A tevékenységet Bagdi Bella: Imádok élni című dalának a meghallgatásával kezdtük, amit mozgással kapcsoltunk össze. A dal segít a témára való ráhangolódásra, és a mozgás, mint örömforrás átélésére. Ezt követően, mivel tavasz van, a nap is egyre többet süt, ezért kiengedtük magunkból a fáradtságot, feszültséget, szomorúságot. Imádtuk a napot! Beszélgettünk, hogy milyen apró örömök érhetnek bennünket a hétköznapokban. „Simogató”- játékkal folytattuk a tevékenységet, a gyerekek nagy örömére. Szívesen játszották egymással. Megbeszéltük, hogy ki miért szereti a tavaszt. Ezt követően képek segítségével elevenítettük fel, hogy milyen tavaszi virágok nyílnak, és zöldségek teremnek. A tevékenységet Bogyó és Babóca:Hónapok- március című hangoskönyvét néztük meg, és a végén kiszínezték a meséhez készített rajzot.
Apró örömök élvezete
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Ráhangolásként meghallgattuk a Zabszalma együttes Izgő-mozgó dalát. Ennek alapján elmesélték a gyerekek, mi minden okoz örömöt számukra. Azért, hogy közösen is érezzünk örömöt, ritmusjátékokkal hangolódtunk össze. Megnéztük a metronómok egymáshoz hangolódásáról szóló kisfilmet is. Ezután meghallgattuk Döbrentey Ildikó: A hétdombi csodatévő szivárvány c. meséjét. A mese alapján mindenki rajzot készített arról, hogy a szereplők hogyan találtak rá az igazi örömre. Jó hangulatban, vidáman telt el ez a boldogságóra is.
Milyen apró örömöket találunk a tavaszban. Ezen gondolatokat kellett megfogalmaznia a gyerekeknek, melyeket virágokba írtak bele. Így lett egy örömfánk.
Ez az „Apró örömök” hónapja nagyon közel áll a gyerekekhez. Folyamatosan arra ösztönzöm őket, hogy amiben tudnak, segítsenek egymásnak. Ez eddig is így volt, de amióta csatlakoztunk a Boldog Óvoda programhoz, azóta kiemelten figyelünk erre. A gyerekeken látjuk, hogy egyre udvariasabbak, segítőkészek velünk is, meg egymással is. Csoportunk vegyes csoport, itt főleg adódik lehetőség arra, hogy segítsenek egymásnak, és a nagyok nagy örömmel segítenek is kisebb társaiknak. Ebben a hónapban még inkább kiemeltük, megdicsértük azokat a cselekedeteket, amivel örömet szereztek egymásnak. Számtalanszor volt erre példa. Egy kis rajz, kis karkötő, stb. Ami még nagyon jó, hogy nemcsak annak szereznek örömet, akinek segítenek vagy ajándékot adnak, hanem az a kisgyerek is nagyon boldog és büszke lesz, aki a segítő vagy ajándékozó.
A Rajzolgató feladatnak is nagy sikere volt. A mondókát hamar megjegyezték, és örömmel rajzolgatták egymás után a kis süniket. Volt, aki tízet is készített, és még napok múlva is előkerült a mondóka. Azok a gyerekek is szívesen leültek rajzolgatni, akiknek egyébként nem kedvenc tevékenységük a rajzolás.
Megnéztük, megbeszéltük Bartos Erika meséjét, a Bogyó és Babóca sorozatból, utána beszélgettünk róla. Elismételtük a Hónapsoroló versünket. Beszélgettünk az évszakokról, főleg a tavaszról. A gyerekek is nagyon szeretik a tavaszt, a jó időt, hogy minél többet kint lehessenek a szabadban, és jöjjön a „nyuszi”.
A „tapintós lufi” játék is lekötötte a gyerekek figyelmét hosszabb időre. Bekötött szemmel is ügyesen párosítottak. Ezt önállóan is tudták játszani vagy kisebb csoportokban, örültek egymás ügyességének, megtapsolták azt, akinek sikerült. Ezzel is örömet szereztek egymásnak.
Eljátszottuk az „Ízek, illatok, hangok öröme” című játékot. Zöldségeket, gyümölcsöket kellett felismerniük bekötött szemmel. Utána vígan falatozták a maradékot.
Az elkészített munkájuk a csoportszobánk ajtaját díszíti. Folyamatosan nézegetik, gyönyörködnek benne.
Konyári Óvoda Napocska csoport
Márciusi boldogságóránk témája az „Apró örömök élvezete” volt. Mennyire fontos, hogy a mindennapi életünkben a teendőink közepette meglássuk, észrevegyük azt a sok apró dolgot, amit, ha nem figyelünk rá tudatosan elsiklanak a szemünk előtt. Erre hívtam fel a gyerekek figyelmét ezen a boldogságórán. Képeket hívtam segítségül, hogy elő tudjam csalogatni a gyerekekből az erről szóló gondolatokat. A csoportban zajlott eseményekről tettem eléjük képeket és feltettem a kérdést: Milyen örömöt találhatunk ezekben? A képekből montázst készítettünk. Reményeim szerint hozzátehetünk valamit ahhoz, hogy tudatosuljon a gyerekekben, hogy apró kicsi dolgok is okozhatnak boldogságot, csak észre kell venni őket.
A foglalkozást vidám zenék hallgatásával kezdtük. Körben ültünk, és „ülve táncoltunk” a zene ritmusára, az volt a cél, hogy a zeneszám végére egyszerre mozogjunk, egymásra hangolódjunk. Aztán a tanulók meghallgatták a Tudni kell megállni című történetet, erről beszélgettünk. Elolvastuk az apró örömök listáját, megbeszéltük, kinek okoznak örömet a felsorolt dolgok. Ezután mindenki lerajzolta, az „apró örömök virágát”. Az ötszirmú virágba beleírták a gyerekek, hogy az öt érzékszervük számára mi szolgál örömforrásként. Az órát meditatív zenével és egymás vállának, fejének masszírozásával zártuk.
Az apró örömök élvezete témát több részletben dolgoztam fel, a betegségek miatti változó gyermeklétszám miatt.
A Napimádás gyakorlatot a szép délelőtti napsütésben végeztük, lassan, hogy a nap sugarai megmelengessenek, feltöltsenek energiával.
Az udvari játék alatt a gyermekek, főként a kislányok nagy örömmel szedték a pitypangot, százszorszépet, amiből közösen kötöttünk koszorút. Az egyik kislány a kezére húzta fel, és úgy hívogatta a méhecskéket. Egymás hajába is tűztek virágot, nyakláncot, gyűrűt fűztek a növényekből. A csoportban nagyon kevés a durvaság, az agresszió. Biztos vagyok benne, hogy jelentős szerepe van a Boldogságórák szemléletének, a hangulatának, témáinak is, illetve, hogy a Kissünők csoport felnőttjei, de az egész óvoda felnőttjei is azonosulnak ezzel a pozitív szemlélettel.
Az ajánlott játékok közül a „Tapintós lufik” játékot próbáltuk ki, kétféle színű lufit használtam fel, kukoricát, kukorica darát, fagyöngyöt, és földet töltöttem a lufikba. Minden lufinak van egy párja, így a tapintásos felismerésen kívül memória játékként is játszottuk.
Megnéztük a Bogyó és Babóca mesét is, megbeszéltük a látottakat.
Mivel Süni csoport vagyunk, így a rajzolós mondóka éppen kapóra jött, hogy megtanuljunk sünit rajzolni, többször mondogattuk, és többször átrajzoltuk, sikerélményt adott a gyerekeknek.
„Az ízek, illatok, hangok öröme” feladatot igazi zöldségfélékkel, gyümölcsökkel végeztük. A gyerekek egyénileg –bekötött szemmel- választottak a terítő alól valami terméket, megmondták, mit éreznek, forma, keménység, külső tapintásuk során. Szinte minden gyermek felismerte az általa választott zöldséget, gyümölcsöt. Körbeadtuk, megbeszéltük, milyen a színe, formája, tapintása, keménysége. Csoportosítottuk zöldség- gyümölcs, illetve, hogy a zöldség melyik részét fogyasztjuk. Nagyon jól rendszereztük az ismereteket. Séta alkalmával pedig megfigyeltük a virágokat, a bokrokat, meghallgattuk a madarak hangját.
Ez a téma nagyon tartalmasan felhasználható, szinte minden eleme beilleszthető volt a hónap tematikus terveibe.
Kisvárda Egyesített Óvoda Tompos úti tagintézménye
Mindig öröm, ha valami újat tanulunk rajzolni. Most a sündisznócskát tanultuk megrajzolni egy kis mondóka segítségével, ami rögtön sikerült is, és örömet okozott a gyerekeknek. Az ügyesebbek egész süncsaládokat rajzoltak, ami a saját családtagjaikat ábrázolta, és rögtön természetes környezetbe rakták, így szép kis színes képek készültek.