Amíg nem volt online oktatás és személyesen is találkozhattunk a gyerekekkel, minden hetet azzal nyitottunk, hogy elmesélték örömeiket, bánataikat, ami a hétvégén velük történt. Az apró-cseprő kis dolgokat is szívesen megosztottuk egymással. Most, hogy otthonról kell tanulni ez sajnos elmarad, bár kérem őket, hogy küldjenek kis videókat, amelyekben elmondják a velük történt eseményeket, mi okozott örömet számukra. Nagyon hiányzik az együtt töltött idő, az -e havi feladat sokat pótolt ebből a hiányból, jó volt látni, hogyan örökítik meg apró kis örömeiket. A gyerekektől kapott örömváracskákból mozaikot készítettem, amit nagy szeretettel osztok meg Veletek.
Apró örömök élvezete
A sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Kollégiumban, sajnos még a márciusi hónapban is, csak online oktatás volt az 5. C osztályban, a legtöbb osztályhoz hasonlóan. Így továbbra is csak a képernyőink közvetítésével tudtunk találkozni a Boldogságórákon is. De ez nem jelentett akadályt a boldogságóráink megtartásában. Első alkalommal a közös vagy egyéni apró örömeinket beszéltük át, természetesen itt a legnagyobb örömforrásként a házi kedvenceket nevezték meg a gyerekek. Volt aki egy közös fotó erejéig be is hozta a képernyő elé a házi kedvencét. A következő alkalommal a gdiákok beszámoltak azokról az apró örömeikről, amelyeket a szeretteiknek szereztek: virág, apró meglepetés, születésnapos reggeli, édességkészítés, amiben a palacsinta vitte a pálmát, takarítás stb. Osztályfőnökként megható volt végig nézni, ahogy az egyik fiú az osztályomból, a boldogságóra alatt élőben közvetítette, ahogy a családjának elkészítette az ebédet, ami egyben a kórházból hazatérő nagytatájának a névnapi „díszebédje” is volt. Tehát ismételten megtapasztalhattuk, hogy az igazi örömforrásunk az, ha a szeretteinknek örömet szerezhetünk. Én meg minden alkalommal hálával telt szívvel zártam ezeket az alkalmakat lamiért ilyen pozitív gondolkodású osztályom van, megtapasztalva, hogy milyen áldásos az osztályközösségünk életében a boldogságórák hatása.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Ebben a nehéz időszakban, az online oktatásban is megpróbáltuk feldolgozni a hónap témáját. Sikerült a gyerekeknek elkészíteniük egyedül is a feladatot. Hálás vagyok, hogy otthon is ugyanolyan lelkesek maradtak, mintha együtt az órán készítettük volna el!
Márciusi foglalkozásaink egy része még közösen az iskolában másik része az online térben zajlott. A kötelező otthonlétbe vonulásunk előtt jóság manóként mindenki készített egy-egy apró meglepetést, mellyel az adni-kapni játék során megajándékozták egymást, hogy emlékezzenek így is az osztálytársaikra. Ugyanezen a napon nálam van a … kártyajátékot is eljátszattuk. Most csupa olyan szóval, mely örömet okozhat a másiknak és segíti a pozitív megerősítésben is. Otthoni rajzos feladanak kapták, hogy örömvárunkhoz készítsenek olyan képeket, melyek az élet apró örömeit jelenítik meg, s melyekkel boldogságot küldhetnek e nehéz pillanatokban egymásnak. A vár hallatán minden lány azonnal királynővé vált volna, így ők megrajzolták a legboldogabb királylány portréját is. Etika óra anyagaként a segítségadás is szóba került a belinkelt film kapcsán a zoomos beszélgetőkörünkben.
Az iskolában tanulókkal elkészítettük óriási örömvárunkat, melynek hátoldalára felragasztottuk a többiek által küldött rajzokat. Elkészítettük jóságmanónkat is, melynek érzékszerveit megnagyobbítva telerajzoltuk olyan dolgokkal, melyeket ezen érzékszervek segítségével élvezhetünk. Jóság manóval kezdtük, jóságmanóval fejeztük be a hónapot. Remélve, hogy minél előbb együtt örülhetünk az élet apró örömeinek.
Ebben a hónapban az apró örömökkel foglalkoztunk a tanulásban akadályozott 2 évfolyammal. A COVID-vírus újabb felerősödése miatt ismét digitális oktatásra váltottunk. Ez a tény nem szabott akadályokat elénk, mindenben megláttuk a jót.
Otthon a családi szeretetteljes környezetben online órák keretében, átbeszéltük mit is jelent az öröm, hogyan hat a mi kis életünkre. Meghallgattuk a hónap dalát. Mindenki elmondta, hogy mi okoz örömet a mostani helyzetben. Tanórák után kimentünk a természetbe és felfedeztük a természet szépségét. Az apró örömök átbeszélése után felépítettünk egy kis várat. Feldíszitettük a számunkra fontos boldogságot adó tárgyakkal élőlényekkel. Emellett szívlevelet küldtünk egymásnak, amiben tanulótársunknak valami jót kívántunk rajz segítségével. A beszélgetések során kiderült, hogy egyaránt fontos az évfolyam számára: a szeretet, a szülők, a testvér, növények, állatok, játékok. Mindenben van valami jó!
Memoár
Mellékszak képesítési vizsga örömtörténete
2020 elején elkezdtünk olyan tételekkel foglalkozni, melyeket a vizsgára majd tudnunk kell. A tanáraink jelezték, hogy a kórházi gyakorlatunk során ezekre jobban figyeljünk oda. Sajnos a koronavírus járvány „közbe szólt” így a kórházi gyakorlatunk megszűnt. A vizsga előtti hónapokban, 2020 novemberétől az iskola szerencsére biztosítani tudta a számunkra szükséges feltételeket. Én személy szerint sokat tanultam, készültem a vizsgákra. Mivel számomra fontos a hitem, imádkoztak értem aznap, és előzőleg is. A vizsga előtt egy nappal a többiek feszengtek és mondták, hogy nyugodt alvásra lesz szükségük. Én már akkor bízva az Úrban tudtam, hogy nekem a nyugodt éjszaka miatt nem kell aggódnom. Reggel amikor felszálltam a buszra, akkor éreztem egy kisebb stresszt, de egyáltalán nem volt veszélyes. Amikor a vizsgán én következtem és beszélnem kellett a(z) (először) kihúzott gyakorlati tételemről, próbáltam szavaimat szépen megfogalmazni, de ekkor éreztem megint azt, hogy picit izgulok. Szünetben ettem és megnyugodva hallottam tanárunk azt mondja, hogy a gyakorlati részen mindenki átment. A szóbeli volt a következő. Sikerült jó tételt húznom itt is, bár őszintén bevallom, hogy ráizgultam és megijedtem. A maszkom alatt mondtam el gyorsan ezt a három szót: Uram most segíts! Nem kellett két perc már sistergett a papír az írásom gyorsaságától. Elmondtam mindent amit gondoltam és vártuk az eredményt. Hosszas izgalmas várakozások után ez a pillanat is eljött. Torkomban gombóc… Mondják a nevemet, eközben én odasétálok a vizsgaelnökök elé. Mikor meghallottam, hogy a gyakorlati és a szóbeli rész is megvan az ötös, nagyon megörültem. A hátam mögül taps hangzott fel és az igazgatónknak, a felkészítő tanárainknak, és az osztályfőnökünknek is büszke mosolyt csalt arcára. A sok-sok gratuláció után én felkiáltottam újra az Úrhoz. Megköszöntem neki mindazt amit segített -nekem/nekünk- aznap.
Kiss Anikó Andrea 12.évfolyam
Göndöcs Benedek Katolikus Technikum
egészségügyi szak
Fazekas József Általános Iskola
Ebben a hónapban a digitális munkarend miatt online órán dolgoztuk fel a témát.
Bevezetésként megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a boldogságot hogyan fokozza az apró örömök élvezete, mikor volt legutóbb örömben részük, mit éreztek közben, milyen helyzetben, kivel élték meg ezeket a pillanatokat. Ezután a Bagdy Emőke által kidolgozott relaxációs gyakorlatok közül a „Kitárom a világom, mint egy virág, kinyílok…” kezdetű mozgásos feladatot választottam ráhangoló gyakorlatként. A tavaszt várva a gyerekek lelkesen változtak kis virággá, a gyakorlattal a testükkel együtt tavaszi virágként kinyílt a lelkük is, szívesen meséltek az őket érő örömökről, mindennapi boldog pillanataikról. Készítettünk közösen egy örömleltárt, összegyűjtöttük, hogy ebben a bezárt, vírusos, bizonytalan helyzetben milyen örömöket fedezhetünk fel életünkben.
Felolvastam a gyerekeknek A tizenkét hónap című mesét, beszélgettünk a történetről. Felsoroltuk azokat az érzékszerveinket, amik nagyon fontosak az apró örömök befogadásában, megtapasztalásában. Házi feladatunk is ehhez kapcsolódott: az online ötlettárból a „Láss! Hallgass! Érezz! Tapints!” című feladatot választottam. Elmeséltem a gyerekeknek a bánatos királyról szóló mesét, majd megkértem a gyerekeket, hogy ők is, a királyhoz hasonlóan menjenek ki a kertbe, az udvarra, sétáljanak a természetben, és vegyék észre a környezetükben fellelhető apró csodákat! (a feladatot kitettem az osztály zárt Facebook csoportjába, ahol bármikor újraolvashatták a témával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, ezzel is segítve az önálló témafeldolgozást)
A sétáról rajzot készítettek, amit fotózva elküldtek nekem.
Óra végén meghallgattuk a hónap dalát, együtt énekeltük Bellával, hogy „Imádok élni!”, majd megkértem a gyerekeket, hogy helyezkedjenek el kényelmesen, és az örömmeditációval felidéztük azt a sok-sok örömöt, amit közösen vagy a gyerekek a családjukkal, esetleg egyedül éltek, élhetnek meg.
Mottóul Wass Albert szavait választottuk erre a hónapra: „Minden talajban megterem valamiféle virág. Minden napnak van valamilyen öröme. Neveld rá a szemedet, hogy meglássa azt.”
(Kicsit nehezítette a feladatmegoldást az online tér, de optimistán arra készülünk, hogy az áprilisi témánkat majd újra az iskolában, közösségben élhetjük meg.)
Apró örömök élvezete
Márciusi Boldogságóránkat az online térben tartottuk.
Beszélgetés. Az óraindító beszélgetéssel azt jártuk körül, hogy a jelenlegi helyzetben, ami senkinek se könnyű most, mégis mi az, ami boldoggá tud tenni, a mindennapi életben örömet tud okozni. Apró örömök pedig mindig vannak, csak észre kell venni. Elindítottam a beszélgetést személyes példámmal Itt a tavasz. A napsütés nagyon felemelő, a látványa és a napsugarak melegének érzése. A gyerekek is elmondták kinek mi okoz jelenleg örömet. Örültek annak, hogy beszélgethetünk, legalább az online térben „találkozhatnak”.
Dal bejátszása. Együtt hallgattuk a hónap dalát, elküldtem a tanulóknak online is, otthon mindenki meghallgatja, hogy miért imádunk élni, mennyi öröm fedezhető fel a körülöttünk lévő világban.
Érzékszervek. Innen „eveztünk át” az óra másik témájához, hogy mindezt hogyan érzékeljük a külvilágból. Az érzékszervek segítségével fogjuk a külvilág jelzéseit, így jutnak el hozzánk. Ismételtük, amit a gyerekek már előzetes tanulmányaik során megtanultak, hogy melyik az öt érzékszervünk.
Az érzékszerveket képeken bemutató kártyákat a kamerában láthatták a gyerekek. Megkerestük saját magunkon is az öt érzékszervet. Ezután tevékenységeket ábrázoló képeket rendeltünk a kártyákhoz.
Képzelet. Mesevilág. Arról beszélgettünk, hogy milyen nagy öröm egy szülinapi buli, baráti összejövetel. Felidéztük a farsangi mulatságokat. Most korlátozottak a lehetőségeink ugyan, de azt kértem a gyerekektől, hogy képzeljék el, hogy meghívhatják kedvenc rajzfilm- vagy mesefigurájukat egy buliba, amit közösen rendeznek. Közeleg például a gyereknap. Sorban elmondták, hogy ki lenne a mesefigura, aki a kedvencük, és szívesen meghívnák a bulijukba. Én készíteni fogok egy plakátot, amire a meghívottakat ráteszem, és a következő találkozásunkkor megmutatom a gyerekeknek a képet, ott lesz az összes meghívott kis vendégük a mesevilágból.
Séta. Kértem a gyerekeket, hogy sétájuk során figyeljék meg, mennyi apró, örömteli dologgal találkoznak. Példaként említettem, hogy ebben a szép tavaszi időben, egy nyíló virág illata, látványa nagy örömet tud okozni, kössék a különböző érzékszervekhez, amelyekkel megtapasztalják. Gyűjtsék össze a tapasztalataikat, élményeiket. Próbálják megjegyezni, és a következő online találkozónk alkalmával mindenki beszámol élményeiről, beleértve a tavaszi szünetet is, amely hamarosan kezdődik, a Húsvétot, amit nagyon várnak a gyerekek!
Kapcsolódó feladatok. A kiküldött feladatokhoz küldtem a tanulóknak témához kapcsolódó videót, ahol játékokat találnak az érzékszervekkel kapcsolódóan. Egyik, amikor tapintással ki kell találni, hogy milyen tárgyat tartunk a kezünkben vagy becsukott szemmel különféle hangokat kell felismerni. A gyerekek az online oktatás során otthon is tudják játszani ezeket a családdal, de amikor visszatérünk a jelenléti oktatáshoz, az iskolában is örömmel folytatjuk majd, beépítve például a dráma vagy az erkölcstan órákba. A feladatlapok között is találnak otthon a gyerekek az érzékszervekhez kapcsolódó gyakorló feladatokat.
Az órát jókívánságokkal zártuk, elbúcsúztunk a tavaszi szünetre, mindenkinek kellemes húsvéti ünnepeket, jó pihenést kívánva! Megérdemlik, nagyon szépen dolgoznak a gyerekek, öröm Őket tanítani!
Krafcsik Éva Gabriella
gyógypedagógus
Várjuk már nagyon a tavaszt!
Az első ünnepre készülődtünk: a Nőnapra.
Az óra tartalma. (Kréta napló bejegyzése)
Az öröm a lelki életünk egy fontos fogalma. Sajnos agyunk a negatív érzelmek befogadására inkább fogékony és ritkán évezzük a jelent. Gyakran hitegetjük magunkat, hogy majd ha ezt, vagy azt megcsinálom, rendben lesz minden, elégedettebb leszek. Gyakran nem értékeljük azokat a dolgokat, amelyek körbevesznek minket és csak a veszteség vagy az élet mulandósága mutatja meg jelentőségüket! Élvezzük hát a jelen pillanatának adományit! Minden jót és pozitív dolgot! A tavaszi napsütést, a természet éledését, növények szépségét és állatok társaságát. Töltsünk értékes pillanatokat szeretteinkkel és töltődjünk fel pihentető tevékenységekkel. A hónap témája az apró örömök. Ebben a nehéz helyzetben, járvány idején most tudatosan próbálj valami hasznosat, szépet és jót befogadni! Valami apró örömöt!
A Boldogságóránk digitális változatát mellékelem, amely egy Padlet nevű digitális faliújság segítségével készítettem.
A gyerekek a kiválasztott részre kattintva verseket, dalokat, gondolatokat olvashatnak a témában. Az első a mindfulness, a tudatos jelen fogalma, aztán újabb lehetőség egy légzőgyakorlat a Nyitott Akadémiáról, olvashatják Szabó Lőrinc és Juhász Gyula verseit, nézhetnek videót a természet szépségeiről és az állatok szeretetéről. Prof.Dr Badgy Emőke gondolatait hallgathatjuk a válság átéléséről és elviseléséről és végül Steve Jobs megrendítő utolsó szavain elmélkedhetünk : “Más dolgokat kellene keresnünk, amelynek nincs köze a vagyonhoz: ….talán kapcsolatokat, talán művészeteket, talán fiatalabb korunk álmait…””….bánj jól magaddal és törődj másokkal!”
https://hu.padlet.com/farkasmarietta/crrc5x4cb656ovnn
Alkotásokat lehet küldeni: Cím: Apró örömeim
A gyerekek további szorgalmi feladata a szünetre:
A tavaszi szünetben ha valami kedvedre való szabadidős tevékenységet végzel, ami pihentet és feltölt, kérlek egy fotót készítsetek erről és küldd át nekem ! Ha látsz valami szép dolgot pl a természetben, vagy egy kedves állatot azt is fotózhatod. Van, akit az tölt fel ha a családban közösen végeznek valamilyen tevékenységet. Erről is készülhet fotó, de most csak akikkel együtt laksz, egy háztartásban azokkal tölthetsz szabadidőt is.