Március hónapban az apró örömök élvezetét ízlelgettük a Napvirág kiscsoportban. Az égig érő fa vagyok relaxációs gyakorlattal kezdtük a foglalkozást. A csoport varázs zenéjével és varázs kendőjével elutaztunk a Varázserdőbe. Ott különféle szép és illatos virágokat találtunk. Találkoztunk katicabogárral, varjúval, kacsával. Énekeltünk, mondókáztunk, rácsodálkoztunk a képzeletbeli erdő hangjára, illatára, látványára. Majd kimentünk a képzeletbeli tó partjára, ahol megtaláltuk a saját jellel ellátott „örömkavicsot”. Beletettük egyesével az „Öröm kosárba” és mindenki elmondhatta, hogy mi az, aminek örülni tud. Születtek nagyon választékos válaszok: kitavaszodott, kisütött a napocska, jön a nagypapa. A beszélgető kör lezárása után szintén a varázs zenével és varázs kendővel visszatértünk a csoportba. Megbeszéltük, hogy ki hogyan érezte magát a Varázserdőben, majd meghallgattuk Bagdi Bella – Imádok élni című dalát.
Apró örömök élvezete
Ebben a hónapban megbeszéltük az apró örömök témát. Gyakoroltuk az érzékszervek feladatait játékos feladatok közben. A gyerekek az életkorukból adódóan ügyesen fel tudták sorolni az érzékszerveket. Kipróbáltuk, hogy felismerik e a különböző illatokat, és felismerik e a hallott hangokat. A mindennapokba nagy hangsúlyt fektetek az anyanyelvi játékokra, amivel most a Boldogságóra feladatait is össze tudtam kapcsolni. A játékok, és a hónap dala nagyon élvezetes volt a gyerekek számára, örömmel vettek részt a feladatokba.
E hónapunk témája az apró örömök. Intézményünk folyamatos figyelmet fordít erre az egész nevelési év ideje alatt. A Katica és a Csiga-biga csoportban is igyekszünk a gyermekek figyelmét felhívni az apróbb, alapvetőnek tűnő dolgok örömére. A gyermekekkel beszélgettünk arról, hogy nekik mik jelentik az apróbb örömöket. A legtöbb gyermek a „finomságok” elfogyasztását nevezte meg. Azonban voltak, akik a zenét vagy éppen a játszást választották. A témát a hónapban folyamatosan dolgoztuk fel. Elvégeztük a munkafüzetben található feladatokat is. A gyermekek örömmel rajzolták az érzékszervekhez rendelt apró örömeiket (látás, hallás, ízlelés, szaglás, tapintás). Közösen feldolgoztuk Bezzeg Andrea: Újra együtt című meséjét. Az ehhez kapcsolódó kérdéseket megválaszoltuk valamint a meséhez tartozó színezővel zártuk a foglalkozásunkat. A gyermekek kérésére többször is felolvasásra került a hónapban. A Csiga-biga gyermekeink az óvodához nem messze található tóhoz sétáltak el. A séta során kiemelt figyelmet fordítva az apró örömökre (tavaszi időjárás, virágok, víz, stb. ). A kisebb csoportos gyermekeinkkel az óvoda udvarán figyeltük meg mindezeket, valamint kavicsokat gyűjtöttünk, amikre megfestettük az apró örömeinket és gyermekeink hazavihették azokat, így apró örömöt szereztek családtagjaiknak. Elkészítettük Örömkét amit boldogan színeztek, rajzoltak meg a gyermekek.
A hónap elején a gyerekekkel az Örömfához szükséges pillangókat elkészítettük. Megbeszéltük, hogyan fogjuk őket használni. A gyerekek a kész pillangókat nekem leadták,illetve elmondták, milyen öröm érte őket. A boldogságórán közösen megalkottuk az Örömfánkat. Illetve újra felelevenítettük ezeket az apró örömöket. A közös mozgásos feladatok is nagyon tetszettek a gyerekeknek, ezeket újra elővesszük majd például az ének órákon.
A hónap elején elkészítettük egy technika óra folyamán a pillangóikat, amire az apró örömeinket jegyeztük fel. A pillangókat a tolltartóban tartottuk, hogyha valami öröm ér minket, azonnal fel tudjuk írni. A kész pillangókat összegyűjtöttem s a Boldogságóránk során közösen összeállítottuk az Örömfákat, s közben visszaemlékeztük ezekre az apró örömökre. Ebben a hónapban a közös mozgásos feladatok ( pl. Metronómos, vagy a ritmusos ) nagyon tetszett a gyerekeknek. Így ezeket későbbiekben is fel fogom használni például az ének óráimon.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
A foglalkozást zenehallgatással és relaxációval kezdtük, majd olyan dolgokról beszélgettünk, amikről úgy érezzük, hogy szép a világ. Lerajzoltuk közösen Örömkét, rajzoltunk neki szemet, szájat, orrot, fület, ruhát. Tapogatós játékot játszottunk, kiszíneztük az apró örömök jelét, majd egy örömöleléssel zártuk a napot.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
A foglalkozást zenehallgatással és relaxációval kezdtük, majd olyan dolgokról beszélgettünk, amikről úgy érezzük, hogy szép a világ. Lerajzoltuk közösen Örömkét, rajzoltunk neki szemet, szájat, orrot, fület, ruhát. Tapogatós játékot játszottunk, kiszíneztük az apró örömök jelét, majd egy örömöleléssel zártuk a napot.
A mai a foglalkozáson arról beszélgettünk,ki milyen apró örömöket tud felsorolni az életéből, a mindennapjaiból ?!
A gyerekek nagyon ügyesen megértették ezt, és sok mindent felsoroltak ,változatosan.
Ezután átbeszéltük,hogy melyik érzékszervünkkel éljük meg leginkább ezeket az örömöket. Az öt érzékszervi képet felragasztottam pálcikára,emelhetős kis tábla sokat készítettem ahhoz a játékhoz,ami ezt a beszélgetést gyakorlatba valósította meg. Öt gyereket kiválasztottak,egy- egy ilyen érzékszervi táblácska volt a kezükben. A gyerekekből egy választott a felsorolt örömökből egyet,kimondta, S a táblával tartók közül,akinél volt az a tábla,amivel ezt az adott örömet észleljük,az feltartotta a táblát. Mind az öt gyereknek figyelnie kellett, S aki érintett volt,annak kellett a táblát magasba emelni. Voltak olyan örömök,amikor két tábla sokat is felemelhettek. Ilyen volt pl.a gyümölcsfélék, a nyalóka, a fagyi stb. amikor ízleljük is, esszük is, tapintjuk is,ezeknél három táblát is feltudtak emelni a táblázatot gyerekek. Nagyon kellett koncentrálniuk,hogy gyorsan lereagálja,hogy nemcsak egy gyereknek kell emelni táblát.
Nagyon tetszett nekik a játék !
Ezután az öt érzékszervhez rajzolós feladatlapot a nagyokkal töltöttük ki, azt,amelyiken szünetben kellett jelölni az adott érzékszervet a képek alapján kiválasztva, azt a középsősökkel oldottuk meg.
A mai a foglalkozáson arról beszélgettünk,ki milyen apró örömöket tud felsorolni az életéből, a mindennapjaiból ?!
A gyerekek nagyon ügyesen megértették ezt, és sok mindent felsoroltak ,változatosan.
Ezután átbeszéltük,hogy melyik érzékszervünkkel éljük meg leginkább ezeket az örömöket. Az öt érzékszervi képet felragasztottam pálcikára,emelhetős kis tábla sokat készítettem ahhoz a játékhoz,ami ezt a beszélgetést gyakorlatba valósította meg. Öt gyereket kiválasztottak,egy- egy ilyen érzékszervi táblácska volt a kezükben. A gyerekekből egy választott a felsorolt örömökből egyet,kimondta, S a táblával tartók közül,akinél volt az a tábla,amivel ezt az adott örömet észleljük,az feltartotta a táblát. Mind az öt gyereknek figyelnie kellett, S aki érintett volt,annak kellett a táblát magasba emelni. Voltak olyan örömök,amikor két tábla sokat is felemelhettek. Ilyen volt pl.a gyümölcsfélék, a nyalóka, a fagyi stb. amikor ízleljük is, esszük is, tapintjuk is,ezeknél három táblát is feltudtak emelni a táblázatot gyerekek. Nagyon kellett koncentrálniuk,hogy gyorsan lereagálja,hogy nemcsak egy gyereknek kell emelni táblát.
Nagyon tetszett nekik a játék !
Ezután az öt érzékszervhez rajzolós feladatlapot a nagyokkal töltöttük ki, azt,amelyiken szünetben kellett jelölni az adott érzékszervet a képek alapján kiválasztva, azt a középsősökkel oldottuk meg.