Apró élvezeteink sorát almáspite készítéssel kezdtük. Majd csokiszökőkútba mártogattunk almákat. A happy hét keretén belül a vízivás fontosságát is belecsempésztük apró élvezeteinkbe.
A sok édességet lemozogtuk. A jó időben már az udvaron tudtunk párban mozogni, s közös ritmusunkat is sikerült megtalálni. A metronómos kisfilm inspirálta diós zenélésünket. A fürge ujjas bábozás indította el ujjgyakorlatainkat. Zárásként megismertük a szivárványos mesét. S szivárványernyőnk alá bújva mondtuk ki, hogy mik a vágyaink. Csak remélni tudjuk, hogy mindenkinek úgy teljesül majd, mint S. Dávidnak, aki azt kívánta, hogy szülessenek meg kistestvérei. S másnapra világra jöttek az ikrek.
A boldogságórás ötleteken túl is annyi apró öröm ért minket a hónapban, hogy leírni is nehéz. Író -olvasó találkozón vettünk részt. A könyvtárunkban megtekintettük a Mazsola és Tádé bábműsort. Színházunkban Az aranyszőrű bárány mesét. Barangolhattunk a mesék birodalmába is óriásjelmezes élő meseszereplők társaságában. Többször mentünk játszótérre.
Készítettünk több társasjátékot, plakátot, megkezdtük kiskertünkben a tavaszi munkákat, és levehettük a maszkokat.
Apró örömök élvezete
Március igazán sok alkalmat kínált arra, hogy együtt élvezzünk és megéljünk sok-sok apró örömöt!
A hónapot a Beporzók napjára való készülődéssel kezdtük, melynek keretében a csoportba járó gyerekekkel közösen „Rovarhotelt” készítettünk az óvodánk által meghirdetett pályázatra, mellyel az óvodások és rajtuk keresztül a családok figyelmét hívtuk fel a szorgos kis rovarokra, természetben betöltött szerepükre, védelmükre. Tematikus nap keretében ünnepélyesen helyeztük ki az óvoda kertjébe, búvó- és lakóhellyel megajándékozva az aprócska kis élőlényeket. Méhész látogatott el óvodánkba. A gyerekek kézbe foghatták a füstölőt, méhkast, lépkeretet, felpróbálhatták a méhészkalapot. Minden kisgyermek mézet, méhecskés mézespuszedlit kóstolhatott.
Aztán jött a Nőnap, melyre több kisfiú – családjával együtt készülve – lepte meg a csoportba járó kislányokat és az óvoda dolgozóit. Volt, aki virágot, vagy éppen anyával közösen süteményt készített. A kislányok közös énekléssel és személyesen is megköszönték az ajándékokat. Barnabás másnap egy nagy doboz bonbonnal érkezett az óvodába. Anyukája elmondása alapján sírva mesélte otthon, hogy ő nem adhatott semmit, pedig mennyire szeretett volna. Így rendkívül boldog és büszke volt, amikor végigkínálva a csoporttársait mindenki megköszönte a figyelmességét és ő büszkén és meghatottan ismételte minden alkalommal: „Szívesen! – Látszott rajta, hogy szívét, lelkét osztja a bonbonnal együtt. Igazán megható pillanat volt végignézni…
A nemzeti ünnep alkalmából már hagyomány, hogy óvodánkba hagyományőrző lovas huszárok érkeznek, így a gyerekek személyesen találkozhatnak azokkal, akiről dalaink, verseink szólnak. Minden évben izgatottan készülnek a lovakkal való találkozásra, s bár kissé félve, de egy kis segítséggel boldogan kínálják tenyerükből almával, répával azokat. Idén külön örömöt jelentett, hogy kezükbe vehettek egy-egy igazi huszárkardot, puskát, csákót.
Aztán nyugodtabb napok következtek, melyeket a Boldogságóra program feladatai játékai tettek boldoggá. A Napimádás relaxációs gyakorlat után beszélgettünk a tavaszról, majd megnéztük Bartos Erika Bogyó és Babóca: Hónapok – március című hangoskönyvét. Eljátszottuk a mesét: gurultunk a szőnyegen, táncoltunk, mókáztunk. A gyerekek gyorsan megtanulták és boldogan játszották újra és újra a Simogatót. Vidáman kezdtek neki a színezőnek. Sok kisgyermek jól ismeri a Bogyó és Babóca sorozat történeteit, így boldogan ismerték fel és nevezték nevükön a színezőn szereplő figurákat.
A hónap utolsó hetében még egy élményekben gazdag program várt ránk: az Ebugatta napok, melynek keretében a felelős állattartásra hívtuk fel a figyelmet. A programsorozat keretében tenyésztő és terápiás kutyakiképző hozta el egy-egy kutyáját óvodánkba, nagy örömet szerezve ezzel a gyerekeknek, akik boldogan simogatták, a megtanult vezényszavakkal irányították, vagy éppen a kutyus által bemutatott feladatokat ismételték, mint a forgás, kúszás, ugrás, gurulás. Jó volt látni, ahogy a máskor zárkózott, szorongó kisgyermek, ha félve is, de óvatosan megsimogatta a kutyust, majd felbátorodva hagyta, hogy társai mellett ülve, az ölükben, mint egy hídon végigmenjen, és a végén – a tenyerében tartva – izgatottan adta a jutalomfalatot. A program keretében adománygyűjtést szerveztünk a helyi állatmenhely számára.
A hónap és a tevékenységek során a gyerekek sok hasznos, új ismerettel, élménnyel gazdagodtak. A tevékenységeket, feladatokat szívesen, motiváltan végezték, s közben lehetőségük nyílott megélni az önfeledt örömöt, a kapni jó, de adni még jobb örömét.
A hónap feladata volt, hogy felismerjék gyermekeink az apró örömöket, amelyek körbe vesznek bennünket nap, mint nap, de már úgy megszoktuk az adott dolgok jelenlétét, vagy meglétét, hogy fel sem tűnnek. A jelen pillanat aktív, tudatos élvezete sok más pozitív jellegzetességgel is együtt jár, pl. elégedettség, vagy önbizalom terén.
Elkezdtük figyelni mi az ami boldoggá teszi a gyerekeket, s velük együtt próbáltuk ezt megfogalmazni. Mivel az egyik kedvenc tevékenységük a festés, amiben nagyon sok örömüket lelik, jó ötletnek tűnt gondolatébresztőként alkalmazni ezt az alkotási technikát. Egy nagy felhőt festettek együtt a gyerekek, kétféle technikával. Azért a felhőt választottuk, mert nehezen tudták először elfogadni azt, miért lehet örülni annak, ha esik az eső!? Amikor már sok érvet felsorakoztattunk az eső mellett, próbáltuk ezzel a munkával elmélyíteni ezt a tapasztalást. Eljátszottuk, hogy kis virágok vagyunk és hogy növekszünk az eső hatására. Ezután pici esőcseppek formájában szedtük össze, mi az, ami még örömet okoz számunkra (a napsugarak simogató érintése a bőrünkön, a mosoly ereje, az ízek és illatok szeretete, a barátságok fontossága, a zene varázslata, az otthonunk melege).
A foglalkozáson az Ellenszer című feladatot oldottuk meg először. A tanulók frappáns recepteket készítettek társaiknak, rajta tanácsokkal, hogyan tudnának a hangulatukon javítani. Volt, aki muffin sütést „írt fel” társainak, míg mások a természetben való sétát, a mozgást, a családdal, kisállattal töltött időt emelték ki. Csupa olyan dolgot, amivel pozitivitást és örömöket csempészhetünk mindennapjainkba. Véleményem szerint ez most, az érettségi felé közeledve, ebben a stresszes helyzetben, nagyon fontos. A „receptek”, melyeket többen dekoráltak, dátummal és aláírással is elláttak, az osztálytermünk faliújságára is felkerültek, így az osztálytársak és akár az iskolatársak is olvashatnak tanácsokat az élet apróbb örömeinek felfedezésére vonatkozóan. A gyerekeknek tetszett a feladat.
Ezután a Dallista című feladatot végeztük el. Mindenki átgondolta a pozitivitást eszébe juttató dalokat. Így a tanulói választások elsősorban az alábbi dalokra estek:
Pharell Williams: Happy
Louis Armstrong: What a wonderful world
Kowalsky meg a Vega: Tizenötmillióból egy
Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak
Punnany Massif: Élvezd
Az egyik tanulónak a pozitivitást pedig a Dolly Roll: Vakáció című dala juttatta eszébe.
Nagyon sokat nevettünk miközben megbeszéltük a zeneszámokat. Végül a legtöbben a Halott Pénz: Én ott leszek cím dalára szavaztak, melyet dalszöveggel énekeltünk el. Sokat nevettünk közben (egy pár másodpercet vettem fel a dalból, egy refrént, ide töltöttem fel, nem a youtube-ra, így nem biztos, hogy látható lesz). Az énekléssel megkoronáztuk ezt a jókedvű foglalkozást. Sokat nevettünk és tanultunk az élet apró örömeinek felfedezéséről is.
Ebben a hónapban a sokat beszélgettünk arról, hogy kinek mi okoz a mindennapok során apró örömöket. Az óvodás gyermekek elég nehezen tudnak különbséget tenni az apró és nagy örömök között, de a beszélgetések és játéktevékenységek során egy kicsit jobban megérették a különbséget a két fogalom között. Kis lapokra rajzolták le azt, ami nekik örömöt okoz, majd egy nagy szívre ragasztottuk az apró örömök rajzait, melyet a csoportszobában helyeztünk el.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Apró örömök élvezete – Boldogságóra a 6. a osztályban
Két osztályfőnöki órán foglalkoztunk ezzel a témával. Az 1. órán a tanulók kis csoportokban dolgoztak.
1. Először azt kellett összegyűjteniük, milyen apró örömök érték a csoport tagjait az ébredéstől az osztályfőnöki óráig. ( Az osztályfőnöki a 6. óra volt)
2. Apróságok, amelyek nagyon hiányoznának az életünkből.
3. Mit jelent az, hogy apró öröm? Hogyan definiálnánk? Mire vonatkozik? (Viselkedésmódra, gondolatokra.)
A 2. óra feladatai között szerepelt:
Figyelünk-e tudatosan az apró örömök felismerésére?
1. Feladat : Mikor éreztem utoljára ezt az érzést? Hol voltam: Mit csináltam? Mi mást adhat még nekem ez az érzés? El tudok képzelni más kiváltó okot? Mit tehetek azért, hogy többször átéljem ezt az érzést?
2. Mikor döbbenhetünk rá, hogy igazából boldogok voltunk, csak éppen nem vettük észre?
3. Vélemény: miért lenne fontos, hogy a pillanatot tudatosan és aktívan élvezzük?
4. Mi jut eszedbe róla? Idézetek, bölcsességek. (Munkafüzet: 110-111.) 3 fő egy csoportban dolgozott.
5. Az osztály tanulói aszerint alkottak két nagy csoportot, hogy a felolvasott kijelentések örömet okoznak-e nekik vagy sem pl. Frissen mosott ágyneművel vetett ágyba bújni.
Az arcodon érzed a nap melegét.
Megtanulni kívülről egy verset.
Egy hosszú forró fürdő.
A választást meg is kellett indokolniuk.
Összességében arról számolhatok be, hogy a gyerekek nagy kedvvel oldották meg a feladatokat, együttműködőek voltak és nagyon szép gondolatokat fogalmaztak meg.
Kocsisné Szabó Ildikó osztályfőnök
A márciusi foglalkozást 18-án tartottam meg, minél közelebb a Boldogság Világnapjához.
A „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” relaxációs gyakorlat után Boldog Dóra az „Újra együtt” mese meghallgatására invitálta a gyermekeket. A kedves kis történetet érzékelős játék követett, melyet nagyon élveztek a gyermekek. Ők maguk választották meg, hogy melyik érzékszervüket „lepjük” meg: lehetett hangszerek és madarak hangjait érzékelni, finomságokat kóstolgatni, illatszereket szagolni, gyönyörű képeket nézegetni, és a meglepetés zsákban apró játékokat tapintani. A vidám, derűs játék után Bagdi Bella Imádok élni dalára táncoltunk, és egy örömölelést adtunk át egymásnak. Ennél a játéknál engem egy hatalmas öröm, boldogság ért, mert egy olyan kisfiú ölelt át, aki mindeddig nagyon tartózkodó, gátlásos volt. Beszélgetőkör keretében mindenki elmondhatta, hogyan érezte magát, mi okozott neki örömöt. Közösen megállapítottuk, hogy mennyi apróság is boldoggá tud bennünket tenni. Ettől a naptól kezdve, tudatosan figyeltük, hogy milyen apró örömöket tudunk felfedezni: kinyílt egy kisvirág az ovi udvarán, hallgattuk a madarak csicsergését, élveztük a nap melengető sugarait.
A foglalkozás után az óvoda valamennyi gyermeke és dolgozója összegyűlt az udvaron, ahol elmondtam a gyermekeknek, hogy közeleg a Boldogság Világnapja, megbeszéltük, hogy mennyire jó érzés örülni, boldognak lenni. A csoportom meg is indította az örömölelést, átadtuk egymásnak örömünket, szeretetünket. Bagdi Bella Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek zenéjére együtt mozgott az óvoda összes gyermeke, óvó nénije. Örömteli percek voltak.
Kolllégáim figyelmébe ajánlottam a Boldogság Világnap konferencia előadásait.
Apró örömök élvezete
Mindennapjaikban sokszor az örömteli apróságokat a legnehezebb felfedezni. Nem csak azokat, amelyek váratlanul érnek minket, hanem azokat is, amelyek gondos előkészítés útján jutnak el hozzánk. A felismeréshez legtöbbször tudatosságra és figyelemre van szükség, ezért nagyon hasznosnak bizonyult a babzsákos játékkal keresés: „Most, ebben a pillanatban mi a jó nekem?” Ez a játék önreflexióra tanít és mindig új élményeket fedeztet föl. Jó lehet a meleg napsütéstől a társam közelségééig bármi, amire nyitottak vagyunk. A játék továbbfejlesztett formájában a tanítás végén is mondtunk három apró örömöt, amiben aznap részünk volt. Érdekes volt megfigyelni, ahogyan a fiatalok egymást inspirálták a felfedezéseikkel, és napról napra könnyebben gyűlt össze a három örömet okozó apróság.
A legtöbb öröm érzékszerveink munkájával érkezik hozzánk és válik tapasztalattá. A kedvenc csoki ízlelése, a barát megpillantása, a kedvenc zeneszám századik meghallgatásra is örömet okoz. Vannak olyan élmények, amelyek naponta megtapasztalhatók, és olyanok, amelyek eléréséért tenni kell. Igyekeztünk eljutni és a társainkat is segíteni a napi szintű apró örömhöz.
Van, akinek a Pozitivity játék okoz örömet, ezért gyakran vettük elő mostanában.
Összeállítottunk egy közös slágerlistát, de nem csak a vidám, derűs dalok kerültek föl rá, hanem olyanok is, amelyek dallamvilágukkal, ritmusukkal és nem csak szövegükkel okoznak örömet. Meglepő volt látni, hogy a melankólikusabb, érzelmesebb dalok is népszerűek a csoportban, és tudnak örömet okozni.
Itt a tavasz és meglehetősen sok órán át verőfényes napfénnyel örvendeztetett meg minket. A kertben kipróbálhattuk a fényfogócskát, remek mozgásra inspiráló játék. Több közelben tett séta során igazi vidám tavaszi képen örökíthettük meg rácsodálkozásunkat az ébredező természetre.