Ebben a hónapban nagyon örültünk annak, hogy visszatértünk a betegséges időszakból. Tudtunk örülni egymásnak, hogy újra együtt lehetünk. A gyerekek már nagyon hiányolták egymást. Észrevették, hogy a boldogság palotába nem lépett a kutyusunk, és kíváncsian várták, hogy miről fogunk beszélgetni.
Megkérdeztük, hogy ki, minek tud örülni, mivel tud örömet szerezni társainak, ami nem tárgyias jellegű örömszerzés.
A listára nagyon sok szép csodadolog került fel: pl.: simítás, ölelés, öröm, hogy a barátomnak foghatom meg a kezét a séta alkalmával.
A csoportbábunk (Babóca) jelenléte nagyon pozitív szerepet tölt be, több kisgyermek örül, ha vele alhat, ha Ő hozhatja el sétálni, biztatja a szomorú gyermekeket…
Örömet jelent számunkra, hogy jó idő van, süt a nap, több időt kint tudunk tölteni.
Az apró örömöket elraktároztuk, és, ha szükségünk van saját magunknak is ilyen kis örömre, tegyük meg magunkért is.
Apró örömök élvezete
A márciusi programban a gyermekek kíváncsian hallgatták Pirinkó és Góliát történetét. A gyermekek nagyon szeretik eljátszani a meséket, a történéseket. A mese során nálunk is elkészült a terített asztal, melyet a kislányok elkészítettek. Gondosan szervírozták az étkezéshez szükséges játékkellékeket, és még virág is került az asztalra. Az ébredező tavaszi természet virágai ihletett adtak a lányok számára. Hiszen nagyon szeretik a virágokat. Az óvoda udvara számos tavaszi virágot rejt. Nap, mint nap megcsodálják a nyíló virágokat, koszorúkat készítenek, fészket raknak és virágokkal díszítik.
A fiúk közben megépítették Góliát házát. A tevékenységek során megbeszéltük azokat az apró kedvességeket, melyekkel akár egy ebédmeghívással is megtehetünk. A gyermekek számos örömforrást soroltak fel: kedvesség, figyelmesség, szeretet….stb. Nem is gondolták volna, hogy ilyen kicsiny cselekedet ekkora örömmel tudja eltölteni az embert.
Megvitattuk az egészsége ételeket, kinek mi a kedvenc étele, milyen ízeket kedvel. Továbbá szó esett az érzékszervekről is.
A házépítés során megvitattuk a magas-alacsony, széles-keskeny fogalmakat.
A tevékenység végén minden gyermek kapott a meséhez illő színezőt, melyet haza is vihettek. Nagyon örültek neki. Boldogan mutatták délután szüleiknek, mikor hazaindultak. Számukra ez a fajta kedveskedés is óriási örömöt jelentett.
Feladatom az volt, hogy ismereteik bővítése mellett helyt adjak az örömteli pillanatok, helyzetek megélésére is.
Boldogság óra.
Apró örömök.
Március 22 a Víz világnapja színes tevékenykedtetést nyújtott a Csicsergő csoport óvodásainak. Kicsi gesztenye:Esőtànc dallamára vidáman táncoltak a gyermekek. Bogyó és Babóca hónapok:Március diafilmet érdeklődve megnézték. A meséhez kapcsolódó színezőt egyéni ízlésük szerint kiszínezték. Örömmel figyeltem a szorgos kezeket. Mind a 3 évesek és 4-6-7 éves gyermekek is érdeklődve alkottak. Az apró örömöket Gazdag Erzsi:Hol lakik a halacska versében is felfedeztük. A verstanulás a közösségi élményeket erősítette. A halacska horgászattal fokoztam a játékos tevékenységet. Motivációs képet festettem a Víz körforgását szemléltetésként. Képet alkottak a gyermekek. Halacska,nap,vízcseppek,felhő,madár, virág képek közül választhattak. „A virágot választom, mert illatos, A madarat, mert csicsereg, A felhőt, mert az esőcseppek meglocsolják a földet, A halacskát, mert színes a pikkelye…..” Az örömüket kedvesen kifejezték. Gyermekdalokkal :Én kis kertet…, Mély kútba…, közös énekes játékkal köszöntöttük a Tavasz Március gyermekcsalogató hónapját.
Nagy – György Eszter óvodapedagógus
A Zümmögő csoport gyermekeinek heti tevékenységét a közlekedési rajz pályázat köré csoportosítva a Boldogság Óvoda témáját is egyesítve valósítottam meg. A hétfői napon megbeszéltük a gyermekkel, hogy milyen közlekedési eszközök vannak a szárazföldön, vízen, sínen és levegőben. Ezt követte a ” Földön, vízen, levegőben” játék, amelynek az volt a célja, hogy megtudják nevezni még a legkisebbek is az adott helyszínen közlekedő járműveket. Nagy öröm volt, amikor olyan járműveket is kitaláltak, amelyeket kevésbé ismertnek a gyerekek. Ezt követte a terepasztalon történő járművek elhelyezése is hasonlóan az előző játékhoz. A hét második felében pedig elkészültek a csodálatos rajzok és most már csak azt várjuk, hogy eredményhirdetésre kerüljön sor.
Korompai Ilona óvodapedagógus
Az apró örömök témakörét relaxációs gyakorlatokkal kezdtük meg: Napimádás, Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga. Majd egy beszélgető kör keretében, megbeszéltük, hogy mit szeretnek a gyermekek a tavaszban, milyen zöldségek, gyümölcsök teremnek, milyen virágok nyílnak és mely állatok hangját hallhatjuk. A mesét a „Mi van a zsákban?” című játékkal vezettük be. Ezután elfoglalták helyüket a mesepárnán és Bartos Erika- Bogyó és Babóca – Március című meséjét nézhették és hallgathatták meg. A mese végén eljátszottuk, kipróbáltuk milyen lehetett a füvön gurulni Bogyónak és barátainak, a csoportszoba szőnyegén. A meséhez készített rajzot kiszínezték a mese végén.
A színezés után filctoll technikával készítettük el a rajzos mondókát, mely által sok szép sündisznót rajzoltak a gyermekek.
A téma zárásaként meghallgattuk a márciusi hónap dalát!
Úgy vettem észre, hogy ez egy könnyű téma volt a gyerekeknek, nagy öröm volt számomra, hogy rengeteg apró dolgot tudnak értékelni. Közösen készítették el a szigetet. Nem apró örömöt okozva nekem azzal, hogy legtöbbjüknél szerepel a zene valamilyen formában.
A hónap elején a gyerekekkel az Örömfához szükséges pillangókat elkészítettük. Megbeszéltük, hogyan fogjuk őket használni. A gyerekek a kész pillangókat nekem leadták, illetve elmondták, milyen öröm érte őket. A boldogságórán közösen megalkottuk az Örömfánkat. Illetve újra felelevenítettük ezeket az apró örömöket. A közös mozgásos feladatok is nagyon tetszettek a gyerekeknek, ezeket újra elővesszük majd például az ének órákon.
A hónap elején a gyerekekkel az Örömfához szükséges pillangókat elkészítettük. Megbeszéltük, hogyan fogjuk őket használni. A gyerekek a kész pillangókat nekem leadták, illetve elmondták, milyen öröm érte őket. A boldogságórán közösen megalkottuk az Örömfánkat. Illetve újra felelevenítettük ezeket az apró örömöket. A közös mozgásos feladatok is nagyon tetszettek a gyerekeknek, ezeket újra elővesszük majd például az ének órákon.
Márciusban megszemléltük az összes apró örömöt, ami körbe vesz minket. Sokat beszélgettünk az apró örömök észrevételéről és megéléséről a mindennapjainkban. Fontos, hogy észrevegyük az élet apró örömeit is, hiszen a boldogságunkat ezek összessége adja. Rájöttünk, hogy mindig lehet örömforrásokat találni, ha nyitott szemmel járunk a világban! Összegyűjtöttük a körülöttünk lévő örömforrásokat egy színes illusztrációban.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Számba vettük, hogy a hónap folyamán milyen kis apróságnak tudtunk igazán örülni. Ilyen volt mikor az unokatesóm meglátogatott, együtt játszottam a barátaimmal, sétáltam a napsütésben, mamám meggyógyult végre, kedvenc sütimet sütötte anya, apa megkapta a szükséges iratokat így az országban maradhatunk, elmentünk a relly versenyre, ajándékot kaptam, megajándékoztam valakit, megtanultam végre a szorzótáblát, fagyizni voltunk…
A mai foglalkozáson összegyűjtöttük, hogy mik azok az apró örömök, amik mindennapjainkat boldogabbá teszik. Az osztályba járó lányokkal nagyon szeretünk énekelni, és nekünk ezek is nagyon boldog pillanatok. Összeállítottunk egy kis dalcsokrot a kedvenc dalainkból, melyek mindig feldobnak, boldogabbá tesznek bennünket, és egy közösen énekelt dalt ide is elküldünk.
Kedvenc dalaink: Charlie: Az légy, aki vagy; Nox: Szeretem; Nox: Csak játssz!; Margaret Island: Hóvirág; Valami Amerika főcím dala.