„A mai napon, a mai napon
Az örömökre rátalálok,
Rátalálok, ahol vagyok,
Hopsz, elkapom, megfogom!”
Az apró örömök érzékszerveken keresztüli feldolgozása csoportunkban lehetőséget adott arra, hogy a gyermekek megtanulják értékelni a mindennapi kis boldogságot.
Látás (szem)
Természetfigyelés: Apró öröm lehet egy katicabogár, egy pillangó, egy virág vagy egy madár látványa. Beszélgettünk arról, mi szép a tavaszi környezetben.
Szaglás (orr)
Illatok felismerése: A gyermekek megszagoltak tavaszi virágokat.
Friss levegő öröme: Beszélgettünk arról, milyen jó érzés a friss levegő illata eső után vagy a tavaszi virágok illata.
Hallás (fül)
Természet hangjai: Meghallgattuk a madarak csicsergését, a méhecske zümmögését, a levelek susogását, az esőcseppek kopogását.
Zenei játékok: Zenei eszközök kipróbálása, a tanult tavaszi dalok közös éneklése népi hangszer kíséretével.
Tapintás (kéz)
Textúrák felfedezése: Simogattunk különböző anyagokat, madártollat, kavicsokat, zsenge füvet, és beszélgetünk arról, melyik milyen érzés.
Ízlelés (száj)
Apró falatok öröme: Különböző ízeket kóstoltunk (édes, sós, savanyú), és beszélgettünk arról, kinek mi ízlik a legjobban.
A tevékenység segített a gyermekeknek tudatosítani a mindennapi apró örömöket, valamint fejlesztette az érzékelésüket.
A foglalkozás lezárásaként felcsendült a hónap dala, s a gyermekek választ adhattak a következő kérdésre „Mi volt ma a legjobb dolog, ami történt veled?”, „Mi okozott számodra örömöt?”
Apró örömök élvezete
Érzékszerveinkkel ismerkedtünk, szagoltunk különféle illatokat, távcsőbe néztünk, tapogattunk, ízleltünk, stb…Meghallgatták „Újra együtt” Góliát meséjét
A feldolgozás nem volt egyszerű mert nagyon magas a csoportlétszámunk. Mindig mozgással kezdjük majd meghallgatják a gyerekek a mesét és egy kis segítőm is volt, aki a Boldog Dórát fogta. Várják a boldogságóra foglalkozásokat mert volt egy kisfiú aki ezt ki is jelentette. Nagy öröm volt számomra. A mesét követően relaxáltunk majd mindenki rajzolt egy örömfát.
A feldolgozás nem volt egyszerű mert nagyon magas a csoportlétszámunk. Mindig mozgással kezdjük majd meghallgatják a gyerekek a mesét és egy kis segítőm is volt, aki a Boldog Dórát fogta. Várják a boldogságóra foglalkozásokat mert volt egy kisfiú aki ezt ki is jelentette. Nagy öröm volt számomra. A mesét követően relaxáltunk majd mindenki rajzolt egy örömfát.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Az apró örömök mindig a legszebbek,
olyanok, mint az útszéli kis virágok,
csak azok látják és találnak rájuk,
akik igazából keresik őket.
A Derecskei Bocskai István Általános Iskola alsó tagozatán BOLDOGSÁG PROJEKTHETET szerveztünk március 17-21. között.
A Boldogság Nemzetközi Világnapja március 20-a. Az ENSZ által 2012 óta jegyzett Világnap célja felhívni a figyelmet a boldog és értelmes élet lehetőségére, amely tanulható és gyakorolható. Az aktuális problémától, teljesítendő feladattól, a rohanástól, a stressztől, a félelemtől nem látjuk az élet apró örömeit. Legjobb lenne, ha már gyermekkorunktól figyelnénk ezeket. Valljuk be őszintén, gyakran csak a felszínt látjuk, és nem pillantunk mögé, nem vesszük észre azokat a varázslatos dolgokat, amelyek szépítik az életet. Érdemes néha megállni, és a dolgok mögé kukucskálva megpillantani és tudatosan élvezni azt az apró örömöt, ami ott rejtőzik.
Hétfő-Mesés ölelő nap
Kedd-Mosolygós vízivó nap
Szerda-Iskolatáskamentes nap
Csütörtök-Kincskereső plüss nap
Péntek-Piros szív nap
Minden osztály BOLDOGSÁGLELTÁRT készített, amellyel bizonyította, hogy átélte az adott nap örömét.
Apró örömök élvezete
A hónap témáját a Boldogság Világnapjához kapcsoltuk ebben a hónapban. Előző nap beszélgettünk arról, hogy milyen apróságokkal, egy kis figyelmességgel, egy rajzzal stb. milyen nagy boldogságot tudunk tenni a gyerekek és felnőttek szívébe és ezt 20.-án a gyakorlatban, idegen emberek körében is kipróbáltuk. A Napsugár csoportosok sikeresen teljesítették küldetésüket. Csillogó szemekkel mondták el azoknak, akikkel lehetőségünk volt beszélni, hogy március 20. a Boldogság Világnapja. Ebben táblák is segítettek, melyre néhány kedves megerősítő gondolatot is elrejtettünk. Az út során megszólítottuk a gyalogos és kerékpáros közlekedőket és elmondtuk nekik miért is vagyunk úton ezen a napon. Több, mint 60 ember szívét sikerült megmelengetnünk kedvességünkkel és egyedi ajándékainkkal, mely a mellékelt képeken látható. Sok meglepődött arcot láttunk, sok mosolyt, meghatottságot és elismerést kaptunk viszonzásul, mely minket is nagyon boldoggá tett.
Március az „Apró örömök” élvezete hónapja.
Boldogságóránk elején boldogságminyonunkat ölelgettük meg, majd relaxációval folytattuk. Jobb és bal kezünket ökölbe szorítva felváltva dagasztottunk,majd ujjainkat kiengedve, lazítottunk-leráztuk a lisztet.
A hónap dalára:az Imádok élni dalra mozogtunk, táncoltunk vidáman.
Ezután kezdődött a téma feldolgozása. Visszaemlékeztünk Góliát óriás és Pirinkó törpe barátságára. Polli pillangó interaktív meséjével rácsodálkozhattunk megannyi csodára,mi közelünkbe van.
Boldog Dóra is eljött hozzánk, és akit megölelgetett jó kedvű, vidám lett. Örömleltárunk felsorolásában sok sok olyan dolgot soroltunk fel, amitől úgy érezhetjük szép a világ.
Nézegettünk mosolygós képeket, valamint érzelmeket fedeztünk fel képek által.
A foglalkozást kint kezdtük az Öröm kockával, mindenki gurított egyet és válaszolt a kérdésre, mint pl. mi tett téged ma boldoggá? Kinek segítettél ma?…
A téma feldolgozását az Öröm forrása c. mesével folytattuk. Miután meghallgatták a mesét, összeírtuk, hogy Éda milyen apró örömöket élt át a történetben.
Utána körbeálltunk és játszottunk egyet az Öröm ládikóval, amibe beletettem pár megerősítő kártyát. A ládikós mondókára adtuk tovább és akinél a láda megállt, húzhatott egy kártyát.
Reméljük, sikerült az apró örömökre fordítani a gyerekek figyelmét.
Március 21-én iskolánkban Boldogságnapot szerveztünk. Plakát hívta fel a gyerekek figyelmét a napra. Rajzolhattak, énekelhettek, táncolhattak, mesélhettek. Nagyon jól sikerült a program. Osztályunkból lányok táncoltak. Mi pedig az ” apró örömök hónapjában” örültünk minden produkciónak.
A tanóra keretében beszélgettünk, hogy mik lehetnek azok az apró örömök, milyen apró örömök vesznek körül minket: a természetben, az iskolában, otthon, szabadidős tevékenységeink során. A beszélgetést átvezettük arra, hogy ha valaki új dolgot tanul, vagy új ismereteket szerez, akkor néha jól jönne neki egy kis bátorítás, egy kedves szó. Ezt követően készítettünk könyvjelzőket egymásnak, és az osztálytársaknak.