APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE
(6-10 évesek részére)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”
Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 34. oldal csoport munka Álljunk körbe és csináljuk, amit mondok. Szorosan öleld át két kezeddel a mellkasodat és képzeld el, hogy ölelő karodon belül a tested olyan, mint egy fészek… Óvd meg ezt a meleget, hajolj előre, érezd ahogy ez a jó kis meleg átsugárzik az egész testeden, … ha jégből volnál, most elolvadnál, … most engedd a jó kis meleget a karodban, öledben, mellkasodban átélni… közben gondolj a mondókára és mondd magadban: „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok elolvadok”
3’ „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom” Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 34. oldal csoport munka Érezd ahogy kinyílsz, mint egy bimbóból a virág, mint egy tulipán (lányoknál), vagy mint kis felfedező (fiúknál), aki távcsövével észrevette, hogy soha nem látott tájakra jutott, ő a felfedező.
5’ A téma bevezetése Örömleltár készítése csoport munka Üljünk körbe! Készítsünk egy örömleltárt! Mindenki mondja el, hogy minek örült ma! Vagy, ha ma még nem okozott örömet semmi, akkor általában mi az, ami örömet szerez neked!
5’ A téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 110-111. oldala alapján az érzékszervek és örömök összekapcsolása egyéni munka Az apró örömök észrevételéhez és élvezetéhez szükségünk van az érzékszerveinkre. Melyik érzékszervünkkel tudjuk megtapasztalni a következő kellemes dolgokat? Kösd össze a szövegeket és rajzokat!
20’ Gyakorlás Örömke készítése a Boldogságórakönyv 3-6 éveseknek 160. oldala alapján csoport munka Szeretnék kérni egy önként jelentkezőt, akit körbe rajzolhatunk ezen a nagy papírlapon! Ő lesz Örömke! Találjuk ki, hogy mire van szüksége, hogy jól érezze magát. (szem, száj, fül, orr, kéz)
Miután ezt megoldottuk, most keressünk olyan dolgokat, amelyek ezekhez köthetők! Pl: száj- csokoládé, orr-anya illata
4’ A téma lezárása Bagdi Bella Imádok élni c. dalának meghallgatása zenehallgatás Hallgassuk meg Bagdi Bella Imádok élni c. dalát!
5’ A Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 165. oldala alapján meditáció Mindenki helyezkedjen el kényelmesen, ahogy jól esik! Kezdjük el az örömmeditációt!
(A Boldogságóra könyv 165. oldalának felolvasása)
Apró örömök élvezete
A gyerekek írtak és rajzoltak is az apró örömök bolygóján tett elképzelt utazásukról.
Sajnos sokszor érzik úgy a gyerekek, főleg most, hogy az utóbbi két évben a járvány miatt sok minden kimaradt az életükből, hogy kevés olyan dolog van, ami örömöt okoz, alig történik velük jó dolog. Hogy ezt megcáfoljuk, elővettük a mögöttünk álló nyolc év fotóit, és ezeket nézegetve újra átéltük azt a sok élményt, ami ebben az időszakban ért bennünket. Rájöttünk, hogy nem is csak apró, de egészen nagy dolgok is történtek velünk, és igenis van minek örülni, van miből számadást készíteni így, a ballagás előtt. Az összegyűjtött fotók faliújságunkat díszítik, hogy minden nap emlékeztessenek bennünket ezekre a fontos élményekre.
Március hónapban együtt éltünk át sok boldog órát, közben apró örömöket élveztünk. A boldogságfalunk telis-teli lett Örömlistával, megélt, boldog élmények rajzaival. A többi pedagógussal egyetértésben felelés-és dolgozat írás mentes napunk is volt, melyet az iskola tanulói örömmel konstatáltak, mikor beléptek az ajtón, és az erről szóló transzparenst elolvasták. A fél folyosót betöltő boldogságfalunk szinte sugárzott.
Egy dolgot felejtettem el, megörökíteni az utókornak ezt a kis csodát. Szívünkben azonban elvittük, amerre csak jártunk…
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
A saját kezünkkel készített alkotások a legjobb örömforrásaink egyike.
Báthory István Általános Iskola
Ma a Pulai Méhészettől tartott nagyon érdekes bemutató és ismeretterjesztő előadást Zsófi néni a gyerekeknek. Különleges dolgokat tudhattak meg a méhcsaládok életéről, a mézkészítés rejtelmeiről. Kézbe vehették a gyerekek a különböző eszközöket, felpróbálhatták a védőruházatot, megfigyelhették a méheket. A végén a mézkóstolás is nagy sikert aratott. Ők már tudják, hogy a méhektől nem félni kell, hanem vigyázni ràjuk!
Báthory István Általános Iskola
A 7.c osztály a Digitális Tudásközpontban interaktív foglalkozáson vett részt. A gyerekek kipróbálhatták a 3D nyomtatást, figurákat tervezhettek. A foglalkozás második részében Lego robotokat építettek és megismerkedtek Igoval, a robotkutyával.
Müncheni Családok Klubja- Macska
Minden pillangó hátára ráirtuk mi okoz az életünkben apró örömöket, amivel feltöltödünk.
Mi egy közös fát készitettünk
,, Az élet mindig elbűvöl; annyi örömöt lehet találnia jelentéktelen dolgokban is.”
Az idézet mondanivalójának megbeszélése után kötetlenül beszélgettünk arról, hogy éppen aznap kit milyen apróbb öröm ért. Kiderült, hogy nem feltétlenül szükséges nagy dolgokra gondolnunk, hiszen teljesen hétköznapi események, történések is lehetnek életünk örömforrásai.
Megvitattuk azt is, hogy lehet-e öröm nélkül élni. Egységesen egyetértettek a gyerekek abban, hogy nagyon is szükségünk van arra, hogy átéljük az öröm érzését, hiszen boldog pillanatok nélkül nagyon más lenne élnünk.
Feladatlapon 30 apró öröm közül választották ki a gyerekek a számukra igaz állításokat, majd összehasonlították kire mi igaz, mi az ami a legtöbbjüknek örömforrás.
Másodikos osztályommal az idén sokkal több időnk jut egymásra és a boldogság órák megtartására.
Nagy örömünkre szolgált,hogy egy anyuka is a program tagja,egy idősek otthonában tart Boldogság órákat. Az Idősek Napja alkalmából kis műsorral készülve meglátogattuk az otthon lakóit, akik együtt énekeltek velünk. Maradandó élmény volt a gyerekeknek is, észrevették,milyen kevés dolog is elég ahhoz hogy másoknak örömet okozzunk!
A kedvenc témakörük az apró örömök téma volt, sokszor beszélnek róla pl rossz kedv esetén…tanácsokat adnak egymásnak.
A fotókat is ebből a témakörből mellékeltem.