A világ felfedezéséhez, érzékszerveink nyújtanak segítséget. A látás, hallás, tapintás, ízlelés, szaglás az örömteli dolgok megtalálásához nélkülözhetetlen. Fontos, hogy megtanítsuk a gyerekeknek, hogy vegyék észre az élet apró csodáit, amik körülvesznek minket. Az apró örömök felfedezéséhez készült kártyacsomagot, a kupakok segítségével készült memóriajátékot használtuk mondatalkotáshoz, figyelem, emlékezet fejlesztéséhez, tollbamondáshoz. Valamennyi játékötletet kipróbáltunk, vidám, vicces tanórán valahogy minden könnyebben ment.
Apró örömök élvezete
Az iskola folyosóján van egy kedvenc helyünk, ahol már évek óta csodák történnek. Például itt található egy hatalmas, gyönyörűséges szivárvány (ez a nevünk), itt várjuk a karácsonyt, kis adventi jelenetekkel, a járvány óta a farsangi jelmezbemutató is itt zajlik, kiállítások, beszélgetések, stb. Egyszóval ez egy különleges hely. Örömhely. Ezért rendeztük be éppen itt az Örömlelő-helyet. Lehet üldögélni, olvasgatni, osztozni mások örömében, vagy épp megosztani másokkal a sajátunkat. Aki nem tud írni, rajzolhat is. A hely annyira népszerű lett, hogy marad tanév végéig.
A közös séta és játszóterezés mindig élményt és örömöt jelent csoportunk gyermekeinek.
Március hónapja nem véletlenül a boldogság hónapja!
A Noé bárkája csoport lakóinak számos örömteli pillanatban volt része ebben a hónapban:
• a fiúk megajándékozták a lányokat márciuskákkal
• a gyerekek édesanyjukat és nagymamáikat köszöntötték egy szál horgolt tulipánnal
• rengeteget kézműveskedtünk
• rajzoltunk a süni-mondóka segítségével (Varázslatosan egyszerűnek tűnt a mondóka hatására!)
• hóvirág- és tulipán képet készítettünk különböző technikákkal
• örültünk az első tavaszi napsütésnek
• birtokba vehettük hosszabb időre a játszóteret a melegebb órákban
• énekeltünk, táncoltunk
• barátkoztunk
• segítettünk, vígasztaltunk
• mosolyogtunk, nevettünk
Így hát több boldogságóránk is volt ebben a hónapban!
Szeretettel, örömmel és boldogsággal,
a bárkalakók és az óvó nénik: Sógor Melinda Ágota és Holló Éva Andrea
Ehhez a témához Örömnaplót rajzoltunk az elsősökkel.
A kis csodák különböző forrásokból gyorsan gyűltek a mesefüzetben.
A természet szépségeiről, az állatokról, a növényekről, a tavaszról, a hónap ünnepeiről, a napszakokról.
– A társas kapcsolatok ápolásához köthető az a foglalkozás, amikor meglepetést rajzoltak egymásnak. A tavaszi virág mögött egy állat rejtőzött. A lapot kihajtva előbújt a kis kedvenc, mosolyt csalva a padtársuk arcára. (Tulipánból kiscica.)
– A böjt is egyfajta kincskeresés. Gyűjtögetés mennyei kincsesládánkba, örökké megmaradó értékek, örömök gyűjtögetése, melyek soha nem válnak hamuvá.
Odafigyelés a másikra őszintén…
Sportszerű játék…
Problémák őszinte megbeszélése veszekedés helyett…
Egy szomorú társam megvigasztalása…
Egy jó könyv olvasása telefon nyomkodás helyett…
A kedvenc csokim megosztása a padtársammal…
Szorgalmas tanulás akkor is, ha nincs hozzá kedvem…
A kincskereső élete nem könnyű.
Azzal jár, hogy nem minden úgy történik, ahogy a legszívesebben szeretnénk. De a cél érdekében megéri. Ez az önmegtagadás.
Ha mennyei kincseket kerestek, közelebb kerülhettek ahhoz az Istenhez, aki végtelenül szeret minket.
A meditációk segítettek az osztálynak az új tanulót befogadni, a figyelmüket rá összpontosítani.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Március hónapban a pillangók rászálltak az örömfára. A gyerekek sűrűn észrevették az apró örömöket.
Elkészítettük a békegalambokat. A „márciusi ifjakkal” készítettünk egy kis videót, amit lejátszottunk a szülőknek. Örömmel fogadták! A Down-szindróma világnapja alkalmából felemás zoknikba mentünk iskolába.
A születésnaposokat megleptük egy kis ajándékkal, amit a gyerekek maguk készítettek.
Jó érzés töltötte el a diákokat, hogy másoknak örömet okozhattak.
A hónap témája „Az apró örömök”. A boldogságóránkat Bagdi Bella: Imádok élni kezdetű dallal indítottam, mellyel a gyerekek figyelmét keltettem fel. A dal nagyon tetszett a gyerekeknek és el is kezdtek rá táncolni. A délelőttünket relaxációs gyakorlattal folytattuk a ” Napimádással”. Ez után leültünk a szőnyegre, majd Boldog Dóra érkezett hozzánk, aki elmondta, miről fogunk ma beszélgetni. Elmesélték a gyerekek, a napokban milyen apró örömben volt részük (elmentek anyával a játszótérre, volt, aki Ugriparkban járt…).Ez után elmeséltem nekik „Bezzeg Andrea: Újra együtt” c. meséjét, amit hallgatás után átbeszéltünk, mi is történt Góliáttal. Játszottunk a „tapintós lufikkal”, ami különösen érdekes volt számukra, mivel ilyen formában még nem találkoztak vele. Találgattak mivel is lettek megtöltve.A rizses lufit könnyen felismerték, a liszttel és sóval megtöltöttet kevésbé. 🙂 Később laptopon az összeállított mosolygós képeket néztük meg, melyek kiscsoporttól mostanáig készült képekből lettek megszerkesztve. Felelevenítettük, miért is mosolyoghattak azon a képen. Élvezet volt hallgatni, ahogy örülnek a saját képüknek. A foglalkozást a munkafüzet 54. oldalán lévő feladattal folytattuk, közben pedig ismét meghallgattuk a hónap dalocskáját.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A gyerekekkel a márciusi hónap boldogságóráin, melyeket órarendi óraként heti 1 alkalommal tartunk meg arról beszélgettünk, hogy naponta milyen apró örömök érnek bennünket, és hogy hogyan tudjuk élvezni az adott pillanatokat. Tisztáztuk, hogy az öröm múlékony, de mégis szerves része az életünknek, és nagyon fontos, hogy megéljük minden percét, melynek boldogságfokozó ereje van. Az alábbi kérdésekre kerestük a válaszokat az örömmel kapcsolatban:
• Mikor éreztem utoljára ezt az érzést?
• Hogyan hatott rám?
• Hol voltam akkor? Mit csináltam? Mi volt a kiváltó ok?
• Mi mást adhat még nekem ez az érzés?
• Mit tehetek azért, hogy többször is átéljem?
• Melyek az 5 érzékszerv által nyújtott kellemes érzetek, a hétköznapokban rejlő kis örömforrások?
A témához kapcsolódóan az alábbi feladatokat végeztük el:
1. A mi ritmusunk
2. Párban mozgás
3. Metronómok egymásra hangolva
4. A hétdombi csodatevő szivárvány c. mese feldolgozása, eljátszása
5. Örömfa készítése
Az órák zárásaként mindig meghallgattuk, közösen elénekeltük Bella „Imádok élni” c. dalát, mellyel ráhangolódtunk az öröm megidézésére.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Beszélgetéssel indítottunk. Mit jelent számodra az öröm? Kinek tudunk örömöt szerezni? Mivel tudunk örömöt szerezni? Lerajzoltuk az öt érzékszerveink által tapasztalt apró örömök szerzését. Mutogatással hangoztattuk mottónkat:” Amikor kapsz megtelik kezed, amikor adsz megtelik szíved!”