősödött, és valóban mindenben, mindenhol megtaláljuk az apró örömöket, és élvezzük azokat.
Köszönjük! <3 És köszönöm Evelinnek, is, tudom, hogy együtt, így ápolva a kapcsolatot napi szinten, túl leszünk ezen az időszakon és újra átölelhetjük egymást az iskolában!
A gyerekek egy-egy mondatban leírták, hogy ebben a kialakult helyzetben mi az ami örömet okoz nekik.Minden rosszban, meg kell látni a jót!
A gyerekek összefoglalták egy-egy mondatban azt, ami örömet okoz nekik ebben a kialakult helyzetben.Minden helyzetben meg kell találnunk a jót!Azt , amely örömet okozhat számunkra.
Márciusban kevés időt töltöttünk együtt. Első alkalommal saját kincsesládánkból előkerülő dolgokat vizsgálgattunk. Melyik érzékszervünket használtuk a megismerésiüknél?Majd megbeszéltük mi történt ma velünk. Volt e olyan aminek nagyon örültünk.Abban melyik érzékszervünk volt jelen. Igyekeztek olyan dolgokat keresni amihez érzékszerveiket használták.” Meleg pulcsi, finom illat, jó ízű étel”. Ilyen és ehhez hasonló kifejezéseket használtak. Második alkalommal a múltban történt ” öröm eseményekről” beszélgettünk. Mondták hogy volt amelyiket le is rajzolták. ” És akkor, emlékszel? És tudod mi volt?” Nagy élvezettel emlékeztek. Elővettük a rajzmappáinkat. Mindenki választott 2 rajzot vagy kézimunát amihez öröm, szép emlék köti. Ezeket behelyezték saját kincsesládánkba. Íme néhány belőlük.
Székesfehérvári Kossuth Lajos Általános Iskola
Ebben a nem mindennapi, nehéz időszakban, amikor a lelki terhek mellett még az iskolai teendők is a családok, a gyerekek nyakába zúdult, valóban az apró örömök segítenek átlendíteni minket a nehézségeken.
Sokan, sokat segítünk egymásnak, egymáson úgy, hogy azt észre sem vesszük. Egy aprócska szív vagy szivárvány, ami azt jelzi, hogy együtt érzünk azokkal, akik értünk dolgoznak. Köszönet nekik érte!
Örömhullámok
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek tanulják meg, hogy az apró dolgoknak is lehet örülni. Ismerjék fel, hogy mi mindennek örülhetünk.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga mondókra mozgunk. A mozgást lassan végezzük, így ezzel a relaxációs gyakorlattal kezdjük a foglalkozást. A gyerekek nagy örömmel végezték a feladatot, szívesen ismételték meg többször is.
Motiválás: A gyermekekkel olyan csoportról készült képeket nézegetünk, melyen mosolyognak a gyermekek. Felsorolunk közösen olyan dolgokat, amelyek mosolyra fakasztanak, amelytől szépnek tartjuk a világot.
Mesélés: Kerekerdő kalandra hív téged vers elmondása után elmeséltem, elbáboztuk a Hol van Tüsi, saját mesét. A gyermekek nagy figyelemmel hallgatták, majd a mese végén megbeszéltük, mennyire örült a két madár egymásnak a mesében.
Hallásfejlesztés: Eljátszottuk közösen, hogy lefeküdtünk a szőnyegre, becsuktuk a szemünket, és figyeltünk a körülöttünk lévő zajokra! Megneveztük, miket hallottunk, amíg csukva volt a szemünk.
Beszélgetés A mese végén megbeszéltük, hogy ki, minek örült, miért érezte magát boldognak. Soroljon fel mindenki olyan dolgokat, amik örömet okoznak nekik. Majd szembe álltak a gyermekek, és mosolyra kellett fakasztaniuk társukat!
Esős nap játék! A gyermekekkel megkerestük azokat a dolgokat, amelynek esős napon is örülni lehet. Közösen építettek, közös rajzot készítettek, együtt játszottak, közösen táncoltunk egy vidám dalra. Majd hogy végre süssön a nap, megformáztuk a napot! Ezzel csalogattuk a napot!
Dramatikus játék: Ki fér bele a szívedbe játék? Minden gyermek elsorolhatta, hogy kik állnak a szívéhez a legközelebb otthon, és a csoportban.
A gyermekek szívesen vettek részt a mesében örömmel játszották el a mesébe szőtt játékokat!
Zenehallgatás alkotás közben: Megrajzoltuk Örömkét, az egyik gyermeket kiválasztottuk ehhez, majd közösen kiszínezték. A csoportban lévő dolgokból elhelyeztünk rá mindent, ami örömet okozhat. A tárgyak válogatása közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Imádok élni” című dalát.
A foglalkozás végén örömölelést tartottunk, ahol az volt a játék, hogy adott idő alatt próbálj meg minél több társadat megölelni. Ezután az udvaron eljátszottuk az Add tovább az ölelést játékot!
Kincsesláda
Kedves Gyerekek!
Emlékeztek még a Boldogságórákra? A két kismackónk, Brumi és Csoki szomorúak, hogy nem találkozhatnak veletek. Addig törték a buksijukat, míg ki nem találtak valamit, amivel talán nektek is örömet tudnak szerezni. A sufniból előbányásztak egy régi ládikót, előszedték az ecseteket és a festéket, majd nekiláttak a munkának. Festettek rendületlenül, hamarosan elkészült a varázsláda. De mitől varázsláda, hiszen nincs is benne semmi? Most még valóban üres, de ha van kedvetek, megtölthetjük közösen! És tudjátok mivel? Örömmel! Akinek van kedve, csatlakozzon hozzánk! Készítsetek kis rajzokat, amin az látszik, ami nektek örömet okoz. Gondolkodjatok, mennyi minden örömteli dolog van az életünkben! Kérjétek meg anyát vagy apát, hogy fényképezzék le a rajzotokat és küldjétek el nekem. Ezek a rajzocskák fogják megtölteni a ládát és mi magunk fogjuk kincses ládává varázsolni. Ha majd újra együtt leszünk, felnyitjuk a láda tetejét és csipegetünk ezekből az öröm morzsácskákból. Puszillak benneteket: Timi óvónéni 🤩🥰😊