A hónap mottója magában foglalja azt a témát, amellyel a március hónap folyamán foglalkoztunk iskolánkban a boldogságórákon. Talán nem túlzás azt állítani, hogy az apró örömök nemcsak ebben a hónapban fontosak, hanem egész életünkben is, de a március hónapot szántuk arra, hogy tudatosabban fókuszáljunk a téma adta lehetőségekre, és egyúttal olyan tevékenységeket is megvalósítsunk amelyek a mindennapi apró örömeink köré csoportosulnak. Valójában ez az egyik leghálásabb téma az összes közül, mert számos olyan helyzet adódik a mindennapi életünkben, amikor részesei lehetünk örömteli pillanatoknak és másoknak is tudunk apró örömöket szerezni.
Mivel a március hónap második hete digitális oktatással indult a felsősöknek is, ezért – alkalmazkodva a régi-új helyzethez – első ötletként online módon igyekeztünk apró örömökkel kedveskedni az osztályba járó diákoknak. A fiúk (osztályfőnöki instrukciók alapján) egyedi szófelhőt készítettek az általuk választott lányoknak (a jó tulajdonságaikat összegyűjtve), és ezt egy e-mailben nőnapi jókívánságokkal kiküldtük számukra. A Down-szindróma napjához is csatlakoztunk az osztállyal (március 21-én), így közös fotóval, felemás zoknikkal igyekeztünk örömet szerezni, támogatni olyan családokat, akiknek igazán szeretetteljes az életük, még akkor is, ha esetlegesen több nehézséggel kell megküzdeniük a mindennapokban. Ez jóleső érzéssel tölthetett el mindenkit, hiszen a másokra való odafigyelés is lehet apró öröm az életben. A téma zárásaként egy szófelhőt is megalkottunk az osztállyal, amelyben kedves és kellemes gondolatokat osztottak meg velem diákjaim.
Az apró örömök a mindennapi nehéz helyzetekben is erőt adnak, így feltölthetnek minket, kellemes érzéseket erősíthetnek bennünk. Erre igyekszünk a jövőben is fókuszálni, hiszen fontos az, hogy lelkileg és mentálisan is jól legyünk, amihez az apró örömök felismerése, tudatos megélése a mindennapokban is nagyban hozzájárul!
Apró örömök élvezete
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI II. Rákóczi Ferenc Tagiskolája
“Álmainkért küzdeni kell, a cél eléréséhez összpontosítanunk kell, erőfeszítéseket kell tennünk. Ám arról se feledkezzünk meg, hogy az élet apró örömök szövete. Amit azért kaptunk, hogy bátorítsanak.”
Paulo Coelho
Ez a hónap más, mint az eddigiek. Sajnos a jelenléti oktatás helyett megint a tantermen kívüli, digitális oktatásra kellett áttérnünk a hónap második hetében. Nem csüggedtünk, lelkesen folytattuk a megkezdett munkát. A Teams segítségével videós találkozások alkalmával sokat beszélgettünk arról kinek, mi jelent örömöt. Nagyon boldog voltam amikor pici tanítványaim nem csak tárgyakat neveztek meg, hanem jócselekedeteket is. Sokuknak a családdal töltött idő, közös programok jelentenek örömöt. Sajnos közös, nagy boldogságvárunkat az említett körülmények miatt nem tudtuk elkészíteni, de mindenki megrajzolta a saját, kis várát. Bízunk benne, hogy hamarosan újra együtt lehetünk az iskolában!
Ebben a megváltozott helyzetben , amit a március hozott, sajnos személyes találkozásokra nincs lehetőségünk a gyerekekkel. Így választottam nekik azt a feladatot, hogy mutassák be színekben , mit is jelent az öröm. Idézzenek fel örömteli pillanatokat, és keressenek számukra legkifejezőbb színeket a szabadon választott mandalák színezésére.
Megszülettek a márciusi örömmandaláink.
Nyírmártonfalvi Általános Művelődéi Központ
Reggeli körbe felsoroltuk, milyen apró örömök értek minket az elmúlt időszakban. A gyermekek elsősorban kézzel fogható tárgyakat soroltak fel. Mi felnőttek is felsoroltuk, hogy nekünk mi okoz örömöt ebbe az időszakban. pl: napsütés, finom ételek, stb. Ezután megkértem őket, hogy csukják be a szemüket, majd minden gyerek kapott egy simogatást és egy csokoládét. Elmondták, hogy milyen élmény volt ez számukra. Úgy döntöttünk, hogy mi is egy kis örömöt szeretnénk szerezni az óvodai dolgozóknak, ezért mindenki készített egy kis apróságot.
A gyerekek a személyes találkozás hiányában rajzban mondták el mi okoz nekik örömöt, amelyek nagyon sok mindent elmesélnek most helyettük.
A gyerekek a személyes találkozás hiányában rajzban mondták el mi okoz nekik örömöt, amelyek nagyon sok mindent elmesélnek most helyettük.
A foglalkozáson sokat bezsélgettünk arról, hogy mennyire fontos meglátni a hétköznapiban a szépet, jót, különlegeset. ,,Ami megszokott, az nem temészetes”- ebben mindannyian megegyeztünk. Nem győztem hallgatni tanítványaim felsorolását (mosogatás, tusolás, éneklés, vasalás, evés), s az indokot, hogy miért jó az a bizonyos tevékenység. Sokan nem is tudták megindokolni…Megbeszéltük, mi a teendő a Gombócokkal, majd képet mutattam a fehér ürömről. A feladat is ehhez kapcsolódott: Öröm az ürömben. Néhány tanulói munkát csatolok.
Már az online oktatás időtartama alatt, de sikerült megvalósítani a havi feladatot. Elkészültek a családi örömkártyáink.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Karanténos apró örömök
Sajnos a márciusi Boldogórát már karanténban tudtuk csak megtartani. Ehhez összeállítottam diákjaimnak egy feladatsort, amit nekik kedvük szerint lehetett elvégezniük.
Henry Miller idézetével kezdtem, melyet az „Itt és most” keresztrejtvény megoldása és a benne elrejtett szó (jelen) témához való kapcsolódásának rövid magyarázata követett.
Ezután az öt érzékszervhez rajzolhattak példákat az örömforrásra.
A tizenkét hónap című görög népmese elolvasása után azon gondolkozhattak, hogy nekik melyik hónap vagy évszak a kedvencük és miért. Ez alapján egy rajzos vagy szöveges összefoglalót készíthettek egy év örömforrásairól.
A közel kétperces videó megnézésének ajánlásakor arra kértem őket, hogy gondolják át, milyen saját élményük van a segítségadásról.
Az utolsó előtti feladat egy képregény készítése volt, amiben mesélhettek apró megélt csodáikról, vagy megjeleníthették saját Jóságmanóikat.
A hetedik, utolsó feladat ez volt: „Ha gondolod, egy kirándulás alkalmával kitöltheted az alábbi táblázatot. Az üres négyzeteket saját élménnyel egészítheted ki.”
Bár a kialakult vírushelyzet miatt nem élőben, közösen tartottuk a foglalkozást, így is sokan számoltak be a megoldott feladatokról.