Végre itt a jó idő, egyre többet tudunk a szabadban lenni. Nap mint nap örömmel fedezik fel a környezetükben történő változásokat. Az apró örömök felfedezése óvodai életük minden területén jelen van. Élményszerző sétákkal, változatos tevékenységekkel. Képesek minden apró dologra rácsodálkozni, örülni annak, mintha kincset leltek volna.
Apró örömök élvezete
Báthory István Általános Iskola
M. Nyirő Mária A varázsmag szövetsége című meseregényének interaktív bemutatóján a Veszprém Tv is forgatott. A könyvbemutató vendége a Báthory Általános Iskola 3.c osztálya volt. A rendezvényről szóló részt 4.30-tól láthatják
Márciusban a boldogságóra eleji relaxáció és a hónap dalának eléneklése után kértem a gyerekeket, hogy most ne csak írjanak az apró örömökről, hanem rajzban is örökítsék meg azokat a dolgokat, eseményeket, melyek boldoggá teszik őket.
Megismerkedtünk Reményik Sándor Csendes csodák című versével, melynek megbeszélése során értelmeztük az apró örömök megjelenését a versben.
A tankönyvben lévő táblázat alapján a gyerekek is elkészítették örömtáblázatukat. A Jó befogadása gyakorlathoz Bagdi Bella zenés meditációját használtuk. Házi feladatként az elkezdett örömtáblázat kiegészítését kapták a gyerekek.
Megbeszéltük az osztály tanulóival, milyen apró örömök vannak a mindennapjaink során, miért fontos az apró örömök élvezete. Minden ember számára, más-más dolog, elfoglaltság okoz boldogságot. Egy gyerekek, felnőttek által használt módszer a színezés, mely bizonyítottan jó hatással van a készítőjére. A gyerekek beszélgetés közben, után egy-egy szép mandalát színeztek ki kedvük szerint, kreativitásukat szabadon engedve.
Helyszín: Szapáry utcai óvoda
Csoport: Levendula, vegyes csoport, 3-7éves korosztály
Feltöltő: Katona-Timár Nikoletta, óvodapedagógus, Nagyné Anikó óvodapedagógus
Március hónap témája: Apró örömök élvezete
Hogyan vegyük észre az apró dolgokat, melyek örömet okoznak?
Kinek mi okoz örömöt?
Hogyan ünnepelünk? mitől öröm az ünneplés? milyen szokásoktól érezzük jól magunkat a csoportban?
Relaxációval picit lassítsunk a sebességünkön.
Dal: Imádok élni- Bagdi Bella- Jobb veled a világ c. albuma
Örömtánc járás.
MSZC Gépészeti Szakközépiskolája
A magyarok mentalitásának jellemzőivel kezdtük: mennyire szeretnek panaszkodni, ellenben az élet apró örömeit mennyire nehezen látjuk meg. Ráhangolóként egy youtube videót néztünk, amelyben egy 60 év körüli férfi egy speciális szemüvegnek köszönhetően életében először lát színeket. Azt hangsúlyoztuk, mennyire természetesnek veszünk sok dolgot a környezetünkben, ami egyáltalán nem természetes. Beszélgetésünket azzal folytattuk, mikor éreztük utoljára ezt az érzést, amit gyakran gyerekeknél is felfedezhetünk. Végiggondoltuk, milyen más kiváltó okot is tudnánk még elképzelni, mit tehetnék, hogy többször is átéljem ezt az érzést. Jellemeztük, körülírtuk, mi is az az öröm, mihez tudjuk hasonlítani. Csoportokban a 4 évszak apró örömeit gyűjtöttük össze. Majd egy kartonra ragasztva csoportonként apró örömeket kerestünk, amiket óra végén meg is csodáltunk. Ahhoz, hogy az élet rutin-örömeit felfedezzük, pár különleges ötletet gyűjtöttünk, ha valamit fordítva csinálnánk, mennyivel érdekesebb lenne. Pl: Viseld az órádat a másik csuklódon! vagy Moss fogat a másik kezeddel! Befejezésül egy példát néztünk még a gyermeki örömre. Link: https://www.youtube.com/watch?v=mxmmvHsDeuI
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Apró örömök élvezete
„Abban a pillanatban, amikor valaki figyelmet szentel valaminek, legyen az akár egy fűszál, a dolog maga rejtélyes, bámulatos, leírhatatlanul pompás világgá változik.”
(Henry Miller)
Mi jut eszedbe az idézetekről?
„Az élet mindig elbűvöl; annyi örömöt lehet találni a jelentéktelen dolgokban is.”
(Sara Crowe)
„Mindenik embernek a lelkében dal van,
És a saját lelkét hallja minden dalban,
És akinek szép a lelkében az ének,
Az hallja a mások énekét is szépnek.”
(Babits Mihály)
„Fölemelt karral álltam
az ég alatt és
teli volt a rét
csillaggal és katicabogárral”
(Radnóti Miklós)
Az esős napok és a pandémiás helyzet után végre kimozdulhattunk az oviból. A levegő illatát, a madarak hangját, a természet csodáit apró örömként éltük meg.
Óra elején a gyerekek meghallgatták A tizenkét hónap c. görög népmesét, ezután megbeszéltük. Elmondták, hogy ők miben találják meg az igazi örömüket, amit aztán egy öröm- listára le is írtak. Óra végén pedig elénekeltük az Imádok élni c. dalt.
APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE
(6-10 évesek részére)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”
Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 34. oldal csoport munka Álljunk körbe és csináljuk, amit mondok. Szorosan öleld át két kezeddel a mellkasodat és képzeld el, hogy ölelő karodon belül a tested olyan, mint egy fészek… Óvd meg ezt a meleget, hajolj előre, érezd ahogy ez a jó kis meleg átsugárzik az egész testeden, … ha jégből volnál, most elolvadnál, … most engedd a jó kis meleget a karodban, öledben, mellkasodban átélni… közben gondolj a mondókára és mondd magadban: „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok elolvadok”
3’ „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom” Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 34. oldal csoport munka Érezd ahogy kinyílsz, mint egy bimbóból a virág, mint egy tulipán (lányoknál), vagy mint kis felfedező (fiúknál), aki távcsövével észrevette, hogy soha nem látott tájakra jutott, ő a felfedező.
5’ A téma bevezetése Örömleltár készítése csoport munka Üljünk körbe! Készítsünk egy örömleltárt! Mindenki mondja el, hogy minek örült ma! Vagy, ha ma még nem okozott örömet semmi, akkor általában mi az, ami örömet szerez neked!
5’ A téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 110-111. oldala alapján az érzékszervek és örömök összekapcsolása egyéni munka Az apró örömök észrevételéhez és élvezetéhez szükségünk van az érzékszerveinkre. Melyik érzékszervünkkel tudjuk megtapasztalni a következő kellemes dolgokat? Kösd össze a szövegeket és rajzokat!
20’ Gyakorlás Örömke készítése a Boldogságórakönyv 3-6 éveseknek 160. oldala alapján csoport munka Szeretnék kérni egy önként jelentkezőt, akit körbe rajzolhatunk ezen a nagy papírlapon! Ő lesz Örömke! Találjuk ki, hogy mire van szüksége, hogy jól érezze magát. (szem, száj, fül, orr, kéz)
Miután ezt megoldottuk, most keressünk olyan dolgokat, amelyek ezekhez köthetők! Pl: száj- csokoládé, orr-anya illata
4’ A téma lezárása Bagdi Bella Imádok élni c. dalának meghallgatása zenehallgatás Hallgassuk meg Bagdi Bella Imádok élni c. dalát!
5’ A Boldogságóra könyv 6-10 éveseknek, 165. oldala alapján meditáció Mindenki helyezkedjen el kényelmesen, ahogy jól esik! Kezdjük el az örömmeditációt!
(A Boldogságóra könyv 165. oldalának felolvasása)