Vírus van, ezt mindannyian tudjuk. A mi gyermekeink ebből a nehéz időszakból, annyit érzékelnek, hogy nincs iskola. Nehezen vészelték át otthon az online időszakot. Mert számukra az a természetes, ha iskolában vannak, ahol hasonló képességű társaikkal tevékenykednek együtt a mindennapok során. Mert jó együtt lenni, mert számukra fontos az állandóság, a biztonságos, megszokott környezet, a napirend, a társak, felnőttek közege.
Mindennap van egy- egy apró öröm, aminek örülnek. Elmaradhatatlan a napi ölelés, amely a szeretnyelvük, hiszen mindenki számára egyértelmű és érthető. Az ölelés a legcsendesebb és legszebb módja annak, hogy kifejezzük: fontos vagy nekem. Az ölelés a szeretet hangtalan pecsétje, üzenete félreérthetetlen és mindig gyógyító testnek és léleknek egyaránt. Mindennapi apró öröm számukra az is, ha társaikkal együtt tapasztalhatják meg, hogyan növekszik a zöldborsó, amit együtt ültettek és locsolgatnak lelkiismeretesen. De nagy öröm, ha segédeszközzel ugyan, de egyedül sikerül összehajtogatni egy ruhadarabot. Mert az értelmileg akadályozott gyermekeknél minden apró öröm, egy kis fejlődést, előrelépést jelent. A sikerélmény, dicséret hatására pedig újabb erőt, motivációt, szárnyakat kapnak a folytatáshoz.
Gyógypedagógusként nekem is mindennapi öröm látni sugárzó arcukat, mosolyukat, hogy kedvelik, elfogadják egymást és boldogok. Apró lépésekben haladunk előre, a manipulatív tevékenységek során. S mi, akik nap mint nap ezekkel a kis csodás emberkékkel vagyunk tudjuk: a tanmenetben foglaltak csak irányt mutatnak nekünk, az igazán fontos, hogy boldogok legyenek és szeretetben töltsék az iskolában mindennapjaikat.
Apró örömök élvezete
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Megtanultunk mindennek örülni!
A foglalkozás kezdetén kóstoltak, ízleltek a gyerekek. A kóstolás után különféle hangokat hallgattak. Az érzékszervek megismerésére, tudatosítására építettem fel a tevékenységeket. Ezután megnézték az elmúlt farsangról készült képeket, megnéztük, milyen vidámak, mosolygósak, jókedvűek voltak, s átbeszéltük, minek örültek leginkább. S végül meghallgattuk a de szép az élet kezdetű dalt, Bagdi Bellától.
Ezt a témát is mese segítségével dolgoztuk fel. Csengettyűszóra és versikével hívogattam mesehallgatásra őket. Meghallgatták az Újra együtt című történetet. Az ajánlott kérdések segítségével beszélgettünk a témáról. Színezhetett, akinek kedve volt, differenciáltan a nagyobbak, ügyesebbek labirintus feladatot kaptak a munkafüzetből. A foglalkozást a Mi van a kendő alatt? játékkal zártuk.
A téma feldolgozását a munkafüzetben (51-53. o. és 54. o.) található érzékszervekhez kapcsolódó feladattal vezettem be, illetve a másik feladatban segíteni kellett megtalálni a mókusnak az eleségéhez vezető utat. A gyerekek örömmel színezgettek, végezték a feladatokat.
A délelőtt folyamán kicsit később pedig elmeséltem nekik a témához kapcsolódó mesét is, ami nagyon tanulságos volt. A gyermekek a mesét követő beszélgetés során meglátásaikkal, érzéseikkel gazdagították a beszélgetést, a témát egyaránt.
Plakát készítése szövegbuborékokkal név nélkül arról, hogy mi okozott örömet az utóbbi időben. Közös beszélgetés, kitalálni, melyiket ki írhatta.
A pandémiás időszakban kevesen jártak óvodába, egy ideig teljesen zárva voltunk .Ezért két témakört egyszerre dolgoztunk fel akkor, amikor újra együtt lehettünk, és a kolléganőmmel együtt dolgoztunk a gyerekekkel.
A foglalkozást az év során készült képek nézegetésével kezdtük, próbáltuk felidézni, hogy mi csalt mosolyt az arcokra. A nagyok már jól emlékeztek és jó humorérzékkel elevenítették fel az eseményeket. Pirinkó és Góliát meséjének meghallgatása után, mivel éppen a hideg tavaszi napokat éltük az esős napok örömeivel foglalkoztunk.
Éneklés után áttértünk a megbocsátás témájára. A kire haragszol? kérdésre meglepően sok válasz érkezett, felszínre kerültek az apró sérelmek, akár rég hordozott problémák is. Ennél jóval nehezebbnek bizonyult a „Varázsszavak” játéka. A „Jön a zombi” c. játékot viszont nagyon élvezték. Még napokig játszották, mostanában is gyakran előkerül ez a játék. A foglakozást Bagdi Bella dalával zártuk.
Reméljük, hogy jövőre már nem fogja gátolni az együttlétünket a vírus, és alaposabban körbe tudjuk majd járni a témákat.
A hosszú , kényszerú szünet után végre megint együtta feketerigó csoport. Igy tudtuk folytatni a boldogság programunkat az apró örömök témakőrrel.
A hetet mint mindig a mesével kezdtük, miután relaxáltunk és táncoltunk a zenénkre. A gyerekek nagyon jól megértettéka mese lényegét, mik is azok a mindennapi boldogság percek a mindennapjaikban.Mi van a kendő alatt, játékkal zártuk le a foglalkozást.
A kovetkező napon három csoportban rajzoltonk le egy-egy gyereket, majd kiszineztük , végül képek segitségével beszélgettünk az élvezeti örömökről, majd kiszineztük és felragasztottuk a jeleket a Boldogság várunk hetedik lépcsőfokára.
A z egész hetünket végig kisérte az érzékszerveink járék, amit szivesen játszottak a gyerekek a szabad játékidőben is
Plakát készítése arról, hogy mi okozott örömet az utóbbi időben. Közös beszélgetés, kitalálni, melyiket ki írhatta.
Hatos Ferenc Általános Iskola és AMI
1. APRÓ ÖRÖMÖK MINDEN ÉVSZAKBAN S EGÉSZ ÉVBEN.
2. MEGERŐSÍTÉSEK A „POZITÍV GYEREK VAGYOK” KÁRTYÁKKAL.
3.APRÓ ÖRÖMÖK SZIGETÉNEK VIRÁGAI.
4. VIRÁGOK MEGTERVEZÉSE ÉS MEGALKOTÁSA.