2021. március
Kisebb-nagyobb megszakításokkal lassan fél éve, hogy megkezdték gyermekeink az óvodai életet. Elég hamar kiderült, hogy szeretik a zenét, szívesen énekelnek. Januárban sikerült felújítani egy gitárt, és elkezdhettünk gitárkísérettel énekelni. Egyre több dalt ismernek, már vannak kedvencek is.
Az egyik napon hűvös, szeles idő kerekedett, nem tudtunk az udvarra menni a szokott időben, de leültünk énekelni. Két dal között volt időnk beszélgetni is: Ha most szép idő lenne, mit csinálnánk szívesen? Tudunk-e változtatni az időjáráson? Van-e mégis olyan dolog, ami jó kedvre deríthet minket?
És igen! Találtak számtalan apró dolgot, ami vidámabbá teheti a napunkat. Úgy tűnt, mintha egy másik szemüveggel nézték volna a világot! Olyan fókuszokat találtak, amire nem is gondoltam volna. Volt, aki örült annak, hogy az új pöttyös szoknyájában jöhetett oviba; hogy ma reggel kicsit később jöhetett; hogy ő választhatta ki, hogy melyik legyen a következő dal, amit elénekelünk; hogy a kiskutyája meggyógyult;
Kedvenc dalukkal, a Micimackóval zártuk a kis énekes beszélgetős együttlétünket.
Apró örömök élvezete
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 2. b osztályában a tanulók az évszakokban is felfedezték az apró örömöket okozó pillnatokat.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Sajnos ebben a hónapban újra az otthonaikban kellett megsegítwenünk a gyerekeket és családjaikat. Törekedtem folyamatosan beleszőni az ajánlás közé a Boldogságórával kapcsolatos ötleteket. Felhívni a családok figyelmét ebben a nehéz időszakban is arra,hogy miként fedezhetik fel a körülöttük lévő dolgokban eseményekben rejlő örömöt.
Bevezetés
“Napimádás”
Elméleti áttekintés (körben ülve)
Miért fokozza a boldogságot az apró örömök élvezete?
Fogadjuk magunkba a jót!
Örömnapló készítése
Óra lezárása
“Napra forgó a napraforgó”
Bevezetés
„Napimádás”
Elméleti áttekintés (körben ülve)
Miért fokozza a boldogságot az apró örömök élvezete?
Fogadjuk magunkba a jót!
Örömnapló készítése
Óra lezárása
„Napra forgó a napraforgó”
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Ezt a foglalkozást a pandémia miatti bezárás után tartottuk meg, amikor mindenki örült annak, hogy újra óvodába járhatunk. A gyerekek elmondása alapján nagyon hiányzott nekik a közösségi élet, a közös játékok, mese, rajzolás, éneklés. Így különösen örömteli időszak volt az óvoda nyitása. Nagyon sokat beszélgettünk arról, hogy a gyerekeknek mi okoz örömet: sok játék, rajzolás, fagyizás, finomakat enni, kerékpározni a családdal, kirándulni, vásárolni… Az irányított beszélgetés után meghallgattuk Bagdi Bella Imádok élni című dalát, majd elbáboztam nekik az Újra együtt című mesét.
Felelevenítettük az érzékszerveinkről tanultakat, majd elmondhatták a gyerekek, hogy melyik érzékszervüknek mi okoz örömet: ízlelésnek: finom étel, édesség, süti, csoki, szaglásnak: virág illat, finom étel illata, látásnak: a természet szépsége, virágok, madarak, izgalmas játékok látványa, mesekönyv, hallásnak: szép zene, ének hang, anya- apa hangja, és a tapintásnál pedig a kedvenc játékukat, puha ruhát, simogatást említettek.
Mi van a kendő alatt című játékkal zártuk a foglalkozást.
Lőrinci Napsugár Óvoda és Bölcsőde
„Napimádás” relaxációs gyakorlattal indítottuk a tevékenységet, majd a „Napra forgó a Napraforgó” gyakorlattal folytattuk. Mivel nagyon szeretnek táncolni a kislányok meghallgattuk B.B.: Imádok élni c. dalát, és táncoltunk rá, szabadon, vidáman, többszöri ismétléssel. Azután beszélgettünk arról, hogy mi az, amit nagyon szeretünk csinálni, mik azok amik örömet okoznak nekünk. A hónap folyamán többször is meghallgattuk az Imádok élni c. dalt. Mivel kiscsoportosak a gyerekeim, a napocskás színező folyamatosan előttük volt, és amikor kedvük támadt kiszínezhették. Ilyenkor beszélgettünk arról, hogy mi okozott örömet azon a napon. Az ügyesebb gyerekek segítettek a mókusnak megszerezni a csemegéjét is.
Felnőttként sajnos hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy az apró örömök is széppé tehetik az életünket, nem csak a nagyok. Meg kell állni, és figyelni! A témáról való beszélgetés során jó volt látni és hallani, hogy a gyerekek mennyire tudnak értékelni akár egy gombóc fagyit, vagy akár egy kis játékkal eltöltött időt. Ahogy egyre tovább és tovább boncolgattuk ezt a dolgot, közösen rádöbbentünk, hogy egy nap alatt is mennyi apró kellemes dolog teheti boldogabbá a napjainkat.
7. Közös öröm
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek tanulják meg, hogy az apró dolgoknak is lehet örülni. Ismerjék fel, hogy mi mindennek örülhetünk.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga mondókra mozgunk. A mozgást lassan végezzük, így ezzel a relaxációs gyakorlattal kezdjük a foglalkozást. Gyakran jógázunk velük, ezért szívesen végezték ezt a gyakorlatot. A gyerekek nagy örömmel végezték a feladatot, szívesen ismételték meg többször is.
Motiválás: A gyermekekkel olyan csoportról készült képeket nézegetünk, melyen mosolyognak a gyermekek. Felsorolunk közösen olyan dolgokat, amelyek mosolyra fakasztanak, amelytől szépnek tartjuk a világot.
Mesélés: Kerekerdő kalandra hív téged vers elmondása után elmeséltem, elbáboztuk a Csipi a kis cinege című, saját mesét. A gyermekek nagy figyelemmel hallgatták, majd a mese végén megbeszéltük, mennyire örültek a madárfiókák, hogx megmenekült a testvérük.
Hallásfejlesztés: Eljátszottuk közösen, hogy lefeküdtünk a szőnyegre, becsuktuk a szemünket, és figyeltünk a körülöttünk lévő zajokra! Megneveztük, miket hallottunk, amíg csukva volt a szemünk. Majd eljátszottuk a kismadárka adj egy hangot! játékot.
Beszélgetés A mese végén megbeszéltük, hogy ki, minek örült, miért érezte magát boldognak. Soroljon fel mindenki olyan dolgokat, amik örömet okoznak nekik. Majd szembe álltak a gyermekek, és mosolyra kellett fakasztaniuk társukat!
Esős nap játék! A gyermekekkel megkerestük azokat a dolgokat, amelynek esős napon is örülni lehet. Közösen építettek, közös rajzot készítettek, együtt játszottak, közösen táncoltunk egy vidám dalra. Majd hogy végre süssön a nap, megformáztuk a napot! Ezzel csalogattuk a napot!
Dramatikus játék: Ki fér bele a szívedbe játék? Minden gyermek elsorolhatta, hogy kik állnak a szívéhez a legközelebb otthon, és a csoportban.
A gyermekek szívesen vettek részt a mesében örömmel játszották el a mesébe szőtt játékokat!
Zenehallgatás alkotás közben: Megrajzoltuk Örömkezeket, melyekből közös képet készítettünk (virágok, nap, pillangó madár) mert ezeknek mindig örülünk, boldogsággal tölt el a látványuk minket. Alkotás közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Imádok élni” című dalát.
A foglalkozás végén örömölelést tartottunk, ahol az volt a játék, hogy adott idő alatt próbálj meg minél több társadat megölelni. Ezután eltáncoltuk az örömtáncot!
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy hogyan szoktak otthon örömet szerezni szüleiknek, leginkább anyukájuknak – anyák napjára hangolódva. Ezek után zenére séta során, az összetalálkozások alkalmával valami kedves gesztust tettek a másiknak. Végül együtt sütöttünk, közben pedig az 5 érzékszervünk által tapasztalt kellemes érzetekre hívtam fel a gyerekek figyelmét.