A Maroslelei Zengő Óvoda boldogságórái „apró örömök élvezete” téma körében.
Apró örömök élvezete
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Kicsit nehéz a gyerekeket motiválni a digitális oktatásban. Ebben a tanévben a vírus elleni védekezés sok közösségi élménytől fosztotta meg a gyerekeket.Most a 6 kisgyerekből összesen egy készített rajzot a legszebb élményéről, a farsangról.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Kicsit nehéz a gyerekeket motiválni a digitális oktatásban. Ebben a tanévben a vírus elleni védekezés sok közösségi élménytől fosztotta meg a gyerekeket.Most a 6 kisgyerekből összesen egy készített rajzot a legszebb élményéről, a farsangról.
Nem lehet elég hálásnak lenni, olyan dolgokért amelyek léteznek számunkra, ott vannak a környezetünkben. Lényeges, hogy minden nap tudjunk örömet okozni magunknak és társainknak. Erre buzdítom a gyerekeket, hogy boldog felnőttekké váljanak.
I. Boldog Dóra mondókájával meséhez hívás.
” Újra együtt” című mese elmondása.
-Beszélgetés kezdeményezése- színező elkészítése.
II. Érzékszerveinknek köszönhetően a mindennapok örömét hogyan és miként élvezhetjük.
– Feladatlapok megoldása.
III. Zenehallgatás: „Bagdi Bella-Imádok élni” című dal.
Beszámoló
Mende Mesevár Óvoda Bölcsőde
Törpike csoport /5-6 évesek csoportja/
Apró örömök c. téma feldolgozásáról
Jelenleg csak egy csoport működik az oviban a pandémia helyzet miatt, így Boldogságóránkon nemcsak törpikés gyermekek vettek rész, ennek ellenére nagy örömmel fogadták a gyermekek, hogy ők is részesei lehetnek a játékoknak.
Az óvodában mindig azon munkálkodunk, hogyan tegyük színesebbé, érdekesebbé a minden napokat a gyerekek számára. A jelenlegi körülmények még inkább megkívánják a sokszínűséget, a kreativitást és az örömteli percek átélésétt.
Ezért, az Apró örömök c. téma tervezésénél is fontosnak tartottam, hogy jelen legyen a sokszínűség, a sokoldalú megtapasztalás, és a gyerekek nagy kedvvel vegyenek részt a különböző feladatokban.
A tevékenység megvalósítása során, figyelembe vettem a gyerekek egyéni képességeit, teherbírását, együttműködési képességét.
Erre alapoztam az eszközök és tevékenységek differenciált biztosítását, valamint a segítségnyújtás módját és az önállóság optimális biztosítását.
A motiválás során olyan együttes élményre kívántam alapozni, amelyet a játékok biztosítanak a csoport tagjainak számára.
Nagyon vidáman, jó hangulatban indítottuk a tevékenységünket, meghallgattuk Bagdi Bella: Imádok élni c. dalát, majd a relaxációs gyakorlatok közül négyet is elvégeztünk nagyon élvezték a gyermekek a különböző mozgásformákat, igényelték ismétlésüket.
Tapogatós játékunk során, nagyon sokat nevettünk, hiszen nem mindig sikerült eltalálni, hogy mi van a takaró alatt. Közösen megrajzoltuk Örömkét is, itt is nagyon vidám volt a társaság, hiszen mindenki rajzolhatott a nagy papírra, és bizony az egyik szemünk kicsivel nagyobb lett a másiktól, az orrunk sem pont a helyére került, az egyik nadrágszárunk hosszú lett a másik rövid, de a végeredmény mindenkinek nagyon tetszett.
Beszélgettünk érzékszerveinkről, meg is mutattuk azokat, elmondtuk az ehhez kapcsolódó kis versikénket is, „Ez a fejem, ez a szám…” mindenki mesélhetett arról, hogy számára mi okozza a legnagyobb örömet.
Az „Érzékszerves” játék nagyon tetszett a gyerekeknek, többször is kérték az ismétlését.
A játékok után ráhangolódtunk a mesélésre, elhelyezkedtünk a mesepárnáinkon, és meghallgattuk az Újra együtt! C. mesét.
A szereplők nevei nagyon tetszettek a gyerekeknek, főleg a kisebbeknek.
A gyerekek örömmel, kíváncsian vettek rész a közös tevékenységben, sikerült érdeklődésüket felkelteni és mindvégig fenntartani.
A téma bevezetését, beszélgető körrel indítottuk, mindenki egy vidám smile arcot választhatott, és megindokolhatta miért ezt választotta, mikor érzi magát ilyen boldognak, mi okozza számára a legnagyobb örömet. Nagyon ügyes megfogalmazások születtek, és nagyon érdekes válaszokat hallgathattunk meg.
A közös játékokban mindenki örömmel vett részt, és a játékszabályokat igyekeztek be is tartani.
Pozitív eredménynek tartom, a kellemes légkört, a gyermekek figyelmét, amely végig jelen volt a mesélés alatt. A mese után feltett kérdésekre adott válaszok is jól igazolták, hogy nagy figyelemmel hallgatták a mesét.
Az alkalmazott módszerekkel, a gyerekek fantáziájának, mozgás kultúrájának, alkotó képzeletének fejlődését céloztam meg.
A több oldalról megerősített tapasztalatszerzés megteremtésével arra törekedtem, hogy figyeljek a gyerekek érzelemvezéreltségére.
A felhasznált eszközök színesebbé tették a tevékenységet, az érdeklődés felkeltését célozták.
A mesével, és annak rögzítésével az örömszerzés, kifejezőkészség fejlesztése volt a célom.
A zenével, a közös énekléssel a gyerekek közösségi nevelését céloztam meg.
A tevékenység eredményességét mutatja, hogy még napok után is beszélgettük a témáról és a közös munkáról, a közös rajzolásról.
Tevékenységünket közös énekléssel, tánccal zártuk, egy nagyon jó beszélgetést, és egy nagyon jó hangulatú foglalkozást tudhattunk magunk mögött.
Kisvárdai Egyesített Óvoda Nyitnikék Tagintézménye
A kiscsoportban minden öröm számunkra amit együtt végzünk. Legyen ez egy játék , vagy segítség .
A lényeg a felhőtlen öröm , jó hangulat biztosítása, ez mind elengedhetetlen egy óvodás gyerek számára.
Győri Nádorvárosi Ének-zenei Általános Iskola
A gyerekekkel örömkártyákat készítettünk, melyek örömet okoznak embertársainknak, családtagjainknak. A kártyákon kedves üzenetek, színes rajzok segítik az örömszerzést!
Boldogságóra, március
1.
Fehér üröm 4-5 fős csoportokban készítsetek tetszőleges technikával egy képzőművészeti alkotást, amely a fehér üröm gyógynövénnyel kapcsolatos tudnivalókat tartalmazza! Kreatív módon kapcsoljátok össze a hónap témájával és indoklásotokat is küldjétek el nekünk az alkotásról készített fotóval együtt! A feladat neve: Fehér Üröm
2.Gondold végig az elmúlt 2 hónapodat és ábrázold azokat a „pontokat”, amelyek apró örömöt jelentettek! Vagyis mik voltak a te örömpontjaid? Ez a megoldás nagyon tetszett!
3. Ki a szabadba! Be a szobába! Sétáljatok valahol 10 percig – legyen ez kint, a szabadban vagy bent a lakásban. Közben vegyétek észre a legszebb pillanatokat.
Ezeket a fotókat küldték a tanulók!
4.” Gombócok”- Gondold át, melyek azok a tevékenységek, amiktől boldognak érzed magad! Írj fel 7 ilyen dolgot! Az alábbi kérdések segítenek listád összeállításában: Az alábbiak fordultak elő az osztályban: vadászat, olvasás, természetjárás, munka, telefonozás, játszás, alvás
Teszt
1) Van valami különleges hobbid, érdeklődésed?
2) Szeretsz sétálni, fotózni, múzeumba menni?
3) Szívesen mész moziba, színházba, vagy inkább otthon olvasol?
4) Melyik hétköznapi tevékenység a kedvenced? (pl. zuhanyzás, nassolás, mosogatás, locsolás, reggeli teázás.)
5) Hogyan szeretsz lazítani?
6) Szeretsz másoknak segíteni? Kisgyerekeknek, időseknek, hajléktalanoknak?
7) Gyerekkorodban mibe tudtál belefeledkezni? (pl. rajzolás, táncolás, kuckó építés, képregény olvasás.)
Tanulói válasz például:
1.Mostanság a műkörömépítés,de ami az örök érdeklődésem az autók felépítése és szerelése marad az első helyen.
2.Igen szeretek.
3.Inkább moziba megyek.
4.Csak azok a kedvenc hétköznapi tevékenységeim,amit a barátommal együtt tudunk csinálni(tervezni a jövőnket stb…),de a kutyámmal való foglalkozás és a szorosabb kötelék kialakulása is a kedvencem és a zuhanyzás is.
5.Leginkább összebújva a párommal, ha van rá lehetőségünk. A távkapcsolat nem egyszerű. De ha nem tudunk együtt lenni, akkor csak én és a kutyám társaságában.
6.Igen szeretek.
7.A mese nézésbe.
5.Írd fel a 7 tevékenységet külön papírdarabkákra, gyúrj kis golyókat belőlük. Tedd azokat egy pohárba vagy dobozba. A hét minden napján húzz ki egyet, és próbáld azt megtenni. Számolj be róla osztálytársaidnak is!
Tetszett a tanulóknak az alábbi: Töltsetek minél több időt a napon! Mosolyogjatok ma mindenkire, egy családi örömölelés, keressetek ma új útvonalat szokásos helyekhez! Lepjétek meg ma egymást, ez főleg a szerelmesek körében ment, illetve a mit szerettek másokban c. rész. Tetszett a tanulóknak a Pozitivity márciusi naptára.
6. Mesével zártuk az órát. De kértek még egy mesét!
Mese
1. Volt egyszer réges-régen egy Sziget, ahol érzések és tulajdonságok éltek: a Vidámság, a Bánat, a Tudás, a Gazdagság, a Büszkeség és még sokan mások, így a Szeretet is. Egy napon a szigetlakók tudomására jutott, hogy a Sziget elsüllyed, ezért nekik el kell hajózniuk a Világba, az emberek közé. Valamennyien előkészítették hajóikat és elhagyták a Szigetet. A Szeretet az utolsó pillanatig maradt, és mielőtt a Sziget teljesen elsüllyedt volna, elkezdett segítségért imádkozni. Ekkor a Gazdagság egy luxushajón úszott el mellette. A Szeretet megkérdezte:
– Gazdagság, el tudnál vinni magaddal?
– Nem, nem tudlak! – felelt a Gazdagság- a hajómon sok aranyat, ezüstöt viszek, itt nincs már hely a számodra.
Ezután a Büszkeség közeledett egy csodaszép hajóval a Szeretet felé, így őt is kérlelni kezdte:
– Büszkeség, kérlek! El tudnál vinni engem is?
– Nem Szeretet, nem tudlak elvinni – a hajómon minden tökéletes, te esetleg árthatnál ennek.
A Butaság hatalmas hajója közeledett.
– Ó, Butaság, de jó, hogy erre jársz! Magaddal vinnél?
– Nincs szükség rád a Világban- felelte a Butaság, és hátat fordított a Szeretetnek.
A Szeretet nagyot sóhajtott, ám akkor meglátta a Bánatot egy csónakban, így felé fordult:
– Bánat! Kérlek, vigyél magaddal!
– Ó Szeretet, – mondta a Bánat, – ha tudnád, hogy én mennyire szomorú vagyok. Értsd meg, most egyedül kell maradnom.
A Szeretet lemondóan elfordult, és megpillantotta a Vidámságot közeledni. Integetett neki, és kiabálva kérlelni kezdte, hogy vigye magával. De a Vidámság gyorsan elhúzott mellette, mert annyira elégedett és olyan boldog volt, hogy észre sem vette meg sem hallotta a kérését. A Szeretet teljesen magára maradt, ám ekkor hirtelen megszólalt egy hang:
– Gyere Szeretet! Én elviszlek Téged.
A Szeretet egy hajót és egy ezerráncú öregembert látott maga előtt. Annyira hálás és boldog lett, hogy megmenekült, hogy elfelejtette megkérdezni az ismeretlen segítő nevét. Ez csak akkor jutott eszébe, mikor már újra biztonságban volt, de megkérdezni tőle már nem tudta, mert alig értek partot, az idegen tovahajózott…A Szeretet úgy érezte sokkal tartozik megmentőjének, ezért felkereste a Tudást, és kíváncsian megkérdezte tőle:
– Tudás! Meg tudod mondani nekem, ki és miért segített nekem?
– Ó igen…Az Idő volt a megmentőd! – felelte a Tudás.
– Az Idő? Miért segített rajtam az Idő?
A Tudás válaszolt:
– Azért, mert az Idő tudja, hogy milyen fontos az emberek életében a Szeretet.”
+ Mese: 2. A tökéletes szív c. mese
Az apró örömök hónapja
A napköziseimnek is jeleztem, hogy nagyon vegyes érzelmekkel kezdek neki ennek a hónapnak, ugyanis egy éve ezt a hónapot szakította félbe a vírus miatti karantén, s ez most sem volt másképp.
Szinte éreztük, hogy minden szabad percünkent ki kell használni együtt, mert közel a zárás ideje, ezért amikor csak lehetett boldogságórákat tartottunk. A boldogságfalunk ugyan üresen maradt, de mi megbeszéltük, hogy mik azok, amik apró örömforrásként segíthetik az emberek mindennapjait. Talán furán hangzik, de tudatosan igyekeztem felkészíteni a gyerekeket az otthonlét nehézségeire, ezért nagyon gyorsan minél többféle technikát igyekeztünk feleleveníteni. Relaxáltunk, használtuk a progresszív relaxációt, segítségül hívtuk a zene erejét is. Ugyanakkor ismét elővettük az egy éve eltett boldogság szelencénket és ismét abban a pár napban elkezdtük megtölteni boldog iskolai pillanatok élményeivel. Az egyik délután élménygyűjtő sétára indultak a gyerekek az iskola udvarára. Nagyon rutinosak már. Látszik, hogy az elmúlt egy év boldogságórái nem múltak el nyom nélkül, sőt…
S az online oktatás keretein belül pedig a víz világnapjához kapcsolódva azt kértem, hogy rajzoljanak erről a mondatról: A víz boldogít!. Mellékelek néhány rajzot. Azt hiszem ez mindent elmond a mostani helyzetről, ami a gyermekek lelkében lejátszódik.