Apró örömök☺️
Apró örömök élvezete
A tanulókkal pozitív mesén keresztül beszélgettünk az apró örömeinkről, majd a belső tulajdonságainkat beszéltük meg. Kiválasztották, hogy mely tulajdonságokkal rendelkeznek már. Milyen tulajdonságok birtokában vannak, ami boldoggá teszi őket. Ezeket egy plakátra fel is helyezték.
Családi pillanatkép karantén idején, amelyre majd szívesen emlékezünk vissza.
APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE 1.
6-10 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”
Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 34. oldal csoport munka Álljunk körbe és csináljuk, amit mondok. Szorosan öleld át két kezeddel a mellkasodat és képzeld el, hogy ölelő karodon belül a tested olyan, mint egy fészek… Óvd meg ezt a meleget, hajolj előre, érezd ahogy ez a jó kis meleg átsugárzik az egész testeden, … ha jégből volnál, most elolvadnál, … most engedd a jó kis meleget a karodban, öledben, mellkasodban átélni… közben gondolj a mondókára és mondd magadban: „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok elolvadok”
3’ „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom” Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 34. oldal csoport munka Érezd ahogy kinyílsz, mint egy bimbóból a virág, mint egy tulipán (lányoknál), vagy mint kis felfedező (fiúknál), aki távcsövével észrevette, hogy soha nem látott tájakra jutott, ő a felfedező.
5’ A téma bevezetése Örömleltár készítése csoport munka Üljünk körbe! Készítsünk egy örömleltárt! Mindenki mondja el, hogy minek örült ma! Vagy, ha ma még nem okozott örömet semmi, akkor általában mi az, ami örömet szerez neked!
5’ A téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 110-111. oldala alapján az érzékszervek és örömök összekapcsolása egyéni munka Az apró örömök észrevételéhez és élvezetéhez szükségünk van az érzékszerveinkre. Melyik érzékszervünkkel tudjuk megtapasztalni a következő kellemes dolgokat? Kösd össze a szövegeket és rajzokat!
20’ Gyakorlás Örömke készítése a Boldogságórakönyv 3-6 éveseknek 160. oldala alapján csoport munka Szeretnék kérni egy önként jelentkezőt, akit körbe rajzolhatunk ezen a nagy papírlapon! Ő lesz Örömke! Találjuk ki, hogy mire van szüksége, hogy jól érezze magát. (szem, száj, fül, orr, kéz)
Miután ezt megoldottuk, most keressünk olyan dolgokat, amelyek ezekhez köthetők! Pl: száj- csokoládé, orr-anya illata
4’ A téma lezárása Bagdi Bella Imádok élni c. dalának meghallgatása zenehallgatás Hallgassuk meg Bagdi Bella Imádok élni c. dalát!
5’ A Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 165. oldala alapján meditáció Mindenki helyezkedjen el kényelmesen, ahogy jól esik! Kezdjük el az örömmeditációt!
(A Boldogságóra könyv 165. oldalának felolvasása)
APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE 2.
6-10 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom”
Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 36. oldal csoport munka „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” – magastartásba fellendített karunkat hagyjuk a gravitációs tehetetlenségnek engedve „lezuhanni”, majd visszarepítjük a magasba, és átadjuk a lendületnek, hogy az szinte magától vigye fel és le a két kart. (ez az ősi mozgatópályák által vezetett mozgás automatikusan kikapcsolja a szorongásközpontot)
5’ A téma bevezetése Örömforrások felsorolása láncszerűen, Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére 158. oldal csoport munka Gyűjtjük össze közösen, hogy a foglalkozásokon milyen apró örömforrások vesznek minket körül. Ezt láncszerűen csináljuk, mindig el kell ismételni az előttünk elhangzottakat.
17’ A téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére 110. oldal
Amit egy év adhat c. feladat csoport munka Alkossunk csoportokat az évszakoknak megfelelően. 4 csoport lesz, és mind a 4 csoportnak összefoglalót kell készítenie az év örömforrásairól. Ezt meg fogjuk osztani egymással, így ha kész vannak a csoportok, egy valaki bemutatja a többieknek.
20’ Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére 113. oldal – Apró örömök szigete feladat csoport munka Maradunk csoportokban. Tervezzük meg és rajzoljuk le az Apró örömök szigetét! Térképet fogunk készíteni, a kincses térképhez hasonlóan. Minden csoport olyat, amilyet szeretne. Ez rátok van bízva. Ha kész vagytok, egyikőtök „egy idegenvezető” bemutatja a munkátokat a többi csoportnak.
Bagdi Bella Imádok élni c. dalának meghallgatása zenehallgatás Hallgassuk közben Bagdi Bella Imádok élni c. dalát!
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Nem szerencsés, de újra online oktatásban tartjuk a boldogságórát is. Még csak elsősök a gyerekek, nekik ez az első ilyen tapasztalatuk. Az első hét még móka, újdonság, aztán egyre nehezebb, felborul a napirend, eltolódik az alvás, a felkelés, önállóan még nehéz tanulni, anya is egyre fáradtabb… Sír a kistesó, ugat a kutya, megy a tv, valakinek főzni, dolgozni is kell… Mi most a rajznál döntöttünk, örömvárat rajzoltunk. Valakinek szép színes, feliratok is díszítik, hiszen már sok betűt ismernek, másoké egyszerűbb, de örömmel készítve.
A digitális oktatás során Google Meet-en szerveztük a boldogságórát. A tanulók élvezték, hogy arról beszélhettek, amiről szerettek volna.
Feladat: Egy tárgy legszebb napja –> Válasszatok ki egy tárgyat! Képzeljétek és meséljétek el a legszebb napjának történetét!
Az osztály összes tagja választott egy tárgyat, melynek bemutatta a legszebb napját.
Eközben készítettek egy szívet, hogy óra végén egy közös képet tudjunk készíteni.
„Az apró örömök olyanok, mint az útszéli virágok. Csak azok találnak rájuk, akik igazán keresik őket!”
Ezzel az idézettel vágtunk bele a bagolyvári fiókákkal a márciusi boldogsághónapunkba. Az elején mi sem gondoltuk volna, hogy megint a feje tetejére fog állni az egész világ, s újra digitális formában tudunk csak egymással találkozni. Mégis hittel és jókedvűen vetettük bele magunkat a kihívásokba, s közösen kerestük nap-nap után az apró kis örömöket, boldogság pillanatokat. A kreatív játékos tanulás meghozta a gyümölcsét, s büszkén állíthatom, hogy a kis csipet csapat a szülőkkel karonfogva megküzdött az újabb akadállyal és az apró örömöknek hála jókedvűen és mosolyogva zártuk a boldogsághónapot. Szívből köszönöm nekik! Készítettünk repülőt, amelyre felírtuk azokat a dolgokat,amelyektől meg szeretnénk szabadulni, s jó messzire el is dobtuk. Elkészültek a boldogságvárak, s a boldogság manó képregénye is csodálatosan sikerült. A relaxációs gyakorlat után kis virágokat ábrázoltunk, s abban jelenítették meg, kinek mi a fontos, mi okoz örömet. Apró jó cselekedetekkel, kedveskedésekkel tettük szebbé ezt a hónapunkat is. Nem maradhat el egy boldogságóra sem kedvenc daluk eljátszása és éneklése nélkül, így a Repülj velem dallal szárnyaltunk tovább a következő boldogsághónapunkba. Hiszem és vallom, jobb velük a világ!