A hónap dala meghallgatásával kezdtük az órát, majd mindenki elmondhatta, hogy kire milyen hatással van a víushelyzet.
Megbeszéltük, hogy ebben a nehéz elszigetelt helyzetben nagyon felértékelődnek az apró örömök.
Beszéltünk arról, hogy bizonyára a családtagjaikat is megviseli ez a helyzet, átgondoltuk, hogy apró figyelmességekkel biztosan tudnak a családtagjaiknak segíteni. Mindenki átgondolta és megfogalmazta ezeket az apró figyelmességeket, amelyekkel örömöt okozhatnak Megbeszéltük, hogy kicsi örömkártyákat készítenek, melyeket átadnak a családtagoknak.
Apró örömök élvezete
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Az online létben, osztályfőnöki órákon kötetlenül beszélgettünk apró örömeinkről is. Összetartozásuk erősítéseként elkészítettük digitális osztályfényképünket egy vidám szerkesztőprogram segítségével.
A digitális távoktatás ideje alatt is folytattuk munkánkat.A csoport tagjai”Boldogság kártyákat” készítettek,ill.rajzban fejezték ki érzéseiket.Mi teszi őket boldoggá? Hogyan kedveskednek másoknak? Melyek azok az apró figyelmességek,örömök, amelynek ebben a nehéz időszakban is tudnak örülni!
A kialakult helyzet miatt sajnos a 7. boldogságóránkat home office-ban kényszerültünk megvalósítani. A szülők együttműködő, lelkiismeretes munkájuknak köszönhetően több fotót is kaptunk a megvalósított feladatokról. A felajánlott tevékenységek közül több olyan visszajelzést is kaptunk, mely során megbizonyosodhattunk arról, hogy a gyerekek fejlesztésében a szülők igen együttműködőek. Az apró örömök témát igyekeztem a szülők felé oly formában közvetíteni, hogy mindezt otthoni környezetben, otthon is fellelhető eszközök segítségével tudják megvalósítani a gyerekekkel. Így apró öröm lehetett a gyerekeknek egy-egy sütemény sütése, a jó idő, buborékfújás, vagy esetleg egy nehezebb feladat megoldása stb. A várakozás apró öröme lehetett egy rózsa átszíneződésének megfigyelése, mely össze egyeztethető volt a Víz világnapjával. A fotókon is látható a gyerek boldogsága, így még ha szokatlan helyzetben is de sikeresnek érzem az e havi téma megvalósítását, és bízom benne, hogy a következő boldogságóránkat már ismét az óvodánkban tudjuk majd megtartani.
Sajnos a hónap elején kihirdetett korlátozások miatt nem tudtam az elképzeléseim és a terveim szerint megvalósítani a 7. hónap témáját, pedig már minden készen állt hozzá. Az első héten még csak ráhangolódtunk és igyekeztünk észrevenni, valamint megélni azokat az apró dolgokat, amelyek körülvesznek minket és képesek örömet okozni: kezdett éledni a természet, előbújtak a katicabogarak, a tavasz is meg-megmutatta napsugarait, a madarak is vidítani igyekeztek éneklő hangjukkal a csoportszoba ablakában, kaptam egy új papucsot, aminek a mintája vidám és a gyerekeknek nagyon tetszett. Vártuk, hogy ez az öröm beteljesedhessen, de sajnos a világ közbeszólt ismét. Így március második hetétől már nem találkoztam a „gyerekeimmel”, az ügyeleti rendet minimális létszám vette igénybe. A program javasolt játékait, a mesét és a munkafüzet feladatait, amit a következő hétre terveztem, már nem sikerült megvalósítani. Az utolsó apró öröm, amit együtt tudtunk megélni a csoportommal az utolsó napon, mikor még mindenki ott lehetett, az a nőnapi köszöntés volt. Erre az alkalomra a fiúkkal verssel és ajándékkal készültünk, a lányokkal pedig megvendégeltük a fiúkat a köszöntés után.
A terveim között az szerepel, hogyha lehet, akkor mindenképp bepótoljuk az erre a hónapra készített játékos feladatokat és két lépcsőfokot mászunk meg egyszerre áprilisban.
A gyermekek felismerjék egyes apróságok miféle boldogság források lehetnek.
Így a távoktatás időszakában a csoportomat arra bíztattam legyenek ők most Jóság-manók otthon, kis házi koboldok. Olyanok, akik a szeretteiknek valami kis aprósággal kedveskednek, mosolyt csaljanak szüleik, testvéreik arcára.
Jóság-listát is készíthettek, melyeken felsorolhatták az apró kedveskedéseiket, amivel segítették az otthoniakat, családtagjaikat.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A rendkívüli helyzet ellenére a gyerekek nagyon örültek, hogy online is folytatjuk a boldogságórákat. A havi téma is kedves volt számukra. Otthon, egyénileg elkészítették a várakat, majd megbeszéltük, milyen apró örömök érhetnek bennünket. Ezeket ötvöztem össze.
A járvány miatt március hónapban nem voltak a gyerekek az óvodában. Így a szülőket kértem meg : Kedves Szülők,
Hozzátok fordulok most segítségért, mert újra eljött a havi Boldogságóra ideje. Mivel nem járnak a gyerekek óvodába, ezért szeretnélek megkérni benneteket, hogy most ti beszélgessetek el az „Apró örömök élvezetéről”.
Mi is lehet apró öröm?
Pl. amikor megállunk és megszagolunk egy rózsát ahelyett, hogy figyelmetlenül tovább mennénk. Vagy amikor születés-, vagy névnapunk van és boldognak érezzük magunkat azért, mert a szüleink szeretnek és megajándékoznak.
Beszélhettek nekik az érzékszervekről, amelyek segítenek a kellemes érzések megismerésében.
Kérlek titeket, akinek van otthon nyomtatója, nyomtassátok ki a napocskát és színeztessétek ki a gyerekekkel. Akár színezés közben vagy már a kész rajzzal együtt fényképezzétek le a gyermeketeket és küldjétek el a facebook csoportunkba.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
Azért választottam a hónapunk mottójának azt, hogy öröm minden együtt töltött nap, mert az újra kialakult helyzet még inkább ezt az érzést váltja ki belőlünk. A hónap első boldogság óráján éppen, hogy megközelítettük a témát. Beszélgettünk, kinek mi okozza e legnagyobb örömöt az életében. A hosszúra sikeredett bevezető ráébresztett arra, hogy a kis osztályomba járó gyerekek nem igazán a mindennapokban keresik a boldogságukat, s nem mindig látják meg a legegyszerűbb dolgokat, aminek igazán örülni lehet. Épp ezért az óra második felében egy kis kézműves foglalkozás keretén belül ráébresztettem őket, hogy a természet és a benne rejlő élőlények is milyen örömeket adhatnak nekünk. Kis tavaszi virágokat és madarakat festettünk, nyírtunk, ragasztottunk. A második órára egy örömszerző sétát terveztem a településeinken belül (két település határán van az iskolánk), amely keretében gyönyörködhettünk volna a megújuló tavaszi természetben. Sajnos ezt már csak otthoni feladatként tudtam tanítványaimnak javasolni. Az elkövetkező hetekben online órákon tartottam a gyerekekkel a kapcsolatot. Feldolgoztuk A tizenkét hónap című görög népmesét, beszélgettünk az életünkben fellelhető örömforrásokról is.
A szülőket is bevontuk a foglalkozásokba. Aki szerette volna, velünk együtt hallgathatta meg a hónap dalát – Bagdi Bella: Imádok élni- és segíthetett ötletelni a gyermekének, milyen örömszerző technikákat alkalmazhatunk a mindennapokban. Hálás vagyok azokért az alkalmakért, melyeket a gyerekekkel tölthettem, ha még online formában is.