Elsőseim pillangója, igaz nem fán, de az öröm lista ott van!
Apró örömök élvezete
Szent István Király Általános Iskola
Elsőseim pillangója, igaz nem fán, de az öröm lista ott van!
Szent István Király Általános Iskola
Elsőseim pillangója, igaz nem fán, de az öröm lista ott van!
Szent István Király Általános Iskola
Elsőseim pillangója, igaz nem fán, de az öröm lista ott van!
A gyermekek èlveztèk a tevèkenysègek, örömteli pilkanatokat èltek àt egyenkènt s közösen is. A relaxàciós gyakirlat nagyon tetszett szamukra, felfedeztek egy új mozgàslehetôsèget, amire kèpesek. A közös ènek, tànc ( Bagdi Bella: Imàdok èlni ) mindig jó èrzeteket szabadít fel bennük. Az èrzèkszerveinkkel tapasztalható apró örömök jàtèk egy nagy „kalandtúra” lett. Mi lehet a lepel alatt s milyen örömet is okozhat? Felelevenítettük korabbi pillanatainkat fotók nèzegetèsèvel. Megismerkedtünk az apró örömök jelèvel, s szinezhettèk az èrzèkszervekhez tàrsítható elemeket. Óvodàs tàrsaiknak is örömet okoztak egy nagy ölelèssel, melyeket mindig mosolygó arcokkal jutalmaztak.
I. A hónap dalát meghallgatjuk és ringatózunk rá.
II. Párban mozgás
III. Mesefeldolgozás
IV. Szivárvány alatt átbújás és az örömforrás megfogalmazása.
V. Örömfa készítése csoportokban. Pillangók nyírása.
VI. Zárókör. Beszélgetés arról, hogy miben segítenek az apró örömök.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Igazán örömteli volt ebben a hónapban (is) a boldogságóra. Igaz, a márciusi témát nem volt nehéz az ovisaimmal megértetni, nagyon könnyen tudtak válaszolni arra a kérdésre, mi okoz nekik örömöt a mindennapokban. Azt is mondtam nekik, hogy fontos ezeket a kis apró örömöket észrevenni akkor is, amikor épp nem boldogságórázunk. A téma bevezető beszélgetés után kicsit az érzékszervekkel is játszottunk, havi feladatnak pedig a lufis játékot választottam. Óriási sikert aratott! Szerintem ezt a képek is visszaadják 🙂 Felhívtam a figyelmüket, hogy több érzékszervünket is használjuk ahhoz, hogy kitalálják miket rejtenek a lufik. Utána, amikor párosítani kellett őket szintén nagy volt az öröm, mikor sikerült kitalálniuk a párokat. A munkafüzetet is igénybe vettük a témafeldolgozáshoz. A havi vers után elolvastam nekik a hónap meséjét melyet utána közösen feldolgoztunk. Egy másik ajánlott mesét is feldolgoztunk, a Bogyó és Babóca Március havi meséjét, ami után a meséhez tartozó színezőt is kaptak. A szép színezők elkészülése közben pedig meghallgattuk Bagdi Bella Imádok élni című dalát. Vidám napokat éltünk meg közösen, várjuk a következő boldogságórát, mert jobb veled a világ! 🙂
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Ezen az órán az aktualitások megbeszélése után kitértünk napjaink eseményeire is és elsősorban a gyerekek hogylétéről volt szó. nem erőltettem konkrét feladatokat, hiszen a beszélgetésen volt a hangsúly. az óra vége felé megkértem őket, hogy írjanak fel receptre bármit, ami szerintük segíti a mindennapok örömeit megélni, illetve segít a nehézségeket, bizonytalanságokat átvészelni. Ezekből a kis papírokból mindenki húzott egyet és megbeszéltük, hogy ki hogyan látja a kapott receptet.
A csoport napirendjének megfelelően a napunkat az asztalnál kezdjük.
Óvőnői kezdeményezés-közös éneklés: dombon törik a diót, ki játszik ilyet.
A csoportösszevonást követően a csoportok gyermekei együtt pakolják el a játékokat, majd sorakoznak mosdózáshoz. A mosdóhasználatot követően a gyermekek mindig asztalhoz ülnek, ekkor kerül sor a jelenlegi helyzet miatt a kézfertőtlenítésre ezt követően pedig a reggeli beszélgetőkörre, amelyre mondókával és dallal hívogatom a gyermekeket.
Ezután a reggeli beszélgetőkörünkre kerül sor, ahol már bevezetésre kerül az apró örömök téma is. A reggeli beszélgetőkörünk során differenciált segítségnyújtással, a jelek, a nevek, a család témakör, és a napi aktualitások, mint az időjárás, napok, aktuális napszak illetve évszak és jelenlegi téma kerülnek megbeszélésre. Ezeket a témákat lazán, babzsákos beszélő módszerrel- az válaszol akinek dobjuk a babzsákot-, a gyermekek egymást kérdezve mondhatják el . Később, a simogató mondókával indítjuk tovább tevékenységünket.
„Jó reggelt Szitakötők”
„Van valami, amit nagyon szeretne kimondani a szám és megmutatni a kezem. Szabad? Kíváncsi vagyok mi lehet az! Ti is?” Simogató mondóka!
Tevékenységünket a reggeli imával és reggeli dalunkkal folytatjuk
A reggeli beszélgetőkört minden nap a csoport rendjéhez alkalmazkodva játékos csoportszámlálással kezdjük, ahol megbeszéljük a gyermekekkel egy jellel ellátott tábla segítségével kinek mi a jele, hogy hívják, hogy hívják a legfontosabb családtagjait, hol lakik, hány éves , mikor van a születésnapja, milyen most a kedve, illetve esetleg még azt is, melyik intézmény tanulója lesz a következő tanévben.
A beszélgetőkörünket a napi aktualitásokkal folytatjuk. A gyermekek egyéni sajátosságai és képességei szerint kerül sor minden téma felvetésére és a segítségnyújtásra is egyaránt.
Milyen nap van ma, a kisebbeknek mozgásos mondókával segítve, a nagyobbaknak pedig felsorolással és a mondókának megfelelő képekkel ellátott táblánkkal.
Majd megbeszéljük milyen kint az időjárás , hogy milyen napszak van. Ezeket a gyermekek a csoport tábláink választhatják ki, egyenként egyéni válaszadás és szerepeltetés eszközével.
Beszélgetés az évszakról
Az apró örömök téma bevezetése a tavasz jelenségeinek összekapcsolásával.
„Ti örültetek valaminek ma? Meséljétek el röviden „
„Miért jó ha tudunk a kis dolgoknak is örülni?”
A saját történetek mesélése mindig óriási öröm a gyermekeknek, így pedig élményközpontúvá tesszük a témabevezetést is.
tevékenység részleges lezárása átvezetés a tízóraiba
Tevékenység értékelése átvezetés a tízóraiba, felkészítés a következő tevékenységre:
„ Tízórai után pedig várnak minket még apró örömök, én nagyon kíváncsi vagyok, remélem Ti is! Most pedig sorakozzunk mosdózáshoz”
Tízórai
A tízórait követően mosdózás
motiváció
A gyermekek a mosdózást követően a terembe érkeznek, ahol a szőnyegen várom őket, a mesepárnával a szőnyeg közepén. Majd dallal hívogatom őket a szőnyegre: Ki játszik ilyet? Majd megmondom milyet…
„ Gyertek gyerekek, üljünk körbe! Úgy, hogy összeérjen a combunk és a tenyerünk a másik térdén legyen, mint egy szoros kör. Mondjuk el a reggel tanult mondókát és óvatosan a hozzá tartozó mozgást mutassuk a balra ülő térdén . Melyik a bal kezed? Mutasd”
Simogató mondóka
„Gyerekek! Milyen érzés ha valaki megsimogat minket? Ez is lehet egy apró öröm? Egy érintés egy ölelés egy kedves szó? „
„Na de gyerekek! Mi az az érintés? Játsszunk egy ilyen kitalálós-érintős játékot?”
Találd ki mit érintesz !
Tálban lévő dolgok érintése csukott szemmel, majd tulajdonságaik megbeszélése :
( fű, levél, víz, föld )
„Érintett tárgyak-tavasz összekapcsolása: mi történik a természettel tavasszal? Menjünk sorba , tálanként! A levél legyen az utolsó”
„ Gyerekek! Tudnak ezek örömet okozni nekünk ? „ beszélgetés az apró örömökről!
Átvezetés a mese tevékenységbe
„Ismerünk mi másmilyen levelet is? olyat is amit a postás hoz? Ildikó!Nekünk nem hozott semmit a postás?”
Boríték kinyitása: kép a meséről : utazás meseországba
Óvónői meseszó : Bezzeg Andrea : újra együtt
g) tevékenység befejezése:
Tevékenység értékelése, néhány kérdés , élmény megbeszélése a meséről
1.Milyen állatot ismersz aki lakhatna termeténél fogva Góliát házában?
2.Hogy segíthetünk azoknak, akiknek valamilyen érzékszervük nem úgy működik ,mint nekünk?
3.Mi kerülne a szépen megterített asztalra?
Tevékenység értékelése: dicséret, lehetőség az élmények megosztására kötetlen formában
Tevékenység lezárása, visszavezetés:
„Gyerekek, nagyon ügyesek voltatok! Jobbnál-jobb ötleteket hallottunk itt, hogy mi kerülne az asztalra. Lenne kedve valakinek meg is főzni ezeket? Én pedig hoztam nektek a saját kedvenc egészséges menümből. Banán, répa és alma! Akinek van kedve, várom majd az asztalnál, hogy megkóstoljuk , illetve hogy megnézzük mi nem volt a mi zöldségeinken és gyümölcseinken!”
Napunkat egy sétával zártuk, ahol szerencsénk volt látni egy mókust. Ez óriási örömöt okozott a gyermekeknek, így másnap készítettünk valamit, ami az apró örömünkre emlékeztetett, egy mókus fejdíszt.
Hiszen az apró örömök emléke is igazi erő.
Az első tavaszi hónapban igazán könnyű felfedezni az élet adta apró örömöket.
Nyílnak a virágok, madárcsicsergésre ébredünk, stb.
Átbeszéltük, hogyan tudunk picit tudatosabban figyelni az apró örömökre, minden érzékszervünket bevetve.
Ahogy ősszel, most is tettünk a közeli parkba egy sétát, csak most a tavasz csodáit kutatva.
Elindítottunk egy 1 hetes játékot: minden nap húznak egy érzékszervet és így próbálják meg felfedezni a nap adta örömöket.
Egyik rajzórán pedig lerajzoltuk, ki milyen apró csodát fedezett fel aznap a „kihúzott” érzékszerve segítségével.