Előzmények: napirendünknek megfelelően, a reggeli beszélgetőkörrel kezdünk, ahol reggeli ima után megbeszélésre kerülnek az adott nap történései, majd képes formában kerül ismertetésre az adott napirend tevékenységrendszere.
Beszélgetünk a gyerekekkel arról, hogy mit jelent a hála, majd egy labda segítségével megbeszéljük ki miért hálás, miért mondhat köszönetet a mai nap.
A gyermekek a reggeli kört követően mosdóba mennek. Visszatérésükkor már várom őket a mese befogadására kialakított környezettel.A mese párna és mécses teremti meg a megfelelő hangulatot a tevékenység kezdeményezéséhez.
A szőnyegen való elhelyezkedést követően csengőszóval és mondókával invitálom a gyerekeket a mesehallgatásra: erdő-erdő meseerdő, benne mese, tizenkettő. Itt kopogtat most is egy, gyere gyorsan, hallgasd meg! Ezt követően elutazunk a gyermekekkel a meseerdőbe.
Ezután óvónői furulyaszót követően óvónői előadással Székely Zoltán Három pillangó című művét hallgatják meg a gyermekek
Az „Ess eső ess „ című dal közös éneklése után megbeszéljük, hogy miért örültek a pillangók a mesében, amikor kisütött a nap, majd közösen elkészítettük a mi napocskánkat.
Beszélgetünk a gyermekekkel arról, hogy mit szoktunk érezni akkor amikor valaki segít nekünk és emiatt sikerül valami. Boldogok leszünk.
Apró örömök élvezete
Előzmények: napirendünknek megfelelően, a reggeli beszélgetőkörrel kezdünk, ahol reggeli ima után megbeszélésre kerülnek az adott nap történései, majd képes formában kerül ismertetésre az adott napirend tevékenységrendszere.
Beszélgetünk a gyerekekkel arról, hogy mit jelent a hála, majd egy labda segítségével megbeszéljük ki miért hálás, miért mondhat köszönetet a mai nap.
A gyermekek a reggeli kört követően mosdóba mennek. Visszatérésükkor már várom őket a mese befogadására kialakított környezettel.A mese párna és mécses teremti meg a megfelelő hangulatot a tevékenység kezdeményezéséhez.
A szőnyegen való elhelyezkedést követően csengőszóval és mondókával invitálom a gyerekeket a mesehallgatásra: erdő-erdő meseerdő, benne mese, tizenkettő. Itt kopogtat most is egy, gyere gyorsan, hallgasd meg! Ezt követően elutazunk a gyermekekkel a meseerdőbe.
Ezután óvónői furulyaszót követően óvónői előadással Székely Zoltán Három pillangó című művét hallgatják meg a gyermekek
Az „Ess eső ess „ című dal közös éneklése után megbeszéljük, hogy miért örültek a pillangók a mesében, amikor kisütött a nap, majd közösen elkészítettük a mi napocskánkat.
Beszélgetünk a gyermekekkel arról, hogy mit szoktunk érezni akkor amikor valaki segít nekünk és emiatt sikerül valami. Boldogok leszünk.
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Annyi csoda vesz körül, csak észre kell venni. Rengeteget játszottunk az érzékszerveinkkel. Hangok, illatok, színek, ízek és tapintható dolgok vettek minket körül. Az egyik alkalommal pedig csoportokban dolgozva mindenki lerajzolhatta azt, amit a legjobban szeret a világból. Sok egyedi ötlet merült föl, amiket mások nem is mondtak, ezzel izgalmasabbá téve az órát.
Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Totyog a liba, nagy a galiba” mondókával utánozzuk a totyogó libákat. Akik ügyesek megtapsoljuk és ezzel motiváljuk a többieket a mozgásra.
Ráhangolódás:
Meghallgatjuk/elénekeljük Bagdi Bella: Imádok élni c. dalát, énekelve, szabadon mozogva.
A téma feldolgozása mesével:
Elmesélem Bezzeg Andrea: Újra együtt c. meséjét.
Jelentésteremtés:
Hasonlóak voltak egymáshoz Góliát és Pirinkó? Barátok, vagy ellenségek? Miért szerették mégis egymást? Mert sokat nevettek, vicceltek egymással, megvendégelték egymást, szerettek együtt enni, hallgatni a madarak csicsergését… Mivel vették észre az őket ért örömöket? Szem, száj, orr, fül, kéz, láb = érzékszervekkel. Amit nem hallott egyikük, azt a másikuk meghallotta, és elmondta. Amit nem látott egyikük, és a másikuk igen, azt elmondta. Tehát segítettek egymásnak. Ez jól esett a másiknak? Kedves dolog volt? Ezt hívják barátságnak. Mindig a szépet és a jót látják és hallják meg. Igyekeznek egymás kedvére tenni. Meglátni körülöttük a szép és jó dolgokat.
A foglalkozás lezárása:
Kiszínezzük az apró örömök jelét és felragasztjuk az 7. lépcsőfokra.
Reflexió
Több érzékszervi játékot is játszottunk a héten az apró örömök érzékeltetésére. Terítő alá tettem tárgyakat, melyeket tapogatással kellett kitalálni, hogy mi az? „Erre csörög a dió” c. játékot játszodtuk többször is. Hangszerek hangjait hallgattuk, esőbot, állatok hangja… Kóstolgattunk bekötött szemmel: almát, mézet, diót, sós perecet. Illatoltunk fahéjat, levendulát, narancsot. Nézegettünk képeket virágokról, állatokról, erdőkről, tengerről.
Nagyon élvezték, általában több gyereknek kellett bekötni a szemét.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Az online oktatás hosszú hónapjai után újra találkozhatott az osztály. Akkor beszéltük meg a Boldogságóra apró örömök témakörét. Napközben remek programon voltunk, és nagyon örültünk egymásnak. Erről szól a memoárokat megörökítő kollázsunk.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A fehér üröm hazánkban már a középkorban is elterjedt fűszer, és gyógynövény. Magyar népi elnevezései: bárányüröm, hegyi üröm, patikai üröm, pusztai üröm, kálvinista tapló, mesétfű. A fehér ürömről úgy tartják, hogy Artemisz Istennő ajándéka az embereknek. Az üröm egy erős illatú, pollenben gazdag növénynemzetség neve. Pollenje az egyik legerősebb allergén. Kevesebb pollent termel, mint a parlagfű, és azzal ellentétben nem képes kaszálás után további virágzásra. Az elterjedtebb fekete ürömhöz hasonlóan fűszernövényként használatos. A fészkesvirágzatúak családjába tartozik, évelő növény. Minden része illatos, és keserű ízű. Napos, száraz helyeken gyakori, főleg a dombvidékeken, utak mentén, kerítések mellett, emberi települések közelében, köves területeken.
Hatóanyagai: Aromás, keserűanyag-tartalmú drogként étvágytalanság esetén használják felnőtteknél. Illetve étvágyjavító hatása miatt a lábadozók gyógynövényeként is számon tartják. A növényben még található kálium, B6- és C-vitamin is.
Hatásai: A belőle nyert illóolaj görcsoldó, bélféregűző, gyógyszerek egyik alapanyaga. Külsőleg reuma elleni készítményekben használják. Gyomor-, és bélfekélyben szenvedő betegeknél káros hatású. Nagyobb adagban mérgezés léphet fel, melynek tünetei: hányás, erős hasmenés, vizelet-visszatartás, eszméletvesztés, görcsök. Teája hányingercsillapító, lázcsökkentő hatású.
Érdemes megismerni, és észrevenni a természet ajándékait! Milyen örömöt tud okozni, ha egy betegség esetén nem kell szintetikusan előállított gyógyszereket szednünk, hanem gyógyírra lelhetünk egy gyógynövényben!
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A fehér üröm (Artemisia absinthium) az őszirózsafélék családjába tartozó gyógynövény és fűszernövény. A régebbi korokban meg voltak róla győződve, hogy ez a növény Artemisz istennő ajándéka, erre utalhat a gyógynövény neve is. Hazánkban elterjedt elnevezései: patikai üröm, mesétfű, bárányüröm, hegyi üröm vagy pusztai üröm. Mind ízében, mind illatában nagyon hasonlít a citromra, és ez a hasonlóság még a kesernyés ízvilágában is megnyilvánul. A gyógynövény hatóanyagai többek között az illóolaj, a keserűanyag, a gyanta, a cseranyag, de található benne kálium, B6- és C-vitamin is. A fehér üröm ismeretes étvágygerjesztő, görcsoldó, láz- és hányingercsillapító hatásáról. Használatával javul az emésztés, csökken a puffadás. A benne található keserűanyagnak köszönhetően a gyomor- és béltraktus megbetegedései, hasmenés és gyomorhurut esetén is lehetséges használni, de egyes májbetegségeknél illetve epevezeték-betegségnél is nagy hasznát vehetjük.
Vegyük észre, milyen csodálatos is a természet!
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A digitális oktatás bevezetése miatt, márciusi boldogság óránkat online felületen keresztül tartottuk meg. A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1. a osztályos tanulói otthoni feladatul 1-1 rajz készítését kapták. Azt kellett ábrázolni, hogy a mindennapjaikban mi vidítja fel őket, mi okoz örömet. Pankának a tengeri malaca, Zsófinak egy fagyi jelenti ezt az apró örömöt.
Csoportunkban gyakran merül fel az anyagiasság kérdése. Kinek milyen a telefonja? Melyik most a legmenőbb játék? Melyik a legdivatosabb cipő? Stb.
Ilyenkor mindig elmondom, hogy nagyon jó dolog, hogy a szüleik meg tudják ezeket vásárolni nekik, és hogy ez az „adás” a szülőknek bizonyára nagy örömet is jelent, hiszen boldoggá teszik vele gyermeküket. Elmondom, hogy nem pénz és különleges alkalom kell ahhoz, hogy boldogok legyünk. Aki képes arra, hogy az adott pillanatot megélje, és örömként fogja fel, annak a kezében van a kulcs a boldogsághoz. Talán nem is tudjuk, hogy micsoda öröm az ami, éppen történik velünk, csak amikor már vége van a pillanatnak.
Az egyik ilyen beszélgetésen, amikor megkérdeztem, mi az az apró öröm most ebben a pillanatban, ami boldoggá tesz, az alábbi válaszok érkeztek:
„Jó idő van, mehetünk focizni.”
„A kedvenc számom szólt reggel, és arra lépkedtem, tökre feldobódtam.”
„Megmutattam a tiktok-videómat T. néninek, és nagyon tetszett neki.”
„Anya nagyon boldog volt, hogy ma felkeltem időben. Büszke vagyok magamra!”
„Ma a természet órán, az elején, rólunk mutatott fényképet az erdőből, na az nagyon tetszett! A kedvenc fámon ültem.”
Azt hiszem, az óra célkitűzése aznap elérte a célját.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Boldogságóra – 2021
május
“Abban a pillanatban, amikor valaki figyelmet szentel valaminek, legyen az akár egy fűszál, a dolog maga rejtélyes, bámulatos, leírhatatlanul pompás világgá változik.” Henry Miller
Téma: Mindig találok valamit, aminek örülhetek – Apró örömök élvezete
Osztály: Második osztály
Tanító: Urban Klára
Relaxációs gyakorlattal kezdjük az órát: “Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”
Éneklés: ,,Imádok élni”
Beszélgetés: A gyermekek beszéltek arról, hogy a mindennapi életben milyen apró örömforrások veszik őket körül. Meséltek az örömeikről. Vannak, akik könnyen észreveszik maguk körül az örömöt adó dolgokat, vannak, akik egyáltalán nem. Erről a két embertípusról szól a következő mese.
Mese: A tizenkét hónap című Görög népmese felolvasása. A mese tanulsága az, hogy mindegyik hónap, évszak gyönyörű, ezért a gyermekeknek nyugodtan lehet egy kedvesebb közülük. Bemutatják, hogy mit szeretnek az általuk választott évszakban csinálni.
Csoportmunka: összefoglaló készítése egy év örömforrásairól.
Az apró örömöket érzékszerveink segítségével tudjuk megtapasztalni:
Szem – a napfelkelte ragyogása
Bőr – egy cica bársonyos szőre
Fül – madárdal
Orr – mézeskalács illata
Nyelv – a vaníliafagyi íze
Apró örömök szigete – csoportmunka
A csoportok megtervezik és lerajzolják Az apró örömök szigetét!
Térképet készítenek, majd bemutatják egymásnak a munkáikat.
Nyelvtörők tanulása
A tiktak titka a taktika.
A csetneki csikós itat a Tiszán, sárga cserép csengő cseng a csetneki csikós csikaja nyakán.
Szólások, közmondások megbeszélése
A kecske is jóllakik, a káposzta is megmarad.
Kerülgeti, mint macska a forró kását.
Ne igyál előre a medve bőrére.
Több nap, mint kolbász.
Az óra lezárása: a tanulók megfogalmazták és szívecskékre felírták, hogy miért érdemes az apró örömökre nyitottá válniuk ( 3 ok, amiért érdemes figyelnem az apró örömökre,….)
Mindenben találhatunk apró örömöt, amit teszünk, akármilyen egyhangú vagy fárasztó is legyen.
Akik élvezni tudják az adott pillanatot, azoknak nagyobb az önbizalma, elégedettebbek és nagy valószínűséggel optimisták, akik élvezik a jó érzéseket.
Ha az apró örömökre odafigyelünk, milyen sok okunk van a boldogságra.
Urban Klára
tanítónő