Ebben a hónapban a „Mackó” csoport az apró örömek élvezetét élhette meg. Szükség van rá, hogy a jelenlegi zajos, felfordult világban a gyermekek megtalálják minden apróságban és hétköznapi dologban az örömet.
Fogalakozásaink célja az volt, hogy a gyermekek megtanulják az apró dolgoknak is lehet örülni, valamint ismerjék fel, hogy mi mindennek örülhetünk az életben. Fontosnak tartjuk, hogy ne csak tárgyi dolgok és az ajándékok nyújtsanak a gyermekek számára örömet, mivel ezek könnyen közönyössé válhatnak az igazán fontos dolgok irányában.
Ráhangolódásképpen a gyermekek az óvoda udvarán valósították meg az ébredező természetet. Majd ezt követően örömgyűjteményt készítettek a gyermekek, lerajzolták az élet apró örömeit. Felsoroltunk olyan dolgokat, amitől szebbnek látjuk a világot, és ami jókedvre derít bennünket. Az öröm ajándéka sem maradt ki a foglalkozásokból. A gyermekek egy ajándékcsomagot valósítottak meg, amibe belerajzolták azt, ami számukra örömet szerez. Nagyon színes alkotások születtek, amiket a foglalkozások végén meg is beszéltünk. Nagy örömmel láttuk, hogy a rajzokban hogyan tudják kifejezni érzéseiket, milyen kreatívak és ötletesek. A foglalkozásainak örömöleléssel zártuk, ahol a játék lényege az, hogy egy adott időn belül minél több társadat meg tudd ölelni.
Apró örömök élvezete
Erzsébethelyi Általános Iskola
A gyerekek nagy örömmel -csoportban, illetve egyénileg – készítették az örömfát. A saját kis örömeiket a pillangókra írták rá. Pl.: ajándékozni, meglátogatni a nagymamát, játszani a testvérrel, olvasás, röplabdázás
A hónap témája az apró örömök élvezete. A választható feladatok közül az örömfa elkészítését választottuk. A feladat nagyon tetszett a tanulóknak. Az elkészített fa igazi dísze lett a termünknek.
Apró örömök
A téma feldolgozása előtt több alkalommal beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy mi minden jó történt velük aznap. Azt tapasztaltam, hogy a diákok egy része nem tud felidézni olyan emlékeket, melyek jóleső érzéseket ébresztettek volna bennük. Mindenki siet, végzi a feladatát és nincs idő megélni ezeket a pillanatokat. Osztályfőnöki órán a téma feldolgozása során arra kérten a tanulókat, hogy tegyék fel maguknak a következő kérdéseket. Mitől érzed jól magad? Mi az, ami szórakoztat, megnyugtat, kikapcsol, lelkesít? Mi az, ami örömöt okoz? Majd mindazt, ami az eszükbe jutott lejegyezték egy mosolygós arcra. Végül megállapítottuk, hogy nap mint nap sok szép pillanatunk van, csak észre kell venni őket.
A gyerekek a pillangók készítését valósították meg. Igazi csapatmunka volt, mindenkinek volt feladata. A fa tervezése, kivitelezése és a pillangóknál ugyanígy összefogtak a gyerekek.
Sok-sok örömforrást meg tudtak nevezni, melyhez segítségünkre volt a munkafüzet is. Szerencsére nemcsak az iskolai, hanem otthoni örömök is felkerültek az örömhozó pillangók által a fára.
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
Beszélgettünk a mindennapok apró örömeiről. Fontos, hogy észre vegyük az élet szépségeit és tudjunk örülni a kis dolgoknak is. Ráirányítottam a figyelmüket erre, valamint a nehézségek megélésérő is szót ejtettünk. Meghallgattuk a hónap dalát, a refrént közösen énekeltük. Ezután mesefeldolgozással folytattuk. A hétdombi csodatévő szivárvány nagyon tetszett nekik, dramatizáltuk is. Majd készítettünk egy tavaszi virágoktól pompázó fát, amire mindenki felragasztotta saját nevével ellátott lepkéjét.
Ebben a hónapban az érzékszervek és a természet éledése volt a Boldogság óráink kiinduló pontja.
Nagyon sok lehetőséget felhasználtunk arra, hogy a gyermekek vegyék észre a hétköznapokban rejlő kis örömforrásokat.
Prof. Dr. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai beépültek mindennapjainkba, most leginkább a növényekkel kapcsolatos gyakorlatokat alkalmaztuk: Égig érő fa vagyok, Kitárom a világom, Napraforgó.
Sok-sok apró örömet fedeztünk fel a gyerekekkel a Szegedi Füvészkertben tett látogatásunk során, vagy a rendszeres séták alkalmával, amikor ráérősen megálltunk egy-egy szép virágnál, megfigyeltük, megszagoltuk, megbeszéltük a színeit. Mindig magunkkal vittük a nagyítókat, hogy a szépséget még közelebbről megcsodáljuk, sőt egy-egy bogarat is megfigyelhettünk közelről.
Az „Örömkertünket” megterveztük egy kis maketten, majd a szülők segítségével be is ültettük virágokkal csoportunk kertjét.
A Mit csinál a kis kezem című versike által a simogatás, érintés, ölelés jól eső érzését fedeztettük fel a gyerekekkel.
A szülőket bevonva hozhattak a gyerekek tavaszi képeket és Bartos Erika: Bogyó és Babóca könyveket is. Elolvastuk a Március című részt is, ahol megnéztük a képeket, rácsodálkoztunk a színek kavalkádjára és a kis rovarok sokféleségére, kiemelve a jótetteket, jó szándékot és összetartást. Beszélgető körök alkalmával elmondhatták a gyerekek a napi örömüket, amikor igazán jól érezték magukat.
Napi szinten hallgatjuk Bagdi Bella személyiségformáló gyermekdalait, ebben a hónapban megismerkedtünk az Imádok élni című zenével, melyre felszabadultan táncoltak a gyerekek.
Egy napi mosollyal zárnám beszámolómat.
Boldogságórán játszottunk, ahol a feladat az volt, simogasd meg annak az arcát, aki neked ma valamilyen apró örömet szerzett.
„ Ha haza megyek, megsimogatom a barátom arcát, hogy az ő házába is vigyek az örömömből”- mondta egy kislány.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Tudatosan keressük a napi örömeinket, s ezeket egyrészt a szabadírás füzetünkbe, másrészt a boldogság fán is megerősítjük.
Márciusi tartalom
Beszélgettünk arról, hogy bizonyos helyeken jól, vagy jobban érezzük magunkat, mint másutt. Így van ez a kollégiumi csoporthelyiségeinken belül is. Valaki a tanulószoba asztalánál, valaki a függöny mögött az ablaknál, és valaki az ágyán érzi magát a legjobban.
Először elkészítettünk a Mentimeter segítségével közösen egy gondolattérképet az örömmel kapcsolatos fogalmakból, majd mindenki megrajzolta egy kártyára, mi okozott neki utoljára örömet.
Ezekből alkottuk meg a márciusi faliújságunkat.