A hónap folyamán sok apró örömben volt részünk. Ezeket naponta megbeszéltük és igyekeztünk együtt megélni társaink örömeit. Készültünk egy színházi szereplésre, a tavaszi szünetre és a húsvétra. A pillangóink egyediek és színesek lettek, a fára csak azután röppentek fel, hogy felidéztük egy apró örömünket.
Apró örömök élvezete
“Az emberi boldogság ritkán a hatalmas vagyonok gyümölcse, sokkal inkább támad napi apró örömökből.”
(Benjamin Franklin)
Sok örömforrás vesz minket körül, de gyakran észre sem vesszük őket. A természet szépségét, a naplementét, a madárcsicsergést, az édes illatokat, a kedves érintéseket vagy a finom ízeket. Csak rohanunk és kutatjuk a boldogságot, holott körülvesz minket. A múlt hibáin merengve, vagy a jövőről álmodozva, sosem fogjuk észrevenni a JELEN ajándékait.
Elkészítettük ez örömfánkat és eljátszottuk a Hétdombi csodatévő szivárvány című mesét is.
A március hónapunk az apró örömökről, boldogságról szólt. Rengeteg kis dolog mellett csak úgy elmegyünk a mindennapok során, pedig mennyi gyönyörű dolog vesz minket körül. Apró boldogságforrások rejtőznek mindenütt, ezeket igyekeztünk felkutatni.
Az apró örömök élvezete egészségesebbé, boldogabbá, segítőkésszé, jókedvűvé varázsolja az embert. Értelmet nyernek a mindennapok, új célok kerülnek kilátásba, amiket könnyebben is érünk el. Szárnyakat kapunk és ilyenkor nincs lehetetlen előttünk. Az örömök mosolyt visznek életünkbe, a nevetés oldja a feszültséget, ellazítja a testünket.
Az apró örömök nemcsak ebben a hónapban fontosak, hanem egész életünkben. Március elején elindítottunk egy örömgyűjtő szívdobozt. Amikor valami nagy öröm éri a gyerekeket, egy apró szívet dobhatnak bele.
A Boldogságórán gyerekekkel először arról beszélgettünk, hogy mi okoz nekik nap, mint nap örömet. Hogyan okoznak örömet másoknak? Körben ültünk és egy babzsákot indítottam el azzal a kérdéssel, hogy „Most, ebben a pillanatban mi jó neked?”.
A beszélgetés után körben maradva csukott szemmel, nyújtott karral indultunk egymás felé. Akit először megérintettek a tanulók, az lett a párjuk. Közösen, továbbra is „vakon” mozogtak: korcsolyáztak, teniszeztek, kaktuszok között másztak, labdát dobáltak stb.
Persze nem maradhatott az óra különleges meglepetés nélkül most sem. A 2.c osztályosoknak a boldogságórára tartogattam a meseíró és a rajzpályázat eredményeinek kihirdetését is. Mindkettő versenyen kiválóan szerepelt osztályunk, így jól megérdemelt okleveleket is átvehettek.
Végül összegyűjtöttünk apró élményeket a hónapból. Miben is lehetett részünk?
– A víz világnapja.
– Rajzpályázat.
– Csillagászati kiállítás.
– Állatkerti meglepetéskirándulás.
– Nőnapi meglepetés a fiúktól.
– Bábszínházi előadás.
– Együtt barkácsolás.
– Játék a barátokkal.
– Színes virágok.
– Ének és zene.
– Finom sütemények…
Az utolsó feladatként pozitív, megerősítő gondolatokat írtunk egymásnak egy lapra. Ebből papírrepülőt hajtogattunk és az udvaron a sors kezére bíztuk, melyik repülő = gondolat végül kihez érkezik meg.
A március hónap is igazán aktívan telt és a felsoroltakon kívül is biztos vagyok abban, hogy számos apró öröm teszi boldogabbá a hétköznapi életünket. Ügyeljünk tehát rá, hogy minél gyakrabban legyen benne részünk, és hogy másoknak is juttassunk belőle!
Márciusi beszámoló
A márciusi beszámolót betegség miatt sajnos csak most tudtam megírni.
A foglalkozás elején Boldog Dórával, a csoport már ismert plüss Katicájával a szőnyegre invitáltam a gyerekeket. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai utána beszélgető körben minden kisgyermek elmesélte azt, hogy neki mi okozza a legnagyobb örömöt. Nagyon sok minden szóba került, az egészen apró tárgyi dolgoktól az egészen komoly érzelmekig.
Ezután Boldog Dóra meggyújtotta a meselámpást és elmesélte Góliát és Pirinkó történetét. Nagyon tetszett a gyerekeknek, az a rész kifejezetten, amikor Góliát Pirinkó fülébe kanalazta volna az ételt. Megbeszéltük, hogy milyen nagyobb-kisebb állatokat ismernek a gyerekek, hogy tudnak azokon segíteni, akiknek valamely érzékszervük nem úgy funkcionál, mint másoknak.
Nagyon ügyesen kiválasztották az egészséges ételeket, abban megegyeztünk, hogy nem feltétlenül kevésbé ízletes az az étel, ami egészséges.
Ezután egy kislányt körbe rajzoltunk, érzékszerveihez a megfelelő képeket kiválogatva megbeszéltük, hogy melyik érzékszervünkkel mit érzékelünk, és milyen apró örömöt tud ez okozni számunkra. A gyerekek lelkesen mondták el, melyik érzékszervükhöz milyen örömöt tudnak társítani, milyen emlékeik vannak erről.
Bagdi Bella dalát hallgatva, énekelve kiszíneztük a hónap jelét, majd felragasztottuk a Boldogság Várához vezető 7. lépcsőfokra, elámultunk, hogy meddig jutottunk, milyen sokat fejlődtünk ez idő alatt.
A beszélgetés kezdeményezésekor nehéz volt APRÓ örömöket megnevezniük a gyerekeknek… Mindenki „nagy” dolgokat mondott. Miközben készítettük lelkünk boldog pillangóit tovább beszélgettünk, zenét hallgattunk… s egyre több apróság jutott a tanulók eszébe, amelyek örömet okoztak számukra.
Tanulóimmal a hónapban „Örömleltár”-t készítettünk, melyet a gyerekek egy kosárban jelenítettek meg. Ebbe a kosárba gyűjtötték azokat az örömforrásokat, melyekből táplálkoznak a mindennapokban. Motivációként a hónap dalát hallgattuk, és pozitív képeket tekintettünk meg. A csoport tagjai megosztották egymással saját örömleltárjukat is.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
„Mindenki annyi örömöt talál az életben, amennyit hajlandó észrevenni.” Ezzel az idézettel nyitottuk meg a hónap témáját, az apró örömöket. Rövid beszélgetés után a gyerekek postit cetlikre felírták az éppen aktuális örömeiket és az érzékszervek szerint a táblára helyezték. A hónap során elkészült az örömeink fája, amire folyamatosan gyűltek az örömeink virágok formájában. Megnéztük a metronómok kisfilmjét és ének órán megalkottuk a mi ritmusunkat.
A legnagyobb örömforrásunk a mosolyra fakasztó ételek elkészítése volt, ezt élvezték legjobban a gyerekek. Nagyon kreatív, vidám finomságok készültek, amit utána jóízűen el is fogyasztottak.
Szorgalmatos Mesekert Óvoda Bölcsőde és Konyha
A téma feldolgozása megmozgatta a csoport alkotókedvét és kreatívitását. Megtaláltuk a közös munka és közös alkotás örömét.A tevékenység során az egyéni élmények is előtérbe kerültek.Bensőséges, meghitt hangulat jellemezte a foglalkozást.