A hónap témáját a gyerekekkel változatos formában dolgoztuk fel. A kisebbekkel megtapasztaltuk, rácsodálkoztunk. A nagyobb csoportok már „írásban” fejezték ki gondolataikat a témával kapcsolatban. Fontosnak tartjuk, hogy a gyermekek meglássák és értékeljék a körülöttük lévő szépet és jót. Fejlődjön a gyermekek pozitív gondolkodása a világról alkotott pozitív képe.
Apró örömök élvezete
Apró örömök 2022. március
A hét szerdai nappal kezdődött. A gyerekeket fejdísz színezésével, vágásával, ragasztásával fogadtam. A fejdíszen virágok voltak, a fiúknak mást kínáltam fel, de ők ezt választották. Örömmel hordták egész nap. Amikor leültek a szőnyegre, a motiválás miatt azt mondtam: „ Én hallok valamit! Ti nem halljátok? Valaki kopog! Honnan jön? …..azután persze megtaláltuk Boldog Dórát. Nem mondtam el a gyerekeknek, hogy ma Dóra mivel érkezett, azt kértem, figyeljék a mesét, mert benne lesz. Kis segítséggel azért kitalálták. Az apró örömök hónapja. Be kellett csukniuk a szemüket, és arra gondolni, mi az ami ma nagy örömet okozott nekik. Mindenkitől megkérdeztem. Nagyon cuki volt, hogy többen a szüleiket, az óvodát, a barátait mondta a legnagyobb örömnek a mai napon. Ezek után meghallgattuk Bella De jó, hogy élek… zenéjét, aztán még három csoport kedvenc is sorra került. Mindenki, még Dóra is táncra perdült.
Csütörtök a torna napunk. Karikával tornáztunk, mondtam a gyerekeknek, hogy ma reggel a karika az apró örömötök legyen, úgy vigyázzatok rá, óvjátok, védjétek, figyeljetek rá, és akkor biztos, hogy mindenki nagyon ügyes, és vidám lesz a tornán. Persze pörgősek, viccesek voltak a gyakorlatok, hol cipelték, hol ugrottak, hol bújtak a karikákon, elhagytuk, megkerestük, megkerültük, belebújtunk. Kellett csukott szemmel is közlekedni, érezni a talppunkkal hova lépünk, kezünkkel pedig, hogy ne érjenek társaikhoz, és a karikát, cipőjüket nagyon halkan tettük le, illetve puha talppal futottak.Akik tegnap nem csináltak virág fejdíszt, ma tették meg. Reggeli, és játék után, kérdeztem, miért mondtam, hogy a karika legyen az apró örömötök? Persze nem igazán értették, miért. Beszélgettünk arról, hogyan lehet mindennek örülni, hogyan tehetünk mindent jóvá, vagy érhetjük el, hogy jó érzést keltsen bennünk, ami éppen a kezünk ügyébe kerül. Meg kell tanulnunk a kicsi apróságoknak is örülni, hogy mindig jó kedvünk legyen. A Kő című mesét mondtam el nekik, ami szerintem jól tükrözi azt, hogyan lehet bármit céljaink eléréséért felhasználni. Ma a táncot kicsit nehezebbé tettem, mert volt, hogy a mozgásból kiiktattuk a testünk néhány részét. Például, csak a kezünkkel, csak a fejünkkel, csak a lábunkkal táncoltunk, vagy ülve, hasalva.
Pénteken kis billegő madár, pillangó, méhecskés, katicabogaras díszt lehetett színezni, kivágni. Ringatózós éneket tanultunk hozzá. Ring, ring a csónakom…. Julcsi elhozta a Bogyó és BabócaHónapok könyvét, és abból meséltem a Március fejezetet. A mesében megjelenő körtáncot mi is eltáncoltuk,és meghallgattuk a Babócás mese zenéjét is. Kicsit mozogtunk becsukott szemmel, mert ígértem nekik, hogy ma a szemünket iktatjuk ki az érzékszerveink közül. Azután letakart szemmel kellett egymást felismerni, tapogatással. Haját, arcát, ruháját, magasságát, stb. A nap lezárása a Játszótér volt, ahova kimentünk.
Március 21 hétfő, az Erdők Világnapja. Nagyon készültünk, mert házi feladat volt, hogy kis kutató munka legyen otthon, és zöld ruhába kellett jönni. Beszélgettünk reggel, ki, hol volt, mit csinált vasárnap, mert akkor volt a Boldogság Világnapja. Persze sokan elfelejtették: „Ja, tényleg!” De azért sok élménnyel érkeztek. Dóra figyelt minket a polcról, mi meg egész erdőt festettünk le nagy kartonpapírokra. Megbeszéltük, a kincseket, amik összegyűltek. Fésűs Éva: A büszke tölgyfa című meséjét meséltem. A mese nagyon meghatotta a gyerekeket, mert kérték, hogy még egyszer meséljem el, végül alvás előtt újra elmeséltem. Megbeszéltük az apró örömöket amik a tölgyfával történtek, aztán elsétáltunk a közeli erdőbe. Vidáman, énekelve érkeztünk vissza az oviba.
Kedden Víz Világnapja. Mindenki kék ruhában jött ma. A sok pancsolás, öntözgetés, teknős simogatás, és élő vendég halacska nézegetés mellett, Vízcsepp Manó is készült. Zelk Zoltán: A nagyravágyó felhőcske című meséjét meséltem. Ebben pont az apró örömök elvetése okozta a felhőcskék vesztét. A gyerekek nagyon élvezték, sajnálták a történteket. Elbúcsúztunk Dórától, felraktuk a napocska jelet. Ez a hónap az egyik kedvencem, mert olyan sok kis örömet tartogat számunkra, amiket most tudatosan figyelünk. Hasonlít a Hála hónaphoz, amely szintén tudatos odafigyelés miatt hatásos igazán.
Közös mozizást szerveztük a csoportban a csoportkohézió fejlesztésének céljából.
Az apró örömök élvezete
(Márciusi boldogságóra a 4.a osztályban)
Meglepetés ajándékot vittem a gyerekeke számára. Az első ajándék egy aprócska medál volt, amely egy hópelyhet formázott. Azokról az örömökről beszélgettünk, amelyek nem kézzel foghatók, nem tárgyiasultak. Olyan élményekről, amelyek csak néhány pillanatig tartanak, hópehelyként múlnak el, olvadnak el, de a szívünkben tovább élnek.
„Ne várj nagy dolgokat életedbe,
Kis hópelyhek az örömök,”
(Reményik Sándor)
Ilyenek a mindennapok apró örömei. Második ajándékom a tavaszt idézte. Színes buborékokat fújtam. Pillanatokig tartott csak röpke életük, de a kedvünket sikerült felvidítaniuk. Döbrentey Ildikó: A hétdombi csodatevő szivárvány című meséje volt a következő ajándék. A mese szereplőivel együtt örültünk a szivárványnak és kerestük, hogy mi az az apró öröm, ami minket boldoggá tesz. Most mutasd meg játék keretében, a többiek is megtudhatták titkainkat. Készítettünk egy öröm rétet. A rét virágaira örömpilléket varázsoltunk. A szálló lepkék szárnyai apró örömeinkről regéltek.
Szűcsné Nagy Marianna
1. Relaxációs gyakorlat: „Az én hangom”
2. Beszélgetés a témakörről.
3. Ráhangoló gyakorlat: „Örömleltár”
Ötletbörze arról, hogy kinek mi okozott örömöt a mai napon.
4. Téma feldolgozása:
„Látom, hallom …”-gyakorlat.
„Amit egy év adhat” gyakorlat.
„Apró örömök szigete” gyakorlat elindítása. Folytatása, más alkalmakkal, szabadon.
Rajz elkészítése, elhelyezése a falon.
5. Meditációs gyakorlat: örömmeditáció.
6. Gyerekdal: Bagdi Bella: Imádok élni (Máskor is.)
Kiálltuk a próbát, az apró örömök kihívásait is teljesítettük. Ismét egy lépcsőfokkal közelebb kerültünk a Boldogság várához. Megszereztük a hónap témájához tartozó jelvényt is. Felkerültek a jutalom falra. Ide kerülnek a dinók, amiket tanórai kihívásokért lehet kapni, a hangulat kártyák is. Minden napot azzal kezdünk, hogy a gyerekek húznak egy kártyát a hangulatuknak megfelelően. A beszélgető körben meg is beszéljük, ki hogy érkezett. A nap során a kártyák cserélhetők. Minden kártya laminálva van, így könnyen fel tudják rakni a falra. Fontos, hogy ezt már önállóan végzik. Ezzel a táblával tanuljuk a saját adatainkat: név, lakcím, születési adatok stb. Ebben a tanévben részt veszünk az Erősségközpontú Oktatási Programban is. Ennek nyomai is láthatók: a szuperhősök, és az erősség jelek. A tábla számomra azt jelképezi, hogy kis kreativitással számos hasznos dolog beépíthető a gyerekek mindennapjaiba. Segíti az önértékelés, az érzelmek tudatosítását, feldolgozását, kommunikációt, közösséget fejleszt. A kialakított rendszer biztonságos környezetet teremt, ami az autista, figyelemzavaros gyerekeknek nagyon fontos. A pedagógus számára remek lehetőség a gyerekek megismerésére, a feladatok tervezésére, hiszen ezekből a beszélgetésekből felszínre kerülnek olyan információk, amik befolyásolhatják az aznapi a fejlesztés irányát. Eleinte sok munkával jár, de megéri, ha szokássá válik, megkönnyíti az iskolai életet.
Beszámoló
Boldogságóra 7. : Apró örömök élvezete
Az óra időpontja: 2022. március 10.
Résztvevők: 1. osztály, 4. osztály
A hónapban többször foglalkoztunk az apró örömök témával. Mindkét évfolyamon a tizenkét hónap meséjét olvastuk. Örültünk a vírushelyzet kedvező adatainak és, hogy nem kell a maszkot hordanunk. Kihasználtam, hogy tavaszias időjárás következtében éledezik a természet. A séta alkalmával lehetőségük nyílott a gyerekeknek olyan dolgokat jobban megfigyelni, amik mellett eddig elsétáltak. Kimentünk a Zala rétre, ahol megcsodálhattuk a kockás liliomot, s megtanulták a gyerekek a védett növény fogalmát. Csoportmunkában apró örömök szigetét készítettünk. Apró virágokat és pillangókat rajzoltunk, s kivágva tavaszi hangulatú osztálydekoráció lett. A megvalósított öröm sziget, melynek alapját szív alakú kartonból készítettük, s rá a gyerekek rajzait ragasztottuk fel. A pici rajzokon megörökíthették a tanulók a számukra örömforrást jelentő élményeiket. A rajzok elkészítése közben a hónap dalát többször meghallgattuk. Ha fáradtak voltak a gyerekek meditáltunk kicsit. Nagyon hasznos volt a témafeldolgozásunk.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Nőnapi köszöntés:
Erről a napról a fiataloknak is más jut az eszükbe, de a középkorúaknak és az idősebbeknek is. A mai fiataloknak egy-egy szál virág, esetleg csokor, kedveskedésként egy-egy apró ajándék, amellyel tiszteletüket fejezik ki a Nő irányába. Egy kevés figyelmesség mindig jól esik a lányoknak és asszonyoknak egyaránt.
Az első osztályos „tehetséges boldogságórásokkal” is feldolgoztuk a hónap témáját. Rajzoltunk az örömlelő-helyen, amit a másodikosok készítettek, körbejártuk az iskola udvarát a gyönyörű tavaszi időben kutatva apró csodák után. Az érzékszervekhez készült kártyajáték, és memóriajáték segítségével számos képességünk fejlődött, amit aztán a tanórákon be is bizonyítottunk.
A világ felfedezéséhez, érzékszerveink nyújtanak segítséget. A látás, hallás, tapintás, ízlelés, szaglás az örömteli dolgok megtalálásához nélkülözhetetlen. Fontos, hogy megtanítsuk a gyerekeknek, hogy vegyék észre az élet apró csodáit, amik körülvesznek minket. Az apró örömök felfedezéséhez készült kártyacsomagot, a kupakok segítségével készült memóriajátékot használtuk mondatalkotáshoz, figyelem, emlékezet fejlesztéséhez, tollbamondáshoz. Valamennyi játékötletet kipróbáltunk, vidám, vicces tanórán valahogy minden könnyebben ment.