A januári boldogság óránkon a gyerekekkel az apró örömökről beszélgettünk. Délutánunkat a Rosszkedv elűző dalocskával indítottuk. Közösen énekeltünk és elmutogattuk a dalban szereplő mozdulatokat. A foglalkozás további részében örömforrásokat kerestünk. Milyen dolgok szereztek nekik eddig apró örömöt. Segítségül hívtam pár képet, melyek felszínre hozták bennünk ezeket a rejtett kincseket. A képeken az évszakban rejlő vidámságokat válogattam ki: medencébe ugrás, homokozás, pocsolyában taposás, szánkózás, korcsolyázás, hóember építés. Az élmények felidézése után felolvastam nekik a Tizenkét hónap című görög mesét. A mese befejeztével már egyöntetűen mondták, hogy nem is értik a vénasszonyt. Miért nem látta meg a hónapok szépségeit, hiszen annyira szép mindegyik. Ők bizony kiokosítanák volna.
A foglalkozást a várt és átélt örömök rajzolásával zártuk. Annyira jól sikerült a péntek délutánunk, hogy a várt apró öröm megérkezett hozzájuk és gyönyörű hóesésben vehettünk egymástól búcsút .
Apró örömök élvezete
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Talán ez a téma mozgatta meg eddig leginkább a gyerekeket. Testrészek dallal kezdve- az óra hangulata megalapozott volt. A táblára felkerülő érzékszervek és a motivációs képek csoportosítása nagy aktivitást váltott ki a gyerekekből. Sokat jelentkeztek az órán. Örömmel állapították meg, mennyire élvezetes egy-egy meseszép táj, egy finom fagyi anyával, vagy éppen a kedvenc plüss simogatása egy nehezebb napon.
Különböző boldog idézetek írása, keresése, majd azok egységesitése egy örök körforgásban. A Végső formát egy az öröm bolygó körül repkedő boldog repülők jelképezik
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Élvezzük az apró, mindennapos örömöket. Vegyük észre a kis szépségeket, tudjunk örülni kis dolgoknak is. Érzékszerveink, azok használata.
Mi okoz örömet?
Hogyan tudunk mi kis apró örömöket okozni otthon, vagy az iskolában?
Csólyospálosi Általános Iskola
A decemberi hónap az örömszerzésről, a jócselekedetekről, adakozásról szól. Egy montázsban gyűjtöttük össze, mi mindent csináltunk ebben a hónapban. Készültek portékák a jótékonysági vásárra, gyűjtöttünk csokit a beteg gyerekeknek és egymás Őrangyalai voltunk. Egymás szeretetnyelvét megismerve próbáltunk meglepetést, örömet szerezni társainknak.
Újra együtt lehettünk , így kihasználtuk és kiélveztük, az együtt alkotást, a közös játékot ! Ránk fért !
Folyóiratokból vidám képeket nyírtak ki a gyerekek, majd montázst készítettek belőlük.
Címe: „Vidámságot okozó kép”
Érzékszerveinken keresztül igyekeztünk felfedezni minden apró örömöt.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
“Sokszor a kis dolgok okozzák a legnagyobb örömöt az életünkben. Ilyen lehet egy ölelés, ha épp nagy szükségünk van rá, egy kiadós baráti beszélgetés,…. Ha tudatosan keressük ezeket az apró örömöket, akkor könnyebben rájuk is találunk majd, és jobban fogjuk értékelni őket.” (Mungi Ngomane)
Téma: Apró örömök a mindennapi életben
Osztály: Harmadik osztály
Tanító: Urban Klára
Relaxációs gyakorlattal kezdjük az órát: “Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”
Éneklés: ,,Ha jó a kedved üsd a tenyered, …”
Beszélgetés: Ritkán élvezzük a jelent. Abban a hitben ringatjuk magunkat, hogy majd a jövőben fog megtörténni velünk az, ami a legfontosabb. Későbbre halasztjuk a boldogságunkat, és arról győzködjük magunkat, hogy a holnap jobb lesz, mint a ma. A boldogság egyik legfontosabb összetevője az a képesség, hogy élvezni tudjuk életünk pozitív élményeit a jelenben.
A gyermekek beszéltek arról, hogy a mindennapi életben milyen apró örömforrások veszik őket körül. Vannak, akik az év minden napján boldogak, minden évszaknak tudnak örülni.
Mese: Mese a négy testvérről (Pataki Edit)
A mese tanulsága az, hogy mindegyik évszak gyönyörű, mindenkinek van olyan élménye, amiért örömmel várja őket.
Amit egy év adhat! – egy év örömforrásairól készítettek rajzos összefoglalót.
Bemutatták, hogy miért szeretik az évszakokat.
Csoportmunka: Hála a testünknek!
Hála az apró örömökért, melyeket érzékszerveink segítségével tudjuk megtapasztalni:
Hálás vagyok a szememnek, mert láthatom a jó dolgokat, az erdő fáit, madarait, stb.
Hálás vagyok a fülemnek, mert hallhatom a madarak csicsergését, a gyerekek hangját, a dallamos zenéket, stb.
Hálás vagyok a kezemnek, mert megérinthetem családtagjaimat, mezőn a puha füvet, megölelhetem a barátomat, stb.
Hálás vagyok az orromnak, mert megszagolhatom a virágokat, érezhetem a friss levegőt, nagymamám sütijének az illatát, stb.
Hálás vagyok a számnak, mert elmondhatom az érzéseimet, sokat tudok mesélni a barátomnak, jókat nevethetek, stb.
Az óra lezárása: a tanulók egy – egy szót írtak a szívecskékre, olyan a szavakat, melyekkel örömet szerezhetnek másoknak (Pl.: ölelés, szeretet, megértés, kedvesség, stb.,).
Általában akkor éljük át az örömöt, amikor biztonságban érezzük magunkat, ismerős környezetben és olyan helyzetben vagyunk, amely nem igényel különösebb erőfeszítést, a dolgok a maguk útján haladnak, esetleg szebben is, mint ahogy gondoltuk.
Az öröm érzése ragyogó és fényes, a színek sokkal élénkebbnek tűnnek. Mozgásunk ruganyóssá válik. Arcunkon felragyog a mosoly, és belülről sugárzunk. Úgy érezzük, hogy mindenkit magunkhoz ölelünk. Játékosnak érezzük magunkat, ugrásra készek vagyunk, bevonódunk.
Urban Klára
tanítónő