Ebben a hónapban megtanultunk a legapróbb dolgoknak is örülni. Pl. milánóinak a menzán, napsütésnek, játékoknak…stb. Még a legrosszabb és legfárasztóbb napon is találtak valami olyan dolgot, amiért érdemes volt örülni.
Apró örömök élvezete
Ezen a héten nagyon örültünk annak,hogy visszatértünk a betegséges időszakból!Örültünk egymásnak,hogy újra együtt lehetünk,hiszen volt olyan óvodásunk aki egy hónap után jött újra közénk.Elmeséltem a gyerekeknek Bezzeg Andrea:Újra együtt c. meséjét,amit hallgatás után átbeszéltünk.Játszottunk a „tapintós lufikkal”,ami különösen tettszett nekik.Találgatták mivel is lettek megtöltve a lufik.Örömfát készítettünk,színes virágokkal és pillangókkal díszítettük fel.Örömmel nézték milyen szép színes fát varázsoltunk!A jó idöt kihasználva-ami melengeti a lelkünket,mosolyt csal az arcunkra-kirándultunk a közeli erdőbe.Meghallgattuk az erdő hangját,a madarak énekét,bolyongtunk az avarban,gyönyörködtünk a lepkékben.Sokat futkároztunk,kacagtunk a kellemes tavaszi időben.Kipirulva,boldogan tértünk vissza az óvodába.A gyerekek örömmel mesélték a szüleiknek,milyen örömteli napot töltöttünk el együtt!
Konyári Óvoda Pillangó csoport
Meghallgattuk Bagdi Bella: Imádok élni című dalát, majd megpróbáltuk együtt énekelni vele. Ez volt a téma bevezetése. Utána arról beszélgettünk, hogy kinek mi jut eszébe erről a dalról, kinek mi okoz örömet a mindennapokban. Tudjuk, hogy az öröm egy érzés, amit érzékszerveinken keresztül érzünk. Minden érzékszervünkre vonatkozóan kerestünk valamilyen általa érzékelt örömöt. Pl.: tapintás: puha, meleg plüss maci, vagy ízlelés: finom étel, vagy hallás: szép muzsika, vagy látás: virágba boruló fák, vagy szaglás: finom illat stb. A gyerekek egymás ötleteit tovább fűzve sorolták, hogy mi okoz számukra örömöt a mindennapok során. A téma feldolgozása alkalmával igyekeztünk tudatosítani, hogy minden apró örömnek örülnünk kell, hiszen így lehetünk boldogok, ha tudnak örülni dolgoknak és észre is tudjuk venni azokat.
„Örülni szuper érzés, örömet okozni még jobb.” A foglalkozáson ezt fogalmazták meg a gyerekek. Ismét egy olyan témát dolgozhattunk fel, amely a gyerekek személyiségfejlesztéséhez nagyban hozzájárul, hálásak vagyunk érte.
Köszönjük!
Az apró örömök bolygójának országait, vidékeit egy-egy érzékszervhez kapcsoltuk. A gyerekek csoportokban dolgoztak, azok egy-egy tagja lerajzolta a választott érzékszervet, majd két perc alatt közösen lejegyeztek minél több ahhoz kapcsolódó apró örömet.
Az idő lejártával minden csoport továbbadta a lapját, s ezt addig folytattuk, míg vissza nem értek az érzékszervek a kezdeti helyükre. Kikötés volt, hogy csak újabb örömforrásokkal egészülhetnek ki a gyűjtemények, ezért a gyerekeknek először mindig el kellett olvasniuk az előző csoportok által írt példákat. (A 3. körtől növeltük a csapatok idejét.)
Végül a csoporttagok találó nevet adtak az adott országnak, vidéknek, amit a többiekkel megvitattunk és elfogadtunk.
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
Apró örömök naponta érnek bennünket, de hogyan éljük meg őket, csak rajtunk múlik
Március hónapban, a kellemes tavaszi időjárás beköszöntével sok-sok vidám tevékenység jelentett számunkra örömet. Például Víz világnapja alkalmából vizes játékokkal, „Gyógyteával egészségesen” témahetünkön teakeverékkel ismerkedtünk. Kertészkedtünk, gyomláltunk a fűszer- és gyógynövény kertünkben.
A téma feldolgozása során, a megvalósításhoz ajánlott ötleteket kipróbáltuk, így volt napimádás, simogató, beszélgetés, mesehallgatás, stb.
A választható feladatok közül a rajzolgató jelentett igazi közös élményt. Együttalkotás örömét éltük át a mondóka megtanulásával, rajzolásával.
A Bogyó és Babóca meséjének meghallgatása után, gurultunk, táncoltunk boldogan. A meséhez készített rajz kiszínezése jó lezárásnak bizonyult.
Az apró örömök témakörében a párválasztós játékot játszottuk.
Körben álltak a gyerekek, egy gyermek középen. A középen álló gyermek becsukott szemmel elindult és véletlenszerűen párt választott. Közben figyelnie kellett arra, hogy mit érez, amikor meglátta, ki a párja.
A gyerekek örömöt, boldogságot és meglepettséget soroltak. Nagyon jó az osztályközösségünk. Jó volt látni a csillogó szemeket, ahogy örültek egymásnak.
Apró örömök! De mit is jelent ez? Nagycsoportosaimmal ezt a témát jártuk körbe és mivel már 2 éve vesznek részt a Boldog órákon, nagyon ügyesen tudtak a témához hozzászólni. Volt aki azt mondta, hogy neki az okoz örömet, hogy reggelente az anyukája egy puszival ébreszti, és így már jól indul a napja. Említésre került a szeretet, a család és egy kisfiú azt mondta, hogy ő annak örül, hogy a kistestvére most nem beteg.
A beszélgetés után következett a mese olvasás: Újra együtt!
Majd képeket vetítettem nekik, ugyanis előző héten víz témahetet tartottunk, aminek keretén belül minden napra jutott egy kis élmény. Játékos vetélkedésen, ismeretszerzésen vehettek részt az óvoda tornatermében, ellátogattunk a helyi hajó kikötőbe, ahol a gyermekek egy igazi hajóskapitány vezetésével megnézhették a jégtörő hajókat, kenukat, kajakokat, végül pedig átkompoztunk a Bodrog folyón. Az itt készült képekből készítettem egy összeállítást, és kerestük rajta a mosolygós arcokat. Megbeszéltük, a gyermekek elmondták, hogy mit éreztek akkor ott az adott pillanatban, min mosolyogtak, mi tetszett nekik. Olyan nagy sikere volt, hogy többször végig kellett nézni a képeket, és csak mesélték, mesélték, hogy erre is meg arra is emlékeznek.
A foglalkozás zárásaként nyugi üveget készítettünk csillámporral, ételfestékkel, csillámos ragasztóval. Egész héten használták a gyermekek, arcukon mosoly volt látható, ami számomra is öröm. Egy kis varázslatos üveg, mire képes, hihetetlen, még számomra is. Szülői visszajelzést is kaptam: „Mérges voltam, kiabáltam, Zsófi a kezembe nyomta az üveget, azt mondta rázzam meg és nézzem, majd lenyugszol anya.” Telefonon is megkeresett egy pedagógus szülő, aki az előző szülőhöz hasonlóan találkozott a nyugi üveggel, és azt mondta, hogy annyira jó, hogy az osztályában is el fogja készíttetni a gyerekekkel.
Másnap, amikor a gyermekek jöttek az oviba, a szülők mondták, hogy a gyermek csak mesélt-mesélt otthon, és jó volt neki látni, hogy élménnyel teli, boldog a gyermeke. Nekem, nekünk pedig pozitív visszajelzés, hogy egy kicsit, még ha csak egy napra is , de a Boldog óra foglalkozások témája, légköre, hatása, nem csak az óvodában, hanem az otthonokban is megjelenik.