Március hónapban is feldolgoztuk a kijelölt témát. Sok zenét hallgattunk. Átbeszéltük, mit jelent az öröm, mi okoz örömöt, hogyan érjük el az öröm érzetét. Zenehallgatás közben gyakoroltuk a ritmus alkotás különböző módját. A diákok sok játékos feladattal dolgozták fel az apró örömök témáját. Elkészítettük időközben az örömfánkat, valamint játszottuk a kis ujjbábjainkkal is. Nagyon örülök, hogy a tanulók alkalmazzák a boldogság órán tanultakat és mindig odafigyelünk egymásra, együtt dolgozunk, segítjük egymást.
Apró örömök élvezete
A hetedik téma az apró örömök élvezete volt a boldogságóra keretében.
Cél, feladatrendszer: Élvezzék, éljék át a gyermekek az adott pillanat örömét, a jelen pillanat örömét! Érezzék biztonságban magukat! Okozzanak egymásnak apró meglepetéseket, apró örömöket! Kiemelt fejlesztési terület: önbizalom erősítése, egymásra figyelés képessége, empátia fejlesztése, érzelmek árnyalt kifejezése, szervezett tevékenységhez fűződő érzelmi viszony alakítása.
Relaxáltunk („Az én hangom”), hallgattuk az apró örömök élvezete hónap dalát (Bagdi Bella: Imádok élni a Jobb Veled a Világ Boldogság című albumról.) Örömleltárt végeztünk! A gyermekek felsorolták, mi okoz nekik örömöt a hétköznapokban! Ez kiscsoportosok révén szorosan kötődött a családhoz. „együtt játszani anyával, apával, együtt kirándulni a családdal, játszótérre, játszóházba menni velük, együtt játszani a kutyámmal, mamáéknál lenni, együtt lenni a barátaimmal, madarak énekét hallgatni stb.”
Mosolygó képeket nézegettünk laptopon, és fénykép formájában is. Elmeséltem Bezzeg Andrea: Újra együtt! című meséjét. Tornyokat építettünk, egyet Pirinkónak, egyet Góliátnak. Ehhez kapcsolódva beszélgettünk a barátságról is. Nőnapot köszöntöttek a fiúk, a lányok nagy-nagy örömére. Rengeteget mozogtunk, sok vicces feladattal kiegészítve. Játszottunk az érzékszerveinkkel! Babot csíráztattunk, melynek fejlődését folyamatosan nyomon követhették! Ez is hozzá tartozott a mindennapi apró örömeinkhez! Mi van a takaró alatt? – tapogatós játékot, milyen hangszer szól? – hallásfejlesztő játékot, illat és íz érzékelő játékokat játszottunk: Terülj, terülj asztalkám! Képeket gyűjtöttünk a megfelelő érzékszervekhez, ezeket megbeszéltük. Az Örömölelést többször játszottuk a hónapban. Ez a „játék” túlmutatott a csoporton kívül is. Egyre jobban bővítettük a kört az óvodára, gyerekekre, felnőttekre, és a családba is tovább adták. Végül felragasztottuk a Boldogság vár hetedik lépcsőfokát.
Az Apró örömök élvezete témát Bagdi Bella „Imádok élni…”című dalával indítottuk, melyet mozgással is kísértünk, majd relaxációs gyakorlatokkal folytattuk. A boldogságórát beszélgetőkörrel folytattuk, mindenki elmondhatta, hogy mi okoz számára örömet, mitől lesz szép a napja, mikor érezte ezt az érzést utoljára. Az egyik kislány azt mondta: „Amikor anya átölel.” Ezután elmeséltem a könyvből a témához tartozó mesét, melynek segítségével még inkább ráhangolódtak a témára. Az egyik kislányt megkértem, hogy feküdjön a szőnyegre, a társai építőkockákkal rakták körbe, majd megbeszéltük a testrészeket. Kis rávezetéssel eljutottunk a szemmel nem látható szervünkig, a szívig. A gyerekek azt mondták, hogy azért ez az egyik legfontosabb szervünk, mert ezzel érezzük az örömöt, a bánatot. A téma továbbadásaként mindenki átölelt egy társát, majd kimentünk a csoportból és akivel találkoztunk megöleltük.
Az elméleti részt átbeszéltük a csoporttal.
Élményeiket megoszthatták egymással, ezek nagyon szórakoztató történetek voltak.
Szituációs gyakorlatokat játszottunk, majd egy közös éneklés következett.
A csoport tagjai apró ajándékkal kedveskedtek egymásnak. Indokolták, hogy kinek miért azt az ajándékot adták.
Ezután elkészítették a rajzokat.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
A hónap során megismerkedtünk az apró örömök élvezete tèmakörrel. A gyerekekkel nagyon sokat beszèlgettünk erről, kinek mit jelent ez. Nagyon sok fajta választ kaptam erre a kérdésre. A segédlet segítsègével sok hasznos dolgot tudtam átadni a gyerekeknek, illetve ennek az útmutatása alapján kiszíneztük a Bogyó ès Babóca színezőt, megnèztük a mesèt ès nagyon sokat hallgattuk az ehhez kapcsolódó dalt is.
A tevékenységet Bagdi Bella: Imádok élni című dalának a meghallgatásával kezdtük, amit mozgással kapcsoltunk össze. A dal segít a témára való ráhangolódásra, és a mozgás, mint örömforrás átélésére. Ezt követően, mivel tavasz van, a nap is egyre többet süt, ezért kiengedtük magunkból a fáradtságot, feszültséget, szomorúságot. Imádtuk a napot! Beszélgettünk, hogy milyen apró örömök érhetnek bennünket a hétköznapokban. „Simogató”- játékkal folytattuk a tevékenységet, a gyerekek nagy örömére. Szívesen játszották egymással. Megbeszéltük, hogy ki miért szereti a tavaszt. Ezt követően képek segítségével elevenítettük fel, hogy milyen tavaszi virágok nyílnak, és zöldségek teremnek. A tevékenységet Bogyó és Babóca:Hónapok- március című hangoskönyvét néztük meg, és a végén kiszínezték a meséhez készített rajzot.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Ráhangolásként meghallgattuk a Zabszalma együttes Izgő-mozgó dalát. Ennek alapján elmesélték a gyerekek, mi minden okoz örömöt számukra. Azért, hogy közösen is érezzünk örömöt, ritmusjátékokkal hangolódtunk össze. Megnéztük a metronómok egymáshoz hangolódásáról szóló kisfilmet is. Ezután meghallgattuk Döbrentey Ildikó: A hétdombi csodatévő szivárvány c. meséjét. A mese alapján mindenki rajzot készített arról, hogy a szereplők hogyan találtak rá az igazi örömre. Jó hangulatban, vidáman telt el ez a boldogságóra is.
Milyen apró örömöket találunk a tavaszban. Ezen gondolatokat kellett megfogalmaznia a gyerekeknek, melyeket virágokba írtak bele. Így lett egy örömfánk.
Ez az „Apró örömök” hónapja nagyon közel áll a gyerekekhez. Folyamatosan arra ösztönzöm őket, hogy amiben tudnak, segítsenek egymásnak. Ez eddig is így volt, de amióta csatlakoztunk a Boldog Óvoda programhoz, azóta kiemelten figyelünk erre. A gyerekeken látjuk, hogy egyre udvariasabbak, segítőkészek velünk is, meg egymással is. Csoportunk vegyes csoport, itt főleg adódik lehetőség arra, hogy segítsenek egymásnak, és a nagyok nagy örömmel segítenek is kisebb társaiknak. Ebben a hónapban még inkább kiemeltük, megdicsértük azokat a cselekedeteket, amivel örömet szereztek egymásnak. Számtalanszor volt erre példa. Egy kis rajz, kis karkötő, stb. Ami még nagyon jó, hogy nemcsak annak szereznek örömet, akinek segítenek vagy ajándékot adnak, hanem az a kisgyerek is nagyon boldog és büszke lesz, aki a segítő vagy ajándékozó.
A Rajzolgató feladatnak is nagy sikere volt. A mondókát hamar megjegyezték, és örömmel rajzolgatták egymás után a kis süniket. Volt, aki tízet is készített, és még napok múlva is előkerült a mondóka. Azok a gyerekek is szívesen leültek rajzolgatni, akiknek egyébként nem kedvenc tevékenységük a rajzolás.
Megnéztük, megbeszéltük Bartos Erika meséjét, a Bogyó és Babóca sorozatból, utána beszélgettünk róla. Elismételtük a Hónapsoroló versünket. Beszélgettünk az évszakokról, főleg a tavaszról. A gyerekek is nagyon szeretik a tavaszt, a jó időt, hogy minél többet kint lehessenek a szabadban, és jöjjön a „nyuszi”.
A „tapintós lufi” játék is lekötötte a gyerekek figyelmét hosszabb időre. Bekötött szemmel is ügyesen párosítottak. Ezt önállóan is tudták játszani vagy kisebb csoportokban, örültek egymás ügyességének, megtapsolták azt, akinek sikerült. Ezzel is örömet szereztek egymásnak.
Eljátszottuk az „Ízek, illatok, hangok öröme” című játékot. Zöldségeket, gyümölcsöket kellett felismerniük bekötött szemmel. Utána vígan falatozták a maradékot.
Az elkészített munkájuk a csoportszobánk ajtaját díszíti. Folyamatosan nézegetik, gyönyörködnek benne.
Konyári Óvoda Napocska csoport
Márciusi boldogságóránk témája az „Apró örömök élvezete” volt. Mennyire fontos, hogy a mindennapi életünkben a teendőink közepette meglássuk, észrevegyük azt a sok apró dolgot, amit, ha nem figyelünk rá tudatosan elsiklanak a szemünk előtt. Erre hívtam fel a gyerekek figyelmét ezen a boldogságórán. Képeket hívtam segítségül, hogy elő tudjam csalogatni a gyerekekből az erről szóló gondolatokat. A csoportban zajlott eseményekről tettem eléjük képeket és feltettem a kérdést: Milyen örömöt találhatunk ezekben? A képekből montázst készítettünk. Reményeim szerint hozzátehetünk valamit ahhoz, hogy tudatosuljon a gyerekekben, hogy apró kicsi dolgok is okozhatnak boldogságot, csak észre kell venni őket.