Mindig igyekszünk mindenben a jót keresni, így az apró örömök keresése mondhatnánk, hogy már nem jelent kihívást a számunkra. Ám ha ezt tennénk hazudnánk. Sokszor nagyon nem könnyű megtalálni valamiben a jót, a pozitívumot. De hogy a Fügécskéknek önmagukban ilyen nehéz megtalálniuk, azt nem gondoltam. Nem mindenki, de számos gyerek küzd azzal, hogy nem tudja magát elfogadni, különösen a hibáit. Éppen ezért ebben a hónapban főképp magunkban kerestük az apró örömöket. Erre hangolt rá minket Éda története. Elkészítettük a szeretetlevelet, de előtte hetekig szinte minden nap közösen segítettünk összegyűjteni a másokban rejlő értékeket. Majd kitaláltuk, ha valaki bántja valamivel saját magát, odavezetjük a szeretetleveléhez, és emlékeztetjük rá, ő miért szerethető. Beszélgettünk a szeretetnyelvekről és egy héten keresztül igyekezett mindenki gyakorolni a számára legnehezebb szeretetnyelvet afelé, aki az adott szeretetnyelvet igényelte. Sokan rájöttünk, hogy nem is olyan nehéz ez, csak meg kell próbálni néha más szeretetnyelvén is kommunikálni, mégha kellemetlen is a számunkra. Hiszen mivel tudná kifejezni a szeretetét pl. egy fiú legjobban, mint amikor megölel valakit, annak ellenére, hogy nem szereti a testi érintést?!
Apró örömök élvezete
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
7. osztály, Vagányok
Közös beszélgetés, színezés, zenehallgatás, rejtvények, közös munka, jókedv.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
6. osztály, Picikék
Óra elején megbeszéltük, hogy sokkal boldogabb az az ember, aki tud örülni az apró dolgoknak is. Majd plakátot készítettünk, melyre mindenki felrajzolhatta, vagy felírhatta a megfelelő érzékszervhez, hogy őt milyen apró dolog tölti el örömmel. Kakukktojás feladat, párkereső, zenehallgatás, öröm.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
5. osztály, Manók
Sajnos az órán az egyik kisfiúnak fájt a feje. Ami azonban ezzel kapcsolatban történt, az melengette a szívemet: az óra eleji beszélgetéskor (amikor ez kiderült) egy másik tanuló felállt, odament a kisfiúhoz és megölelte. Ezek az apró örömök!!!
Mese, örömkereső nagyító, kincsesláda készítése, zenehallgatás. Csupa-csupa öröm!
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
A 8. osztállyal már komolyabban lehet beszélgetni. Óra elején elmondhatta mindenki, hogy mit jelent számára az apró öröm. Majd plakátot készítettünk az érzékszerveinkhez kapcsolódóan. Zenehallgatás, közös színezés, jókedv, öröm!
A Szivecskék 6.a csoport – APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE – március havi témát dolgozta fel a boldogságórán.
A gyerekek előzetes feladatként kapták, hogy hétvégén csendesedjenek el, és gyűjtsék össze, hogy azon a héten milyen apró örömökben volt részük. A tanév vége felé közeledve, egyre jobban elfáradva többen úgy gondolták, hogy nem volt apró örömük, ami természetesen lehetetlen. Elmeséltem nekik, hogy nincs a világon olyan ember, aki egy hétig egyetlen apró örömöt sem él át, de vannak sajnos olyanok, akik nem veszik észre, az adott pillanatot nem tudják élvezni. Személyes példákat is meséltem nekik, hogy számomra mi okozott örömöt, milyen érzéseket éltem át, mennyire felszabadító, stresszoldó hatásuk volt.
Az összegyűjtött apró örömeiket megosztották a csoporttal, mely során egyre több példát soroltak: Petőfi Sándor szavalóversenyen elért I. helyezés, testvérének gyermeke született, hétvégén a kutyusát sétáltatta, a barátaival játszott, disznótorban finom sült kolbászt evett, az édesanyja kedvenc ételét – lángost – készített, meglátogatta a nagymamája, a keresztanyukájánál töltötte a hétvégét, stb.
A kolbász és a lángos hallatán kiderült, hogy mindenki nagy élvezettel fogyasztja a kedvenc ételeit, így a finom ételek fogyasztása is az apró örömök élvezete. A napsütést, szép időt is mindenki szereti, így annak is lehet örülni és élvezni. A család szeretetének, a velünk való törődésnek is lehet örülni és annak is, ha mi örömöt okozunk másoknak.
A boldogságóra jó hangulatban telt és a sok finom étel hallatán mindenki mosolyogva – és éhesen – indult haza azzal az útravalóval, hogy a boldogságóránk is az egyik apró örömünk volt, vegyük észre, éljük meg a jelen pillanatokat, élvezzük az életet!
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A mai Boldogságóra alkalmával egy megható és tanulságos történetet alkottunk, amely egy árva kiskutyáról szólt, akit a hatodikosok örökbe fogadtak. A gyerekek izgatottan vetették bele magukat a történetírásba, és közösen alkották meg a cselekményt, a szereplőket és az üzenetet, amelyet közvetíteni szerettek volna.
Az óra elején megbeszéltük, mit jelent számunkra a boldogság, és hogyan tudnánk ezt egy történeten keresztül bemutatni. Több ötlet is felmerült, végül egy elhagyott, magányos kiskutyáról szóló történet mellett döntöttünk, akinek élete teljesen megváltozik, amikor egy csapat hatodikos diák rátalál, és úgy döntenek, hogy közösen gondoskodnak róla.
A gyerekek kreatívan szőtték a történetet: a kiskutya eleinte félénk és bizalmatlan volt, de a gyerekek türelmének és szeretetének köszönhetően fokozatosan megnyílt. A mese végére a kutyus nemcsak új otthonra talált, hanem a diákok is megtapasztalták, hogy az igazi boldogság a törődésben és az együtt töltött pillanatokban rejlik.
Miután elkészült a történet első változata, közösen átolvastuk, megbeszéltük, hogy mindenki számára érthető és kerek legyen. A gyerekek javaslata alapján néhány részt kiegészítettünk, hogy még érzelmesebb és meghatóbb legyen.
Az írás elkészülte után mindenki kiválasztott egy jelenetet, amelyet megrajzolt. A képek igazán szívhez szólóak lettek: volt, aki az elhagyott kiskutyát rajzolta le, más a diákokat ábrázolta, amint gondoskodnak róla, és akadt olyan is, aki a kutyus boldog pillanatait örökítette meg új családjával. Az elkészült rajzokat tablóvá rendeztük, és kihelyeztük a faliújságra, hogy mindenki megcsodálhassa.
A történet felolvasása is különleges pillanat volt. A gyerekek megosztották egymás között a szerepeket, így mindenki hozzátehetett valamit a felolvasáshoz. Az előadást digitálisan is rögzítettük, és feltöltöttük az iskola honlapjára.
A foglalkozás végére a gyerekek rájöttek, hogy a boldogság nem mindig a nagy dolgokban rejlik – néha egy kis figyelem, gondoskodás vagy egy apró gesztus is elég ahhoz, hogy valaki más boldog legyen. Az óra végén többen megjegyezték, hogy milyen jó érzés együtt alkotni valamit, ami másoknak is örömet okozhat.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Szeretjük ezt a témát. mindenben örömet találni. Éda meséje, Öröm forrása megindító volt, pont egy esős napon kezdtük el feldolgozni.
Készítettünk örömkereső nagyítót. Apró csodák boltjában sok finomság, ötös, játék bekerült, sőt rengeteg ölelés! 8
Ebben a mai rohanó, állandóan változó világunkban nagyon fontos a jó dolgok megtalálása, megélése. Ezek a különböző érzékszerveinkkel érzékelhető apró örömök vidámságot, boldogságot, nyugalmat hozhatnak kisdiákjaim életébe is. Az apró örömök élvezete hónap nem véletlenül van márciusban, hiszen e hónap 20-a a Boldogság Világnapja is. Az ENSZ határozatában is szerepel, „a boldogságkeresés az emberi lét egyik alapvető célja.” Életünk legfontosabb feladata, hogy boldogok legyünk, vegyük észre az élet apró örömeit. Ezek az anyagi javak hajszolásánál is fontosabb dolgok, ezekre meg kell tanítanunk a gyerekeket is.
A hónap témáját a szokásos meditációval és Bagdi Bella Repülj velem, dalával kezdtük, melyekkel jól megalapoztuk a hangulatot az osztályteremben. Majd Az Öröm forrása című mesét beszéltük át. A mese után a kincsesládával a kezünkben, elmondtuk a mondókát és beszámoltak, hogy minek örültek a hétvégén. Van, aki a mamájánál aludhatott, volt aki focizhatott a barátaival, volt olyan aki kosárlabdázott és aranyérmet nyert, volt aki annak örült, hogy a testvérével játszhatott.
Az öt érzékszerveinkről is beszélgettünk, csoportosítottuk a képeket, aszerint, hogy hallunk, látunk, szaglunk, ízlelünk és tapintunk.
A Boldogság Világnapja alkalmából felolvastam a gyerekeknek a Kék madár meséjét. „A Kék madarat nem kell távoli országokban keresni. A Kék madár mindig velünk van, ha szeretjük egymást, és örülünk az élet legkisebb ajándékainak is. De mindig elrepül, ha bántjuk egymást, ha irigykedve figyeljük a mások örömét. Mert a Kék madár maga a boldogság, és kalitkája; az emberi szív.” (Maurice Maeterlinck) Elkészítettük mi is a saját Kék madarunkat, a tojásokra mindenki lerajzolhatta, mi az, aminek örült ebben a hónapban. Majd a Kék madár lakhelyét is lerajzoltuk.
Iskolánkban Boldogság Projekthét volt, amelybe mi is bekapcsolódtunk. Hétfőn Mesés nap és az öleléskörben osztálytársak megölelhették egymást. Kedden Mosolygós vízivó nap volt, amikor, a vízivás fontosságára hívtuk fel a figyelmet. Szerdán iskolatáska mentes nap volt, a gyerekek különböző eszközökben hozták a felszerelést az iskolába: bőrönd, legó, papírtasak stb.. Csütörtökön Kincskereső plüss nap, kedvenc plüsseiket kellett felhozni. Pénteken kicsik és nagyok piros ruhában, kiegészítőkkel érkeztek a délutáni táncparkettre.
Ez a hónap nagyon jól sikerült, lehet a tavasz közeledtét is érezzük már mindannyian, mely az újjászületés szimbóluma is. Láthatjuk a virágok előbújását, a madarak csivitelését, érezzük a természet finom illatát.