Márciusban az apró örömökkel foglalkoztunk a 9.A. osztállyal. Beszélgetést indítottam, és arra voltam kíváncsi, hogy szoktak-e a tanulók másokat apróságokkal megajándékozni és szoktak-e ajándékokat kapni? Miért fontos ez? A tanulók az ajándékok, meglepetések hallatán először fizikális dolgokat értettek. Elmondták, hogy ritkán szoktak másnak venni ajándékokat, de ha ők kapnak, annak általában nagyon örülnek. Kértem őket arra is, hogy próbáljanak olyan ajándékokra is gondolni, amit a tetteink vagy cselekedeteink fejeznek ki elsősorban. Itt már jobb volt az arány, mert a tanulók igen nagy százaléka szokott kedveskedni tettekkel, odafigyeléssel másoknak, és nekik is szoktak apró örömöket okozni. Azért tartják fontosnak ezeket a dolgokat, mert ezzel még jobban ki tudják fejezni figyelmüket, szeretetüket, elköteleződésüket a másik iránt.
Egy feladatot csináltunk meg: a „Dallista”. A tanulóknak nagyon tetszett a feladat, örültek, hogy használhatták a telefonjukat, és hallgathattak örömről szóló zenéket. Kiscsoportokban dolgoztak, majd összeállítottuk az osztály slágerlistáját.
Apró örömök élvezete
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A Boldogságórán megismertük a verset, majd átgondolva megjelenítettük a plakáton a számunkra fontos Apró örömöket.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A Boldogságórán megismertük a verset, majd átgondolva megjelenítettük a plakáton a számunkra fontos Apró örömöket.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A Boldogságórán megismertük a verset, majd átgondolva megjelenítettük a plakáton a számunkra fontos Apró örömöket.
Összegyűjtöttük, hogy bennünket milyen apró örömök tudnak feltölteni.
Az apró örömök témakörben én a természet ébredését, a rügyezést és hajtatást kötöttem össze a boldogságórák e havi témájával, az apró örömökkel kapcsolatosan.
A feladat az volt, hogy egy üvegbe rakjanak papírtörlőt és a babokat. Ezt minden nap vízzel sprickeltük. Valójában amikor az első csírák megjelentek, az volt az igazi öröm. Rávezettem őket arra, hogy nem csak a nagy dolgoknak kell és lehet örülni, hanem a pici, apróknak is. A gyerekek nagyon élvezték azt, hogy gondoskodhatnak a babjukról és mindennap izgatottan várták, hogy a csírák megjelenjenek. A hét végén hazavihették az üvegeket, így nagy volt az öröm, hogy anyunak, apunak megmutathatták, hogy miről is gondoskodtak egész héten.
Az „apró örömök élvezete” hónap keretén belül a gyermekekkel olyan pillanatokat gyűjtöttünk össze, amelyek örömöt okoznak nekünk a mindennapok során.
Ezt követően minden tanuló kapott egy szövegbuborékot, amelyben írásban is rögzítettünk egy-egy ilyen momentumot. A plakátkészítést a megfelelő idézet kiválasztása előzte meg, ez lett a közös alkotásunk fő eleme. Majd szimbólumokat, vidám kis ábrákat kerestünk, amely még inkább színesítette a művünket. Végül egy olyan szövegbuborékot is készítettünk, ahol a tanulóknak mondatokat kellett kiegészíteniük (Boldoggá tesz, ha…; Mosolyt csal az arcomra, amikor… stb.), majd kis illusztrációt is készítettek hozzá. Boldogságóránk lezárásaként pedig összeállítottuk a plakátot a különböző elemekből és elhelyeztük a teremben egy jól látható helyen, így a tanulók akkor is emlékezhetnek az apró örömökre, ha esetlegesen rosszabb napjuk van.
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A hónap témája az Apró örömök élvezete, ezt a foglalkozást, most a tornateremben valósítottuk meg. Az órát ritmusjátékkal kezdtük, ami, már örömet csalt a gyerekek arcára. Ezután páros feladatok következtek. A gyerekek nagyon jól szórakoztak ezeken a játékos feladatokon. Majd az egész osztálynak együtt kellett szökdelni a karikákban, ami nehéz feladat volt, hogy felvegyék egymás ritmusát. Többszöri próbálkozás után végül sikerült.
Ezután elkészítettük az osztály örömfáját, ahol minden pillangó a gyerekek 1-1 örömét jelképezi. Volt, aki annak örült, hogy apukájával jöhetett reggel iskolába, volt, aki annak, hogy segített megtalálni a szomszéd elveszett kutyáját.
Ezeken a feladatokon keresztül megtanultuk, hogy az élet apró dolgainak is lehet örülni!
Az 1. Boldogságórát ebben a hónapban március 8-án tartottuk. Az órát Donászy Magda: Hóvirág című versével indítottuk.
–Hóvirágom, virágom, mi újság a világon? –Véget ért a hosszú tél, simogat az enyhe szél, melegebben süt a nap, újra szalad a patak. Hallottam a cinegék kikeleti énekét, tavasz jár a határon. –Ó, be szép ez virágom! Nekünk is nagyon sok örömöt adott e reményt hozó parányi kisvirág. Megcsodáltuk az emeletes házak előtt hófehér harangocskáját séták alkalmával. Rajzórán megfestettük a virágokat. A fiúk Nőnap alkalmából felköszöntötték a kislányokat a tavasz kedves virágjaival: árvácskával és nárcisszal. A tanító néniknek kankalinnal kedveskedtek.
Tovább folytattuk az órát. Daloltunk az őzikéknek, és próbáltuk őket kicsalogatni a mezőre. Elénekeltük a Tavaszi szél vizet áraszt című népdalt, amit nagyon sokszor kérnek a gyerekek. A furulyaszóval kísért változatot szeretik a legjobban. Örömöt okoz nekik ez a dal. Ezután következett a várva várt mese. A kert legszebb virágairól meséltem.
Minden virág tudni akarta, ki is a legszebb a virágoskertben. A vörös rózsák magukat tartották a legszebbnek, mert bársonyos szirmaikat hamar kibontják a szikrázó napsütésben. A százszorszépek magukról zengtek ódákat, mert egész nyáron kedvesen virítanak. A nagy sárga krizantémok akartak az elsők lenni. Ők ősszel is pompáznak a kertekben, utolsó reménysugárt adva ezzel az embereknek. Egy nap betoppant a kertész a kis kertbe. A virágok kihúzták magukat, csillogtatták szirmaikat. A kertész meglátta őket, boldogan mosolygott, és ezt mondta: -Milyen szép virágjaim vannak, együtt gyönyörűek. Egy nagy vázába tette őket az asztal közepére, majd azt mondta: -Csodaszép virágcsokrom van. Így együtt a legszebbek.
Ezek a kedves virágok mennyi örömöt okoztak már nekünk is az osztályban. Az élet szépségét, a reményt hirdetik. Tündérlánykák kacaját hordozzák, és ezt mindannyian érezzük valahol legbelül.
A tanóra végét örömmeditációval zártuk. -Hunyd be a szemedet! Gondolatban elröpülünk a kertész csodakertjébe, oda, ahol önfeledt vidámak voltunk. Emlékezzünk vissza az örömökre, ami bennünket ért. Emlékszel? A hűvös reggeli harmat megcsillan a pókhálón. A harangvirág giling-galangszója messzire hallatszik, a gyöngyvirág csengettyűi finoman csilingelnek. A viola fűszeres illata kóricál a levegőben, a pitypang apró bóbitái szárnyra kapnak a napsütésben. És ott van a zsindelyes házikó az ablakában sok-sok muskátlival. Az udvar közepén virágzik a hatalmas cseresznyefa, amit a méhecskék döngicsélnek körül. A katicabogarak a szirmokon hintáznak, és ha elfáradnak, a fatörzsön üldögélnek. És halljuk a zöld ruhás tündérke hangját, mely olyan, mint a patak csobogása. Szórja-szórja a szépséget és a boldogságot a pompázó virágoknak. Köszönöm, hogy velem utaztál ebbe a meseszép világba. Szeretném, ha a pillanatok varázsát sokáig megőriznéd. Ültesd el ezeket a parányi csillagokat szívedben! Legyen veled minden nap.
Rajzórán megrajzoltuk a kertész kis kertjét a tarka virágokkal, akik színesre festik a nevető földet. Meghívtuk magunkhoz vendégségbe a kertészt a virágokkal együtt. Mi is ünneplőbe öltöztettük a szívünket. Megterveztük a virágok ruháját. Megbeszéltük, hogy miért ez illik hozzájuk. Választottunk magunknak kedvenc virágot. A rajzórát Bagdi Bella: Imádok élni című dalával zártuk.
A 2. Boldogságórát a március 15-ei ünnephez kötöttük. Megterveztük közösen az ünnepi ajtódíszünket, és el is készítettük. Meghallgattuk és megnéztük a Kolompos együttes Jönnek a huszárok koncert részletét. Énekeltünk és táncoltunk az együttessel. A mi osztályunkban is sok ügyes néptáncos tanuló van. Alaplépéseket, egyszerű motívumokat tanítottak a dalokra a többieknek. Elszavaltuk Hétvári Andrea Szép zászlónk című versét. A Kis Kata Zenekar Magyar vagyok című dala megdobogtatta mindannyiunk szívét. Együtt énekeltünk az énekessel: Együtt dobban a szív, s benne dobban a szó. Magyarnak lenni, igenis jó!
A Boldogságórák alkalmával csodálatos pillanatokat éltem meg ezekkel a gyerekekkel. Szeptember óta nagyon sokszor érezzük, hogy a mi kis első osztályunkba is ellátogatott az öröm és a boldogság. Hol rövidebb, hol hosszabb időre. Van úgy, hogy csak odaköszön, de mindig jelen van!
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A foglalkozást a gyermekek számára annyira kedvelt esőtánccal kezdtük. Beszélgettünk a tavaszról, a nyíló virágokról, a napsütésről, majd megnéztük, Bartos Erika Bogyó és Babóca: Hónapok – Március meséjét. A mese végén a hónap dalára táncra perdültünk, gurultunk a csoportszoba szőnyegén. Elképzeltük, hogy önfeledten játszunk a domboldalon. A foglalkozást színezéssel zártuk.