Mint minden óvodában az országban, így sajnos a pandémiás helyzet miatt a mi csoportunkban is kevés gyermekkel tudtunk tevékenykedni. Az óvodai csoportunk facebook csoportjába megosztottam a szülőkkel a program által ajánlott, illetve általam kitalált feladatokat a hónap témájával kapcsolatosan. Nagy örömmel fogadták, pozitív visszajelzések kaptunk tőlük.
A csoportunkban alapjába véve van egy egységes ünneplésünk, a „tüzijáték-taps”, hatalmas motiváló ereje van a gyerekekre nézve, szinte kiül az arcukra az őszinte öröm és boldogság, ha ezzel jutalmazzuk a cselekedeteiket. A héten közösen elkészítettük Örömkét, ötleteltünk arról, hogy miket érzékelhet az érzékszerveivel, ami boldoggá teszik. A legkiemelkedőbb ötlet az volt, hogy a fülével azt hallja, hogy azt mondják neki, hogy szeretik. Érdekes tapasztalat számomra is, hogy ahogy haladunk előre a programban, úgy egyre könnyebben azonosulnak a gyerekek az adott témával, egyre mélyebb gondolataik születnek.
Ezt követően megismerkedhettek Örömke barátjával a lassú csigával, akinek térképet rajzoltunk az óvodához, hogy szerintünk hova érdemes elnéznie, ahol biztosan valami szépséget fog látni, vagy olyat tapasztalhat, ami boldoggá fogja tenni. Közös séta alkalmával mi is lassú csigává változtunk és megfigyeltük a környezetünk által nyújtott szépségeket. A mindennapok során törekszünk arra, hogy a gyerekek nyitottak legyenek a környezet csodáira, és óvják is azokat.
Apró örömök élvezete
„A boldogság valódi titka, ha örömünket leljük a mindennapi élet apró mozzanataiban. „William Morris/
A Pandémia újabb nehézség elé állított bennünket, de ennek ellenére igyekeztünk megtalálni a mindennapjainkba a pozitívumot! Az első foglalkozásunkat ebben a hónapban még sikerült személyeskontakt mellett, ahol megnéztük A kis herceg című 2015-ös francia animációs film részletet: https://csimota.indavideo.hu/video/Kis_Herceg_2015 . A filmrészlet után átbeszéltük az ember életkori szakaszai, melyhez kapcsoltuk azt is, hogy az embert az egyes életkori szakaszokban milyen örömök érhetik! Megpróbáltuk érzékszerveinkkel megtapasztalni, összegyűjteni a számunkra legkellemesebb érzéseket, érzeteket, örömöket! A digitális oktatás alatt pedig annak is nagyon örültünk, ha sikerült egymással beszélgetnünk, élményeinket megosztanunk!
Arra a következtetésre jutottunk, hogy elmondhatatlanul boldogok vagyunk, hogy élünk és jelen pillanatban nem vagyunk betegek!
JOBB VELÜNK A VILÁG!
Az élet ismét átírta a feladat megoldását. A gyerekeknek nem okozott problémát, hogy ismét online tudtuk megoldani a feladatot. A z iskolában azon az egy-két márciusi napon megbeszéltük a hónap témáját. Az Örömvár feladat tetszett nekik, ezt választották. Megalkották otthon a gyerekek az örömváraikat, az apró örömeiket leírták és elhelyezték a váraikon. Fontos, hogy apró örömök , kis dolgok, kedvességek tegyenek bennünket boldoggá.
Landorhegyi Sportiskolai Általános Iskola
Az idén márciusban is elszakadtunk egymástól: a járványhelyzet következtében ismét digitális oktatásra váltottunk, s a bevezetett korlátozó intézkedések is nehezítették, hogy észrevegyük életünk pozitív élményeit, hogy a bennünket körülvevő bizonytalan, félelmetes, szomorú világban „élvezzük a jelen pillanatot”.
Ebben a nehéz helyzetben – lelki jóllétünk fokozása érdekében – még inkább felértékelődnek az apró örömforrások.
Vegyünk észre és értékeljünk minden apró pozitív dolgot életünkben, élvezzük az általuk nyújtott kellemes érzéseket! Ezáltal nemcsak a jelent tesszük örömtelibbé, hanem bizakodóbban, optimistán tekintünk a jövőre is. Ez volt ebben a hónapban az online tanórák és boldogságórák legfőbb hivatása.
Márai Sándor: Ajándék c. gyönyörű versét „ajándékul” küldjük:
És mégis, ma is, így is,
örökké mennyit ad az élet!
Csendesen adja, két kézzel,
a reggelt és a délutánt,
az alkonyt és a csillagokat,
a fák fülledt illatát,
a folyó zöld hullámát,
egy emberi szempár visszfényét,
a magányt és a lármát!
Mennyit ad, milyen gazdag vagyok,
minden napszakban,
minden pillanatban!
Ajándék ez,
csodálatos ajándék.
A földig hajolok,
úgy köszönöm meg.
Közös boldogságórás alkotásunk egy megosztott dokumentum révén készült.
A következő feladatot adtam a gyerekeknek:
Az elkövetkezendő hetekben készítsetek (keressetek) egy fotót (és illesszétek be ide) valakiről-valamiről, ami számotokra örömet okozott!
A feltöltött örömteli pillanatképekből született– tanítványaim segítségével – fotómontázsunk.
RM
A legapróbb öröm az egymás iránti szeretet. Nem kerül semmibe. Mégis a legnagyobb kincs az emberek, gyerekek számára.
A témáról való beszélgetés után saját maguk rajzoltak,, festettek, illetve közös kézlenyomatot készítettek.
A másik feladat az volt, hogy rajzoljanak a párok egy lapra egy szívet, ami a szeretet jelenti. Álljanak egymásnak háttal és adják át a fejük felett majd a lábuk között. Hihetetlen milyen jókedvűek lettek ettől a játéktól.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 2. osztálya
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Örömbomba
A gyerekek cédulákra írták és rajzolták az apró örömeiket. Ezután elkészítették az „örömbombákat”. Láthatóan a bomba készítése is örömet váltott ki náluk, mikor működésbe hozták az újabb öröm volt. A kilövés után, a rájuk vagy eléjük hulló cédulákat elolvasták vagy a rajzot értelmezték.
Spongyabob csoport
Batthyány Lajos Általános Iskola, Géza Fejedelem Tagiskolája, Úrhida
Sajnos, nem tudtunk most a témáról együtt beszélgetni az iskolában, de online formában sikerült megvalósítani a hónap feladatát.
Március hónap témája az apró örömök élvezete volt.
Közösen megbeszéltük a következő kérdéseket:
Vajon észreveszitek az élet adta apró örömöket? Ezektől boldogabbak leszünk az adott pillanatban és sok boldog pillanat boldog életet is eredményez.
Felidéztek boldog pillanatokat, amiket a családjaikkal és barátaikkal átéltek.
Könnyebb elmerülni a boldog pillanatokban, ha van kivel megosztani. Ehhez segíthet régi fotók nézegetése is, de a tegnapi nevetgélés is felidézhet kedves élményeket.
Felhívtam a figyelmüket arra, hogy vegyék észre a mindennapok apró örömeit: gyönyörködjenek a napfelkeltében, csodálják meg a hold előtt áthaladó felhőket, álljanak meg megillatozni egy virágot útközben, élvezzék a zenét, amit hallanak, vegyék észre, ha megdicsérik őket, ízleljék hosszan a húsleves ízét, szopogassanak el lassan egy falat csokoládét…stb.
Olyan ajándékok ezek, amelyek mellett el is rohanhatnak, mert az életük visszatérő részei, de akár tekinthetnek rájuk úgy is, mint örömforrásokra, amiktől szebbek a napjaik.
Létrehoztunk egy tantermet a Boldogságórának is, amibe beküldték azokat a rajzokat, amiken azt ábrázolták, hogy nekik mik okoznak örömet. Így sikerült elkészíteni az Örömvárunkat.
Elküldtem nekik az alábbi mesét, valamint Bagdy Bella Imádok élni c. dalát és a Mi lenne a Karácsonnyal szeretet nélkül? c. motivációs videót is. (Visszajelzéseik alapján nagyon tetszett nekik.)
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Apró örömök élvezete az óvodai bezárás alatt
Ebben a hónapban sajnos nem tarthattam meg a boldogságórát a csoportomban.
Azonban nem adtam fel, hiszen úgy gondolom, hogy a boldogságot okozó feladatokat otthon is lehet csinálni. Ebből a megfontolásból online küldtem el a boldogságóra kidolgozását a szülőknek. Szomorúan tapasztaltam, hogy nem sok visszajelzés érkezett. Többen írták, hogy képet nem küldtek a gyermekükkel átbeszélték a téma lényegét és a mesét is elmondták. Ez is több, mint a semmi.
Téma az apró örömek élvezete.
Feladatok:
• Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai
• Beszélgessenek el a szülők, hogy miért fontos az, hogy apró örömök érjenek minket
• Hallgassák meg az apró örömök élvezete hónap dalát
• Mese elmesélése: Újra együtt!
• Érzékszerves játék
• Terülj, terülj asztalkám
• Ültess el egy virágot
• Készíts el egy saját tojás fát
• Készíts egy virágot! (a virág közepében rajzolják bele, hogy ebben a nehéz helyzetben minek tudnak örülni)
• Vidám emlékekről fotók gyűjtése
• Pirinkós törpés színező
A járványhelyzetben nagy jelentősége van annak, hogy a mindennapi életünkben az apró örömök segítsenek átvészelni a nehéz helyzetet. Szerencsére a gyerekek fogékonyak az apró örömök iránt. A tanulók által kapott válaszokban is első helyen állt az egészség. De sokan ide sorolták a napsütéses tavaszi jó időt, a szabadban történő játékot, a természet újjáéledését, a húsvéti készülődést, a családi közös időtöltéseket, kedvenc háziállattal való játékot. Sőt az újbóli találkozásba vetett hit, remény és a türelmes várakozás is felsorolásra került a gyermeklelkületű tanulóinktól.