Mi már a hónap elején nekiláttunk az apró örömök keresésének. Így utolsó nap sikerült örömvárakat rajzolni.Részben nehéz feladat volt, úgy örülni, hogy tudtuk egyhamar biztosan nem találkozunk, de, azért az előző hónapokból, évekből ragadt, már ránk annyi, hogy ezen túl tudtunk lendülni. Így kerestük a rajzolás örömét, a színekét és egymásét. Örültünk annak, hogy az utolsó órákat még boldogságban tölthetjük. Így születtek meg az örömvárak. Mindenki rajzolt magának egy saját elképzelés szerinti várat, aztán színezhette. Többen írtak rá ilyeneket: jó itt lenni, szeretek iskolába járni, szeretem a társaimat. Igazán öröm volt látni a boldogságórák pozitív hatását azon a napon, amikor mindenki bánatos volt, hogy nem találkozunk, ugyanakkor, örömmel rajzolt és fejezte ki társaival való kapcsolatát.
Apró örömök élvezete
Ez a hónap nem tudott megvalósulni úgy, ahogyan terveztem, mivel online oktatásban vagyunk. A gyerekek közül jó páran, azért így is aktívak voltak, de sajnos az volt a tapasztalatom, hogy a szülők többsége passzív volt, nem segítette a gyermekek munkáját megvalósulni.
A gyerekek, akik egész héten aktívak voltak nagyon élvezték a feladatokat.
Első napon magát a pályázat témáját vezettem be számukra. A hét további részében a Húsvéti készülődés volt a témánk, de mindig visszautaltunk, hogy milyen kis dolgok, milyen nagy örömet okozhatnak számukra.
A gyerekekkel az érzékszervek témát is átbeszéltük újra.
Bezzeg Andrea meséjét feldolgoztuk, és meghallgattuk Bagdi Bella zenéjét. A zene hallgatás közben optimista és hálás gondolatokat olvastam fel nekik.
-néhány válasz a gyerekektől: hálás vagyok, hogy 2 lány tesóm van és minden kis autó az enyém 😀
boldog vagyok, hogy apával főzhetek
boldog vagyok, mert van biciklim
örülök, hogy mozoghatok.
A gyerekek lerajzolták a mese egy-egy jelenetét is.
Fényképeket küldtek nekem, ahogy mozognak, illetve alkotnak, és bicikliznek az udvaron.
Az egyik kisfiú anyukája ő volt a leglelkesebb rajzolt a kisfiának hasonló feladatlapot, mint amilyet én küldtem és videóba visszaküldte nekem, ahogy gyakorolták az érzékszerveket és milyen jó dolgokat érzékelhetünk velük.
A hét tartalmas lett, a résztvevők szívesen alkottak és küldtek visszajelzéseket az elvégzett, véghezvitt feladatokról.
„Jó néha sötétben a Holdat nézni,
hosszan egy távoli csillagot idézni,
jó néha fázni, a semmin elmélázni,
tavaszi esőben olykor bőrig ázni,
tele szájjal enni, hangosan szeretni,
jó néha magamat csak úgy elnevetni,
sírni, ha fáj, remegni, ha félek,
olyan jó néha érezni, hogy élek.”
Anna and the Barbies
Márciusban megszemléltük az összes apró örömöt, ami körbe vesz minket. A témát rajzokban és képekben dolgoztuk fel. Néha nehéz meglátni az életben a szépet, de nekünk sikerült sok mindent számba venni.
„Jó néha sötétben a Holdat nézni,
hosszan egy távoli csillagot idézni,
jó néha fázni, a semmin elmélázni,
tavaszi esőben olykor bőrig ázni,
tele szájjal enni, hangosan szeretni,
jó néha magamat csak úgy elnevetni,
sírni, ha fáj, remegni, ha félek,
olyan jó néha érezni, hogy élek.”
Anna and the Barbies
Márciusban megszemléltük az összes apró örömöt, ami körbe vesz minket. A témát rajzokban és képekben dolgoztuk fel. Néha nehéz meglátni az életben a szépet, de nekünk sikerült sok mindent számba venni.
Sajnos a Covid helyzet közbeszólt, távoktatás útján csak egy kis ízelítőt tudtam a tanulóknak adni ebből a témából.
Először is csatolva küldtem nekik el a „Tudni kell megállni” történetet. Miután elolvasták két feladatot adtam:
1. Próbáld ki, ami rád is igaz! Kértem őket, hogy rajzoljanak smile-t, ami rájuk is igaz.
2. Gyűjts össze örömforrásokat!
Jó volt olvasni a sok meghitt apró örömöket a gyerekektől.
Szerencsések vagyunk, mert mi még élőben kipróbálhattuk az érzékszervekkel felfedezhető apró örömök kártyacsomagját. A hagyományos kártyajátékok mellett egymás segítésére, páros munkák végzésére is használtuk. Gyermek gyermektől örömmel tanul. Mindkét gyermek számára hasznos, hiszen a „tanítónak” ömbizalma, empátiás készsége fejlődik, a „tanulónak” pedig bővül a szókincse, kommunikációs készsége, beszédkészsége, figyelme, emlékezete is fejlődik. Az inklúzió, az egymás elfogadása, az együttnevelés alapja: a felnőtt minta és a gyermekek aktív részvétele. Akkor ismerik meg igazán a másik embert, amikor közösen oldanak meg problémákat, együtt jönnek rá megoldási lehetőségekre. Mivel részt vesz a folyamatban, látja a fejlődést, a megoldást, az eredményeket, ezzel együtt az erőfeszítést is, ami emögött van. Megtanulja tisztelni társát. Nem elfogadni, mert más, hanem TISZTELNI.
A hónap Boldogságóráját a Villámlazítás című relaxációs gyakorlattal kezdtük. A relaxációs gyakorlat után meghallgattuk Bagdi Bella: Imádok élni című dalát.
Egy tabló formájában örömleltárt készítettünk a gyerekekkel. A témavezetése volt ezzel a tevékenységgel a célom.
Tündérkert óvoda örömleltára:
– Annak szeretnék örülni, hogy múljon el a vírus -. (6 éves kisfiú)
– Azt szeretném, hogy múljon el a tél-. (5 éves kislány)
– Azért, mert a világon hál Istennek van telefon -. (7 éves kisfiú)
– Az okozna nekem örömet, ha megtanulnék főzni-. (7 éves kislány)
– Farakást készítettünk az unokanővéremmel és anyáék megörökítették, lefotózták-.
(6 éves kisfiú)
– Azt szeretném, hogy legyen kiskutyám-. (5 éves kislány)
– Anya vesz nekem mindig játékot-. (6 éves kisfiú)
– Az lenne jó az életben, ha mindennap születésnapom lenne és aranyeső hullana az égből-.
(7 éves kisfiú)
– Azt szeretném, hogy legyen nyár-. (5 éves kislány)
– Azt szeretném, hogy versenyautós legyek-. (6 éves kisfiú)
Nagy örömmel töltött el, hogy a gyerekek szívesen, életkori sajátosságaiknak megfelelően képesek voltak megfogalmazni mondanivalójukat.
Az örömleltár után ráhangolódás képen Örömke, játékos feladatot választottam. A gyerekeknek tetszett, közös munkával fejlődött a kooperáció és az együttműködés a játékba ágyazott tevékenykedtetéssel. Örömke feladatot a Boldogságórán résztvevő gyerekek kezdték el, később a kisebb gyerekeket is belevontam ebbe a tevékenységbe. Szívesen részt vettek a kezdeményezésben, kiszínezték a ruháját és cipőjét. A csoportban Örömke egy központi helyet foglalt el.
A délelőttöt, pedig Bagdi Bella: Süss fel Nap című dalának meghallgatásával zártuk. Jó kedvvel és szívesen utánozták a dalban elhangzottakat.
A tanulókkal végigvettük, hogy az emberi élet korszakait, arról beszélgettünk, hogy mennyi öröme van az élet adott életszakaszában az embernek, valamint mi magunk, hogyan tudunk adott életszakaszban élő családtagjainknak valami apró örömmel kedveskedni. A beszélgetés után családi örömkártyákat töltöttek ki a tanulók. Ezekre a kuponokra jellemzően valamilyen házi munkában való segítségüket ajánlották fel családtagjaiknak pl. főzésben, bevásárlásban, kutyasétáltatásban, autómosásban, fűnyírásban, rendrakásban, takarításban, növénygondozásban stb.
Foglalkozásterv 7. – Apró örömök élvezete
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály
Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése
Ráhangolódás
Apró örömök: egy-egy pillanat, amikor látunk, érzünk, hallunk valami olyat, aminek örülni tudunk. Amikor nem erőlködve, hanem „csak úgy” örülni tudunk olyan dolgoknak, amik mellett máskor lehet, hogy elmennénk.
A boldogságot a szívünkkel érezzük, de hogy erre az érzésre rátaláljunk, az érzékszerveink segítenek.
Például, ha:
-meglátjuk anyát, apát
-meghalljuk kedvenc dalunkat
-megsimogatjuk kedvenc állatunkat
-megkóstoljuk kedvenc ételünket
-megérezzük az elkészült süti illatát…
Relaxáció
„Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”
„Összehangoló”3
Meghallgatjuk Bagdi Bella: Imádok élni című dalát.
Jelentésteremtés
Körben ülnek a gyerekek. Színes kockákat teszünk a szőnyeg közepére. Minden színből 3-al kevesebb legyen a játékosok számánál! Minden színről mondunk egy rövid mondókát, versrészletet. A mondóka végén a gyerekeknek meg kell ragadnia egy olyan színű kockát, amilyenről verseltünk.
Akinek nem jutott kocka, annak az a feladata, hogy elmondja, hogy mit szeret, ami pl. kék színű…
Kék, kék, kék.
Kék az ég.
Babám szeme s a nefelejcs
az is kék.
Zöld, zöld, zöld.
Zöld a fű, a falevél.
Zöld a fürge
kicsi gyík,
kezed közül kisiklik.
Piros, piros, piros.
Piros a cseresznye,
ribizli, málna.
Megtelik gyorsan
Peti kosárkája.
Fekete, fekete, fekete.
A korom fekete.
Szép, tiszta ruhádat
nehogy bepettyezze!
Sárga, sárga, sárga
kanári madárka.
Rigó is van sárga,
most szállt épp az ágra.
Fehér, fehér, fehér
a jó búzakenyér.
Fehér a hó
és az irka,
ha nincs benne irka-firka.
Jelentésteremtés mesével
Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét. „Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: A homokvár című meséjét.
A mese végén megbeszéljük, hogy:
– mire készültek az állatkák
– mi zavarta meg őket
– mi történt a dinnyével
– eljutottak-e a szigetre
– sikerült megépíteniük a várat
– a nap folyamán bosszankodtak, vagy örültek minden lehetőségnek
Reflektálás
Miközben lerajzoljuk és kiszínezzük „Örömkét” egyik gyermek segítségével, megtanuljuk a következő versikét:
Mikor örül a szemed? Ha a világ szépet mutat neked!
Mikor örül a szád? Ha minduntalan mosolyra áll!
Mikor örül a füled? Ha szép zenét hall, és nem süket!
Mikor örül az orrod? Ha a jó illatot eléje tartod!
Mikor örül a bőröd? Ha simogatod, meg nem ütöd!
Jöhet a próba – meglátod jó móka!
Téma továbbadása:
Miután lerajzoltuk és kiszíneztük „Örömkét”, felragasztjuk egy jól látható és a gyerekek által elérhető helyre. A gyerekek feladata, hogy hozzanak olyan képeket, amelyek azt ábrázolják, hogy minek örülnek a hétköznapokban. Amit látunk, hallunk, ízlelünk, tapintunk, szagolunk… Ezeket lerajzolhatják, festhetik, kivághatják újságból, stb. Minden gyermek felragaszthatja „Örömke” mellé az általa készített képeket.
„Apró örömök élvezete” címszó alatt készültek a csoportunkban a nőnapi kis virágok, hiszen apró kezek nagy örömmel készítették őket édesanyának, nagymamának. Nőnap csupán egyszer van egy évben, de apró örömök sokszor fordulnak elő akár egy óvodai nap leforgása alatt. Felsorolnánk néhány APRÓ ÖRÖMÖT az óvodai élet mindennapjaiból:
* Korán reggel érkezik a babakonyha irányából a finom, friss kávé az óvó néni részére, mert mindenki tudja, hogy az óvó néni kávé nevű üzemanyaggal működik.
* Apró figyelmesség az is, amikor az óvó néni elfelejti feltenni a saját jelét a jelenléti táblára, de a gyerekek gondoskodnak arról, hogy nehogy lemaradjon, és természetesen szólnak neki az ügy érdekében.
* A szeretet minden irányból szikraként pattan a délben megérkező délutános óvó nénire, amikor a gyerekek egyszerre rohamozzák meg őt, hogy átölelhessék.
* Lehet, hogy nem is olyan apró öröm, hanem igazán nagy élmény, amikor a szülinapos gyermeket rengetegen egyszerre átölelik, és ógy köszöntik fel.
* Milyen boldogság lehet egy kisgyermek szívében, amikor egy versike segítségével megtanul méhecskét rajzolni, és annyira jól sikerül, hogy az óvó néni kiteszi a rajzát a mágneses táblára.
* Tapssal jutalmaztuk azt a kiscsoportos gyermeket, akinek a napokban sikerült először egyedül felhúznia a nadrágját.
Lehet, hogy apró örömökről kellett volna beszámolnunk, de mi úgy érezzük, hogy ezek a pillanatok, mozzanatok oly mértékben fontosak és olyan érzéseket mozgatnak meg bennünk és a gyerekekben, hogy mi inkább ÓRIÁSI ÖRÖMÖKként éltük meg őket!
Szeretettel a „Noé bárkája” lakói és az óvó nénik: Sógor Melinda Ágota és Holló Éva Andrea